Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijat pelkäävät asumistukiensa puolesta! Vain yksiö kelpaa!

Vierailija
03.04.2023 |

...Ja mielellään kantakaupungista tai vähintään 5 km säteellä ytimestä.

Miksei nykynuorelle kelpaa solukämppä tai yhteisöllinen kimppakämppä?
Pakko saada yksiö, eikä HOASin tms. yksiöitä riitä kuin muutamille. Sitten on pakko vuokrata 800-900 euron yksiö Töölöstä tai Kalliosta. HOASin soluissa asuvat enää ulkomaalaiset opiskelijat.

Nyt opiskelijat ovat kauhuissaan, että heidän asumistukensa muutetaan takaisin vanhaan malliin, eikä esimerkiksi kesäajalta saisi enää asumistukea.

Mitä mieltä olette tästä, ovatko opiskelijat tottuneet liian hyvään?

Kommentit (610)

Vierailija
81/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun pas kaisen kommuunin pitäisi kelvata yhtään kellekään? En suostuisi ikinä asumaan solussa, joten en edellytä sellaista muiltakaan.

Ei tietenkään tarvitse. Maksat vain omasta pussistasi niin saat asua missä vain.

Vierailija
82/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäis asua vuokralla ylipäätään?

Kun opiskelin hankenissa, mulla oli omistusasunto Mechelininkadulla.

Sitten kun lapseni ovat opiskeluiässä, hekin asuvat omistusasunnoissaan opinahjon liki.

Kyllähän jokainen tietää, että sijainti, sijainti, sijainti ja turha se on vuokraisäntää elättää kun samalla rahalla maksat omaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voisi tehdä niin, että soluasumisesta tehtäisiin lähestulkoon ilmaista opiskelijoille. Sitten asumistuen voisi poistaa, ja kukin voisi maksukykynsä mukaan vuokrata haluamansa yksiön tai vaikka omakotitalon. Valtio tarjoaisi sen minimin, jos ei kelpaa niin oma moka. 

Vierailija
84/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aikuisen ihmisen pitäisi alentua asumaan puolivuosikymmentä tuntemattomien kanssa ja heidän armoillaan? Itselläni tuskin olisi nyt lasta, jos olisin joutunut opiskeluvuodet asumaan jossain soluläävässä, jossa ei voi edes parisuhteeseen panostaa kun ei ole yksityisyyttä nimeksikään.

Jos ei ole rahaa parempaan herranjestas? 😅

Vierailija
85/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa oli ainakin suurimman osan ajasta mukavaa asua solukämpässä. Sitten muutti joku hämäräveikko sinne ja sen kaverit ryyppäs siellä ja minun ruoat ja juomat rupes katoamaan jääkaapista. Sitten ei ollut enää niin mukavaa. Onneksi hän muutti pian pois kun opinnot eivät edenneet.

Vierailija
86/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on autisminkirjon lapsi joten minä ja exäni sekä mahdollinen tukihenkilö on sitten myös siellä solussa opettamassa ja avustamassa päivittäisissä toiminnoissa ja kuljetaan omilla avaimilla.

mitä sitten, omalla käy ystävät, perhe

Vierailija
87/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aikuisen ihmisen pitäisi alentua asumaan puolivuosikymmentä tuntemattomien kanssa ja heidän armoillaan? Itselläni tuskin olisi nyt lasta, jos olisin joutunut opiskeluvuodet asumaan jossain soluläävässä, jossa ei voi edes parisuhteeseen panostaa kun ei ole yksityisyyttä nimeksikään.

Jos asuu omalla rahalla, saa asua siellä, missä haluaa. Jos muiden rahalla, niin "pitää alentua" siihen, mitä on tarjolla.

Vierailija
88/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asduin nuorena että meitä oli 3 tyttöä yhdessä, ei mitään ongelmaa

Vierailija
89/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävää kommentointia täällä. Tuli itselle oikeasti tosi paha mieli. Tällä tavallako puhutte muille ihmisille?

Itse asun opiskelijakaksiossa, jossa naapuritkin jo niin meluisia että en uskalla edes ajatella, millaista olisi solussa. Hoas muuttaa tälläkin hetkellä suurinta osaa soluista yksiöiksi ja kaksioiksi, koska niiden kysyntä on niin suurta ja solu on vanhanaikainen asumismuoto. Miksi vaaditaan, että opiskelija eläisi köyhyydessä jossain likaisessa soluasunnossa? Opiskelijoista tulee tulevaisuuden veronmaksajia. Jos kaikki tuet lakkautetaan, meillä on edessä tilanne, ettei suomalaisia asiantuntijoita enää ole ja sitten niitä lääkäreitä rahdataan ulkomailta entistä enemmän. Itse teen kahta työtä opintotuen ja asumistuen lisäksi. Asunto on edullinen, mutta harrastukset kalliita. En aio elää köyhyydessä vaikka olenkin opiskelija.

Mutta hävettää se, millä tavalla puhutte muista ihmisistä. Miten ihmiset voivatkin olla niin katkeria muiden sosiaalietuuksista, jotka ovat vielä EU tasolla matalimpia...?

Vierailija
90/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta Suomessa pidetään ensin 5 välivuotta ja aletaan opiskella vasta sitten kun ollaan jo lapsentekoiässä. 

Olen asunut Saksassa ja siellä opiskelijat asuivat Wohngemeinschafteissa tai opiskelija-asuntoloissa tai kotona vanhempiensa luona. Ei siellä juuri kukaan missään yksiössä asunut, koska töissä käymiseen ei ollut edes aikaa, sillä opiskelijat vaativat siellä muutakin kuin käsienheiluttelua. 

Ihan olen 27v ja mulla on siis taaperoikäinen lapsi sekä 7 vuoden suhde takana. Kävin myöskin opintojen ohella töissä ja opintojen keskiarvo oli 4,5.

Itketään miksei Suomessa hankita lapsia mutta sitten vaaditaan että ihminen elää kuin lapsi mahdollisimman pitkään.

Arvasin että olet alle 30v lapsi vielä itsekin. Ei ole sattumaa että ihminen on hedelmällisimmillään silloin kun on tyhmimmillään.

Vierailija
91/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 4 hlö solussa kaksi vuotta. Jos on samanlaista porukkaa, se on ihan kivaa. Jos erilaista, se on painajaista. Viimeiset puoli vuotta kuuntelin, kun kämppis harrasti huutoseksiä 24/7, niin se oli aika väsyttävää. Sen jälkeen muutin yksiöön ja aloin tehdä töitä opintojen ohella, että sain vuokran maksettua (se oli vielä vanhan opiskelijan asumistuen aikaan).

Vierailija
92/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen asumislisä takaisin. Sillä on muutkin sukupolvet pärjänneet.

Miksi vain asumislisä? Poistetaan tuet kokonaan ja tehdään opiskelusta lainaperustaista. Opiskelijat voivat asua vaikka vintillä alivuokralla, kuten 60-luvulla.

Tai miksi jäädä edes siihen. Yksityistetään kaikki.

Vierailija
93/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu omalla rahalla, saa asua siellä, missä haluaa. Jos muiden rahalla, niin "pitää alentua" siihen, mitä on tarjolla.

Ulotatko tämän ajatuksesi kaikkiin asumistuen saajiin? Opiskelijathan ovat yleisen asumistuen piirissä.

Miksi ihmeessä kenenkään pitäisi asua solussa? (ellei itse tahdo, joillekinhan se sopii). Mutta ei kaikki opiskelijat suinkaan ole 18-vuotiaita sinkkuja.

Vierailija
94/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Asun yksin yksiössä ja en ole paritellut kertaakaan ikävuosina 25v, 26v, 27v, 28v, 29v, 30v, 31v. Harvinaista, sillä yleensä nuoriin muijiin tehdään tarpeet kun miehiä kiinnostaa nuoruus ja kauneus.

Vierailija
95/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun pas kaisen kommuunin pitäisi kelvata yhtään kellekään? En suostuisi ikinä asumaan solussa, joten en edellytä sellaista muiltakaan.

Ei näytä kelpaavan edes yksiö Jakomäestä. Pitää olla arvotalossa Punavuoressa. ap

En tunne Helsinkiä, nuo nimet ei sano mitään. Opiskelin aikanaan Jyväskylässä, ja halusin yksiön, mutta en todellakaan keskustasta, en tykkää asua keskustassa.

Vierailija
96/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttävää kommentointia täällä. Tuli itselle oikeasti tosi paha mieli. Tällä tavallako puhutte muille ihmisille?

Itse asun opiskelijakaksiossa, jossa naapuritkin jo niin meluisia että en uskalla edes ajatella, millaista olisi solussa. Hoas muuttaa tälläkin hetkellä suurinta osaa soluista yksiöiksi ja kaksioiksi, koska niiden kysyntä on niin suurta ja solu on vanhanaikainen asumismuoto. Miksi vaaditaan, että opiskelija eläisi köyhyydessä jossain likaisessa soluasunnossa? Opiskelijoista tulee tulevaisuuden veronmaksajia. Jos kaikki tuet lakkautetaan, meillä on edessä tilanne, ettei suomalaisia asiantuntijoita enää ole ja sitten niitä lääkäreitä rahdataan ulkomailta entistä enemmän. Itse teen kahta työtä opintotuen ja asumistuen lisäksi. Asunto on edullinen, mutta harrastukset kalliita. En aio elää köyhyydessä vaikka olenkin opiskelija.

Mutta hävettää se, millä tavalla puhutte muista ihmisistä. Miten ihmiset voivatkin olla niin katkeria muiden sosiaalietuuksista, jotka ovat vielä EU tasolla matalimpia...?

Matalimpia??? Menepä vaikka Viroon, jossa ei asumistukea edes ole. Opiskelijat asuvat yhteisasuntoloissa, joissa on tiukka kuri ja säännöt, jos ei raha riitä oman pikku luukun vuokraamiseen. Ja se vuokraluukku saattaa olla vain huone jonka nurkassa keittolevy, ja lämmityksenä puukamiina. Vuokran maksat työskentelemällä tarjoilijana tai kaupan myyjänä tai kahvilatypykkänä.

Älä sinä valehtele, että Suomessa on EU-tason matalimmat tuet.

Vierailija
97/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevää sillai, kun vanhemmat ostaa asunnon, olen vuokralla siellä joten saan asumistukea!

Vierailija
98/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitäisi olla tarjolla halpoja 200-300e/kk pieniä asuntoja koulujen läheltä japanin tyyliin. Japanissa on siis ns. hotellin tyylisiä asuntoloita, joissa jokaisella on oma pieni huone, mihin mahtuu työpöytä ja sänky, muut tilat on yhteisiä. Yhteisissä tiloissa hengailutiloja, joihin asukkaat kokoontuu, myös ulkotila. Pesutupa ja alakerrassa keittiö kaikkien käytössä ja lähellä myös ruokala, josta saa halvalla aterian. Suihkut ja vessat yhteisiä, naisilla ja miehillä omat kerrokset. Osa asuntoloista pelkästään naisten ja pelkästään miesten.

Jos haluaa vuokramarkkinoilta yksiön niin sen maksaa sitten ihan itse. Tämä auttaisi myös opiskelijoita, jos asunto olisi tavallaan järjestetty ja se olisi edullinen, voisi keskittyä opiskeluun, eikä tarvitse käydä töissä. 

Vierailija
99/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuopiossa oli ainakin suurimman osan ajasta mukavaa asua solukämpässä. Sitten muutti joku hämäräveikko sinne ja sen kaverit ryyppäs siellä ja minun ruoat ja juomat rupes katoamaan jääkaapista. Sitten ei ollut enää niin mukavaa. Onneksi hän muutti pian pois kun opinnot eivät edenneet.

Aika monella oli solussa huoneessa oma pieni jääkaappi. Näin ei ruoat hävinneet, eikä tarvinnut poistua huoneesta, kuin vessaan.

Vierailija
100/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän nuori ei pelkää. Sanoo että nykyään ei ole muuta mahdollisuutta asua, kuin nämä yksiöt.

On niitä opiskelija-asuntoloitakin.  Selkeästi halvempaa kuin yksiössä.  

Täysin älytön liike yhteiskunnalta aikoinaan ruveta mättämään asumistukea opiskelijoille ja vielä samanlaista älytöntä tukea kuin muillekin.  Asumistuella ei kenenkään pitäisi asua primetime-alueilla. 

Faktahan on se, että kun opiskelijoille alettiin mättämään rahaa, vuokrat lähtivät nousuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän