Opiskelijat pelkäävät asumistukiensa puolesta! Vain yksiö kelpaa!
...Ja mielellään kantakaupungista tai vähintään 5 km säteellä ytimestä.
Miksei nykynuorelle kelpaa solukämppä tai yhteisöllinen kimppakämppä?
Pakko saada yksiö, eikä HOASin tms. yksiöitä riitä kuin muutamille. Sitten on pakko vuokrata 800-900 euron yksiö Töölöstä tai Kalliosta. HOASin soluissa asuvat enää ulkomaalaiset opiskelijat.
Nyt opiskelijat ovat kauhuissaan, että heidän asumistukensa muutetaan takaisin vanhaan malliin, eikä esimerkiksi kesäajalta saisi enää asumistukea.
Mitä mieltä olette tästä, ovatko opiskelijat tottuneet liian hyvään?
Kommentit (610)
Oma kokemus soluasumisesta: ensin kämppiksenä: ensin kämppiksenä mt- ongelmainen, joka meni psykoosiin ja alkoi riehumaan niin että piti poliisit kutsua paikalle. Toinen kämppis huumeiden käyttäjä, jonka kaverit majaili sen kuona, ja yritti murtautua mm minun ja kolmannen kämppiksen huoneisiin. Huono mäihä kun sattuu, niin saat tuollaisia kämppiksiä. Ei soluasuminen ole enää tätä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää kommentointia täällä. Tuli itselle oikeasti tosi paha mieli. Tällä tavallako puhutte muille ihmisille?
Itse asun opiskelijakaksiossa, jossa naapuritkin jo niin meluisia että en uskalla edes ajatella, millaista olisi solussa. Hoas muuttaa tälläkin hetkellä suurinta osaa soluista yksiöiksi ja kaksioiksi, koska niiden kysyntä on niin suurta ja solu on vanhanaikainen asumismuoto. Miksi vaaditaan, että opiskelija eläisi köyhyydessä jossain likaisessa soluasunnossa? Opiskelijoista tulee tulevaisuuden veronmaksajia. Jos kaikki tuet lakkautetaan, meillä on edessä tilanne, ettei suomalaisia asiantuntijoita enää ole ja sitten niitä lääkäreitä rahdataan ulkomailta entistä enemmän. Itse teen kahta työtä opintotuen ja asumistuen lisäksi. Asunto on edullinen, mutta harrastukset kalliita. En aio elää köyhyydessä vaikka olenkin opiskelija.
Mutta hävettää se, millä tavalla puhutte muista ihmisistä. Miten ihmiset voivatkin olla niin katkeria muiden sosiaalietuuksista, jotka ovat vielä EU tasolla matalimpia...?
Tämä yksiöiden ja jopa kaksioiden (!) vaatiminen muiden piikkiin on vain yksinkertaisesti ahnetta. Opiskelu on jo lukukausimaksutonta ja sitä tuetaan opintotuella. Omasta opiskeluajasta en muista ketään, joka ei jossain vaiheessa opiskeluaikaa olisi asunut soluasunnossa. Ei todellakaan ollut varaa mihinkään yksityiseen kaksioon. En sano, että elämän pitäisi olla kurjaa opiskelijoillakaan, mutta moni pienipalkkainen duunarikin joutuu elämään yksiössä, kun ei ole varaa isompaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuisen ihmisen pitäisi alentua asumaan puolivuosikymmentä tuntemattomien kanssa ja heidän armoillaan? Itselläni tuskin olisi nyt lasta, jos olisin joutunut opiskeluvuodet asumaan jossain soluläävässä, jossa ei voi edes parisuhteeseen panostaa kun ei ole yksityisyyttä nimeksikään.
Ei opiskelijaelämän ole tarkoitus auttaa loisimaan yhteiskunnan rahoilla vaan kannustaa valmistumaan nopeammin. Yksiöt pois ja solut takaisin.
Ja soluissa normaali ihminen pystyy keskittymään oman elämänsä rakentamiseen ja saadaan syntyvyyskin kasvuun? Tuskin.
Eivät opiskelijayksiötkään ole tarkoitettu siihen. Loisimista miljardeilla euroilla. Maksakaa tosiasiallinen vuokra ilman tukia niin asia ok.
Missäs vaiheessa sen parisuhteen saa hankkia ja alkaa keskustella perheen perustamisesta jos ei vielä 20+? Kolmekybäsenä rakennetaan sit uraa eikä voi lapsia harkita kun jäät työttömäksi loppuelämäksi.
Opiskelija-asuntosäätiöillä on aina ollut perheasuntoja.
Ne ei ole soluja, joissa tämän keskustelun mukaan jokaisen ihmisen pitäisi asua opiskeluaikansa.
Eivät tietenkään ole soluja. Perheasuntoja oli jo silloin, kun minä opiskelin yli 20 vuotta sitten, joten perheen perustaminen opiskeluaikana on mahdollista, vaikka asumistukea ei enää saisi.
Miksi perheasunto sitten on sallittu mutta yksiö ei? Ei me ainakaan muutettu heti suhteen alussa yhteen, vaan tutustuttiin hiljakseen.
Minä en siis itse ole asumistukea nostanut, vaan sanoin rahoittaneeni asumiseni töissä käymisellä, mutta en tajua miksi aikuisen pitäisi asua tuntemattomien kanssa, jos tavoitteena elämässä on muukin kuin bilettäminen opiskeluporukalla. Ihan kuin omaan hyvinvointiin panostaminen olisi väärin.
Ne perheasunnot ovat oas:n omistamia. Myös yksiöitä löytyy oas:lta. Ei kukaan pakota asumaan solussa, mutta sitten on itse valmis maksamaan vuokransa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää kommentointia täällä. Tuli itselle oikeasti tosi paha mieli. Tällä tavallako puhutte muille ihmisille?
Itse asun opiskelijakaksiossa, jossa naapuritkin jo niin meluisia että en uskalla edes ajatella, millaista olisi solussa. Hoas muuttaa tälläkin hetkellä suurinta osaa soluista yksiöiksi ja kaksioiksi, koska niiden kysyntä on niin suurta ja solu on vanhanaikainen asumismuoto. Miksi vaaditaan, että opiskelija eläisi köyhyydessä jossain likaisessa soluasunnossa? Opiskelijoista tulee tulevaisuuden veronmaksajia. Jos kaikki tuet lakkautetaan, meillä on edessä tilanne, ettei suomalaisia asiantuntijoita enää ole ja sitten niitä lääkäreitä rahdataan ulkomailta entistä enemmän. Itse teen kahta työtä opintotuen ja asumistuen lisäksi. Asunto on edullinen, mutta harrastukset kalliita. En aio elää köyhyydessä vaikka olenkin opiskelija.
Mutta hävettää se, millä tavalla puhutte muista ihmisistä. Miten ihmiset voivatkin olla niin katkeria muiden sosiaalietuuksista, jotka ovat vielä EU tasolla matalimpia...?Tämä yksiöiden ja jopa kaksioiden (!) vaatiminen muiden piikkiin on vain yksinkertaisesti ahnetta. Opiskelu on jo lukukausimaksutonta ja sitä tuetaan opintotuella. Omasta opiskeluajasta en muista ketään, joka ei jossain vaiheessa opiskeluaikaa olisi asunut soluasunnossa. Ei todellakaan ollut varaa mihinkään yksityiseen kaksioon. En sano, että elämän pitäisi olla kurjaa opiskelijoillakaan, mutta moni pienipalkkainen duunarikin joutuu elämään yksiössä, kun ei ole varaa isompaan.
Tämä. Moni pienipalkkainen duunarikin joutuu elämään solussa, kun ei ole varaa isompaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuisen ihmisen pitäisi alentua asumaan puolivuosikymmentä tuntemattomien kanssa ja heidän armoillaan? Itselläni tuskin olisi nyt lasta, jos olisin joutunut opiskeluvuodet asumaan jossain soluläävässä, jossa ei voi edes parisuhteeseen panostaa kun ei ole yksityisyyttä nimeksikään.
Ei opiskelijaelämän ole tarkoitus auttaa loisimaan yhteiskunnan rahoilla vaan kannustaa valmistumaan nopeammin. Yksiöt pois ja solut takaisin.
Ja soluissa normaali ihminen pystyy keskittymään oman elämänsä rakentamiseen ja saadaan syntyvyyskin kasvuun? Tuskin.
Eivät opiskelijayksiötkään ole tarkoitettu siihen. Loisimista miljardeilla euroilla. Maksakaa tosiasiallinen vuokra ilman tukia niin asia ok.
Missäs vaiheessa sen parisuhteen saa hankkia ja alkaa keskustella perheen perustamisesta jos ei vielä 20+? Kolmekybäsenä rakennetaan sit uraa eikä voi lapsia harkita kun jäät työttömäksi loppuelämäksi.
Tämä. Kaikissa maailman maissa on ihmisiä enemmän kuin ikinä ennen :(
Ennen asumistuessa oli katto, ja silloin vuokratkin olivat maltillisempia. Itse asuin silloin poikaystävän kanssa yksiössä, 21 neliöö. Ahdasta oli, mutta ei opiskelijalla nyt mikään lukaali tarvinnut ollakaan. Monet opiskelukaverit asuivat soluissa tai kimppakämpissä kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hävettää se, millä tavalla puhutte muista ihmisistä. Miten ihmiset voivatkin olla niin katkeria muiden sosiaalietuuksista, jotka ovat vielä EU tasolla matalimpia...?Tämä yksiöiden ja jopa kaksioiden (!) vaatiminen muiden piikkiin on vain yksinkertaisesti ahnetta. Opiskelu on jo lukukausimaksutonta ja sitä tuetaan opintotuella. Omasta opiskeluajasta en muista ketään, joka ei jossain vaiheessa opiskeluaikaa olisi asunut soluasunnossa. Ei todellakaan ollut varaa mihinkään yksityiseen kaksioon. En sano, että elämän pitäisi olla kurjaa opiskelijoillakaan, mutta moni pienipalkkainen duunarikin joutuu elämään yksiössä, kun ei ole varaa isompaan.
Missä on vaadittu kaksiota? Asumistukeahan saa tietyn rahasumman mukaan, eli ei kaksioon saa yksio ihminen yhtään enempää rahaa. Jos jollain on varaa kaksioon, niin sitten on - luultavasti hän käy töissä tai saa vanhemmiltaan rahaa. Tai sitten onnistui löytämään todella halvan kaksion, ja miksi silloin olisi ongelma asua siinä?
Vierailija kirjoitti:
Ennen asumistuessa oli katto, ja silloin vuokratkin olivat maltillisempia. Itse asuin silloin poikaystävän kanssa yksiössä, 21 neliöö. Ahdasta oli, mutta ei opiskelijalla nyt mikään lukaali tarvinnut ollakaan. Monet opiskelukaverit asuivat soluissa tai kimppakämpissä kavereiden kanssa.
Asumistuessa on nykyisinkin katto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hävettää se, millä tavalla puhutte muista ihmisistä. Miten ihmiset voivatkin olla niin katkeria muiden sosiaalietuuksista, jotka ovat vielä EU tasolla matalimpia...?Matalimpia??? Menepä vaikka Viroon, jossa ei asumistukea edes ole. Opiskelijat asuvat yhteisasuntoloissa, joissa on tiukka kuri ja säännöt, jos ei raha riitä oman pikku luukun vuokraamiseen. Ja se vuokraluukku saattaa olla vain huone jonka nurkassa keittolevy, ja lämmityksenä puukamiina. Vuokran maksat työskentelemällä tarjoilijana tai kaupan myyjänä tai kahvilatypykkänä.
Älä sinä valehtele, että Suomessa on EU-tason matalimmat tuet.
Tämä! Kyllä solutkin kelpaisivat jos niissä olisi tiukka kuri ja järjestys ja häiriköt saataisiin niistä pois!
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä voisi tehdä niin, että soluasumisesta tehtäisiin lähestulkoon ilmaista opiskelijoille. Sitten asumistuen voisi poistaa, ja kukin voisi maksukykynsä mukaan vuokrata haluamansa yksiön tai vaikka omakotitalon. Valtio tarjoaisi sen minimin, jos ei kelpaa niin oma moka.
Tämä sopii kyllä mikäli opiskelija-asuntoihin saadaan ensin kunnolliset järjestyssäännöt sekä erikseen opiskelupainotteiset solut ja bilesolut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä voisi tehdä niin, että soluasumisesta tehtäisiin lähestulkoon ilmaista opiskelijoille. Sitten asumistuen voisi poistaa, ja kukin voisi maksukykynsä mukaan vuokrata haluamansa yksiön tai vaikka omakotitalon. Valtio tarjoaisi sen minimin, jos ei kelpaa niin oma moka.
Tämä sopii kyllä mikäli opiskelija-asuntoihin saadaan ensin kunnolliset järjestyssäännöt sekä erikseen opiskelupainotteiset solut ja bilesolut.
Ja järjestyksenvalvojat vahtimaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Puretaanko yksiöt ja rakennetaan soluja tilalle?
Niistä tehdään neljän hengen soluja.
t. Orpo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta Suomessa pidetään ensin 5 välivuotta ja aletaan opiskella vasta sitten kun ollaan jo lapsentekoiässä.
Olen asunut Saksassa ja siellä opiskelijat asuivat Wohngemeinschafteissa tai opiskelija-asuntoloissa tai kotona vanhempiensa luona. Ei siellä juuri kukaan missään yksiössä asunut, koska töissä käymiseen ei ollut edes aikaa, sillä opiskelijat vaativat siellä muutakin kuin käsienheiluttelua.
Ihan olen 27v ja mulla on siis taaperoikäinen lapsi sekä 7 vuoden suhde takana. Kävin myöskin opintojen ohella töissä ja opintojen keskiarvo oli 4,5.
Itketään miksei Suomessa hankita lapsia mutta sitten vaaditaan että ihminen elää kuin lapsi mahdollisimman pitkään.
Päin vastoin. Teinivuodet voi murjottaa omassa huoneessa, mutta sitten olisi tilaisuus opiskella sosiaalisuuden saloja kun pääsee kotoa muuttamaan. Meillä on omituisesti alettu juhlistaa opiskelijavuosien yksinäisyyttä ja riippumattomuutta, vaikka muualla maailmassa noina vuosina luodaan kontakteja ja pitkiä ystävyyssuhteita. Olisi korkea aika vähentää nihilismiä ja itsekeskeisyyttä, kun kerran elämä tulee olemaan todella yksinäistä niin helposti muutenkin, kun perheet ovat pieniä ja hajallaan.
Miksi vain opiskelijoilta asumistuki pois? Työttömät, pienituloiset, eläkeläiset, työkyvyttömät, kroonisesti sairaat, pienipalkkaiset yksinhuoltajaäidit, opiskelijat, KAIKILTA asumistuki pois ja soluihin elämään.
Ei kukaan pakota solukämppään muuttamaan.
Huolehtii vain itse rahoituksesta ja ongelma on ratkennut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain opiskelijoilta asumistuki pois? Työttömät, pienituloiset, eläkeläiset, työkyvyttömät, kroonisesti sairaat, pienipalkkaiset yksinhuoltajaäidit, opiskelijat, KAIKILTA asumistuki pois ja soluihin elämään.
Noille voisi oikeasti osoittaa valtion asunnon jostain muuttotappiopaikkakunnalta.
Useissa maissa lapset elävät vanhemmilla pitkälle aikuisuuteen asti. 18-21-vuotiaana ylös ja ulos meininki on Suomen erikoisuus. Nyt voisivat vanhemmat ottaa kopin tästä ja elättää oman rääpäleensä opiskeluaikaisen asumisen.
Itse aikanaan asuin soluasunnossa, kyllähän se meni, kun sattui mukava kämppis, piti kuitenkin lopulta muuttaa pois, kun lemmikkien takia ei saaneet asuntoon muita asukkaita. Ja toisaalta, veikkaanpa että olis ollut jollekkin tuskaa asua mun kanssa, kun olin ihan hirveän sotkuinen ihminen tuohon aikaan, tiskit mm. kertyi pöydälle jne.
Soluasunto on ok, jos saa valita kenen kanssa asuu, muuten se voi olla ihan hirveä asumismuoto.
No ri siinä mitään, hakee opiskelemaan kodin lähelle, teillähän se asuu koko ikänsä.eikä siinä mitään pahaa ole, setäni asui dyntymätalossaan 96 v asti milloin kuoli