Monennenko polven akateeminen olet?
Kommentit (16)
Kuinka moni edes muistaa isoisovanhempiensa nimet saati tittelin?
Vierailija kirjoitti:
Kun isoisovanhempi on opiskellut, niinnsitä tarinaa meillä ainakin aina kerrottiin. Vuosikurssista kun 90 % kaatui rimtamalla.
Vierailija kirjoitti:
Iso-iso-isän hautakivessä lukee: "Lääningeodeetti xxx"
Luulen, että geodeettejä valmistui Polilta 1900-luvun alussa maanmittauksen diplomi-insinööreiksi. Ja Venäjän tsaarikin käski heidät mittaamaan soista tsuhnien asuttamaa Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso-iso-isän hautakivessä lukee: "Lääningeodeetti xxx"
Luulen, että geodeettejä valmistui Polilta 1900-luvun alussa maanmittauksen diplomi-insinööreiksi. Ja Venäjän tsaarikin käski heidät mittaamaan soista tsuhnien asuttamaa Suomea.
Vaarin hautakivessä lukee: "Lääninidiootti", jatkan kunniakkaasti tuota akateemista uraa.
Ex ulkomaanministerillemme yo-Pekalle ovat vihreät esittäneet myönnettäväksi maisterin arvoa näyttötutkintona ja myöhemmin kunniatohtorin arvoa, että olisi helpompi päästä presidentiksi
Vierailija kirjoitti:
Ex ulkomaanministerillemme yo-Pekalle ovat vihreät esittäneet myönnettäväksi maisterin arvoa näyttötutkintona ja myöhemmin kunniatohtorin arvoa, että olisi helpompi päästä presidentiksi
Helsingin Aalto-yliopisto kieltäytyi tarjouksesta, mutta ehkä maalaisyliopistot, Oulu, Kuopio, Rovaniemi tai Lappeenranta suhtautuvat asiaan myönteisemmin?
Isäni puolelta akateemisuus taitaa loppua pappaani, eli isänisään.
Äitini molemmat vanhemmat olivat akateemisia, ja äitini isän suvusta löytyy akateemisia ainakin 4 sukupolvea isoisästäni alkaen laskettuna. Eli kun sieltä lasketaan, olen ainakin 6 polven akateeminen.
Tyttäreni oli meidän sukuhaarassa ensimmäinen ylioppilas, nyt pikkusiskoni vanhin lapsi pääsi ylioppilaaksi. Meidän vanhemmat ovat duunareita, mutta meistä sisaruksista on ammattikorkean käyneitä 3/4, vaikka ei olla kukaan käyty lukiota, vaan kaupallinen koulutus.
Äidilläni olisi ollut lahjoja opiskella vaikka mihin asti koska hän on hyvä matematiikassa jne. Mutta kun hän oli köyhästä perheestä, piti päästä nuorena nopeasti töihin. Hän opiskeli sitten aikuisena laskentamerkonomiksi. Ei se joskus 50 vuotta sitten ollut helppoa köyhän ponnistaa korkeampaa koulutusta. Toisaalta, siihen aikaan pääsi ylioppilaan tai merkonomin papereilla vaikka pankkiin töihin arvostettuun ammattiin jossa pystyi edetä korkeammalle.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin muistan. Isopappani oli Aatami.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin Aalto-yliopisto kieltäytyi tarjouksesta, mutta ehkä maalaisyliopistot, Oulu, Kuopio, Rovaniemi tai Lappeenranta suhtautuvat asiaan myönteisemmin?
Niinpä! Kohudosentti Juhan Backman on dosenttina Itä-Suomen UEF- yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun isoisovanhempi on opiskellut, niinnsitä tarinaa meillä ainakin aina kerrottiin. Vuosikurssista kun 90 % kaatui rimtamalla.
No mulle on kyllä kerrottu isoisästä (DI) mutta hänkin kuoli jo kun isäni oli pieni lapsi.
Isoisoisästä ei mitään.
Mä olen suvun ensimmäinen yliopistotutkinnon saanut ikinä (sekä äidin että isän puolelta). Ja edelleen ainut, koska nuorempi polvi ei ole amista kummempaa suorittanut.
Tutkinto ei ole määräävä. Vanhempani jättivät opinnot kesken päästessään töihin. Yhtä lailla akateemisia.
Helsinkiläistä moskeijaa syytetään Iranin julman hallinnon kannattamisesta. HS tutki moskeijan taustat.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009481223.html
Jälleen kerran kielletty puheenaihe joten pahoittelen linkkauksesta.
Olen diplomi-insinööri jo neljännessä polvessa