Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita kellä miehiä, jotka ei oikein huolehdi mistään?

Vierailija
06.04.2023 |

Olen aivan kyllästynyt ja uupunut siihen, että kaikki perheen asiat ovat viime kädessä minun vastuullani.

Mies toki ihan eri mieltä, jos hänelle asiasta sanon. Omasta mielestään hän huolehtii paljon. Ja juu, kyllä hän jotain tekee. Laittaa tiskejä, vie lapsia harrastuksiin, joskus laittaa nykyään jopa pyykkejä oma-aloitteisesti kaappeihin, MUTTA yleisesti ottaen kaikki siivousasiat, lasten vaatehuolto, harrastuksiin ilmoittautumiset, laskut ym ovat viime kädessä minun vastuullani.

Esim, vaikka mies olisi aamulla kotona hän ei huolehdi että ala-asteikäinen lapsi ehtii ajoissa kouluun. Hän ei huolehdi siitä, että kouluun ilmoitetaan, jos lapsi on pois. Samoin hän ei iltaisin huolehdi, että lapset menevät ajoissa nukkumaan. Hän saattaa sanoa lapsille, että menkää nukkumaan, mutta siihen se sitten jääkin. Hän uppoutuu katsomaan esim omaa sarjaa läppäriltä, eikä jotenkin tajua/välitä että kello lähenee jo puolta yötä ja lapset ovat vielä hereillä, vaikka seuraavana päivänä on koulua. Mutta omasta mielestään hän on kuitenkin huolehtinut asiasta, kun on kerran sanonut lapsille että menkää nukkumaan, joten keskustelu ei etene mihinkään suuntaan, ja sama pätee ihan kaikkeen.

Kun tämä on vain minun näkemys, että hän ei huolehdi. Hänen mielestään hän huolehtii, jos minä sanon että yhdellä lapsella on lääkäri kesken päivän ja mies pääsee viemään hänet. Hän ei todellakaan olisi muistanut lääkäriä, jos en olisi siitä huolehtinut jo hyvissä ajoin etukäteen. Toisaalta jos joku kerta hän ei vaan pääse viemään lasta töidensä takia, hän vaan ilmoittaa että ei pääse ja olettaa että hoidan.

Voisin luetella miljoona samanlaista asiaa. Ja lopputulema on se, että olen ihan kyllästynyt ja väsynyt koko perhe-elämään miehen kanssa ja mietin vakavissani eroa.

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä, että olet alunperin ottanut kaiken vastuullesi ja mies olettaa, että hoidat kaiken.

On se jännä, kun tämäkin on naisen syytä. Entä jos toinen ei vaan ota vastuuta? 

Tässäkin tapauksessa AP:n olisi kannattanut avata se suunsa monta vuotta sitten. Mutta ei. Kun pitää leikkiä täydellisestä someäitiä niin kauan, että kamelin selkä katkeaa. Ihan itse aiheutettu tilanne. 

Entä jos on avannut suunsa monta kertaa, mutta toinen ei kuuntele?

Vierailija
82/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mankeli - Suomalainen mies - YouTube

Tässä on suomalaisen miehen mallia, tämmösiä nahjuksia ne on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet miehesi kuitenkin valinnut.

Vierailija
84/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain luonteenpiirre, jotkut ovat jo lapsesta huomaavaisempia kuin toiset. Tiedän tämän, kun omatkin lapset ovat tässä suhteessa erilaisia. MUTTA opittavissa oleva asia. Ainakin lapselle voi toisen huomioimista opettaa. Aikuisesta miehestä en osaa sanoa.

Vierailija
85/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan ei ole ap:n kasvatusvirhe vaan miehen äidin! Eli anopin. Ja myös hänen isänsä. Ap, millaisia he ovat?

Anoppi on tietenkin sellainen joka haluaa olla korvaamaton ja tärkeä ja kävisi vielä aikuisten lastensa (40v!) kämppiä siivoamassa jos siihen annettais lupa (käykin tosiaan miesten sisarusten). Samalla ei ole kauheasti kasvattanut lapsiaan mitenkään, omat työt olleet tärkeitä, lapset ovat eläneet vähän pellossa, mielestäni ei ole opetettu edes peruskäytöstapoja. Appi kans kyllä huolehtivainen ja tekee kotitöitä. Eiköhän hänkin ole paljon lasten puolesta tehnyt. T. Ap

Vierailija
86/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat kasvatetaan itsekkäiksi. Siitä heitä palkitaan. Yksittäiset miehet ovat tämän kulttuurimme tuotteita.

Tytöistä kasvaneet naiset eivät enää loputtomiin jaksa eivätkä halua olla siinä hiljaisen mukautujan ja empaattisen toisten auttajan ja toisten tarpeiden täyttäjän roolissa.

Jotain tarttis tehdä. Ensimmäinen asia on kasvattaa omat lapsensa niin, ettei kukaan ole sukupuolensa tähden mikään erityinen. Kaikki hommat kuuluvat kaikille.

Näistä asioista on vaikea puhua omissa perheissä ja esim. aikuisten sisarusten kesken suhteessa ikääntyvien vanhempiin. Ihmisen pitäisi itse olla fiksu ja tarttua toimeen, ottaa vastuunsa.

Mutta ei läheskään kaikista vain ole siihen. Motivoitunakaan. Päinvastoin, mies näkee ympärillään, että ero ei ole ollut katastrofi ollut kavereillekaan. Voi mennä ja tulla, etsiä kivemman naisen, itseään ei tarvitse kohdata.

Helppoa silloin tällöin ottaa omat lapset hoitoon. Lasten äiti taustalla edelleen huolehtii kaiken käytännössä. Ei voi muutakaan, etteivät lapset kärsi.

Eron jälkeen mies on edelleen kuin lastenlikka sen isiviikonlopun ja saa silti ympäriltään suvusta ja yhteiskunnalta krediittiä sadasosalla siitä vastuusta, jota äidit kantavat ilman kiitosta.

Vuoden isinä pidetään vaikka vastaanottavat lapset valmiina pakaaseineen ja laittavat takaisin hetikohta. Joku muu hoitaa arjen ja kaiken.

Välissä syödään roskaruokaa ja vedetään kilo karkkia. Ei se niin nuukaa ole. Tottakai saa valvoa yöhön ja kattoa koko päivän ruutua, pelata ja somettaa kun iskä kerää pisteitä. Hän se on rento ja kiva. Ei natsimutsi.

Vastuunkantokyky saati kommunikaatio-, ihmissuhde- ja vanhemmuustaidot eivät synny tyhjästä yhtäkkiä aikuiseen mieheen. Nämä kaikki ovat opeteltavia taitoja ja motivaatiota ei useinkaan ole.

Se mahtava toimelias nuorimies, joka oli ihan edistyksellinen ja tasa-arvoinen kumppanina, voi myöhemmin taantua isänä oman sukunsa miesten malliin laiskaksi sovinistiksi. Itselleni kävi näin. Todellakaan ei voinut uskoa tai ennakoida.

Se on yksi syy miksi eroja tulee niin paljon. Miehen ja erityisesti isän malli ja rooli perheessä on se mikä se on. Laiska pääsee tosi paljon helpommalla ja sitä meillä ylipäänsä pidetään viisautena. Toisten siivellä elämistä. Laiskuutta ja vastuuttomuutta.

Vaatii erityistä älykkyyttä, itsekriittisyyttä sekä reflektio- ja mentalisaatiokykyä kyetä havaitsemaan, analysoimaan ja muuttamaan omia syviä asenteitaan ja niistä kumpuavaa toimintaa.

Vierailija
87/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait tuommoseen voi muuta kuin vetää itekin veltoksi kaikki tai lähteä menee koko kuviosta.

Maksaako molemmat kuluja yhtä paljon kuitenkin?

Vierailija
88/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no painu helvettiin siitä suhteesta. Et tarvitse laukkujen pakkaamiseen palstan apua.

TOIMI. TÄNÄÄN.

Vierailija
89/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojat kasvatetaan itsekkäiksi. Siitä heitä palkitaan. Yksittäiset miehet ovat tämän kulttuurimme tuotteita.

Tytöistä kasvaneet naiset eivät enää loputtomiin jaksa eivätkä halua olla siinä hiljaisen mukautujan ja empaattisen toisten auttajan ja toisten tarpeiden täyttäjän roolissa.

Jotain tarttis tehdä. Ensimmäinen asia on kasvattaa omat lapsensa niin, ettei kukaan ole sukupuolensa tähden mikään erityinen. Kaikki hommat kuuluvat kaikille.

Näistä asioista on vaikea puhua omissa perheissä ja esim. aikuisten sisarusten kesken suhteessa ikääntyvien vanhempiin. Ihmisen pitäisi itse olla fiksu ja tarttua toimeen, ottaa vastuunsa.

Mutta ei läheskään kaikista vain ole siihen. Motivoitunakaan. Päinvastoin, mies näkee ympärillään, että ero ei ole ollut katastrofi ollut kavereillekaan. Voi mennä ja tulla, etsiä kivemman naisen, itseään ei tarvitse kohdata.

Helppoa silloin tällöin ottaa omat lapset hoitoon. Lasten äiti taustalla edelleen huolehtii kaiken käytännössä. Ei voi muutakaan, etteivät lapset kärsi.

Eron jälkeen mies on edelleen kuin lastenlikka sen isiviikonlopun ja saa silti ympäriltään suvusta ja yhteiskunnalta krediittiä sadasosalla siitä vastuusta, jota äidit kantavat ilman kiitosta.

Vuoden isinä pidetään vaikka vastaanottavat lapset valmiina pakaaseineen ja laittavat takaisin hetikohta. Joku muu hoitaa arjen ja kaiken.

Välissä syödään roskaruokaa ja vedetään kilo karkkia. Ei se niin nuukaa ole. Tottakai saa valvoa yöhön ja kattoa koko päivän ruutua, pelata ja somettaa kun iskä kerää pisteitä. Hän se on rento ja kiva. Ei natsimutsi.

Vastuunkantokyky saati kommunikaatio-, ihmissuhde- ja vanhemmuustaidot eivät synny tyhjästä yhtäkkiä aikuiseen mieheen. Nämä kaikki ovat opeteltavia taitoja ja motivaatiota ei useinkaan ole.

Se mahtava toimelias nuorimies, joka oli ihan edistyksellinen ja tasa-arvoinen kumppanina, voi myöhemmin taantua isänä oman sukunsa miesten malliin laiskaksi sovinistiksi. Itselleni kävi näin. Todellakaan ei voinut uskoa tai ennakoida.

Se on yksi syy miksi eroja tulee niin paljon. Miehen ja erityisesti isän malli ja rooli perheessä on se mikä se on. Laiska pääsee tosi paljon helpommalla ja sitä meillä ylipäänsä pidetään viisautena. Toisten siivellä elämistä. Laiskuutta ja vastuuttomuutta.

Vaatii erityistä älykkyyttä, itsekriittisyyttä sekä reflektio- ja mentalisaatiokykyä kyetä havaitsemaan, analysoimaan ja muuttamaan omia syviä asenteitaan ja niistä kumpuavaa toimintaa.

Miten elämä voi olla noin epäreilua?

Vierailija
90/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian ytimeen tämä kirjoitus.

Vierailija
91/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on vain perustavaa laatua oleva luonne-ero. Miehesi elää hetkessä eikä huolehdi huomisesta tai suunnittele etukäteen. Sellainen hän vain on ja tuskin saat muutettua häntä muunlaiseksi. 

Nyt sinun vain pitää miettiä että jaksatko katsella tuollaista miestä vai et.

Eli mies on välinpitämätön. Anna kun arvaan, huolehtii kuitenkin omista asioistaan ja työtä kykenee tekemään?

Vierailija
92/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä lukiessa välillä tulee mieleen, että olen melkoisen ihmeotuksen olenkin sattunut löytämään, kun mieheni osaa siivota, maksaa laskuja, käydä kaupassa (toki ostoslista mukana) jne jne. Siksi ei olekaan ex, vaan 27 vuotta oltu yhdessä!

Mietin ihan samaa. Omassa ystäväpiirissä kuulen, kun miehet ei tee mitään ja pelaa pelejään jne jne, niin sanoin äidilleni tästä, kun vietettiin iltaa kahdestaan ja juotiin viiniä ja syötiin. Kun minun mies ja lapset lähti minun isäni eli lasten vaarin kanssa mökille kalastamaan ja saunomaan ja tekemään niitä niiden juttujaan. Olenko äiti oikeasti se pieni prosentti nykyajan naisista kenellä käyny hirveä tuuri kaikessa. Äiti oli ihmeissään. Sanoin, että, kun kaikkialta tulee valituksia siitä ettei miehet tee mitään. Miksi minun mies tekee ja on lasten kanssa oikeastaan enemmän kuin minä, niin äiti sanoi, että toiset ihmiset on vaan sellasia. Sinun miehesi on ennen teidän ensimmäistä lasta osoittanut jo sen halun kasvattaa, kun on hoitanut veljesi lasta minkä kummi olette. Miehesi vie edelleen veljesi lasta esim hifkin lätkämatsiin, koska hän haluaa niin tehdä. Nyt hänellä on vain teidän lapset mukana siinä kummilapsen ja hifkin peleissä.

Toisille perhe ja vastuu tulee shokkina ja osa ei osaa olla siinä ja osa olettaa, että äidin vastuulla on se kasvattaminen jne. Isäsi on vähän niinkun miehesi. Hän otti vastuuta omasta kummilapsestaan ennen sinua ja veljeäsi. Sinä ja veljesi olitte kummilapsen mukana siellä hifkin pelissä myös. Niin tiesin sen siitä, että isäsi kanssa haluan perheen, koska hän ottaa vastuuta.

Äitini kysyi, että onko puhelin soinut, kun miehes ja isäsi ja lapset on mökillä.. No ei ole. Ei niin, koska heillä on oma juttu ja ei tarvitse miettiä miten siellä menee. 

Vierailija
93/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä siskot. Ansaitsette parempaa! Naisten pitäisi enemmän pitää yhtä.

Vierailija
94/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, huh, olettehan kivat ukot itsellenne valinneet. Miehet ovat ihan ok,  parempia kuin kaikesta valittavat naiset jotka eivät jaksa tai osaa hoitaa edes lapsiaan, parisuhteesta puhumattakaan. Vali, vali, etsikää uusi ja parempi!

Vierailija
95/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, huh, olettehan kivat ukot itsellenne valinneet. Miehet ovat ihan ok,  parempia kuin kaikesta valittavat naiset jotka eivät jaksa tai osaa hoitaa edes lapsiaan, parisuhteesta puhumattakaan. Vali, vali, etsikää uusi ja parempi!

Mitä se auttaa yksin hoitaa parisuhdetta, kun toisen mielestä siinäkään ei ole mitään hoidettavaa? Sen kun nostaa jalat sohvalle ja odottaa että toinen hoitaa kaiken.

Vierailija
96/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan luonnollista tuntea katkeruutta jos on vaikka 15 vuotta kohdeltu huonosti ja pidetty itsestäänselvyytenä. Sehän olisi luonnotonta ettei mitään tuntisi. Se katkeruuskin voi suojata itseä ja sitä ettei jatkossa katsele enää vastaavaa.

Vierailija
97/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kaikkein turhauttavinta on miehen totaalinen kieltoreaktio, kun mainitsen siitä että koen arjen olevan epäreilua ja minun vastuullani on liikaa. Kun omasta mielestään hän huolehtii.

Olen yrittänyt, että jotkut asiat olisivat täysin hänen vastuullaan. Esim joidenkin laskujen maksut (yhteiseltä tililtä!) ja auton renkaiden vaihto. Mutta silti hän ei niitäkään hoida! Laskut menee perintään ja hän maksaa ne sitten (siltä samalta yhteiseltä tililtä!) perintäkuluineen. Viime talvena mies lähti harrastusreissuun juuri kun sattui lumisateet viikonloppuna ja siitä tiedotettiin kyllä etukäteen että oli lumisateita odotettavissa sinä viikonloppuna ja mies tiesi että joudun käyttämään autoa lasten harrastusten takia, niin hän ei huolehtinut siitä että olisi vaihtanut renkaat etukäteen. Se suututti tosi paljon, kun se on about asia, joka on ns. täysin hänen vastuullaan.

Ajatuksia? Vinkkejä?

T. Ap

No jos ukkosi on noin täysääliö, niin eiköhän se ole sinun arkesi ja lasten kannalta ihan sama erota ja olla yksinhuoltaja? Näkee lapsiaan jos haluaa/kykenee heidät edes joskus hoitamaan, kun näyttää olevan täysin kujalla kaikesta. Ihan kakara. En suosittele jatkamaan enää yhtään kauempaa, sillä ei tule tuosta muuttumaan. Tuonkaltaiset "miehet" sopivat bile- ja panokavereiksi, eivät mihinkään muuhun, saati jos pitäisi jotain vastuuta muista ihmisistä kantaa. Mitä ihmettä sinä tuosta suhteesta oikein saat? Hetkellisen kokemuksen silloin tällöin, että joku tuossa kuviossa muka välittää myös sinusta? Hahhahhaahhhaaa..

Vierailija
98/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä lukea, että jonkun oma isäkin viettää aikaa lastensa kanssa, eli lasten isoisä. Meillä meinasi 2-v. lapsi hukkua kun isoisä pisti järveen seisomaan ja lähti itse lukemaan kirjaa. Ei hänelle ollut tullut mieleenkään, että lasta tulisi vahtia. Samoin ei osaa ruokkia lapsia lainkaan, jättää vaan nälkään. Oma mies oli perinyt saman, mikä oli ihan järkyttävää. Mun piti kädestä pitäen opettaa, että kun syöt itse aamupalaa, lounasta jne., sinun on annettava ruokaa myös vieressä nälissään itkevällä lapselle. Eli et huuda lapselle ja käske olemaan hiljaa, vaan annat ruokaa. Mies oli hyvin hämmentynyt, ei oikeasti ollut tajunnut, että lapsi pitää syöttää.

Vierailija
99/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt, että jos minä kykenen huolehtimaan jostain itseeni liittyvästä asiasta (vaikka talvirenkaiden vaihto autoon), niin miksi yritän telepaattisesti saada miestä sitä asiaa hoitamaan sen sijaan, että itse varaisin renkaanvaihtoajan. Ei se ole mitään mystistä metatyötä, se on puhdasta järjenkäyttöä. Sama lapsen lääkäriajan kanssa: tarvitaanko oikeasti kaksi aikuista sitä aikaa organisoimaan, jos koko lääkäriasia on alkanut lapsen neuvolakäynnillä, jolla minä olin mukana eikä mies.

jos haluaa, että mies huolehtii jonkun tietyn asian kokonaan, niin sitten sopii siitä miehen kanssa jos suhteen alussa (sinä ostat shampoon) ja sitten hyväksyy sen, että perheellä on käytössä miehen hankkimaa shampoota, oli se mitä tahansa. Ja tätä koko loppuliiton ajan, koska shampoomerkin valinta menee jo metatyön puolelle eikä siihen pidä sortua.

Vierailija
100/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä lukea, että jonkun oma isäkin viettää aikaa lastensa kanssa, eli lasten isoisä. Meillä meinasi 2-v. lapsi hukkua kun isoisä pisti järveen seisomaan ja lähti itse lukemaan kirjaa. Ei hänelle ollut tullut mieleenkään, että lasta tulisi vahtia. Samoin ei osaa ruokkia lapsia lainkaan, jättää vaan nälkään. Oma mies oli perinyt saman, mikä oli ihan järkyttävää. Mun piti kädestä pitäen opettaa, että kun syöt itse aamupalaa, lounasta jne., sinun on annettava ruokaa myös vieressä nälissään itkevällä lapselle. Eli et huuda lapselle ja käske olemaan hiljaa, vaan annat ruokaa. Mies oli hyvin hämmentynyt, ei oikeasti ollut tajunnut, että lapsi pitää syöttää.

No ei meilläkään isä hoksaisi, että 2v pitää yllättäen syöttää. Ei ne syötä päiväkodissakaan.