Haluatko lapsesi päiväkodin henkilökunnan olevan korkeasti koulutettua
vai riittäisikö perinteiset lastenhoitajat kahden vuoden koulutuksella?
Perhepäivähoidosta mielipiteitä?
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On laajasti tunnustettua, että vain laadukas varhaiskasvatus on lapselle hyväksi. Tiettekö mikä korreloi varhaiskasvatuksen laadun kanssa? Koulutus. Kansainvälisesti suositellaan, että VÄHINTÄÄN 50% henkilöstöstä tuli olla korkeastikoulutettuja,
pedagogiset opinnot suorittaneita. Vaikka maallikko ajattelee, että kuka vaan oikeanlaisella persoonalla, niin se ei valitettavasti ole niin.-Itse olen ainakin sitä mieltä, että esim. perhepäivähoitajan ympäristö on monelle lapselle parempi ympäristö kun liian isot ja hälyisät päiväkotiryhmät, riippumatta siitä kuinka monta opettajaa on missäkin. Kuhan on hyvä hoitamaan lapsia, ja pieni ryhmäkoko, niin se korreloi nimenomaan laadukkaan hoidon ja hyväntuulisen lapsen kanssa. Ne on aika yksinkertaisia asioita loppujalopuksi, mitkä ihmissuhteissa saa aikaan hyvinvointia. Tässä tapauksessa esim. jo rauhallinen ympäristö riittää siihen että esim. perhepäivähoitajan luona hoidossa oleminen tekee enemmän hyvää lapselle, kuin isot päiväkotiryhmät vaihtuvien sijaisten kanssa.
En ikinä laittaisi lastani perhepäivähoitajalle. Kukaan ei valvo sitä, mitä seinien sisällä tapahtuu oikeasti. Eikä useimmiten ole riittävän koulutettujakaan nämä henkilöt.
Siellä seinien sisällä voidaan ääritapauksessa jopa rikkoa kasvatussuosituksia. Esim. tunnemittarin käyttö laiminlyödään.
En ikinä laittaisi lastani perhepäivähoitajalle. Kukaan ei valvo sitä, mitä seinien sisällä tapahtuu oikeasti. Eikä useimmiten ole riittävän koulutettujakaan nämä henkilöt.
-Okei, no jotkut tykkää. :) Tämäkin on mielipideasia, mutta mukava ja hyvä hoitaja on mun mielestä parempi perhepäivähoidossa, kun iso päiväkoti missä opettajia ja hoitajia sekasin. Ihan sen rauhallisuuden vuoksi. Lisäksi kodinomaisuus on pienelle lapselle parempi kuin laitosmaisuus.
Ei tarvii mennä nyt ääripäihin. Perhepäivähoitajilta nykypäivänä vaaditaan tutkinto kyllä.
Ja itseasiassa pyllyn pesu on haastavampaa monen mielestä, kun vaikka jonkun liikuntatuokion ohjaaminen, tai vaikka kaveritaitojen harjoittelu ryhmissä ohjaajan tuella jne.
Mitä pienempi lapsi, sitä enemmän se tarvii lähinnä hoivaa. Mitä isompi, sen enemmän tarvitsee sitä kasvatusta ja opetusta. Erityisille sitten kunnolla tukea, normaalilapsille tavallista hoivaa ja maalaisjärkistä kasvatusta. Itse olisin heti valmis töihin päiväkotiin, mutta en pitkiin monivuotisiin korkeakouluopintoihin jossain kaukana perheestäni.
Siellä seinien sisällä voidaan ääritapauksessa jopa rikkoa kasvatussuosituksia. Esim. tunnemittarin käyttö laiminlyödään.
-No alalla on todella paljon esim eri koulukunnan henkilöitä, jotka ihan ääneen paheksuu nykypäivän tunnemittareita ja "lässytystä" ja eivät todellakaan ole muuttamassa tapojaan. Toki vanhempien edessä ovat yleensä ystävällisiä.
Ei tarvitsekaan. Lähärit ja sosionomit harjoittelevat sitä ennen valmistumistaan.
-Kyllä opettajat on aina vaihtaneet yhtälailla vaippoja kuin muutkin...En ainakaan suostuis työskentelemään sellasen opettajan parina, joka kieltäytyisi ylimielisenä hommista.
Lähärit harjoittelee kaikkea ennen valmistumista , ei vain vaipanvaihtoja mutta itse kokisin ainakin etten olisi pätevä työssä jos en osaisi vaihtaa vaippaa.
Koulutuksesta on haittaa, jos se on sellaista tiedettä, joka perustuu vääriin olettamuksiin/intresseihin... tai jopa wokeismiin. Silloin on siis parempi, että koulutusta ei ole. Pääasia, ettei ole liian tyhmä ja/tai häiriintynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pienempi lapsi, sitä enemmän se tarvii lähinnä hoivaa. Mitä isompi, sen enemmän tarvitsee sitä kasvatusta ja opetusta. Erityisille sitten kunnolla tukea, normaalilapsille tavallista hoivaa ja maalaisjärkistä kasvatusta. Itse olisin heti valmis töihin päiväkotiin, mutta en pitkiin monivuotisiin korkeakouluopintoihin jossain kaukana perheestäni.
Ei se ole koulu, vaan säilytyspaikka. Lapset viihdyttää itseään ja toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksesta on haittaa, jos se on sellaista tiedettä, joka perustuu vääriin olettamuksiin/intresseihin... tai jopa wokeismiin. Silloin on siis parempi, että koulutusta ei ole. Pääasia, ettei ole liian tyhmä ja/tai häiriintynyt.
On vaarallista, jos vahva koulutus tarkoittaa urautunutta ideologiaa... (kasvatustiede). Koska silloin on yhtenäisempi halu systemaattisesti muokata yksilöitä (suunnitelma).
Vierailija kirjoitti:
Perhepäivähoitajilta nykypäivänä vaaditaan tutkinto kyllä.
Joissain kunnissa vaaditaan kunnalliselta perhepäivähoitajalta tutkinto, mutta aika monissa ei. Lisäksi yksityiseksi perhepäivähoitajaksi voi ruveta kaikissa kunnissa ilman tutkintoa.
Jouduin kerran tekemään työtä yhden opettajan kanssa ja oltiin ulkoilemassa. Lapset laski mäkeä kovaa vauhtia ja puita oli edessä. Sanoin vanhana hoitajana, että noita lapsia pitää sitten ohjata ettei tuu vaaratilanteita, kuten näet (olin juuri tullut itse ulos, ja opettaja ei tehnyt mitään) ja opettaja kääntyi ylimielisesti eikä vastannut mitään ja ei myöskään tarttunut toimeen, vaan ikäänkuin koki "neuvomiseni" liiallisena hänelle.
Että viis turvallisuudesta, kunhan saa tuntea olevansa parempi kuin joku muu.. Tollasia opettajia alalle ei kaivata.
Ei tarvitsekaan. Lähärit ja sosionomit harjoittelevat sitä ennen valmistumistaan.