Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijat pelkäävät asumistukiensa puolesta! Vain yksiö kelpaa!

Vierailija
03.04.2023 |

...Ja mielellään kantakaupungista tai vähintään 5 km säteellä ytimestä.

Miksei nykynuorelle kelpaa solukämppä tai yhteisöllinen kimppakämppä?
Pakko saada yksiö, eikä HOASin tms. yksiöitä riitä kuin muutamille. Sitten on pakko vuokrata 800-900 euron yksiö Töölöstä tai Kalliosta. HOASin soluissa asuvat enää ulkomaalaiset opiskelijat.

Nyt opiskelijat ovat kauhuissaan, että heidän asumistukensa muutetaan takaisin vanhaan malliin, eikä esimerkiksi kesäajalta saisi enää asumistukea.

Mitä mieltä olette tästä, ovatko opiskelijat tottuneet liian hyvään?

Kommentit (610)

Vierailija
61/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä opiskelijalle varmaan kelpaisi miljoonalukaalikin merenrannalla. Jostain syystä muissa elämäntilanteissa olevien surkeuden huippu (yksiössä asuminen) on opiskelijoille liikaa luksusta. Onko ap kenties ikärasisti, koska opiskelijat ovat pääsääntöisesti nuoria?

Opiskelu on väliaikaista ja suurin osa siitä sitten tapaakin puolison ja 10v sisällä opintojen loppumisesta asuvat omakotitalossa puolison ja parin lapsen kanssa. Se on tosiaan eri asia, kuin vielä 40-vuotiaana asua vuokrayksiössä.

(en ole ap)

Sitten mahdollisesti koittaa avioero ja muutto vuokrakaksioon kahden lapsen kanssa, elämä yksinhuoltajana ja ehkä työttömänäkin, jos vielä työpaikka menee alta.

Kunnon tutkinto alla, niin ei siinä erossa nyt noin pahasti käy. Minä ainakin asun kahden lapseni kanssa edelleen omistusasunnossa eron jälkeenkin. Opiskeluaikaan en asunut yksiössä, vaan aina jaoin asunnon muiden kanssa (lähinnä kavereiden).

Koulutus ei aina takaa hyvää työpaikkaa, näin se vaan on. Yli nelikymppinen on monilla aloilla jo ns.hylkytavaraa. Työpaikkaa ei niin vaan löydykään!

Vierailija
62/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa joten en voi asua solukämpässä.

Jospa ne pelot katoavat sopivalla altistamisella? Mitenkä mahtaisit pärjätä armeijan varuskunnassa, jossa yhdessä tuvassa nukkuu kymmenkunta toisilleen entuudestaan vierasta äijää?

Minä asuin aikoinani koko yliopistossa opiskelun ajan kolmen hengen soluhuoneistossa, jossa oli yhteinen keittiö, kylpyhuone ja vessa sekä omat huoneet. Jokaisella kämppäkaverilla oli omat laitteet viihde-elektroniikkaa omissa huoneissa ja vietimme aikaa yhdessä tavallisimmin keittiön pöydän ympärillä. Soluasuminen oli aikoinaan hyvin tavallista ja edullista eikä se edellyttänyt mitään erityistä hippimentaliteettia kommuuniasumisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja kirjoitti:

Solu kämpässä ei voi asua. Siellä opiskelijat pitää liikaa meteliä ja bilettävät joka viikonloppu. Asuin solu kämpän naapurissa ja se oli ihan hirveää. Yritä siinä nukkua ja herätä töihin kun opiskelijat tulee yöllä baarista sinne kämpille ryyppäämään

Kaikki opiskelijat eivät biletä, eivät ainakaan jatkuvasti! Mutta soluasuminen on ongelmallista, koska monilta puuttuu ihan alkeellisimmatkin käytöstavat sekä kyky huolehtia itsestä ja kyky elää muiden kanssa. Soluasukkaan velvollisuuksiin ei kyllä kuulu palkattomana kasvattajana, lastenvahtina tai siivoojana toimiminen, eikä myöskään tavaroiden lainaaminen ilman mitään korvausta tai vastinetta. Omat ruoat ja syötävät on myös syytä ostaa jokaisen itse!

Minulla oli ihan hyviä fiksuja kämppäkavereita, joiden kanssa ei ollut em. ongelmia vaikka emme tunteneet toisiamme ennen soluasumista.

Vierailija
64/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuet pois opiskelijoilta,menkööt töihin toivoo kokoomus.loppuu loisiminen,sanoo purra.

Vierailija
65/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse asunut opiskeluaikojen alkuvaiheissa neljän hengen solukämpässä ja kokenut kaikki soluasumisen huonot puolet (mukana esimerkiksi täysin olemattomilla sosiaalisilla taidoilla oleva henkilö, jonka mielestä joku muu voi hoitaa mm. hänen tiskinsä, hänen viikkosiivousvuoronsa, ruokatarvikkeet oli yhteisiä paitsi jos ne oli hänen jne), meluisuuden, joka esti käytännössä opiskelemasta, kämppä oli jatkuvasti jonkun kavereiden oleskelutilana jne.

Muutin itse n. 8 kilsan päähän yliopistosta yksiöön tämän vuoksi ja kas kummaa, vaikka töitä joutuikin tekemään opintojen ohella enemmän asumisen rahoittamiseksi (loppuvaiheissa siinä määrin, etten saanut tukia vaan viimeiset kaksi vuotta rahoitin opiskelut palkkatuloillani), niin opiskelutulokset kuitenkin paranivat, kun opiskelu ylipäätään alkoi onnistumaan. Olen siis opiskelut alaa, jossa lukeminen korostui opintojen läpäisemisessä (tästä voi ehkä jo rivien välistä päätellä, että lakitekstejä on tullut luettua edestakaisin ja ulkoa opiskellen..).

Nykyisin on paljon perheiden ainoita lapsia, jotka eivät ole tottuneet lapsuudessa jakamaan tiloja sisarusten kanssa, eivät tekemään kompromisseja ja maailman muuttuminen huomattavasti enemmän omien oikeuksien korostamisen puolelle, on osalle todella hankalaa ensimmäiseen "omaan asuntoon" muuttaminen täysin vieraiden ihmisten kanssa ja siihen yhteiselämiseen sopeutuminen (varsinkin, kun samalla on alkanut se opiskelu ja siihen liittyvä elämänvaihe). Ymmärrän oikein hyvin, että jos haluaa panostaa yhtään opintoihin, niin monesti nykyään yksiö tai tutun kaverin kanssa kämppä asuminen hyvässä tilanteessa ovat ainoita vaihtoehtoja.

Vierailija
66/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin solut ja kimppakämpät ovat oppilaitosten kyljessä kiinni ja vuokrat ovat sitten sen mukaiset.

Itse asun kauempana kaupungin vuokrayksiössä ja vuokran ja matkakortin maksun jälkeen jää enemmän käteen kuin monella muulla opiskelukaverilla, koska vuokra on mitätön näissä kämpissä.

Joku sanoo, mutta kun ne matkat. Mitä siitä? Hyvää opiskeluaikaa.

Vierailija
67/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän solut ovat aika rankkoja ja yhteisasuminen muutenkin. Samassa talossa voi olla kielitaidottomia ihmisiä vieraista kulttuureista ja niiden kanssa pitää sitten jakaa vähintään osa tiloista ja mahdollisesti jopa kylpyhuone. 

Itse olin kansanopistossa erään keltaihoisen miehen huonekaveri ja hän yhdessä vaiheessa pimahti, alkoi elehtiä aggressiivisesti, kuten esim.näytteli käsillään pantomiimina ampuvansa minut jollain konetuliaseella ja hän valitti siitä, miten rikkomattomat kananmunat haisevat jääkaapissa. Lammasmaiset suomalaiset myötäilivät tätä pipipäätä. 

Voin vain kuvitella millaista on naisena, jos siellä on yhteisissä tiloissa jotain Mullah-Fagazzar-Hussein-Babooneja. 

Vierailija
68/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa muutama muukin asia kuin pelkkä asumistuen poisto - mm. opintotuen "lainapainotteiseksi muuttaminen" ja "ihan pienet" lukukausimaksut. Yliopistolla pitäisi olla luennoilla pahimmillaan aamusta iltaan, jossakin vaiheessa täytyisi opiskella kotona ja lisäksi pitäisi löytää työ, jolla rahoittaa elämä ja opinnot. Joopa joo...

Vierailija
69/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun pointti oli sen kritisointi, miten opiskelijat kuvittelevat, että Kela maksaa heidän asumisensa yksityisen vuokranantajan kalliissa vuokrayksiössä. Jos nuoret itse maksaisivat suurimman osan vuokrastaan töissä käyden, niin sittenhän tässä ei olisi mitään ongelmaa.  ap

Sitten pitää vaan poistaa raja, paljonko saa tienata ettei mene opintoraha. Yhteiskunnan etu on saada opiskelijat valmistumaan ja töihin. Se on parasta tukimuotoa, kun sillä saadaan uusia työssäkäyviä.

Vierailija
70/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin opiskelijat ovat tottuneet LIIAN HYVÄÄN TÄSSÄ VALTIOSSA. Asumistuet pois. Jos ei solukämppä kelpaa tai halvat asunnot, ei pidä opiskella. Valtion tehtävä ei ole tarjota jotain luksusmajoitusta opiskelijoille, johan täällä on ilmaista opiskella. Ei ennenkään ollut mitään luksuspalveluja, köyhät asui soluissa ja rikkaat vanhempien omistamissa asunnoissa. Sitä se on. Asumistuet pois kokonaan. Tämä hyysäys saa nyt loppua. Jos ei ole varaa opiskella sitten mennään töihin, ei ennenkään ollut köyhällä varaa opiskella, piti mennä töihin.

Vierailija
71/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa muutama muukin asia kuin pelkkä asumistuen poisto - mm. opintotuen "lainapainotteiseksi muuttaminen" ja "ihan pienet" lukukausimaksut. Yliopistolla pitäisi olla luennoilla pahimmillaan aamusta iltaan, jossakin vaiheessa täytyisi opiskella kotona ja lisäksi pitäisi löytää työ, jolla rahoittaa elämä ja opinnot. Joopa joo...

Jos pelottaa kermaperse opiskella, niin sitten menet töihin. Kun opiskelee, ei silloin pidä olla varaa asustella luksusyksiöissä, matkustella, käydä ravintoloissa...........silloin syödään tonnikalaa ja makaronia ja opiskellaan. Sitten kun mennään töihin, on varaa varmaan muuhunkin. MIelestäni opiskelijoiden pitää asua soluissa ja halvoissa asunnoissa, ei valtion tehtävä ole maksella minkään luksusyksiön vuokria.

Vierailija
72/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasunnon sijaan asuntoloita, jossa on oma asuntolahuone minikeittiöllä ja pienellä kylppärillä. Yhteiset tilat ja pesulat sitten yhteiset. Silti oltaisiin paljon halvemmalla, kuin pelkkiä yksiöitä.

Vierailija
73/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuoden ajan solussa ja kokemuksesta viisastuneena asun nykyään yksiössä. Mutta mulle kelpaa kämppä opiskelukaupungin ulkopuolelta koska julkisilla pääsee kätevästi, ja teen myös mielelläni töitä opintojen ohessa.

Vierailija
74/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun pointti oli sen kritisointi, miten opiskelijat kuvittelevat, että Kela maksaa heidän asumisensa yksityisen vuokranantajan kalliissa vuokrayksiössä. Jos nuoret itse maksaisivat suurimman osan vuokrastaan töissä käyden, niin sittenhän tässä ei olisi mitään ongelmaa.  ap

Sitten pitää vaan poistaa raja, paljonko saa tienata ettei mene opintoraha. Yhteiskunnan etu on saada opiskelijat valmistumaan ja töihin. Se on parasta tukimuotoa, kun sillä saadaan uusia työssäkäyviä.

Se raja pitäisi poistaa joka tapauksessa. Opintoraha pitäisi maksaa pelkästään sillä perusteella, että tekee riittävän määrän opintopisteitä (eli opinnot etenee). Jos sen lisäksi pystyy myös työskentelemään osa-aikaisesti, niin hienoa ja se työkokemus varmasti auttaa työllistymisessä sitten, kun valmistuu. Eli en tosiaan ymmärrä sitä, että opintotuet menettää, jos on liian ahkera ja opintojen lisäksi tekee töitäkin. Varmasti saisi valtio vain säästöä siitä, jos se tuloraja poistuisi, kun ei enää tarvisi rahoittaa sitä tulorajojen seurantakoneistoa ja lähetellä opiskelijoille karhukirjeitä.

Vierailija
75/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soluasunnon sijaan asuntoloita, jossa on oma asuntolahuone minikeittiöllä ja pienellä kylppärillä. Yhteiset tilat ja pesulat sitten yhteiset. Silti oltaisiin paljon halvemmalla, kuin pelkkiä yksiöitä.

No miksei näitä aikoinaan sitten rakennettu yliopisto- ja korkeakouluopiskelijoille? Rakennettiin vain niitä ihania soluasuntoja, koska se 'pakkoyhteisöllisyys vaan nyt kuuluu opiskelijan elämään'!

Vierailija
76/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa joten en voi asua solukämpässä.

Jospa ne pelot katoavat sopivalla altistamisella? Mitenkä mahtaisit pärjätä armeijan varuskunnassa, jossa yhdessä tuvassa nukkuu kymmenkunta toisilleen entuudestaan vierasta äijää?

Minä asuin aikoinani koko yliopistossa opiskelun ajan kolmen hengen soluhuoneistossa, jossa oli yhteinen keittiö, kylpyhuone ja vessa sekä omat huoneet. Jokaisella kämppäkaverilla oli omat laitteet viihde-elektroniikkaa omissa huoneissa ja vietimme aikaa yhdessä tavallisimmin keittiön pöydän ympärillä. Soluasuminen oli aikoinaan hyvin tavallista ja edullista eikä se edellyttänyt mitään erityistä hippimentaliteettia kommuuniasumisesta.

Sinä sait kämppislotossa hyvät numerot, entä jos olisit saanut ne huonot, niin nyt olisi varmasti toinen ääni kellossa!

Vierailija
77/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Töölössä yksiössä ja maksan 820e/kk mukana vesi, ei sähkö. Pakk käydä töissä jo nyt vaikka nostan myös lainan. Asumistuki ja opintoraha ei riitä edes asumiseen. 

Kaksi vuotta pitäsi vielä jaksaa. Aika uuvuttavaa on. Mahdotonta, jos asumistuki poistetaan.

Vierailija
78/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti en voi ymmärtää miksi tätä 1980-luvun Suomeen kuuluvaa asumismuotoa yhä edelleen pidetään sinä ainoana ja oikeana opiskelijan asumismuotona! Maailma on muuttunut moneen kertaan 1980-luvun jälkeen! Olisitko itse valmis asumaan tuntemattomien ihmisten kanssa jotka syövät ruokasi, haalivat kämpän täyteen väkeä ilta toisensa jälkeen, meluavat kaiket yöt, sotkevat mutteivat siivoa! Tuovat mukanaan torakoita ja luteita. Asut siinä ilolla ja opiskelet tehokkaasti! Tällaista asumismuotoa tuputetaan yhä edelleen, kun aika on kullannut omat muistot! Olen itse asunut solussa opiskeluaikanani 1989-1995 ja minulla on pääsääntöisesti hyviä muistoja solusta, mutta olen kyllä nähnyt sen soluelämän nurjankin puolen, joten en yhtään ihmettele mikseivät ihmiset enää niihin halua. Huonoja kokemuksia on niin kovin monilla! Solu-ja kimppa-asuminen toimii jos on samanhenkistä porukkaa ja voi itse vaikuttaa kanssa-asujiinsa. Muuten se on ihan täyttä lottoamista!

Vierailija
79/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 1980-luvulla asukkaiden suuri enemmistö oli nimenomaan yliopisto-ja korkeakouluopiskelijoita. Nyt asukkaiden joukossa voi olla kaikenlaisia elämänkoulua käyviä kalluja! Kun itse asuin 1990-luvulla solussa, niin olin kurssini joukosta suurinpiirtein ainoa solussa asuva. Soluasuntoja kammottiin jo tuolloin!

Vierailija
80/610 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aikuisen ihmisen pitäisi alentua asumaan puolivuosikymmentä tuntemattomien kanssa ja heidän armoillaan? Itselläni tuskin olisi nyt lasta, jos olisin joutunut opiskeluvuodet asumaan jossain soluläävässä, jossa ei voi edes parisuhteeseen panostaa kun ei ole yksityisyyttä nimeksikään.

Ei opiskelijaelämän ole tarkoitus auttaa loisimaan yhteiskunnan rahoilla vaan kannustaa valmistumaan nopeammin. Yksiöt pois ja solut takaisin.

Ja soluissa normaali ihminen pystyy keskittymään oman elämänsä rakentamiseen ja saadaan syntyvyyskin kasvuun? Tuskin.

Eivät opiskelijayksiötkään ole tarkoitettu siihen. Loisimista miljardeilla euroilla. Maksakaa tosiasiallinen vuokra ilman tukia niin asia ok.

Missäs vaiheessa sen parisuhteen saa hankkia ja alkaa keskustella perheen perustamisesta jos ei vielä 20+? Kolmekybäsenä rakennetaan sit uraa eikä voi lapsia harkita kun jäät työttömäksi loppuelämäksi.

Opiskelija-asuntosäätiöillä on aina ollut perheasuntoja.

Ne ei ole soluja, joissa tämän keskustelun mukaan jokaisen ihmisen pitäisi asua opiskeluaikansa.

Eivät tietenkään ole soluja. Perheasuntoja oli jo silloin, kun minä opiskelin yli 20 vuotta sitten, joten perheen perustaminen opiskeluaikana on mahdollista, vaikka asumistukea ei enää saisi.

Minäkin opiskelin 20 vuotta sitten, mutta sitä aikaa ei millään lailla voi verrata nykyaikaan. Asuminen ja eläminen on kallistunut merkittävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän