Opiskelijat pelkäävät asumistukiensa puolesta! Vain yksiö kelpaa!
...Ja mielellään kantakaupungista tai vähintään 5 km säteellä ytimestä.
Miksei nykynuorelle kelpaa solukämppä tai yhteisöllinen kimppakämppä?
Pakko saada yksiö, eikä HOASin tms. yksiöitä riitä kuin muutamille. Sitten on pakko vuokrata 800-900 euron yksiö Töölöstä tai Kalliosta. HOASin soluissa asuvat enää ulkomaalaiset opiskelijat.
Nyt opiskelijat ovat kauhuissaan, että heidän asumistukensa muutetaan takaisin vanhaan malliin, eikä esimerkiksi kesäajalta saisi enää asumistukea.
Mitä mieltä olette tästä, ovatko opiskelijat tottuneet liian hyvään?
Kommentit (610)
Vierailija kirjoitti:
Palstalla esiintyy säännöllisesti ketjuja joissa kysytään neuvoja esim. 25 neliön yksiön sisustamiseen tai onko sen kokoinen asunto ns. liian pieni. Niissä käy yksi jos toinenkin toitottamassa, kuinka ei IKINÄ voisi asua näin ahtaassa rotanloukossa (pitää olla vähintään kaksio mutta mielellään kolmio yhdelle hengelle). Ja nyt se pieni yksiö onkin hävytöntä ylellisyyttä, koska opiskelijat kyseessä?
Ne ei mitenkään voi olla eri ihmisiä jotka kommentoi?
Ja kyllähän omasta pussistaan saa hommata vaikka 200-neliöisen kämpän jos ei muussa suostu asumaan ja rahaa vaan riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva asua solukämpässä kun kämppis syö sun ruuat, ei siivoa, olet allerginen sen kissalle astmasi kanssa, ruuat pitää säilytää omassa huonessa, kukaan ei siivoa paitsi sinä, kämppikset pitää bileitä kun yrität opiskella, tuntematon voi olla vaarallinen, varas tai väkivaltainen yms.
ja nämä ihan suoria kavereiden kokemuksia. yhden kämppis myös majoitti perheenjäseniään huoneessaan, noin 6 hlöä. Eipä juuri keittiöön ja vessaan/suihkuun päässyt.
Minulla ollut myös kämppis joka asutti poikaystäväänsä kahden naisen solussa. Tyyppi majoittui siellä useita viikkoja putkeen ja kun hiillyin lopulta asiasta, kämppis ja poikkis vain suuttuivat kun kehtasin sanoa heille tästä. Toisessa solussa kämppis, keski-ikäinen nainen, toi sinne koko perheensä eli kolme lasta, miehen ja koiran ihan pokkana ja mitään etukäteen ilmoittamatta. Asuivat meillä siis pidemmän jakson. Tässä vaiheessa meni asunto vaihtoon, tätä ennen oli jo ollut hankaluuksia ko. rouvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoille pitää olla lasitettu parveke, poreamme, infrapunasauna ja sähköauton latauspaikka. Keskivertoduunareilla ei ole varaa valita asuntoaan noilla kriteereillä, jos meinaa jossain asua.
Ei ole vihapuheella äärtä eikä rajaa. Et ole varmaan ikinä edes käynyt opiskelijatalossa, kun et tiedä että niiden yksiöt ovat niin perus kuin olla voi.
Kuka tässä mistään opiskelijataloista on puhunut? Suurin osa opiskelijoista asuu yksityisen vuokralaisena, kun ei edes kaupungin vuokrakämpät kelpaa niille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla esiintyy säännöllisesti ketjuja joissa kysytään neuvoja esim. 25 neliön yksiön sisustamiseen tai onko sen kokoinen asunto ns. liian pieni. Niissä käy yksi jos toinenkin toitottamassa, kuinka ei IKINÄ voisi asua näin ahtaassa rotanloukossa (pitää olla vähintään kaksio mutta mielellään kolmio yhdelle hengelle). Ja nyt se pieni yksiö onkin hävytöntä ylellisyyttä, koska opiskelijat kyseessä?
Ne ei mitenkään voi olla eri ihmisiä jotka kommentoi?
Ja kyllähän omasta pussistaan saa hommata vaikka 200-neliöisen kämpän jos ei muussa suostu asumaan ja rahaa vaan riittää.
No just, meni pointti ohi ja komeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoille pitää olla lasitettu parveke, poreamme, infrapunasauna ja sähköauton latauspaikka. Keskivertoduunareilla ei ole varaa valita asuntoaan noilla kriteereillä, jos meinaa jossain asua.
Ei ole vihapuheella äärtä eikä rajaa. Et ole varmaan ikinä edes käynyt opiskelijatalossa, kun et tiedä että niiden yksiöt ovat niin perus kuin olla voi.
Kuka tässä mistään opiskelijataloista on puhunut? Suurin osa opiskelijoista asuu yksityisen vuokralaisena, kun ei edes kaupungin vuokrakämpät kelpaa niille.
Ei kaupunki ota opiskelijoita vuokra-asuntoihinsa, ne menevät maamuu-ihmisille ja työssäkäyville. Näin ainakin tässä isossa opiskelijakaupungissa jossa itse asun. Eikä säätiön yksiöitä tietenkään riitä kaikille halukkaille eli yksityiset vuokramarkkinat ovat ainoa vaihtoehto. Ja suurin osa niistäkin murjuista on kaikkea muuta kuin ylellisiä, edullisia ihan perusyksiöitä vanhoissa 50-60-70-luvun taloissa. Luuletko että näistä löytyy mm. infrapunasaunat ja poreammeet sekä sähköautojen latauspistokkeet.
Joku täällä oli laittamassa eläkeläisetkin soluun. Toivon niin paljon teille karmaa ja sairastumista nuorena jossa joku on vielä päättämässä ettette ansaitse sairaana edes asua rauhassa kamppaillessanne sairautenne kanssa. Sieltä korkealtakin kun voi pudota jos terveys pettää. Jokaiselle kokoomuslaiselle joka on leikkaamassa kaiken ja myös sairailta ja vähäosaisilta myös toivon että joskus elämä opettaisi. Moni yrittää jo nyt esim säästää omista terveydenhuoltokuluista tai jopa lääkemaksuista kun ruoka kallista, energia kallista, vuokrat nousee.
Toivon että heillä on jotain sydäntä olla leikkaamatta kaikkein vähäosaisimmilta eli sairailta jotka eivät voi välttämättä parantaa tilannettaan. Se ei auta ihmisiä että asumistuet viedään ja sairaiden stressiä lisätään pakottamalla vielä toimeentuloluulullekin anelemaan almuja. Byrokratia maksaa myös. Nykyiselläänkin sairailla ja köyhillä asumistuki leikkautuu tulojen ja säästöjen mukaan
Toivon että eutanasia ainakin sallitaan kaikille jos lähdetään tälle polulle.
2015 Sipilän hallitus kuritti sairaita ja vähäosaisia. Osa kurituksesta peruttiin. Nyt meinaavat leikata vielä enemmän valtiontaloudesta. Joo, laillistakaa se eutanasia ekaksi jos meinaatte alkaa tähän
Vierailija kirjoitti:
Olin vaihdossa Uumajassa vuosia sitten.
Se opiskelijoiden asumisen muoto oli mielestäni paras. Jokaisella oli oma huone, jossa oma kylppäri (vessa, suihku, lavuaari).
Huoneessa oli jääkaappi. Itse olisi voinut sitten lisävarustaa, mutta viivyin niin vähän aikaa, etten nähnyt sille tarvetta.
Sitten oli aina tiettyä huonemäärää kohti iso tupakeittiö, jossa saattoi kokata ja hengailla.
Yhteinen pyykkitupa.
Mun opiskelijani asuu kotona. Ei siis hetkauta suuntaan eikä toiseen Kelan tuet.
Itse tykkäsin kovasti omasta opiskelija-asunnosta, joka oli huone käytävän varrella (oma kylppäri), ja käytäväläisillä iso yhteiskeittiö. Eristäytyjän olisi varmaan ollut mahdollista hankkia oma jääkaappi ja keittolevy/mikroaaltouuni. Mutta talossa kävi siivooja, joka siivosi yhteiset tilat. Olen nähnyt myös tapauksen, jossa yhteisiä tiloja ei siivoa kukaan ja keittiö on kuin pommin jäljiltä, en tiedä kuka kumma sitä mahtoi kuitenkin käyttää, kun jostain sitä likaa ja roskaa sinne tuli.
Mielestäni jokainen asumistuen poistaja velvoitetaan tarjoamaan edullista kommuuniasumista kaikille halukkaille omassa asunnossaan. Valtiokonttori jakaa kullekin randomisti vuokralaiset pienituloisten, työttömien, opiskelijoiden ja eläkeläisten joukosta. Kehittävää ja kivaa asua yhteisöllisesti isommalla porukalla. Voidaan laittaa ruokaa, seurustella ja bilettää yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelijoille annetaan enemmän rahaa niin annetaan se opetuksen laadun varmistamiseen tai terveyspalveluihin eikä luksukseen. Jos on varaa vaatia yksiötä, asiat ovat opiskelijoilla hyvin ja se on mukava kuulla.
Samaa mietin. Keskustelu kertoo, että opiskelijoilla on asiat erittäin hyvin. Tyhmä ei tietenkään ole se joka pyytää ...
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokainen asumistuen poistaja velvoitetaan tarjoamaan edullista kommuuniasumista kaikille halukkaille omassa asunnossaan. Valtiokonttori jakaa kullekin randomisti vuokralaiset pienituloisten, työttömien, opiskelijoiden ja eläkeläisten joukosta. Kehittävää ja kivaa asua yhteisöllisesti isommalla porukalla. Voidaan laittaa ruokaa, seurustella ja bilettää yhdessä.
Eli ajattelet että sinulla on syntymäoikeus loisia toisten kukkarolla? Mitäpä jos sinä tarjoatkin minulle edullisen kämpän, alan jo pakkaamaan kamoja
Vierailija kirjoitti:
Miksi solut eivät kelpaa? Nykynuoret ovat laiskoja, passiivia piipittäjiä, joille on annettu ennenkuin pyytävät. Luulevat, että sinne keskustan kämppään pääsee parilla sadalla eurolla. Valittavat ja kitisevät. Kun sitten huomaavat kolmekymppisinä asuvansa yhä kotona, kun sitä unelmataloa ei ole ilmaiseksi annettu, alkavat pikkuhiljaa tulla realistisemmiksi elämän suhteen.
Mistä sinä tiedät, etteikö ne opiskelijoille kelpaisi?
Se on opiskelija vuokrayhtiöiden päätös, koska opiskelija-asuntojen käyttöaste halutaan vuoden ympäri 100%, samoin neliöt käytetään tehokkaasti hyväksi ja saada mahdollisimman suuri tuotto. Samoin kesäaikana tyhjiä asuntoja voidaan vuokrata eri tapahtumien järjestäjille majoitukseen.
Enkä ymmärrä, miten soluasuminen olisi merkittävästi halvempaa, jos käytössä on sata neliötä, tehdäänkö siitä neljä 25m2 yksiötä vai neljä 12m2 huonetta ja 52m2 yhteisiin tiloihin, kuten keittiöön, pariin vessaan ja kylpyhuoneeseen. Ei edes rakennuskustannuksissa juuri ole eroa ja ylläpitokustannuksissa ei yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vaihdossa Uumajassa vuosia sitten.
Se opiskelijoiden asumisen muoto oli mielestäni paras. Jokaisella oli oma huone, jossa oma kylppäri (vessa, suihku, lavuaari).
Huoneessa oli jääkaappi. Itse olisi voinut sitten lisävarustaa, mutta viivyin niin vähän aikaa, etten nähnyt sille tarvetta.
Sitten oli aina tiettyä huonemäärää kohti iso tupakeittiö, jossa saattoi kokata ja hengailla.
Yhteinen pyykkitupa.
Mun opiskelijani asuu kotona. Ei siis hetkauta suuntaan eikä toiseen Kelan tuet.
Itse tykkäsin kovasti omasta opiskelija-asunnosta, joka oli huone käytävän varrella (oma kylppäri), ja käytäväläisillä iso yhteiskeittiö. Eristäytyjän olisi varmaan ollut mahdollista hankkia oma jääkaappi ja keittolevy/mikroaaltouuni. Mutta talossa kävi siivooja, joka siivosi yhteiset tilat. Olen nähnyt myös tapauksen, jossa yhteisiä tiloja ei siivoa kukaan ja keittiö on kuin pommin jäljiltä, en tiedä kuka kumma sitä mahtoi kuitenkin käyttää, kun jostain sitä likaa ja roskaa sinne tuli.
Tytär asui 18 neliön huoneessa ,jossa oma kylppäri &WC. Yksi yhteinen keittiö per kerros. Tätä yhteistä keittiötä ei käyttäneet kuin ulkkarit. Aivan järkyttävä läävä. Vuokra oli noin satasen halvempi kuin reilun 30 neliön tupakeittiöllisessä yksiössä.
Ei mulle sovi solut tms koska mulla on lemmikkieläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti synnyttävät haluavat oman synnytyssalin ja perhehuoneen. Ennen synnyttäjiä oli useita samassa salissa, verhot vuoteiden välissä takasi yksityisyyden. Vuodeosastolla oli kuuden hengen huoneita äideille ja vauvoille. Rahat voi käyttää tilojen sijaan hoitoon, yksi kätilö riittää, kun hänen ei tarvitse juosta huoneiden välillä. Nykyajan kermaperseet vaativat mahdottomia.
Niin, ja ennen vanhaan synnytettiin saunassa, ja sekin toimi. Ihan turha koko synnytyslaitos. Ja maakuopissakin on asuttu, moni niissäkin selvisi hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun pas kaisen kommuunin pitäisi kelvata yhtään kellekään? En suostuisi ikinä asumaan solussa, joten en edellytä sellaista muiltakaan.
Omalla rahalla voit asua vaikka Punavuoressa 100 neliön kattohuoneistossa. Veronmaksajien rahoilla saat katon pään päälle.
Siinä kun opiskelijat valittavat miten opintoraha ei ole 10 vuoteen noussut unohdetaan aina näppärästi se, että asuntotuki onkin yli tuplaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva asua solukämpässä kun kämppis syö sun ruuat, ei siivoa, olet allerginen sen kissalle astmasi kanssa, ruuat pitää säilytää omassa huonessa, kukaan ei siivoa paitsi sinä, kämppikset pitää bileitä kun yrität opiskella, tuntematon voi olla vaarallinen, varas tai väkivaltainen yms.
ja nämä ihan suoria kavereiden kokemuksia. yhden kämppis myös majoitti perheenjäseniään huoneessaan, noin 6 hlöä. Eipä juuri keittiöön ja vessaan/suihkuun päässyt.
No hohhoijaa taas. Miehen tuttavilla oli solu, jonka yhdestä tumman miehen huoneestatuli yksi aamu 11 tummempaa kaveria. Olivat vaan nauraneet keskenään.
Lisäksi oli varastettu ruokaa jääkaapista. Ongelma ratkes sillä että ostivat oman pikkujääkaapin. Että ootte nykyään ihan mielikuvituksettomia lapasia.
Ei ihme ettei oo innovointia. Noista tyypeistä tuli muuten hyväpalkkaisia yrittäjiä, että ei se soluelämä traumatisoinu päälle 20-vuotiaita 20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ajattelet että sinulla on syntymäoikeus loisia toisten kukkarolla? Mitäpä jos sinä tarjoatkin minulle edullisen kämpän, alan jo pakkaamaan kamoja
Pointtihan onkin ,että joko maksat veroina heikompi osaiselle katon pään päälle tai sitten "säästät" ja tarjoat itse sen asunnon suoraan ja nautit kimppa-asumisen iloista samalla.
Itse olen saanut asumislisää viimeksi 35 vuotta sitten 15 hengen solukämppään 3 vuoden ajan. Nyt asun Peräkorven takana 300 neliön ja 150 neliön vanhaa omakotitaloa. Tervetuloa. Vuokra yhteismajotustilassa 300 e/ kk.
Jos itse olen voinut asua solussa, pystyvät siihen muutkin. En usko olevani harvinaisuus. Ne harvat, jotka eivät voi, maksakoon vuokransa vaikka töillä. Töitä tehtiin soluasumismuodossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut myös kämppis joka asutti poikaystäväänsä kahden naisen solussa. Tyyppi majoittui siellä useita viikkoja putkeen ja kun hiillyin lopulta asiasta, kämppis ja poikkis vain suuttuivat kun kehtasin sanoa heille tästä. Toisessa solussa kämppis, keski-ikäinen nainen, toi sinne koko perheensä eli kolme lasta, miehen ja koiran ihan pokkana ja mitään etukäteen ilmoittamatta. Asuivat meillä siis pidemmän jakson. Tässä vaiheessa meni asunto vaihtoon, tätä ennen oli jo ollut hankaluuksia ko. rouvan kanssa.
Siinä vaiheessa kerrotaan vuokranantajalle sopimuksen vastaisesta majoitustoiminnasta. Helpottaa elämää kummasti. Ei siinä tarvi Don Quijotemaisesti huudella tuuleen turhaan.
Olen mies, ja kämppikseni oli mies. Punttisalilla käyvä, krapulainen, vihainen.
Puhumalla edelleen onnistuimme pistämään tämän siivousta väistelleen kaverin tekemään osansa.
Ja kyllä - hän alkoi oppia kotitöiden päälle pikku hiljaa. Ilmeisesti nyt hän on viimein parisuhteessa, ja uskoakseni osaa tehdä oman osansa kotitöistä.