Opiskelijat pelkäävät asumistukiensa puolesta! Vain yksiö kelpaa!
...Ja mielellään kantakaupungista tai vähintään 5 km säteellä ytimestä.
Miksei nykynuorelle kelpaa solukämppä tai yhteisöllinen kimppakämppä?
Pakko saada yksiö, eikä HOASin tms. yksiöitä riitä kuin muutamille. Sitten on pakko vuokrata 800-900 euron yksiö Töölöstä tai Kalliosta. HOASin soluissa asuvat enää ulkomaalaiset opiskelijat.
Nyt opiskelijat ovat kauhuissaan, että heidän asumistukensa muutetaan takaisin vanhaan malliin, eikä esimerkiksi kesäajalta saisi enää asumistukea.
Mitä mieltä olette tästä, ovatko opiskelijat tottuneet liian hyvään?
Kommentit (610)
Neanderthalensis kirjoitti:
Ompas nää hellantettas-nuoret pääseet elitistymään! Rahat on lopussa eli miten luulette käyvän?
Jos haluaa yhteiskunnallisia muutoksia tai uusia ideoita, sitä kannattaa ensin itse kokeilla ja muuttaa kotinsa soluasunnoksi ja pyytää kotiinsa muutama opiskelija tai sukulaisvanhus ja jos se toimii hyvin, sen jälkeen voi tyrkyttää ideaa muillekin.
Oikeassa elämässä näillä neuvojilla ja ideoiden tyrkyttäjillä ei ole mitään oma kohtaista kokemusta.
Itse olen asunut opiskeluaikana solussa 70-luvulla vuosia eli kokemuksesta en sitä suosittele, sillä se vie liikaa energiaa ja heikentää ja pitkittää opiskeluja. Ja moni opiskelija joutuu opiskelun ohella käymään töissä, jolloin oman rauhan merkitys korostuu entisestään omaan rauhaan ja lepoon.
Asumistukea saa vanhukset hoivakoteihin ja avohoidon mielenterveyskuntoutujat.
Jos mielenterveyspuoli ei asuisi omissa asunnoissaan, mihin nämä kymmenet tuhannet ihmiset sijoitettiin, koska Suomesta lopetettiin ns. hullujenhuoneet.
Myös iso, työllistävä vaikutus kotisairaanhoidolle eli lähihoitajille.
Aika moni lähihoitaja kävi ukilla joka sai asumistukea omistusasuntoonsa. Leskeksi jäätyä vastike ja kulut olivat isoja yhdelle. Lisäksi apteekin lääkelaskut ja kotihoidonlasku joihin sai pienimmmän hoitotuen.Nämä kokoomusta ja persuja äänestävät eivät edes ymmärrä miten yhteiskunta pyörii.
T: sossuuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kämppiksenä vielä 15-vuotias tyttö. Se viiden vuoden ikäero näkyi ja tuntui. Eräs toinen kämppis oli luonteeltaan hankala, välillä huutoraivosi ja välillä oli kuukausia mykkäkoulussa. Eniten riepoo yksi kämppis, joka ilman lupaa lainasi pari päivää aiemmin ostamaani kallista paistinpannua ja pilasi sen polttamalla ruuan pohjaan. Silloin minulta pääsi itku.
Minä olisin vaatinut kämppistä ostamaan uuden pannun!
Mutta miten olisit pakottanut ostamaan?
Uhkaamalla rikosilmoituksella! Tietysti myös tämän Einsteinin vanhempiin voi olla yhteydessä mikäli hän on alaikäinen.
On siinä poliiseilla hauskaa, kun joku tulee tekemään rikosilmoitusta pilatusta paistinpannusta. Eikä niitä vanhempien yhteystietoja saa mitenkään selvitettyä. Vaikka saisikin, ei heidän tarvitse asiasta keskustella. Puhelun saa katkaistua ja numeron estettyä. Jos menee heidän luo ovelle käymään, niin siinä saattaa matkaa tulla monta sataa kilometriä. Paljonkos sille tulee hintaa?
Olen asunut solussa jopa matalapalkkaisena työntekijänä, koska yksiöön ei ollut varaa. Mielenkiintoinen ajatus että pienestä palkastani maksettaisiin veroja jotta opiskelijat saavat yksiöt. Sanoisinko ahneeksi ja lellityksi tällaista vaativaa ihmistä.
Koko maailmassa opiskelijat asuvat soluissa. Mikä tekee Suomen opiskelijasta kuninkaallisen, joka tarvii oman palatsin? Ei ainakaan kulttuuri, sillä muut Pohjoismaat ovat täynnä soluja. Kyllä se on ahneus.
Veikkaisinpa, että näitä yksiöitä vuokraa opiskelijoille tietyn puolueen kannattajat. Saattaapi heillä osua tämä omaan nilkkaan jos tukia muutetaan..
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä niin väärin, että opiskelijoiden täytyy ottaa velkaa elämiseen (opintolaina), samaan aikaan kun elämäntapatyöttömät räkii kattoon saamalla täydet tuet tekemättä mitään. Tuet on sen verran pienet että töihinkin pitäis yrittää vääntäytyä samalla opintojen kärsimättä ja jos vielä asumistuki otetaan pois niiltä opiskelijoilta jotka sitä tarvitsee niin huhhuh. Kesäaikaankin pitäisi selvitä ilman mitään tukia, jos ei ole kesätöitä tai harjoittelupaikkaa löytänyt. Opiskelijat elävät siis jatkuvasti paineen alla!
Soluasuminen ei ole tätä päivää, eihän siinä pysty mitenkään palautumaan opintojen ja mahdollisten töiden jälkeen rauhassa, varsinkin jos kämppikset elää kuin apinat.
Opiskelijoilla voi olla myös lapsia. Mites näiden tukeminen jos asumistuki viedään pois? Ei kaikki opiskelijat ole niitä nuoria alle 25v. Jotkut ovat käyneet nuorempana töissä ja/tai perustaneet perheen ensin ja sitten löytäneet sen oman juttunsa ja lähteneet opiskelemaan.
Aikuisena opiskeleva kantaa aikuisen vastuun eli hoitaa rahoituksen sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuisen ihmisen pitäisi alentua asumaan puolivuosikymmentä tuntemattomien kanssa ja heidän armoillaan? Itselläni tuskin olisi nyt lasta, jos olisin joutunut opiskeluvuodet asumaan jossain soluläävässä, jossa ei voi edes parisuhteeseen panostaa kun ei ole yksityisyyttä nimeksikään.
Itse tulin raskaaksi solukämpässä. Ovi oli kiinni. Etkö osaa laittaa ovea kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuisen ihmisen pitäisi alentua asumaan puolivuosikymmentä tuntemattomien kanssa ja heidän armoillaan? Itselläni tuskin olisi nyt lasta, jos olisin joutunut opiskeluvuodet asumaan jossain soluläävässä, jossa ei voi edes parisuhteeseen panostaa kun ei ole yksityisyyttä nimeksikään.
Ei opiskelijaelämän ole tarkoitus auttaa loisimaan yhteiskunnan rahoilla vaan kannustaa valmistumaan nopeammin. Yksiöt pois ja solut takaisin.
Ja soluissa normaali ihminen pystyy keskittymään oman elämänsä rakentamiseen ja saadaan syntyvyyskin kasvuun? Tuskin.
Eivät opiskelijayksiötkään ole tarkoitettu siihen. Loisimista miljardeilla euroilla. Maksakaa tosiasiallinen vuokra ilman tukia niin asia ok.
Missäs vaiheessa sen parisuhteen saa hankkia ja alkaa keskustella perheen perustamisesta jos ei vielä 20+? Kolmekybäsenä rakennetaan sit uraa eikä voi lapsia harkita kun jäät työttömäksi loppuelämäksi.
Onko parisuhteen ehto voimakkaasti subventoitu asumismuoto ja kelan tuet päälle?
Nykyään tosiaan kuvitellaan, että yhteiskunnan pitää tukea ihan kaikessa. Ja minä olen vasemmistolainen.
Kävin samaan aikaan töissä ja opiskelin. Halusin asua yksin jo opiskelurauhan takia ja kävin sen takia töissä että asumislisän lisäksi olisi rahaa asua yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä niin väärin, että opiskelijoiden täytyy ottaa velkaa elämiseen (opintolaina), samaan aikaan kun elämäntapatyöttömät räkii kattoon saamalla täydet tuet tekemättä mitään. Tuet on sen verran pienet että töihinkin pitäis yrittää vääntäytyä samalla opintojen kärsimättä ja jos vielä asumistuki otetaan pois niiltä opiskelijoilta jotka sitä tarvitsee niin huhhuh. Kesäaikaankin pitäisi selvitä ilman mitään tukia, jos ei ole kesätöitä tai harjoittelupaikkaa löytänyt. Opiskelijat elävät siis jatkuvasti paineen alla!
Soluasuminen ei ole tätä päivää, eihän siinä pysty mitenkään palautumaan opintojen ja mahdollisten töiden jälkeen rauhassa, varsinkin jos kämppikset elää kuin apinat.
Opiskelijoilla voi olla myös lapsia. Mites näiden tukeminen jos asumistuki viedään pois? Ei kaikki opiskelijat ole niitä nuoria alle 25v. Jotkut ovat käyneet nuorempana töissä ja/tai perustaneet perheen ensin ja sitten löytäneet sen oman juttunsa ja lähteneet opiskelemaan.
Vanhassa systeemissä perheelliset opiskelijat (omat tai puolison alaikäiset lapset) kuuluivat joka tapauksessa yleisen asumistuen piiriin, eivät pelkän asumislisän. Opiskelija-asuntosäätiöillä on myös perheasuntoja olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut solussa jopa matalapalkkaisena työntekijänä, koska yksiöön ei ollut varaa. Mielenkiintoinen ajatus että pienestä palkastani maksettaisiin veroja jotta opiskelijat saavat yksiöt. Sanoisinko ahneeksi ja lellityksi tällaista vaativaa ihmistä.
Koko maailmassa opiskelijat asuvat soluissa. Mikä tekee Suomen opiskelijasta kuninkaallisen, joka tarvii oman palatsin? Ei ainakaan kulttuuri, sillä muut Pohjoismaat ovat täynnä soluja. Kyllä se on ahneus.
Aivan käsittämätöntä että omaa ilmaista yksiötä pidetään kohtuullisena vaatimuksena. Jos ei pysty asua solussa, voi ehkä kasvaa muutaman vuoden kotona kunnes on tarpeeksi kypsä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Asuin solussa. Ensimmäinen kämppis oli himosiivooja. Ei ollut koskaan tyytyväinen siihen miten minä siivosin. Muutenki sekaantui kokkialuihuni yms vaikken koskaan ruokkani hänelle syöttänyt.
Seuraava kämppis oli sekaisin päästään. Lopulta pelkäsin kamalasti asua sielä, koska hänellä oli psykooseja. Lopulta löytyi vain se 800€ yksiö. Otin sen, kun muutakaan vaihtoehtoa ei ollut.
Enkä kavereiltani tai tutuilta ole kovin hyviä kokemuksia kuullut...
Ei me nuoret mitään pilalle lellittyjä olla. Solut nyt vaan ei toimi.
Minä muutin kolmen hengen soluun, jossa oli silloin vain yksi asukas. Selvisi, että edelliset asukkaat olivat muuttaneet pois puoli vuotta aiemmin. Kämppää ei oltu siivottu sen jälkeen. Ensin ihmettelin, että onpa jännän värinen vessanpytty, mutta sitten huomasin, että sehän on likaa, Kylppäri oli limainen, tiskialtaan viemäri liki tukossa ja jääkaappikin tarvitsi pesua. Hyi, puistattaa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan käsittämätöntä että omaa ilmaista yksiötä pidetään kohtuullisena vaatimuksena. Jos ei pysty asua solussa, voi ehkä kasvaa muutaman vuoden kotona kunnes on tarpeeksi kypsä opiskelemaan.
Kukaan ei ole vaatinut, että yksiön pitäisi olla ilmainen.
Jos opiskelijoille annetaan enemmän rahaa niin annetaan se opetuksen laadun varmistamiseen tai terveyspalveluihin eikä luksukseen. Jos on varaa vaatia yksiötä, asiat ovat opiskelijoilla hyvin ja se on mukava kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin solussa. Ensimmäinen kämppis oli himosiivooja. Ei ollut koskaan tyytyväinen siihen miten minä siivosin. Muutenki sekaantui kokkialuihuni yms vaikken koskaan ruokkani hänelle syöttänyt.
Seuraava kämppis oli sekaisin päästään. Lopulta pelkäsin kamalasti asua sielä, koska hänellä oli psykooseja. Lopulta löytyi vain se 800€ yksiö. Otin sen, kun muutakaan vaihtoehtoa ei ollut.
Minä muutin kolmen hengen soluun, jossa oli silloin vain yksi asukas. Selvisi, että edelliset asukkaat olivat muuttaneet pois puoli vuotta aiemmin. Kämppää ei oltu siivottu sen jälkeen. Ensin ihmettelin, että onpa jännän värinen vessanpytty, mutta sitten huomasin, että sehän on likaa, Kylppäri oli limainen, tiskialtaan viemäri liki tukossa ja jääkaappikin tarvitsi pesua. Hyi, puistattaa vieläkin.
Vuokranantajan vastuulla on hoitaa siivous tuossa tilanteessa. Yksittäisillä huonoilla kokemuksilla ei tehdä maan politiikkaa. Jos nuoriso on liian huonosti kasvatettua elämään soluissa, ei siitä tule palkita yksiöillä
Täällä grathalaukkuinen, herkkä opiskelija pystyy asumaan vain keskustan arvotaloyksiöissä tai uudessa merenrantalasikuutiossa.
Kunnes pääsee vaihtoon ulkomaille. Siellä kelpaa läävä kuin läävä, solukaverit ovat mukavia, erilaiset elämänrytmit avartavia. Voi heittäytyä jopa niin hurjaksi että vaihtaa grathan toiselle olkapäälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tulin raskaaksi solukämpässä. Ovi oli kiinni. Etkö osaa laittaa ovea kiinni?
Joo, oli tosi kiva kuunnella öisin sinun ulinaa ja voihketta, törmätä eteisessä alastomaan poikaystävääsi ja odottaa vessavuoroa, kun teillä oli sessiot suihkussa. Poikaystäväsi oli kova kusemaan pöntön ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajan vastuulla on hoitaa siivous tuossa tilanteessa. Yksittäisillä huonoilla kokemuksilla ei tehdä maan politiikkaa. Jos nuoriso on liian huonosti kasvatettua elämään soluissa, ei siitä tule palkita yksiöillä
Sinulla on kummallisia luuloja. Opiskelija-asuntosäätiössä vain sanottiin, että asunto on teidän vastuulla ja pyydä kämppis mukaan siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulit raskaaksi solukämpässä, niin juriidinen vastuunkantaja löytyy helposti.
Soluasumisen ongelma on juriidinen vastuu tai sen jakaminen. Samoin vuokravakuudet.
Jos soluasunnossa joku aiheuttaa vaikka vesivahingon tai rikkoo tahallaan jääkaapin, kukaan ei kanna siitä juridista vastuusta vaan se jää vuokranantajan vastuulle, joka taas tietää korkeimpia vuokria.
Nyt kun on yksiöitä ja kaksioita, vahingoista ja asunnosta vastaa aina vuokralainen, oli hän itse aiheuttanut vahingon tai ei, jolloin myös vuokrataso pysyy kohtuullisena.
Soluasuntojen ongelma on yhteisvastuu, jota ei kukaan kanna. Ja miten se toimisi soluasumisesta, kun se ei toimi missään muussakaan.
Soluasuminen kuuluu neukkuasumiseen eli se mikä on sinun, on myös minun. Ja se ei toimi missään, ei edes Venäjällä.