Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijat pelkäävät asumistukiensa puolesta! Vain yksiö kelpaa!

Vierailija
03.04.2023 |

...Ja mielellään kantakaupungista tai vähintään 5 km säteellä ytimestä.

Miksei nykynuorelle kelpaa solukämppä tai yhteisöllinen kimppakämppä?
Pakko saada yksiö, eikä HOASin tms. yksiöitä riitä kuin muutamille. Sitten on pakko vuokrata 800-900 euron yksiö Töölöstä tai Kalliosta. HOASin soluissa asuvat enää ulkomaalaiset opiskelijat.

Nyt opiskelijat ovat kauhuissaan, että heidän asumistukensa muutetaan takaisin vanhaan malliin, eikä esimerkiksi kesäajalta saisi enää asumistukea.

Mitä mieltä olette tästä, ovatko opiskelijat tottuneet liian hyvään?

Kommentit (610)

Vierailija
381/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuet tullaan poistamaan muiltakin kuin opiskelijoilta. Sellaisilta, joilla tukien varassa eläminen on pysyvä tai hyvin pitkäaikainen tilanne, esimerkiksi työkyvyttömiltä, pitkäaikaistyöttömiltä ja pienellä eläkkeellä sinnitteleviltä vanhuksilta. Opiskelijoilla sentään on oletusarvona se, että he valmistuvat ja työllistyvät.

Asumistukien saajia vihataan tälläkin palstalla. Minä olen isoista oppimisvaikeuksista kärsivä keski-ikäinen kouluttamaton matalapalkkatyöläinen. Teen kahta työtä, että en joutuisi hakemaan tukia, mutta tiedän, ettei minulla tule olemaan näitä töitä loppuelämääni ja sitten minua ei kyllä enää kukaan huoli töihin, vanhana ja rajoitteisena. En minä vain voi "mennä" töihin kuten täälläkin aina huudetaan, koska minä olen ihan roskaa työmarkkinoilla. Tulevaisuus pelottaa, en tiedä millä sitten elän kun ei ole enää töitä tai en ole enää edes työkykyinen ja tuet on poistettu tai niitä on merkittävästi vähennetty. No, kai minut johonkin asuntolaan sitten otetaan spurgujen joukkoon vaikka en itse päihteitä käytäkään.

"Asumistuet tullaan poistamaan" on liian voimakas ilmaus ja levittää hysteriaa. Ei siitä ole tehty mitään päätöksiä vielä. Ainakin joku kansanedustaja sanoi, ettei eläkkeensaajien asumistukeen kajota.

Jos näin tehtäisiin, kaikki asumistukea saavat rynnisivät toimeentulotukiluukulle, nekin, jotka eivät ole aiemmin hakeneet toimeentulotukea. Vuokria, sähkön ja veden hintaa pitää laskea, että kaikilla on varaa asumiseen, tai pieniä palkkoja ja eläkkeitä nostaa

Vuokriakaan ei voi laskea määrättömästi, sitten asuntojen kunnot romahtavat, kun vuokranantajilla ei ole varaa remontoida niitä. Ei vuokra-asunnot nytkään ole huippukunnossa, paitsi uudet talot.

Vierailija
382/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla lapsi on solussa jossa on oma huone ja muut tilat yhteisiä, hyvin on pärjännyt kun on sattunut kivoja kämppiksiä. Mutta kaikille ei satu, opiskelurauhaa tai edes hiljaisuutta yöllä ei ole, kämppä on paskainen. Joutuvat muuttamaan yksiöön että ne opinnot joskus valmistuis. Opiskelijataloja remontoidaan kokoajan ja solut muutetaan yksiöiksi ihan järkiään.

Mun lapsi ei kykene peseytymään muualla kuin kotonaan eikä käymään vessassa vieraissa paikoissa. Ei se pystyisi soluasunnossa peseytymään lainkaan eikä käymään vessassa koska siellä on perheen ulkopuolisia ihmisiä.

Inttiin siitä ei sitten ainakaan ole kun voi joutua olemaan kaksikin viikkoa poissa kotoa. Aika paha ummetus ehtii tulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aikuisen ihmisen pitäisi alentua asumaan puolivuosikymmentä tuntemattomien kanssa ja heidän armoillaan? Itselläni tuskin olisi nyt lasta, jos olisin joutunut opiskeluvuodet asumaan jossain soluläävässä, jossa ei voi edes parisuhteeseen panostaa kun ei ole yksityisyyttä nimeksikään.

Itse tulin raskaaksi solukämpässä. Ovi oli kiinni. Etkö osaa laittaa ovea kiinni?

Joo, oli tosi kiva kuunnella öisin sinun ulinaa ja voihketta, törmätä eteisessä alastomaan poikaystävääsi ja odottaa vessavuoroa, kun teillä oli sessiot suihkussa. Poikaystäväsi oli kova kusemaan pöntön ohi.

Sellaista se voi olla solussa. Siivouksesta sovitaan yhdessä, ja se siivoaa vessan, jonka poikaystävä kusee seinille.

Vaihtoehtona on työnteko ja oma yksiö tai vaihtoehtoisesti kommuuniasuminen itse valittujen kämppisten kanssa. Moni nuori asuu näin.

Miten pakotat sen sotkijan siivoamaan? Saako häntä lyödä?

Sosiaalisiin taitoihin kuuluu yhteisistä pelisäännöistä sopiminen ja niiden noudattaminen, sekä asioista keskustelu ja palaverit. 

Tuollaiselle lyömistä ehdottavalle ihmiselle puoli vuotta yhteisöasunnossa/kommuunissa elämistä tekisi oikein hyvää ja kasvattaisi sosiaalisia taitoja, joista selkeästi on puutetta.

Kysyn uudestaan, miten sen sotkijan saa siivoamaan, jos hän ei tahdo?

Keskustelemalla, puhumalla kärsivällisesti. Tekemällä itse oma osansa, ja viestimällä selkeästi, että sotkujen siivoamatta jättäminen ei ole OK. 

Olen asunut sotkijan kanssa solussa, joten tuttua on. Saimme hänet toisen kämppiksen kanssa kyllä tekemään osansa; ei hän tahallaan sotkenut - äärimmäisen harva toimii niin - mutta aloitekyky sotkujen siivoamiseen oli vain huono.

Pistimme hänet siivoamaan sotkunsa, mutta kärsivällistä lähestymistapaa se vaati, samoin hiukan aikaa ja pelisilmää.

Toinen sanoo joojoo, kyllä mä siivoan, mutta en nyt. Sitten häipyy paikalta ja tulee illalla takaisin. Eli miten pakotat, kun puheella ei ole vaikutusta eikä saa lyödä?

Aloittaa vaikka sunnuntaiaamuna klo 07:30 rytmikkään koputuksen kämppiksen ovelle, samalla toistellen "sii-vo-a-maan, sii-vo-a-maan". Esimerkiksi näin itse toimin. 

Muutaman kerran herättelimme tätä kämppistä näissä merkeissä sunnuntaiaamuisin. Lopulta meni viesti perille ja siistiä tuli. Toinen vaihtoehto olisi ollut se, että olisimme tällaisilla toimilla savustaneet kämppiksen ulos. 

Teimme myös toisen kämppiksen kanssa selväksi tälle kolmannelle, että mistä tahansa väkivallanteosta teemme rikosilmoituksen hyvin matalalla kynnyksellä.

Sieltä huoneesta kömpii isokokoinen, krapulainen poikaystävä, joka on vihainen herättämisestä. Siinä voi itse saada nyrkistä. Onko lisää ideoita?

Olen mies, ja kämppikseni oli mies. Punttisalilla käyvä, krapulainen, vihainen. 

Puhumalla edelleen onnistuimme pistämään tämän siivousta väistelleen kaverin tekemään osansa. 

Ja kyllä - hän alkoi oppia kotitöiden päälle pikku hiljaa. Ilmeisesti nyt hän on viimein parisuhteessa, ja uskoakseni osaa tehdä oman osansa kotitöistä.

Teidän tilanne oli ihan eri. Minä en ollut mies, kämppiksen poikaystävä oli.

Vierailija
384/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuet tullaan poistamaan muiltakin kuin opiskelijoilta. Sellaisilta, joilla tukien varassa eläminen on pysyvä tai hyvin pitkäaikainen tilanne, esimerkiksi työkyvyttömiltä, pitkäaikaistyöttömiltä ja pienellä eläkkeellä sinnitteleviltä vanhuksilta. Opiskelijoilla sentään on oletusarvona se, että he valmistuvat ja työllistyvät.

Asumistukien saajia vihataan tälläkin palstalla. Minä olen isoista oppimisvaikeuksista kärsivä keski-ikäinen kouluttamaton matalapalkkatyöläinen. Teen kahta työtä, että en joutuisi hakemaan tukia, mutta tiedän, ettei minulla tule olemaan näitä töitä loppuelämääni ja sitten minua ei kyllä enää kukaan huoli töihin, vanhana ja rajoitteisena. En minä vain voi "mennä" töihin kuten täälläkin aina huudetaan, koska minä olen ihan roskaa työmarkkinoilla. Tulevaisuus pelottaa, en tiedä millä sitten elän kun ei ole enää töitä tai en ole enää edes työkykyinen ja tuet on poistettu tai niitä on merkittävästi vähennetty. No, kai minut johonkin asuntolaan sitten otetaan spurgujen joukkoon vaikka en itse päihteitä käytäkään.

"Asumistuet tullaan poistamaan" on liian voimakas ilmaus ja levittää hysteriaa. Ei siitä ole tehty mitään päätöksiä vielä. Ainakin joku kansanedustaja sanoi, ettei eläkkeensaajien asumistukeen kajota.

Jos näin tehtäisiin, kaikki asumistukea saavat rynnisivät toimeentulotukiluukulle, nekin, jotka eivät ole aiemmin hakeneet toimeentulotukea. Vuokria, sähkön ja veden hintaa pitää laskea, että kaikilla on varaa asumiseen, tai pieniä palkkoja ja eläkkeitä nostaa

Vuokriakaan ei voi laskea määrättömästi, sitten asuntojen kunnot romahtavat, kun vuokranantajilla ei ole varaa remontoida niitä. Ei vuokra-asunnot nytkään ole huippukunnossa, paitsi uudet talot.

Moni vuokranantaja maksaa lisäksi lainaa siitä vuokraamastaan asunnosta ja tietysti vastikkeet. Että tappiolleko pitäisi jäädä?

Vierailija
385/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoille pitää olla lasitettu parveke, poreamme, infrapunasauna ja sähköauton latauspaikka. Keskivertoduunareilla ei ole varaa valita asuntoaan noilla kriteereillä, jos meinaa jossain asua.

Ei ole vihapuheella äärtä eikä rajaa. Et ole varmaan ikinä edes käynyt opiskelijatalossa, kun et tiedä että niiden yksiöt ovat niin perus kuin olla voi. 

Kuka tässä mistään opiskelijataloista on puhunut? Suurin osa opiskelijoista asuu yksityisen vuokralaisena, kun ei edes kaupungin vuokrakämpät kelpaa niille.

Kaupungin vuokra-asuntoihin ei opiskelijat pääse. Ne on varattu muille sossun tuilla eläjille.

Vierailija
386/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrayksiöissä on samoja ongelmia. Meluavia seinänaapureita ym. riittää. Kyse on siitä, onko pakko opiskeluaikana asua kalliisti vai halvasti. On kuitenkin ilmainen koulutus ja opintotuki. Monessa muussa maassa ei ole näin hyvin.

Vierailija
387/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla lapsi on solussa jossa on oma huone ja muut tilat yhteisiä, hyvin on pärjännyt kun on sattunut kivoja kämppiksiä. Mutta kaikille ei satu, opiskelurauhaa tai edes hiljaisuutta yöllä ei ole, kämppä on paskainen. Joutuvat muuttamaan yksiöön että ne opinnot joskus valmistuis. Opiskelijataloja remontoidaan kokoajan ja solut muutetaan yksiöiksi ihan järkiään.

Mun lapsi ei kykene peseytymään muualla kuin kotonaan eikä käymään vessassa vieraissa paikoissa. Ei se pystyisi soluasunnossa peseytymään lainkaan eikä käymään vessassa koska siellä on perheen ulkopuolisia ihmisiä.

Ei silti koko yhteiskuntaa voi rakentaa erityislapsen mukaan. Sinun pitää etsiä paras vaihtoehto omalle lapsellesi. Meidän paras caihtoehto yhteiskunnalle. Eikö ole joku hoitotuki tai vammaistuki tms jolla voi kompensoida yksiön vuokraa vs solu?

Vierailija
388/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse olen soluasuntoja vastaan ja yksiöiden puolesta. En ole koskaan asunut täysin yksin, aina oli kämppiksiä ennen kuin muutin poikaystävän kanssa yhteen. Minulla ehti olla useita kämppiksiä.

- kämppis ei ollut siivonnut moneen kuukauteen ennen kuin minä muutin. Eikä siivonnut sen jälkeenkään, kaikki jäi minulle

- kämppis pilasi minulta paistinpannun ja lainaili surutta minun tavaroita ja ruokia

- kämppis suuttui milloin mistäkin, mökötti ja paiskoi tavaroita. Meno jatkui, vaikka nyhjötin hiljaa huoneessani ja hiivin huoneen ulkopuolella

- vuokrasopimus oli siitä kiva, että kumpikin vuokralainen oli vastuussa vuokrasta. Kämppis ketoi poismuutostaan pari päivää ennen kuun vaihdetta, seuraavan kuun vuokra jäi minulle yksin maksettavaksi, koska en ehtinyt etsiä ketään uutta siihen tilalle

Yksi kämppis oli tosi kiva, suunnilleen ikäisenä nuori mies. Hän ei siivonnut eikä tiskannut ikinä, mutta onneksi oli muuten siisti eläjä. Meillä oli tosi hauskaa yhdessä, mutta poikaystäväni ei tilanteesta oikein tykännyt.

Omien lasten kohdalla yksi kämppis ei puhunut mitään vajaan vuoden aikana. Hän ei kuulemma poistunut huoneestaan kuin kauppaan. Toisen lapsen kohdalla kämppis ei siivonnut. Olin itse mukana muutossa ja etenkin vessa oli hirveä. Sen jynssäsin, uuniin en koskenut vaikka se oli järkyttävässä kunnossa. Oma lapsikaan ei uunia käyttänyt, mutta joutui sen poismuuttaessa pesemään tai takuuvuokra olisi mennyt.

Opiskelija-asuntosäätiöillä ei soluhuoneen ja yksiön vuokrien välillä ole kovin isoa eroa.

Vierailija
389/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vuokranantaja maksaa lisäksi lainaa siitä vuokraamastaan asunnosta ja tietysti vastikkeet. Että tappiolleko pitäisi jäädä?

Se on sitä yrittäjäriskiä, just sitä, mitä kokoomus haluaa kaikille.

Vierailija
390/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inttiin siitä ei sitten ainakaan ole kun voi joutua olemaan kaksikin viikkoa poissa kotoa. Aika paha ummetus ehtii tulla.

Intistä saa vapautuksen pienemmilläkin syillä kuin tuo.

Vierailija
391/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse olen voinut asua solussa, pystyvät siihen muutkin. En usko olevani harvinaisuus. Ne harvat, jotka eivät voi, maksakoon vuokransa vaikka töillä. Töitä tehtiin soluasumismuodossakin.

Miksi ihmeessä pitäisi opiskelijoille rakentaa soluasuntoja ja heidän pitäisi asua niissä, vaikka eivät itse niitä kaipaa.

Eikö se ole tonttimaan ja rahojen tuhlausta?

Mistä kumpuaa tämä järjetön idea, kun samaan aikaan meillä on vuokralaisten markkinat ja asuntoja tyhjillään, niin yksityisillä, kaupungilla, vuokrafirmoilla ja opiskelija-asuntolat pilvin pimein.

Asun keskisuuressa yliopisto kaupungissa, täällä opiskelijat ja kuka tahansa saa vuokra-asunnon heti ja on mistä valita vapaista asunnoista.

Ei edes Helsingissä ole asunnoista pulaa vuosiin, vaan sielläkin seisoo käyttämättä asuntoja ja nyt tämä järjetön vaatimus ja ihannointi opiskelijoiden soluasunnoista, eikä ne ole ilmaisia veronmaksajille, kun tiet, kunnallistekniikka ja muu pitää rakentaa.

Ja että palattaisiin neukku-aikaan ja 60-70-luvulle.

Vierailija
392/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen niissä soluissa sitten kuuluu asua? Työssäkäyvien opiskelijoiden elämän kustantajien?

Vierailija
393/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelijoiden asumistukea alennetaan, niin toivottavasti alennetaan myös noilta viereisen asuinalueen elämäntapa-ihmisiltä. Eletään tukien varassa. Sossun lapulla ostetaan ruoka kaupasta. Silti aina tukien maksupäivänä mennään taksilla Alkoon/kauppaan ostamaan alkoholia.

Opiskelijoissa sentään on tulevaisuus.

Vierailija
394/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät pelkää, mutta soluasuntoja hyvn vähän tarjolla. Eivät riitä tosiaankaan kaikille.

Vierailija
395/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat tulevat todella kalliiksi Suomelle ja veronmaksajile. Akateemisia työttömiä on liikaa, heitä jotka ovat opiskelleet jotain kivaa alaa jossa työllisyyden todennäköisyys minimaalisen pieni ja opintoihin kulunut vuosikausia. Tähän on tultu kun opiskelijoille annataan niin paljon erilaisia tukia ja mukavat asunnot ja opiskelu on kivaa, on hyvät etuisuudet ja turvattu toimeentulo. Miksi siis ei kannattaisi venyttää opiskeluja ja ottaa maksimi nettohyöty yhteiskunnan antamista tukirahoista?

Itse aikoinani olisin kovasti halunnut opiskella ns. kivoja aineita. Rationaalisena ihmisenä, joka opiskeli opintolainalla ja kesän hanttihommien tuloilla, tajusin hyvin pian että en halua alaa, jossa työllisyysmahdollisuudet ovat huonot. Kun ei ollut tukia niin opiskelin nopeaan tahtiin alalle, jossa on aina hyvät työllisyysnäkymät. Ne kivat aineyhdistelmät jätin sitten harrastukseksi.

Vierailija
396/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat tulevat todella kalliiksi Suomelle ja veronmaksajile. Akateemisia työttömiä on liikaa, heitä jotka ovat opiskelleet jotain kivaa alaa jossa työllisyyden todennäköisyys minimaalisen pieni ja opintoihin kulunut vuosikausia. Tähän on tultu kun opiskelijoille annataan niin paljon erilaisia tukia ja mukavat asunnot ja opiskelu on kivaa, on hyvät etuisuudet ja turvattu toimeentulo. Miksi siis ei kannattaisi venyttää opiskeluja ja ottaa maksimi nettohyöty yhteiskunnan antamista tukirahoista?

Itse aikoinani olisin kovasti halunnut opiskella ns. kivoja aineita. Rationaalisena ihmisenä, joka opiskeli opintolainalla ja kesän hanttihommien tuloilla, tajusin hyvin pian että en halua alaa, jossa työllisyysmahdollisuudet ovat huonot. Kun ei ollut tukia niin opiskelin nopeaan tahtiin alalle, jossa on aina hyvät työllisyysnäkymät. Ne kivat aineyhdistelmät jätin sitten harrastukseksi.

Olet siis erikoislääkäri. Lääkärit on ainoa ammattiala, jossa on aina ollut töitä. Erikoislääkäreistä on aina ollut pulaa.

Vierailija
397/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuminen voisi nopeuttaa jopa valmistumista. Olisi kiire päästä töihin että saisi oman asunnon.

Vierailija
398/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solun hintaan kuuluu sähkö, vesi ja gigainen netti.

Helposti noidenkin arvo 80€ /kk

Vierailija
399/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tajusin lähteä Ruotsiin. Siellä asuin varsin mukavasti koko opiskeluajan, 5,5 vuotta. Huone, jossa ok sänky. yöpöytä, nojatuoli, ruoka/kirjoituspöytä+2 tuolia, keittokomerossa 2 levyn sähköliesi, mikro, jääkaappi, tiskipöytä. Oli myös tilava kylppäri+WC, muutama vaatekomero, kellarissa pesukoneet, kuivausrumpu, joka asukille kellarikoppero säilytystarpeisiin. Siellä oli yleensä vähempiarvoista kamaa, tyhjiä olutpurkkeja, joku lampunvarjostin, isoja lasipurkkeja, halpaa, tilaavievää tavaraa. Alakerrassa oli viitenä päivänä viikossa ruokaravintola auki, vain lättöliä, vettä, tuoremehua, limua, mutta ruoka ok ja halpaa, ei kuitenkaan yhtä halpaa, kuin itse tehty. Paikallisliikennekin oli halpaa, vuorot tiheitä. Tuo oli melkoisen keskellä kaupunkia.

Vierailija
400/610 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin solussa viisi vuotta. Naapureina oli virolaisia naisia, jotka kävi töissä, Koskelan sairaalassa, Helsingissä. Tulin hyvin juttuun heidän kanssa. Olen mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi