Miten käy asumistuen, kun tulee porvarihallitus?
Uskaltaako kokoomus poistaa asumistuet? Vai onko lojaali vuokranantajille, jotka asumistuen poistosta joutuisivat kärsimään, koska vuokralaiset eivät enää kykenisi maksaa vuokria etenkin pk-seudulla.
Kommentit (157)
Minua ei haittaisi yhtään asumistuen tai muidenkaan tukien loppuminen, mutta vastaavasti ihmisten pitäisi sitten saada pitää tienaamansa rahat. Pienelläkin palkalla eläisi, jos ei tarvitsisi maksaa veroa ja maksua joka välissä. Eläkkeenikin rahoittaisin mielelläni itse, ei tarvitisisi elättää Suomen kokoisessa maassa lähemmäs kymmenen eri eläkefirman törkeän ylipalkattuja johtoporrasta, ja rahat saisi pitää itse.
Vierailija kirjoitti:
Koko asumistuki on järjetön. Miksi minun tulee maksaa jonkun toisen asumisesta.
Miksi minun pitää maksaa sinun terveyskeskuskäyntisi? Lapsilisäsi? Ynnä muut verovähennyksesi. Ei mitään järkeä.
No asumistukeahan tullaan tulevaisuudessa jopa nostamaan!
Pitäähän porvarin saada sijoitusasuntonsa lainat maksatettua vuokralaisilla (ja veronmaksajilla).
Vierailija kirjoitti:
Koko asumistuki on järjetön. Miksi minun tulee maksaa jonkun toisen asumisesta.
Et maksakaan vaan maksat jonkun sinua rikkaamman omaisuuden karttumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Orpo lupasi aamupäivän haastattelussa lakkauttaa asumistuen, kun jokaisella on kuulemma ainakin sen verran töitä tarjolla.
Ai jaa. Orpo on sitten yksinvaltias, kun lakkauttelee ihan yksinään.
Ja toistetaan tässäkin: Eikö sosiaaliturvan uudistus ole jo tekeillä, kaikki tukimuodot yhdistetään yhdeksi josta sitten tarpeen mukaan olisi tarkoitus jotain maksaa....
Orpo meinaa lakkauttaa Kelan?
Tälle palstalle ei nyt kannata tulla. Täällä nousee ahdistus, trollien kirjoitusten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki pois, perustulo tilalle
Tästä perustulosta on jo tehty kokeilu, ja sen päätteeksi todettiin, ettei sitä tulla Suomessa yleiseen käyttöön ottamaan.
Muistaakseni todettiin, ettei se lisännyt tai vähentänyy työttömyyttä, mutta henkinen hyvinvointi koheni. Tämähän ei käy päinsä että työttömänä olisi liian kivaa, ihmiset täytyy pitää kurjana.
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän porvarin saada sijoitusasuntonsa lainat maksatettua vuokralaisilla (ja veronmaksajilla).
Minulla on sijoitusasunto Helsingissä, mutta ei siinä asu Kelapummi vaan nuori lakimies. Helsingissä on vuoranantajien markkinat. Siksi kannatan asumistuen ja muidenkin tukien alasajoa:) Ansio ja pääomatuloveroa sen sijaan pitää keventää, jotta työssä käyville ahkerille ihmisille jää enemmän palkasta käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sijoitusasunto Helsingissä, mutta ei siinä asu Kelapummi vaan nuori lakimies. Helsingissä on vuoranantajien markkinat. Siksi kannatan asumistuen ja muidenkin tukien alasajoa:) Ansio ja pääomatuloveroa sen sijaan pitää keventää, jotta työssä käyville ahkerille ihmisille jää enemmän palkasta käteen.
Mites opiskelijat? Niitä kun on asunnot pullollaan. Opintojen päälle reippaasti työntekoa ja lisää uupumusta. Joskus voi ajatella muutakin kuin omaa napaansa.
Miten sairaat tai pienituloiset eläkeläiset kustantavat asumista? Vuokrat y.m ovat nousseet niin huimasti puhumattakaan ruuan hinnoista. Moni ei pärjää nytkään.
Huomaa, että hirveä hätä tukien poistumisesta jengillä, jos porvarihallitus muodostuu. Ysärillä Keskusta ja Kokoomus juustohöyläsivät kaiken siksi, että oli eletty yli äyräiden.
Haluatteko tosiaan lisää velkaa, joka kaatuu kyllä kaikkien, ei vain lasten niskaan. Asumistukea tuskin poistetaan, mutta toivottavasti palveluista ja perhevapaista viimeinkin käydään kunnon keskustelu. Ei ole varaa lahjoitella rahaa ja ylettömiä lomia kaikille, jotka päättävät lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliitot ovat suurimpia vuokranantajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kokonaan poistetaan, mutta eiköhän siihen kohdistu jotain uusia leikkauksia/rajoituksia.
Vuokrakatto olisi paras keino asumistukien tiputtamiseen.
Vuokrakatto johtaa siihen, että uusia asuntoja ei enää rakenneta. Tämän voi nähdä esim miten kävi Kairossa kun siellä otettiin vuokrakatto käyttöön. Siitä seuraa aasuntopula ja nykyisen asuntokannan ränsistyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja ihmiset omistavat sijoitusasuntoja muillakin paikkakunnilla kuin Helsingissä tai Vantaalla.
Mitä luulet, jos joku sijoittaja ostaa roppakaupalla kämppiä esim. Riihimäen slummialueilta, Oulusta, Savonlinnasta, Turusta, eikä edes vaivaudu remppaamaan vaan vuokraa niin kauan kuin kelpaa peruskuntoisina - 70-luvun alkuperäisin relein ja kiintein kalustein - niin moniko rikas niitä vuokraa...
MENE SUOLLE! Niihin remppaamattomiin muuttavat ne, joilla ei muuhun ole varaa.
Onhan sitä joitakuita sijoittajia, jotka ostavat taantuvista kylistä kokonaisia kerrostaloja... ja antavat rotiskojen olla...
Lapsilisät pois hyvätuloisilta. Siitä jo kertyy paljon säästöä.
Tai onko oikein että hyvätuloiset nostavat lapsilisää, kun köyhä eläkeläisen asumistuki lakkautetaan, niin että joutuu kadulle?
Asumistuki annetaan ehdollisena. Tukea saa enemmän kun asuu vuokralla, vaikka samalla vuokrarahalla järjestäisi asumisensa pidemmällä aikavälillä järkevämmin. Vuokranantajat hyötyvät tästä järjestelmästä eli ne joilla on rahaa, joten tuskin asumistukea poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kokonaan poistetaan, mutta eiköhän siihen kohdistu jotain uusia leikkauksia/rajoituksia.
Vuokrakatto olisi paras keino asumistukien tiputtamiseen.
Vuokrakatto johtaa siihen, että uusia asuntoja ei enää rakenneta. Tämän voi nähdä esim miten kävi Kairossa kun siellä otettiin vuokrakatto käyttöön. Siitä seuraa aasuntopula ja nykyisen asuntokannan ränsistyminen.
Mitä sitten? Onko maailmassa kaikilla superhienot asunnot?
Miksi vain asumistuesta keskustellaan? Onhan niitä muitakin tukia,esim Kokoomus haluaisi palauttaa yksityisen hoidon Kelakorvauksen.Jos rikkaat mesoavat tukien poistamisesta miksi heille lisättäisiin uusi tuku? Sama oli sähkötuen kanssa. Tämä juuri on se Kokoomushuijaus mihin keskituloiset innoissaan menevät mukaan. Eli poistetaan pienituloisilta ja köyhiltä jotain ja annetaan se rikkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki tullaan poistamaan kuten muitakin Kelapummien tukia tullaan karsimaan. Se oli yksi pääsyistä miksi äänestin Kokoomusta:) Minä olen sitä mieltä, että ihmisen täytyy itse ottaa vastuuta elämästään rajoitteistaan huolimatta eikä olettaa että valtio elättää eli toisin sanottuna työtä tekevät verorahoillaan.
Olet vastenmielinen ihminen. Jokainen meistä - sinäkin - voi joutua tilanteeseen, jossa tarvitsee yhteiskunnan tukea. Hyvinvointivaltio takaa myös yhteiskuntarauhan.
Pummit siis uhkaavat alkaa riehumaan jos valtio ei anna ilmaista rahaa? Meillä ei ole enää varaa elättää näitä Kelan elättejä, jokainen ihminen on aktivoitava hyödylliseen työhön:) Ihminen on itse ensikädessä itse vastuussa itsestään ja siihen meidän pitää kannustaa, että jokainen elättää itse itsensä.
Kaikki eivät siihen kykene. Hyväksy jo se fakta, niin oloasi helpottaa.
Tästä perustulosta on jo tehty kokeilu, ja sen päätteeksi todettiin, ettei sitä tulla Suomessa yleiseen käyttöön ottamaan.
Siksi toisekseen, eikö ole jo tehty päätös, että sosiaaliturva uudistetaan niin, että kaikki tuet yhdistetään ja niitä aletaan maksaa sitten jonkinlaisen tarveharkinnan jälkeen...
Eli ei ole enää asumistukea ja työttömyystukea, vaan jokin yksi tukimuoto, josta harkinnan ja tarpeen mukaan maksetaan.... eikö tämä päätös ole jo tehty, ja asia valmisteilla...