Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?

Vierailija
02.04.2023 |

Kuten vanhusten auttamista, lumitöitä, roskien keräämistä jne. Miksi se on mahdoton ajatus?

Kommentit (1149)

Vierailija
441/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kiitos informatiivisesta ketjusta! Ihan vilpittömästi sen aloitin ilman minkäänlaista tarvetta nöyryyttää työttömiä tai provosoida palstalla. Ja jätetään pitkäaikaissairaat ja kaikki muista syistä aidosti työkyvyttömät pois keskustelusta.

Totta on, että en kovin hyvin ymmärrä työttömyyden olemusta, koska en ole koskaan ollut työtön, vaikka minut monen toimesta tyhmäksi leimattiinkin. Päinvastoin, sain jo nuorena kesätyötarjouksia, tein lukiolaisena iltatöitä, opiskelujen ohessa olin jatkuvasti töissä ja myös aikuisena olen mennyt vakituisesta työpaikasta toiseen. Minun kokemukseni siis on se, että töitä löytyy tekeville. Ehkä kuvaavinta "uralleni" on ollut se, että en ole koskaan ylenkatsonut mitään työtä. Olen ollut luotettava, toiminut fiksusti ja ollut ahkera, joten olen saanut koeajan jälkeen jatkaa ja hyvät suositukset tulevaan.

Minusta työttömän pitäisi ottaa vastaan vaikka se huonosti palkattu siivoustyö. Sille kun ei voi arvoa laskea, mikä merkitys on sillä, että ottaa elämänsä omiin käsiin. On työpaikka, jossa oikeasti _tienaa_ ne tilille tulevat rahat. Elämänrytmi paranee, itsearvostus paranee, mielen ja kehon aktiivisuus pysyy yllä...

Ym. syistä vierastan ajatusta vastikkeettomasta korvauksesta. En tarkoita, että työttömiä pitäisi ottaa tekemään 500 eurolla mitä tahansa yhteiskunnan töitä, vaan niitä rempallaan olevia asioita, joita ei tällä hetkellä tee kukaan. Ja kaikki "työmatkakulut" ja vakuutukset on aivan lillukanvarsia, joihin vedotaan vain siksi, ettei tällaiseen projektiin tarvitsisi ryhtyä. Joku paljon simppelimpikin yhteiskunta saisi helposti polkaistua pystyyn tällaisen toiminnan, että käyt aamulla hakemassa työkkäristä roskasäkin ja poimijan tai lumilapion ja palautat puoliltapäivin. Ajatukseen totuttaisiin hyvin nopeasti, eikä se olisi mitään "työtä, josta pitää maksaa palkka", vaan yleishyödyllistä yhteiskunnan pyörimistä edistävää toimintaa.

Myös ihan vilpittömästi: opettele näkemään ihmiset oman tilanteesi ulkopuolella. Tässä maassa on lukuisia määriä ihmisiä, jotka eivät vaan saa töitä. Heitä ei haluta töihin. Liikaa ikää, liian pitkään työttömänä, mitä tahansa. Ei vaikka tekisivät satoja hakemuksia (näitä on välillä lehdissä)

Töihin ei vaan mennä.

Sitä faktaa vasten tuollaiset ylhäältä päin tulevat "kannattaa tehdä vaikka sitä huonosti palkattua siivousta" kuulostavat todellisuudesta vieraantuneilta.

Mutta minusta vaarana on se, että ne pitkäaikaistyöttömät juuttuu sinne omaan kuplaansa selityksineen. "Olen hakenut satoja työpaikkoja, mutta kukaan ei huoli". Tai "olen ollut niin pitkään työtön ettei kannata enää hakeakaan". Voisiko he ajatella oman tilanteensa ulkopuolelta: miksi joku toinen saa aina töitä ja minä en ikinä? Yritän toimia kannustajana, koska aidosti uskon, että kuka vaan voi saada töitä. Mutta se vaatii usein aikamoista aktiivisuutta, venymistä, joustamista, ponnistelua... Usko pois, kaikenlaista on tullut nähtyä työpaikoilla, etenkin kesätöissä, olisi pitänyt saada sanella kaikki ehdot ja mikään ei käynyt ja "mä istun nyt hetken kun vähän väsyttää".

Joskus tarvitaan vähän ravistelua, että näkisi muutakin kuin sen oman kuplan. Voit hankkia oma-aloitteisesti hygieniapassin, voit mennä lapsen harrastukseen tai minne vaan vapaa-ehtoiseksi verkostoitumaan ja hakemaan täytettä cv:hen, voit alkaa itsenäisesti opiskella vaikka jotain kieltä tms.

Meistä kaikista on enempään kuin uskotaankaan, mutta myös passivoituminen ja jämähtäminen käy tosi helposti. Ap

Ei sitten vieläkääään mene mitään perille. Oletko tyhmä vai esitätkö vaan?

Tee itse ja hae hakemuksesta näkyvä palo juuri x firman tarjoamaan työhön. Toista tuo satoja ja satoja kertaa vuodessa. Tule sitten sanomaan kuplasta jotain, kun sinulla on kokemusta em. homman raskaudesta ja mitä se tekee sinulle, kun jatkuvasti TA:t eivät edes vastaa. Soitat itse sinne. Et tullut valituksi.

Sitten jatkat vaan samaa vuodesta toiseen. Tule sitten kertomaan, oletko jossain kuplassa sokeana.

Vierailija
442/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kiitos informatiivisesta ketjusta! Ihan vilpittömästi sen aloitin ilman minkäänlaista tarvetta nöyryyttää työttömiä tai provosoida palstalla. Ja jätetään pitkäaikaissairaat ja kaikki muista syistä aidosti työkyvyttömät pois keskustelusta.

Totta on, että en kovin hyvin ymmärrä työttömyyden olemusta, koska en ole koskaan ollut työtön, vaikka minut monen toimesta tyhmäksi leimattiinkin. Päinvastoin, sain jo nuorena kesätyötarjouksia, tein lukiolaisena iltatöitä, opiskelujen ohessa olin jatkuvasti töissä ja myös aikuisena olen mennyt vakituisesta työpaikasta toiseen. Minun kokemukseni siis on se, että töitä löytyy tekeville. Ehkä kuvaavinta "uralleni" on ollut se, että en ole koskaan ylenkatsonut mitään työtä. Olen ollut luotettava, toiminut fiksusti ja ollut ahkera, joten olen saanut koeajan jälkeen jatkaa ja hyvät suositukset tulevaan.

Minusta työttömän pitäisi ottaa vastaan vaikka se huonosti palkattu siivoustyö. Sille kun ei voi arvoa laskea, mikä merkitys on sillä, että ottaa elämänsä omiin käsiin. On työpaikka, jossa oikeasti _tienaa_ ne tilille tulevat rahat. Elämänrytmi paranee, itsearvostus paranee, mielen ja kehon aktiivisuus pysyy yllä...

Ym. syistä vierastan ajatusta vastikkeettomasta korvauksesta. En tarkoita, että työttömiä pitäisi ottaa tekemään 500 eurolla mitä tahansa yhteiskunnan töitä, vaan niitä rempallaan olevia asioita, joita ei tällä hetkellä tee kukaan. Ja kaikki "työmatkakulut" ja vakuutukset on aivan lillukanvarsia, joihin vedotaan vain siksi, ettei tällaiseen projektiin tarvitsisi ryhtyä. Joku paljon simppelimpikin yhteiskunta saisi helposti polkaistua pystyyn tällaisen toiminnan, että käyt aamulla hakemassa työkkäristä roskasäkin ja poimijan tai lumilapion ja palautat puoliltapäivin. Ajatukseen totuttaisiin hyvin nopeasti, eikä se olisi mitään "työtä, josta pitää maksaa palkka", vaan yleishyödyllistä yhteiskunnan pyörimistä edistävää toimintaa.

Myös ihan vilpittömästi: opettele näkemään ihmiset oman tilanteesi ulkopuolella. Tässä maassa on lukuisia määriä ihmisiä, jotka eivät vaan saa töitä. Heitä ei haluta töihin. Liikaa ikää, liian pitkään työttömänä, mitä tahansa. Ei vaikka tekisivät satoja hakemuksia (näitä on välillä lehdissä)

Töihin ei vaan mennä.

Sitä faktaa vasten tuollaiset ylhäältä päin tulevat "kannattaa tehdä vaikka sitä huonosti palkattua siivousta" kuulostavat todellisuudesta vieraantuneilta.

Jos työnsaanti on vaikeaa, täytyy yleensä olla valmis itse näkemään enemmän vaivaa. Jos esimerkiksi on kouluttautunut alalle, jolla ei ole paljon paikkoja tarjolla eikä itse ole ehkä alansa terävintä kärkeä, kannattaa ehkä miettiä muita vaihtoehtoja. Huonoin vaihtoehto on jäädä itkemään kotiin ja elämään muiden siivellä. Itse vaihdoin alaa, koska palkkakehitys ensimmäisellä alalla ei olisi ollut kovin kummoinen, joten minulta ei juuri heru sympatiaa näitä valittajia kohtaan.

Olen samaa mieltä alanvaihdosta, mutta millä rahalla kouluttaudut, jos ei ole tuloja ja opintotukikuukaudet käytetty?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ehdottamani systeemi palvelisi sekä yhteiskuntaa että yksilöä. Voin myös avoimesti myöntää olevani niin kuuliainen ja yleistä hyvää ajatteleva tyyppi, että varmasti itse noudattaisin mukisematta tällaista käytäntöä jos se olisi käytössä ja tarvitsisin työttömyyskorvausta. Ehkä se on ilmityhmyyttä, ehkä tosiaan olen pärjännyt elämässä tyhmyyttäni. (Muitakin) erittäin kiinnostavia näkökulmia on keskustelussa joka tapauksessa tullut esiin, kiitos niistä! Ap

Millä lailla tuo palvelisi sinua? Itselleni se olisi vain rasite ja kokisin sen sanktiona. Mutta toisaalta en olekaan tyhmä - ehkä sen vuoksi en noin vain mukisematta niele mitä tahansa.

Vierailija
444/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla tuo siis käytännössä auttaa yhteiskuntaa pyörimään, että työttömät roudaavat työkkäriin roskasäkkejä? Jos esim. minulle tuollainen nakitettaisiin, kumoaisin omat talousroskani ja esim. lasten rikkimenneet vaatteet ja pieniksi jääneet sukat noihin säkkeihin, mutta yhtäkään roskapaperia ei keräisi maasta. Vähän tyhmäähän se olisi joka päivä kuskata omat roskansa työkkäriin, kun ne voisi viedä taloyhtiön roskikseen.

Ja miksi ap edes ehdotat tällaista? Miksi haluaisit yhteiskunnan, jossa osa tekisi äärimmäisen huonolla palkalla jotain äärimmäisen epämiellyttävää ö-luokan työtä, ja miksi ehdotat juuri julkisella paikalla tavapahtuvaa roskien keräilyä? Ihan yhtä hyvinhän he voisivat katsella Netflixiä ja Areenaa kotona ja kirjoittaa elokuvista ja sarjoista arvosteluja - jännä juttu, että työttömille ehdotetut työt eivät ikinä ole tällaisia, vaan aina jotain roskien keräilyä kadulta. Tähän lienee joku syy, haluaisitko kertoa mikä se on? (vai aletaanko arvailemaan?)

Ehdottomasti haluan kertoa. Syy on se, että yhteiskunta pyörii ilman elokuva- ja sarja-arvosteluja, mutta ilman roskien keräämistä tai lumen luontia hukumme roskaan ja lumeen. Eli ajatuksena oli se, että työttömyyskorvausta vastaan työttömät tekisi sellaisia välttämättömiä töitä, joita ei välttämättä tee kukaan, ainakaan riittävästi. Ap

Miten niin? Kukaan ei nytkään kerää roskia ja lunta työttömyyskorvauksilla, ja siltikään emme huku roskaan ja lumeen. Niitä "keräävät" ihan palkatut henkilöt, ja se mitä eivät ehdi kerätä, ei pysäytä yhteiskunnan rattaita. Absurdi väite, että maailmanloppu uhkaa, jos työttömät eivät kerää purkkapaperia tien penkereeltä.

Ja sinulla on ihan väärä lähtökohta, että jos yhteiskunnasta löytyy tekemätöntä työtä, siihen opetaan jotain pakotettuja ilmaistyöntekijöitä - tämä on nimenomaan se, miten saadaan yhteiskunta pyörimään huonommin. Lähtökohta pitäisi olla se, että jos tekemätöntä työtä löytyy ja todetaan, että sille tai tälle työpaikalle/työpanokselle olisi tarvetta, pyritään luomaan uusia työpaikkoja, joista ihmiset saisivat sen, mitä työstä kuuluukin saada eli palkkaa ja sitä kautta elannon.

Hyvin sanottu. Yhteiskunta tarvitsee uusia työpaikkoja ja veronmaksajia. Se että jengi tekee ilmaistyötä ei tuota kumpaakaan.

Vierailija
445/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin ei vaan mennä.

Mutta minusta vaarana on se, että ne pitkäaikaistyöttömät juuttuu sinne omaan kuplaansa selityksineen. "Olen hakenut satoja työpaikkoja, mutta kukaan ei huoli". Tai "olen ollut niin pitkään työtön ettei kannata enää hakeakaan". Voisiko he ajatella oman tilanteensa ulkopuolelta: miksi joku toinen saa aina töitä ja minä en ikinä? Yritän toimia kannustajana, koska aidosti uskon, että kuka vaan voi saada töitä. Mutta se vaatii usein aikamoista aktiivisuutta, venymistä, joustamista, ponnistelua... Usko pois, kaikenlaista on tullut nähtyä työpaikoilla, etenkin kesätöissä, olisi pitänyt saada sanella kaikki ehdot ja mikään ei käynyt ja "mä istun nyt hetken kun vähän väsyttää".

Joskus tarvitaan vähän ravistelua, että näkisi muutakin kuin sen oman kuplan. Voit hankkia oma-aloitteisesti hygieniapassin, voit mennä lapsen harrastukseen tai minne vaan vapaa-ehtoiseksi verkostoitumaan ja hakemaan täytettä cv:hen, voit alkaa itsenäisesti opiskella vaikka jotain kieltä tms.

Meistä kaikista on enempään kuin uskotaankaan, mutta myös passivoituminen ja jämähtäminen käy tosi helposti. Ap

Kai seuraat uutisia. Työttömän ei kannata tehdä mitään vapaaehtoistyötä, koska työkkäri voi sen tulkita niin, että työtön ei siksi ole työmarkkinoiden käytettävissä. Tähän pitäisi nyt ensinnäkin tulla muutos. Työttömyysturva passivoi, koska tuet voivat katketa mistä vain mielivaltaisesta syystä, jos pyrit parantamaan tilannettasi.

CV: n täytteeksi käy työ. Ihan turha sinne on mitään vapaaehtoistöitä laittaa. Jollain spesifillä alalla siitä voi olla hyötyä, mutta eipä monella.

Työpaikkoja ei ole tarpeeksi. Se on matematiikkaa, eikä muutu miksikään sillä, että työtön miettii omia vikojaan.

Kyllä jos CV:ssä tulee pitkä aukko, sitä on hyvä tarkentaa mitä kaikkea vapaaehtoistoimia on toimettomana ollessaan tehnyt. On ihan eri asia palkata aktiivisesti kaikenlaisessa mukana oleva joka on ollut hetken työttömänä kuin sinne sängyn ja sohvan väliin vuosikausiksi juuttunut.

Mulla on pitkä aukko sairauden takia. Nyt olen hyvässä kunnossa mutta en kelpaa mihinkään.

Vierailija
446/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät voisivat mennä oppisopimuksella opiskelemaan vanhustenhoitoa. Siitähän saa ihan palkkaa, ja töitä varmasti riittäisi sitten tulevaisuudessa.

Jos yhteiskunnalla olisi halua palkata lisätyövoimaa vanhustenhoitoon, niin olisi tehty jo ajat sitten. Mutta kun ei ole. Ja sen takia vanhukset saavat maata vaipoissa lääkkeillä huumattuina.

Vierailija
447/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin moniin harrastuksiin huudellaan vanhempia esim. apuvalmentajiksi, joukkueenjohtajiksi tai huoltajiksi. Minä olen aina merkinnyt CV:hen myös tällaisia juttuja opiskelu- ja työhistorian jälkeen.

Kieliä voi opiskella myös epävirallisesti itsekseen, mitä se työkkärille kuuluu mitä ihminen kotonaan harrastaa. Nykytekniikan ja kaikenmaailman duolingojen aikaan se ei voisi olla helpompaa.

Mutta aina löytyy selityksiä. Ap

Vierailija
448/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli keskustelun anti tiivistettynä oli roskien kuskaus työkkäriin ja mallin ottaminen kolmansista maista.

Vierailija
449/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työtä tee ei syömänkään pidä. Oliko tämä ns isossa kirjassa vai vanha kansanviisaus?

Tekoälyä odotellessa. Lähtee sultakin duuni, älä huolehdi, tasa-arvoisesti ollaan kaikki tekemättä mitään.

Vierailija
450/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TYÖSTÄ PITÄÄ SAADA TES-PALKKA JA MUUT EDUT.

Siinä oli selkosuomeksi. Siis lomat, työterveyshuollon ja eläke kunnon paikan lisäksi.

No eikös työkkäristä saa lähetteen tk:n jos esim. vaikuttaa että sairaus estää työn?

Työterveyttä ei tarvitse lakisääteisesti yhdelläkään työpaikallakaan kuin muutaman vuoden väliset tarkastukset. Jos muutamana päivänä viikossa käy jonkun tunnin katsomassa vanhuksia ihan päätetysti ja vastikkeellisesti, kyllähän siitä voi lomaa myöntää ja sen loman saa pitää sitten parin päivän aikana samalla viikolla.

Peruseläkehän jo tulee kaikille. Meinaatko, että senkin edellytyksiä tarkistetaan tässä ketjussa? Eli jos et ole riittävän montaa vanhusta käynyt jututtamassa, et olisi oikeutettu eläkkeen pohjaosaan?

Vierailija
451/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli vaikka liukastun ja loukkaannun matkalla töihin, minulla on vakuutus turvana. Mikäli näin tapahtuu puuhaillessa auttaessani vapaaehtoistöissä, kuka korvaa?! Oikeassa työssä, josta saa palkkaa ja on tietty asema, on myös minulla oikeuksia ja turva.

Vierailija
452/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli keskustelun anti tiivistettynä oli roskien kuskaus työkkäriin ja mallin ottaminen kolmansista maista.

Velan määrästä päätellen me ollaan kohta kolmansiin maihin lukeutuva maa. Jotain pitää tehdä ennen sitä. Esimerkiksi saada väkeä tekemään jotain rahaa vastaan.

Vierailija
453/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla tuo siis käytännössä auttaa yhteiskuntaa pyörimään, että työttömät roudaavat työkkäriin roskasäkkejä? Jos esim. minulle tuollainen nakitettaisiin, kumoaisin omat talousroskani ja esim. lasten rikkimenneet vaatteet ja pieniksi jääneet sukat noihin säkkeihin, mutta yhtäkään roskapaperia ei keräisi maasta. Vähän tyhmäähän se olisi joka päivä kuskata omat roskansa työkkäriin, kun ne voisi viedä taloyhtiön roskikseen.

Ja miksi ap edes ehdotat tällaista? Miksi haluaisit yhteiskunnan, jossa osa tekisi äärimmäisen huonolla palkalla jotain äärimmäisen epämiellyttävää ö-luokan työtä, ja miksi ehdotat juuri julkisella paikalla tavapahtuvaa roskien keräilyä? Ihan yhtä hyvinhän he voisivat katsella Netflixiä ja Areenaa kotona ja kirjoittaa elokuvista ja sarjoista arvosteluja - jännä juttu, että työttömille ehdotetut työt eivät ikinä ole tällaisia, vaan aina jotain roskien keräilyä kadulta. Tähän lienee joku syy, haluaisitko kertoa mikä se on? (vai aletaanko arvailemaan?)

Juuri näin, ihan kun työttömät olisivat kouluttamattomia ja osaamattomia ja jotenkin huonolaatuisempaa väkeä.

Vierailija
454/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät tekevät oikeasti paljon. Hakevat töitä, käyvät kursseja hankkiakseen tarvittavia taitoja, suorittavat erilaisia kortteja työllistyäkseen, käyvät työkokeilussa ja kuntouttavassa työtoiminnassa.

Työttömyys ei ole pysyvä olotila. Työtön voi työllistyä ja joku muu taas jää työttömäksi.

Vierailija
455/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin ei vaan mennä.

Jos työnsaanti on vaikeaa, täytyy yleensä olla valmis itse näkemään enemmän vaivaa. Jos esimerkiksi on kouluttautunut alalle, jolla ei ole paljon paikkoja tarjolla eikä itse ole ehkä alansa terävintä kärkeä, kannattaa ehkä miettiä muita vaihtoehtoja. Huonoin vaihtoehto on jäädä itkemään kotiin ja elämään muiden siivellä. Itse vaihdoin alaa, koska palkkakehitys ensimmäisellä alalla ei olisi ollut kovin kummoinen, joten minulta ei juuri heru sympatiaa näitä valittajia kohtaan.

Olen samaa mieltä alanvaihdosta, mutta millä rahalla kouluttaudut, jos ei ole tuloja ja opintotukikuukaudet käytetty?

Olen tehnyt aina töitä opiskeluiden ohessa. Ekaa tutkintoa tein kokopäiväisenä opiskelijana ja työskentelin siinä sivussa osa-aikaisesti, toinen tutkinto meni kokopäivätyön ohessa. Onnistuu perheelliseltäkin, jos on hyvä puoliso tai muuten tukiverkko kunnossa. Jos töitä ei ole, työkkärin kanssa voi sopia opiskelusta työmarkkinatuella.

Vierailija
456/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät voisivat mennä oppisopimuksella opiskelemaan vanhustenhoitoa. Siitähän saa ihan palkkaa, ja töitä varmasti riittäisi sitten tulevaisuudessa.

Kaipaisin alalle soveltuvuutta.

Vierailija
457/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin moniin harrastuksiin huudellaan vanhempia esim. apuvalmentajiksi, joukkueenjohtajiksi tai huoltajiksi. Minä olen aina merkinnyt CV:hen myös tällaisia juttuja opiskelu- ja työhistorian jälkeen.

Kieliä voi opiskella myös epävirallisesti itsekseen, mitä se työkkärille kuuluu mitä ihminen kotonaan harrastaa. Nykytekniikan ja kaikenmaailman duolingojen aikaan se ei voisi olla helpompaa.

Mutta aina löytyy selityksiä. Ap

Työkkärin kuuluu tietää opiskeletko. Ei siinä paikalla ole merkitystä. Että kotona opiskelee salaa. Joku lipsahdus ja tulee karenssi. Me olemmekin rehellisiä. Entä sinä?

Vierailija
458/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi koska työperäinen sairaus.

Ai kaikilla työttömillä? Vai luulitko, että joku tältä palstalta ilmoittaa sinusta työvoimaviranomaisellesi?

Sanoinko että kaikilla työttömillä on sairaus?

Niinku mitä ilmoitettaisiin?

Vierailija
459/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te työsuhteista haaveilevat ihmiset elätte kyllä ihan eri maailmassa kun me yrittäjät. Kuulostaa siltä, että työtä kannattaa vastaanottaa jossain harvinaisissa tapauksissa, joissa maaginen työsuhteen, sairaslomien ja vakuutusten suoja laskeutuu niiden muutamien onnekkaiden ylle, jotka onnistuvat löytämään Kunnon Työpaikan. Niitä ei ole, mutta silti unelma niistä elää.

Olen yksinyrittäjä, joten ei tarvitse pelätä, että koskaan hyödyntäisi teitä ilmaisia harjoittelijoita, työhön tutustujia ja palkkatukilaisia. Olen sairastunut, lapset ovat sairastaneet ja välillä työtä on ollut myös vähän. Kaikki menee ihan omaan piikkiin, tämän on yhteiskunta arvioinut kohtuulliseksi. Minun kannattaa ottaa kaikki työ vastaan koska rahaa tulee vain tehdystä työstä. Voin työskennellä myös iltaisin ja viikonloppuisin, koska - niinkuin sanoin - rahaa tulee vain tehdystä työstä.

Vastikään lähikunta ulkoisti viheralueidensa hoidon puutarha-alan yritykselle muutaman kymppitonnin korvauksella. Ensin mietin, että mitä ihmettä. Sitten tajusin, että noin ne viheralueen tulee hoidettua ja kulutkin tiedetään etukäteen. Palkkaappa siihen 1-2 työntekijää, jotka hyvässä lykyssä saikuttelevat vuoronperään läpi kesän ja silti jää hommat tekemättä, heti tulee kalliimmaksi. Yritys ei voi laskuttaa jos työ ei ole tehty.

Että niinkuin sanoin, tosi erikoisessa maailmassa elätte, te työpaikkoja työksenne hakevat.

No, tuskinpa itsekään olet yritystä perustanut vain tehdäksesi hyväntekeväisyyttä yhteiskunnalle, eli kyllä sinullakin syy siihen on ollut se, että haluat saada siitä rahaa ja sitä kautta elatuksen. Ja ehkä olet yrittäjähenkinen tyyppi ja haluatkin toimia yrittäjänä. Sinulle se sinun firmasi itsessään on tärkeä, mutta työntekijöille työpaikalla on vain välinearvo.

En ole edellinen vastaaja, mutta annoin sinulle miinuksen. Tietenkään hän ei ole perustanut yritystä hyväntekeväisyyteen (tai voi ollakin, en minä tiedä), vaan haluaa saada työstään palkkaa. Todennäköisin syy on kuitenkin että hän haluaa tehdä työtä joka on hänen intohimonsa, tulot ei välttämättä edes ole yhtä suuria kuin aiemmissa palkkatöissä - näin on mennyt tuntemillani yrittäjillä ainakin ensimmäiset vuodet.

Vierailija
460/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velan määrästä päätellen me ollaan kohta kolmansiin maihin lukeutuva maa. Jotain pitää tehdä ennen sitä. Esimerkiksi saada väkeä tekemään jotain rahaa vastaan.

Taidat olla kokoomuksen lietsoman velkapaniikin uhri. Otapa selvää, miten korkea Suomen luottoluokitus on ja miten paljon lainaa useimmilla muillakin Euroopan mailla on, niin rauhoitut kummasti.