Miten käy asumistuen, kun tulee porvarihallitus?
Uskaltaako kokoomus poistaa asumistuet? Vai onko lojaali vuokranantajille, jotka asumistuen poistosta joutuisivat kärsimään, koska vuokralaiset eivät enää kykenisi maksaa vuokria etenkin pk-seudulla.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2015 Sipilä yritti muuttaa pienituloisten eläkeläisten eläkkeensaajan asumistuen yleiseksi asumistueksi ja tiputtaa sitä. Käytännössä se lisäisi toimeentulotukiasiakkaiden määrää koska pienituloisilla eläkeläisillä on hoitokulu- ja lääkemenoja ja sairauteen liittyviä kuluja enemmän kuin muilla ja asuntovaatimuksetkin voi olla spesifimpiä. Se vähentää joidenkin mahdollisuuksia siten itsenäiseen asumiseen ja lisöä byrokratiaa toimeentulotuen pyörityksen muodossa. Kyseinen tukihan on tuloihin kytketty ja leikkautuu pois säästöjen ja tulojen myötä.
Siitä seurasi mielenosoituksia, vammaisjärjestöt yhdistyi vastustamaan sitä, eläkkeensaajien keskusliitto jne. Adressia ynnä muuta. Sipilän hallitus teki myös muita leikkauksia pienituloisille eläkeläisille mikä suututti nämä.
Sitten tuo muutos peruttiin ja leikkuri otti vain siitä käsittääkseni vähemmän.
Sama luvassa jos yrittävät samaa taas. Valtiovarainministeriö oli ottanut taas tämän eläkkeensaajan asumistukimuutoksen yleiseksi yhdeksi mahdolliseksi leikkauskohteeksi
Samaa on luvassa jos Kokoomus aloittaa samanlaiset leikkauspyrkimykset. Marsseja luvassa.
https://www.kehitysvammaliitto.fi/vammaisten-elakkeensaajien-asumistuen…
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/elakelaiset-osoittavat-mieltaan-etu…
moni eläkeläinen kikkailee itselleen hyvät tuet myymällä omistuskämpän( pk-seudulla saanut hyvällä tsägällä voittoa +50%), muuttamalla vuokralle/asumisoikeusasuntoon ja voila´ muut veronmaksajat kustantavat hyvän siivun heidän asumisestaan, vielä jää vähän hupirahaa viettää talvet espanjan lämmössä. On köyhiäkin eläkeläisiä, mutta kaikki eläkeläiset eivät ole köyhiä.
Jos on hyvätuloinen ja varallisuutta ei voi saada eläkkeensaajien asumistukea. Jo yi 2 000 e säästöt vaikuttavat. Ota asioista selvää äläkä levittele valheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko asumistuki on järjetön. Miksi minun tulee maksaa jonkun toisen asumisesta.
Miksi minun pitää maksaa sinun terveyskeskuskäyntisi? Lapsilisäsi? Ynnä muut verovähennyksesi. Ei mitään järkeä.
Koska nämä kuuluu kaikille mutta asumistuki vain osalle.Miksi minun joka on vuosia kitkutellut pienellä palkalla että saa asunnon maksettua pitää maksaa veroissa asumistukea ihmiselle joka yhtä pienillä tuloilla ei saa mitään aikaiseksi?Ja edelleen-sairaat on eri asia,tämä koskee työkykyisiä.
Jos sinulla on omistusasunto ja olet ottanut lainaa, olet varmasti saanut vähentää lainan korot verotuksessa. Näin yhteiskunta on tukenut myös omistusasuntojen omistajia.
Ei välttämättä mitenkään. Onhan se kuitenkin mukavaa, että yhteiskunta tukee ja kaataa rahaa omistavan luokan taskuun. Sinnehän se raha lopulta päätyy, osakkeen omistajan lainan lyhennyksiin, vuokralainen on tuen saajana vain välikäsi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa suurin ongelma on asumisen kalleus. Vuokrakatto takaisin niin asumistuet ei valu sijoittajien syliin.
Tätä väittämää, että tuet nostavat vuokria ja pienituloiset eivät hyödy niistä, vaan kiinteistöjen omistajat esitettiin julkisuudessa laajalti vuosi sitten.
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) tutki aihetta ja johtopäätös oli ettei vuokrat muuttuneet merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Jos asumistuki lakkautettaisiin ja vuokrat pysyisivät samana niin sadat tuhannet vuokranantajat menettäisivät vuokralaisensa joten kyllä ne hinnat rysähtäisi alaspäin.
Ei vaan meillä oli satoja tuhansia ihmisiä elämässä kadulla, suurin osa lapsia, perheet olisi menettäneet luottotietonsa sinä aikana kun olisi sinnitelleet kodeissaan ennen häätöä. Naisia ja lapsia raiskattaisiin ja miehet saisi puukosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä mitenkään. Onhan se kuitenkin mukavaa, että yhteiskunta tukee ja kaataa rahaa omistavan luokan taskuun. Sinnehän se raha lopulta päätyy, osakkeen omistajan lainan lyhennyksiin, vuokralainen on tuen saajana vain välikäsi.
Köyhä ja pienituloinen on tässä oikeasti vain nimellisenä välikätenä ja syntipukkina. Oikeasti asumistuki on miljardien tulonsiirto omistavalle luokalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ja pienituloinen on tässä oikeasti vain nimellisenä välikätenä ja syntipukkina. Oikeasti asumistuki on miljardien tulonsiirto omistavalle luokalle.
Niin no, voisihan sen saman summan sitten maksaa toimeentulotukena tai jonain muun tukena, jos se on niin hirveää, että asuntosijoittajat siitä myös hyötyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä muistaa, että myös hyvätuloisilla on etuja. Asuntolainan korkovähennysoikeus ja sijoitusasuntoon liittyvät lainan sivukulujen vähennysoikeus pääomatuloista.
Tätä odotettu, sittenpähän jännitys helpottaa jos lakkaa.
Olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista
1970-luvun kerrostaloon on tehtävä remontti viimeistään nyt
Ulosottoa pukkaa
Jos asumistuki poistetaan, monet joutuu hakemaan toimeentulotukea. Jotkut pienipalkkaiset varmaan muuttamaan pois Hkista. Sitten ihmetellään taas työvoimapulaa.
Asumistuki on osa perustoimeentuloa joten ainakin perustoimeentulo joudutaan määrittelemään muuta kautta jos asumistuki poistetaan kaavasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko asumistuki on järjetön. Miksi minun tulee maksaa jonkun toisen asumisesta.
Miksi minun pitää maksaa sinun terveyskeskuskäyntisi? Lapsilisäsi? Ynnä muut verovähennyksesi. Ei mitään järkeä.
Koska nämä kuuluu kaikille mutta asumistuki vain osalle.Miksi minun joka on vuosia kitkutellut pienellä palkalla että saa asunnon maksettua pitää maksaa veroissa asumistukea ihmiselle joka yhtä pienillä tuloilla ei saa mitään aikaiseksi?Ja edelleen-sairaat on eri asia,tämä koskee työkykyisiä.
Jos kitkuttelet pienellä palkalla, et maksa edes omia kulujasi veroina. Saati muiden tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma on muuttaa työn perässä? Olen muuttanut suomessa kahteen eri kaupunkiin ja euroopassa kolmeen eri maahan. Nyt olen taas lähdössä töihin ulkomaille.
Jos ei ole ongelma minulle (minäminäminäminäminä...) ei voi olla ongelma muille. Kokoomus (Tm)
mikä oikeus on tuilla elävänä olettaa että tykkään nyt asua tässä Töölön yksiössä ja muiden se on mulle kustannettava, ettei ala ahdistamaan. Viis siitä että suurelle osalle työssäkäyville se olisi liian kallis.
Itse asun kuule ihan edullisessa vuokra-asunnossa vuokralla puolison kanssa enkä saa edes asumistukea vaikka olen työkyvyttömyyseläkeläinen koska puoliso käy töissä. Tunnen sympatiaa toisaalta muita sairaita pikkueläkkeellä olevia ja pienituloisia kohtaan. Ei se kuule rapiaa ole maksella pikku eläkkeestään se osansa vuokrasta, nousseet vuokrat, isontuneet sähkölaskut, isontuneet ruokalaskut, ja hoitokulunsa ja lääkkeensä. Ja nyt vielä tulee joku leikkaushallitus kurittamaan ja puhutaan asumistukien poistosta
miksi sulle pitäisi maksaa asumistukea, kun et kerran tarvitse sitä? ei työkyvyttömyys ole peruste sille että valtio ojentaa ilmaista ylimääräistä rahaa, ettei tulisi paha mieli.
Häh olenko sanonut että tarvin asumistuen. Enemmän olen sanonut että olen HUOLiSSANI pienituloisista joiden taloudessa asumistuki on tärkeä.
Tokiham valtio tosi modernisti olettaa että kumppanini minua vammaista vähän elättää kun ei maksa asumistukea. Mitä ei tapahdu. Maksan kaiken puoliksi minkä seurauksena järkevää minulle ei ole yhdessäasuminen välttämättä ja nykytilanteessa järkevämpää olisi asua vaikka yksiöissä yksikseen kuin ruokakuntana.
Mä en muuta yhteen. Menee asumistuki ja muutama kymppi vielä kansaneläkkeestäkin. Muutenkin on kiva kun on sekä maalais- että kaupunkiasunnot yhdessä. Mikäs tässä on ollessa.
Kysymyksesi on yhtä tyhmä kuin jos joku lapseton sanoisi, miksi hänen verovarojaan käytetään koulutukseen, joka yhden lapsen peruskoulutuksen osalta maksaa 100 000 e yhteiskunnalle.