Miten käy asumistuen, kun tulee porvarihallitus?
Uskaltaako kokoomus poistaa asumistuet? Vai onko lojaali vuokranantajille, jotka asumistuen poistosta joutuisivat kärsimään, koska vuokralaiset eivät enää kykenisi maksaa vuokria etenkin pk-seudulla.
Kommentit (157)
Säästöjä voisi ottaa:
- maa ha n muuttajien liiat tuet pois
- eläkekatto rikkaille eläkeläisille. 2500€/kk pitäisi riittää mainiosti elämiseen, kun talot ja tavarat on jo hankittu.
- lapsilisä pois liian varakkailta, jotka vain sijoittaa ne karkkirahoina lapsensa ensiasuntoon
- ansiosidonnaista työttömyystukea voisi porrastaa
- eutanasia lailliseksi, niin ei heidän, jotka haluavat omatahtoisesti jo lähteä, kärsiä letkuissa. Jokainen vuorokausi maksaa.
- asuntotuet pois heiltä, jotka ovat vuokralla sukulaisensa omistamassa asunnossa ja kikkailevat näin itselleen tukia.
Tuloja valtiolle saisi näistä:
- pääomatulovero takaisin
- ulkomaalaisille myytäviä kaivoksia ja maa-alueita pitää myydä kalliilla, jos niitä myydään!
- yritystuet pois
- ulkomaiset yksityiset yritykset pois aloilta, joissa kunta ostaa heiltä palvelun. Miksei voida ostaa palveluita kotimaisilta yrityksiltä, niin saisimme myös verotuloja? Paras tietysti olisi järjestää julkiset palvelut julkisina eikä ostaa niitä kalliilla yksityisiltä.
"- pääomatulovero takaisin"
Tietääkseni kyllä maksan myyntivoitoista ja osingoista jo reipasta veroa joten mikähän vero nyt muka poissa on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kokonaan poistetaan, mutta eiköhän siihen kohdistu jotain uusia leikkauksia/rajoituksia.
Vuokrakatto olisi paras keino asumistukien tiputtamiseen.
Vuokrakatto johtaa siihen, että uusia asuntoja ei enää rakenneta. Tämän voi nähdä esim miten kävi Kairossa kun siellä otettiin vuokrakatto käyttöön. Siitä seuraa aasuntopula ja nykyisen asuntokannan ränsistyminen.
Mitä sitten? Onko maailmassa kaikilla superhienot asunnot?
Ai mitä sitten vaikka on asuntopula? Oletko jotenkin yksinkertainen?
ASUMISTUKI POIS JA LISÄÄ TÖITÄ!
-'kokoomus'
Ei asumistukia voi poistaa. Sehän on aivan pystyyn kuollut idea, että poistetaan 900€/kk nettotuista -350€. 550 eurolla ei saa maksettua mitään muuta kuin yksiön vuokran, Helsingissä ei sitäkään. Lapin pienimmillä paikkakunnilla saisi ehkä ruokaankin jäämään parisataa. Ehkä Kokoomuksen idea on nostaa Lapin väkilukua?
Onpa järkyttävän huono englanninkielentaito tuolla Petteri Orpolla. Keskiverto tavis kansalainenkin puhuu paremmin englantia.
Kielitaito? kirjoitti:
Onpa järkyttävän huono englanninkielentaito tuolla Petteri Orpolla. Keskiverto tavis kansalainenkin puhuu paremmin englantia.
Sry, tuli väärään ketjuun.
Asumistuen voisi poistaa mikäli kunta alalla nettotulot nousevat vaikka 300 eurolla.Niin että esim lastenhoitaja päiväkodissa tienaisi nettona n 2000 e kk.sitten ei tarvitse asumistukea ja voisi maksaa esim.1000 e kk.vuokransa ja elättää lapsensa.
Köyhien perheiden lapsilla ei olisi varaa enää opiskella oman paikkakunnan ulkopuolella jos asumistuet lakkautettaisiin. Se olisi enää rikkaiden oikeus valita opiskelupaikka esim yliopstoon. Olemme duunariperhe maaseudulta ja poika lähdössä opiskelemaan Aalto yliopistoon. Olen niin ylpeä mutta omat rahat ei riittäisi tukemaan opiskelussa
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen poisto tarkoittaisi että kymmeniä tuhansia jäisi kodittomaksi samantien. Sitä saavat todella monet työssäkäyvätkin. Kaikki eivät voi vaikuttaa tuloihinsa mitenkään eivätkä voi muuttaa maalle, sellaiseen ei ole mitään mahdollisuutta. Vuokria ei tulla laskemaan missään tapauksessa, sellaiseen ei ole mitään keinoa. Asumistukihan menee suoraan tuloksi asuntosijoittajille, loput vuokrasta maksaa ihminen itse muista rahoistaan.
Joutuisit vain muuttamaan vähän syrjempään. Ei työttömien tarvitse hienostoalueilla lojuilla.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa niin että olen menettänyt yöunet. ja asun yksin lapsen kanssa kaupungin vuokrayksiössä. Tämä on ahdas ja haaveilen muutosta kaksioon. Jos kokoomus poistaa asumistuet, joudumme jäämään tähän yksiöön ja siltikin tekee tiukkaa :( Olen vanhempainvapaalla, mutta palatessani töihin, teen 80 % työaikaa, jotta aikaa jää myös lapselle. Tein hulluna töitä ennen lapsen saamista ja paloin loppuun, joten töiden lisääminen ei tule kuuloonkaan. Olen korkeastikoulutettu ja töissä yksityisellä sektorilla kaupan alalla, mutta palkat ovat huonoja eikä ylitöitä korvata.
Paljonko maksat yksiöstä vuokraa ja missä se sijaitsee? Kapungilta saa yksiöitä alle 600e, ei kuulosta kovin kohtuuttomalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei asumistukia voi poistaa. Eivät he tule saamaan sitä läpi ikinä.
Aivan,ei voi onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien perheiden lapsilla ei olisi varaa enää opiskella oman paikkakunnan ulkopuolella jos asumistuet lakkautettaisiin. Se olisi enää rikkaiden oikeus valita opiskelupaikka esim yliopstoon. Olemme duunariperhe maaseudulta ja poika lähdössä opiskelemaan Aalto yliopistoon. Olen niin ylpeä mutta omat rahat ei riittäisi tukemaan opiskelussa
silloin tulee solukämpät taas muotiin näillä jotka oikeasti haluaa opiskella, näissä ei vuokrat niin huimia ole. Työuran/koulutusuran aloitus kallion hipsteriyksiössä on muodostunut jostakin syystä uudeksi normaaliksi "muutamassa" vuodessa. Ennen sitä opiskelijat asuivat soluissa/kaveikämpissä, söivät halpaa safkaa ja huonekalut haettiin ikeasta. Nykynormina mainostetaan elintasoa, jota moni saavuttaa kovalla työllä vasta päälle 50v.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki tullaan poistamaan kuten muitakin Kelapummien tukia tullaan karsimaan. Se oli yksi pääsyistä miksi äänestin Kokoomusta:) Minä olen sitä mieltä, että ihmisen täytyy itse ottaa vastuuta elämästään rajoitteistaan huolimatta eikä olettaa että valtio elättää eli toisin sanottuna työtä tekevät verorahoillaan.
Luuletko että ne kaikki on työttömiä? Tuo ei tule onnistumaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei asumistukia voi poistaa. Eivät he tule saamaan sitä läpi ikinä.
Olisi koko pk-seudun asuntotilanne kaaoksessa eli ei onnistu.
2015 Sipilä yritti muuttaa pienituloisten eläkeläisten eläkkeensaajan asumistuen yleiseksi asumistueksi ja tiputtaa sitä. Käytännössä se lisäisi toimeentulotukiasiakkaiden määrää koska pienituloisilla eläkeläisillä on hoitokulu- ja lääkemenoja ja sairauteen liittyviä kuluja enemmän kuin muilla ja asuntovaatimuksetkin voi olla spesifimpiä. Se vähentää joidenkin mahdollisuuksia siten itsenäiseen asumiseen ja lisöä byrokratiaa toimeentulotuen pyörityksen muodossa. Kyseinen tukihan on tuloihin kytketty ja leikkautuu pois säästöjen ja tulojen myötä.
Siitä seurasi mielenosoituksia, vammaisjärjestöt yhdistyi vastustamaan sitä, eläkkeensaajien keskusliitto jne. Adressia ynnä muuta. Sipilän hallitus teki myös muita leikkauksia pienituloisille eläkeläisille mikä suututti nämä.
Sitten tuo muutos peruttiin ja leikkuri otti vain siitä käsittääkseni vähemmän.
Sama luvassa jos yrittävät samaa taas. Valtiovarainministeriö oli ottanut taas tämän eläkkeensaajan asumistukimuutoksen yleiseksi yhdeksi mahdolliseksi leikkauskohteeksi
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki tullaan poistamaan kuten muitakin Kelapummien tukia tullaan karsimaan. Se oli yksi pääsyistä miksi äänestin Kokoomusta:) Minä olen sitä mieltä, että ihmisen täytyy itse ottaa vastuuta elämästään rajoitteistaan huolimatta eikä olettaa että valtio elättää eli toisin sanottuna työtä tekevät verorahoillaan.
Olet yksinkertaisesti saastainen kusimutteri.
Vierailija kirjoitti:
Koko asumistuki on järjetön. Miksi minun tulee maksaa jonkun toisen asumisesta.
Pk-seutu ilman palvelualojen työntekijöitä voisi olla vähän hankalaa.
Ja onko edes järkevää? Tässä on nyt odoteltu jo vuosia filippiiniläisiä hoitajia poistamaan hoitajapula, mutta hoitajapula vain pahenee. Tulevaisuudessa omaisten on pakko ottaa yhä suurempi vastuu iäkkäiden omaistensa hoitamisesta. Jos vanhus muuttaa kauemmas omaisistaan, mistäs ne filippiiniläiset hoitajat saadaan tulemaan Lohjalle, Hyvinkäälle, Mäntsälään ja Porvooseen, kun ei niitä saada tulemaan riittävästi edes isompiin kaupunkeihin?
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/