Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko lapsesi päiväkodin henkilökunnan olevan korkeasti koulutettua

Vierailija
02.04.2023 |

vai riittäisikö perinteiset lastenhoitajat kahden vuoden koulutuksella?
Perhepäivähoidosta mielipiteitä?

Kommentit (170)

Vierailija
101/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua lapsilleni säilöntäpalvelua vaan laadukasta varhaiskasvatusta. Sanomattakin selvää, että siihen tarvitaan myös opettaja pedagogisine opintoineen.

Kumpi on tärkeämpää: vaka vaiko se, että joku ehtii vaihtaa lapsen vaipan?

Asiat eivät ole toisiaan poissulkevia. Hoitaja vaihtaa vaipan ja opettaja opettaa. Miksi se on niin vaikeaa hyväksyä, että me vanhemmat emme halua pelkkää vaipanvaihtoa lapsillemme päivän ainoaksi tapahtumaksi?

Vierailija
102/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla niin, että ne joilla ei ole hajuakaan mitä yliopistolla opetetaan ovat niitä joiden mielestä ei tarvitsisi olla korkeasti koulutettua henkilökuntaa päiväkodissa. Lapsirakkaudella ei myöskään pitkälle pötkitä tuossa työssä vaan on ihan oikeasti osattava hallita lapsiryhmää.

Yliopistossa opetetaan kasvatustieteellistä teoriaa eikä ryhmänhallintaa. Ryhmänhallinta opitaan käytännössä ja siitä selviää kuka tahansa sopivalla luonteella varustettu maalaisjärkinen ihminen.

Esimerkiksi joku vasuraportti tai tunnekasvatusteoria ei ole ryhmänhallintaa, vaan ryhmänhallintaa on se, että saadaan lapset komennettua riviin, jonoon tai istumaan, estettyä karkaaminen ja varmistettua se, että lapset tottelevat hoitajiaan.

Monessa akateemisen johtamassa tarharyhmässä tai koululuokassa on päivästä toiseen täysi kaaos ja lapset puuhailevat omiaan. Ryhmä ei siis selvästikään pysy open hallinnassa eli ope ei halua tai osaa pitää jöötä.

Vanhempana kokemukseni on, että nimenomaan nämä (kokeneen) akateemisen johtamat ryhmät ovat olleet hyvin hallinnassa ja päivän aikana on ehditty tehdä vaikka mitä kivaa ja kehittävää. Sensijaan sellaiset ryhmät joista vaka-opettaja puuttuu niin päivät on menneet enemmän tai vähemmän tuuliajolla ja seurauksena tottelemattomia ja tylsistyneitä lapsia.

Ne redusoituvat ne hoitajien vetämät ryhmät. Mennään sisälle ja ulos, vessaan ja syömään. Kivasti ja kurinalaisesti, mutta se pihvi päivästä jää puuttumaan.

Vakaopen toimistonurkkauksessa on pitkä rivi vasuja hienosti mapitettuina, mutta valitettavasti pieteetillä suunnitellun varhaiskasvatusohjelmanumeron keskeyttää se, kun yksikään mukula ei suostu istumaan penkillä 5 sekuntia pidempään.

Kyllä minä haluan, että mun lapsellani on opettajan tekemä yksilöllinen suunnitelma olemassa ja minä olen siihen voinut itsekin vaikuttaa. Hommahan menee lain mukaan niin, että sen suunnitelman mukaan myös se lastenhoitaja lastani kasvattaa.

Heh heh

Suurelta osin ne ne lasten kanssa toimivat eivät edes tiedä mitä niissä saamarin vasuissa lukee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua lapsilleni säilöntäpalvelua vaan laadukasta varhaiskasvatusta. Sanomattakin selvää, että siihen tarvitaan myös opettaja pedagogisine opintoineen.

Asiat eivät ole toisiaan poissulkevia. Hoitaja vaihtaa vaipan ja opettaja opettaa. Miksi se on niin vaikeaa hyväksyä, että me vanhemmat emme halua pelkkää vaipanvaihtoa lapsillemme päivän ainoaksi tapahtumaksi?

Heko heko.

Sille vaippaikäiselle ne vessahetket on pitkälti niitä opetushetkiä.

Vierailija
104/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden hoitajan vaipanvaihtokapasiteetti on rajallinen. Vielä päivähoitolain aikaan ryhmässä oli kolme henkilöä (kaksi lastenhoitajaa ja yksi lastentarhanopettaja) vaihtamassa vaippoja. Nyt taas varhaiskasvatuslain aikana vaipanvaihtajia on vain yksi (vakahoitaja), kun taas kaksi muuta (vakaope ja vakasosionomi) tekevät varhaiskasvatukseen liittyviä töitä. Kuitenkin vaihdon tarpeessa olevien vaippojen määrä on sama kuin ennen.

Vierailija
105/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettaisin, että myös vaka-opettajat osaavat vaihtaa vaipan tarpeen vaatiessa.

Vierailija
106/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla niin, että ne joilla ei ole hajuakaan mitä yliopistolla opetetaan ovat niitä joiden mielestä ei tarvitsisi olla korkeasti koulutettua henkilökuntaa päiväkodissa. Lapsirakkaudella ei myöskään pitkälle pötkitä tuossa työssä vaan on ihan oikeasti osattava hallita lapsiryhmää.

Yliopistossa opetetaan kasvatustieteellistä teoriaa eikä ryhmänhallintaa. Ryhmänhallinta opitaan käytännössä ja siitä selviää kuka tahansa sopivalla luonteella varustettu maalaisjärkinen ihminen.

Esimerkiksi joku vasuraportti tai tunnekasvatusteoria ei ole ryhmänhallintaa, vaan ryhmänhallintaa on se, että saadaan lapset komennettua riviin, jonoon tai istumaan, estettyä karkaaminen ja varmistettua se, että lapset tottelevat hoitajiaan.

Monessa akateemisen johtamassa tarharyhmässä tai koululuokassa on päivästä toiseen täysi kaaos ja lapset puuhailevat omiaan. Ryhmä ei siis selvästikään pysy open hallinnassa eli ope ei halua tai osaa pitää jöötä.

Vanhempana kokemukseni on, että nimenomaan nämä (kokeneen) akateemisen johtamat ryhmät ovat olleet hyvin hallinnassa ja päivän aikana on ehditty tehdä vaikka mitä kivaa ja kehittävää. Sensijaan sellaiset ryhmät joista vaka-opettaja puuttuu niin päivät on menneet enemmän tai vähemmän tuuliajolla ja seurauksena tottelemattomia ja tylsistyneitä lapsia.

Ne redusoituvat ne hoitajien vetämät ryhmät. Mennään sisälle ja ulos, vessaan ja syömään. Kivasti ja kurinalaisesti, mutta se pihvi päivästä jää puuttumaan.

Vakaopen toimistonurkkauksessa on pitkä rivi vasuja hienosti mapitettuina, mutta valitettavasti pieteetillä suunnitellun varhaiskasvatusohjelmanumeron keskeyttää se, kun yksikään mukula ei suostu istumaan penkillä 5 sekuntia pidempään.

Kyllä minä haluan, että mun lapsellani on opettajan tekemä yksilöllinen suunnitelma olemassa ja minä olen siihen voinut itsekin vaikuttaa. Hommahan menee lain mukaan niin, että sen suunnitelman mukaan myös se lastenhoitaja lastani kasvattaa.

Heh heh

Suurelta osin ne ne lasten kanssa toimivat eivät edes tiedä mitä niissä saamarin vasuissa lukee.

Ja sua naurattaa, että rikotaan lakia ja tehdään huono työtä. Mennään ihan mutulla ja fiiliksellä ilman, että kohdennetaan sitä opetusta ja kasvatusta sinne minne pitäisi. Adelialle piti opettaa suomea, mutta me leikittiinkin sormileikkejä, voi hupsista.

Vierailija
107/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli aikoinaan päiväkodissa jossa oli henkilökunta lastenhoitajista. Ei ollut yhtään " korkeamminkoulutettua". Oikein hyvä ja lämminhenkinen päiväkoti ja opetus esikouluikäisille laatuluokkaa.

Muistelemme lämmöllä niitä aikoja.

Vierailija
108/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on, että hoitajan äidinkieli on suomi tai äidinkielen veroinen suomi, ettei lapsi opi huonoa suomen kieltä.

Mikäs kielipoliisi sinä olet?

Vierailija
109/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan, että siellä opetetaan tunnetaitoja. Suomalaisten tunnetaidot ovat surkeita verrattuna vaikka länsieurooppalaisiin, mikä näkyy mm. kovana ryyppäämisenä ja naisten hakkaamisena. Ois hienoa, jos seuraava sukupolvi ois tasapainoisempi, ihmisillä parempi itsetunto ja ne ei kantaisi kauheeta häpeää sisällään.

Vierailija
110/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettaisin, että myös vaka-opettajat osaavat vaihtaa vaipan tarpeen vaatiessa.

Mutta se ei kuulu työtehtäviin. Eikä kukaan muutenkaan hakeudu yliopistoon päästäkseen vaihtamaan vaippoja.

Vierailija
111/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lastani päiväkotiin. Osaan kasvattaa ja opettaa lapseni paremmin ja yksilöllisemmin kuin päiväkodin henkilökunta, joka toimii lähinnä lapsimassan liikuttelijoina ulos, sisälle, syömään ja nukkumaan jne.

Vierailija
112/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään äidit viis veisaavat lapsistaan eivätkä välitä hoitaa niitä. Lykkäävät penskansa huonoon hoitoon. Tärkeintä on tekoripset, hiusten pidennykset ja geelikynnet.

Lasten isistä ei ole varmuutta.

Vierailija
113/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä haluan. Itse olin lapsena kouluttautumattomalla perhepäivähoitajalla hoidossa, ja jälkikäteen olen ymmärtänyt, miten paljon kasvatuksesta laistettiin. Käytännössä varhaiskasvatusta ei minulla ollut ollenkaan. Toki leikin hoitopaikassa ja perusasiat olivat hyvin, mutta varsinaista varhaiskasvatusta ei ollut. Oman lapseni tilanne päiväkodissa on hyvin erilainen kuin minulla, ja niin haluan sen myös jatkuvan.

Vierailija
114/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä haluan. Itse olin lapsena kouluttautumattomalla perhepäivähoitajalla hoidossa, ja jälkikäteen olen ymmärtänyt, miten paljon kasvatuksesta laistettiin. Käytännössä varhaiskasvatusta ei minulla ollut ollenkaan. Toki leikin hoitopaikassa ja perusasiat olivat hyvin, mutta varsinaista varhaiskasvatusta ei ollut. Oman lapseni tilanne päiväkodissa on hyvin erilainen kuin minulla, ja niin haluan sen myös jatkuvan.

Ei siihen aikaan pitänytkään olla varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuslaki tuli vasta 2015.

Vierailija
115/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni päiväkodin parhaat hoitajat ovat yllättävää kyllä parikymppisiä sijaisia.

-No just. :D Ootpa lojaali oman lapsen päiväkodilles... Mutta joo, sijaiset usein ns. markkinoi itseään, koska ovat sijaisia eivätkä paikalla usein, siksi sijaiset usein ovat innostuneempia jne. :)

Vierailija
116/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhu vain omasta puolestasi.

Vierailija
117/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se ei kuulu työtehtäviin. Eikä kukaan muutenkaan hakeudu yliopistoon päästäkseen vaihtamaan vaippoja.

-Miten niin ei ?! :D Kuuluu toki.. Lapsia hoidetaan ja työ on moniammatillista tiimityötä, siellä kyllä ihan kaikki pesee peppuja ym.

Vierailija
118/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen aikaan pitänytkään olla varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuslaki tuli vasta 2015.

Okei. Mutta kai siellä päiväkodissa silloinkin oli opettajiksi valmistuneita töissä? Itse en käynyt myöskään esikoulua.

Vierailija
119/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja....

Eiköhän jokainen ihminen jolla on mielikuvitusta, tai taitoa etsiä esim netistä tietoa, taikka hyvä muisti, osaa ohjata vaikka mimmosia tuokioita lapsille, jotka siis OPETTAA lasta. Siihen lasten opettamiseen ei välttämättä tarvita Opettaja-nimikettä, vaan lapsia opetetaan ihan koko ajan, lapset ottaa jatkuvasti mallia ympäristöstä, oli lähellä oleva aikuinen opettaja tai hoitaja tai pirjo-leena tai vaikka matti.

Vierailija
120/170 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja....

Eiköhän jokainen ihminen jolla on mielikuvitusta, tai taitoa etsiä esim netistä tietoa, taikka hyvä muisti, osaa ohjata vaikka mimmosia tuokioita lapsille, jotka siis OPETTAA lasta. Siihen lasten opettamiseen ei välttämättä tarvita Opettaja-nimikettä, vaan lapsia opetetaan ihan koko ajan, lapset ottaa jatkuvasti mallia ympäristöstä, oli lähellä oleva aikuinen opettaja tai hoitaja tai pirjo-leena tai vaikka matti.

Tuokioiden pitoa ei enää suositella, vaan varhaiskasvatus toteutetaan integroituina harjoitteina joilla on päiväkohtainen teema, kuten esimerkiksi tunnetaidot. Päiväkohtaisten teemojen ja niiden toteutusmuodon lähtökohtana ovat lasten kiinnostuksenkohteet.

T: Vakaope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi