Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?

Vierailija
02.04.2023 |

Kuten vanhusten auttamista, lumitöitä, roskien keräämistä jne. Miksi se on mahdoton ajatus?

Kommentit (1149)

Vierailija
481/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tulee käsitys, että ihmiset, jotka virheellisesti epäilevät työttömien makailevan kotonaan, kadehtivat heitä. Työttömät eivät kyllä makaile missään, vaan yrittävät eri keinoilla parantaa osaamistaan ja päästä työmarkkinoille.

Vierailija
482/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska noista töistä pitäisi maksa PALKKAA.

Miksi pitäisi saada vastikkeetonta rahaa?

Teetkö itse ilmaiseksi 8h päivässä työtä, johon olen kouluttautunut? Aivan.

Orjayhteiskunta emme ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 25-vuotiailla, joilla ei ole ammatillista tutkintoa, on mahdollisuus saada työmarkkinatukea silloin kun he ovat jossain työtoiminnassa. Tämä vastikkeellisuus on siis jo aktiivisessa käytössä. Mielestäni ok, kun kouluja on keskeyttänyt ja etsii paikkaana.

Kun täyttää 25-vuotta tai on saanut jonkun tutkinnon, ei vaadita samalla tavalla vastikkeellisuutta. Taustalla se ajatus, että annetaan työttömän etsiä ensisijaisesti oman alan töitä. Jos ei löydy, pitää laajentaa työnhakua.

Kunnilla olisi paljon paikkoja, joista tehdä virallisia palkattuja töitä, mutta joku ei halua. Rahat ei "muka" riitä. Sitten pidetään työharjoittelijoita ja työkokeilijoita näissä paikoissa, joihin on jopa alan koulutus, mutta sitä oikeaa työtä ei tarjota. Puolisoni sai tarpeekseen kun oli useassa kunnan keittiössä "tiskiapinana" niin kuin hän itse sanoi tai muissa avustavissa keittiötöissä. Sai tarpeekseen ja tekee nyt ihan muita töitä yrittäjänä, kun kunta ei vain lisää näitä työpaikkoja, joissa on tarve. Halutaan mieluummin pitää väkeä työttömänä.

Vierailija
484/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin minä käydä taluttamassa mummoja korvausta vastaan mutta tietenkin tällöin solmitaan siis työsuhde minun ja kunnan välillä, saan työsopimuksen ja palkan eläkettä ja lomia ja lomarahoja ja työterveyden. Käy mainiosti.

Miten ap varmistat, että se työtön joka ulkoiluttaa niitä hoitokodin vanhuksia osaa toimia,jos vanhus saa vaikka sairaskohtauksen kun on ulkona ulkoiluttajan kanssa? Tai että osaa toimia pyörätuolilla liikkuvan vanhuksen kanssa?

Onnistuisiko vaikka tutustumalla ensin siihen vanhukseen?

Kaikkea voi kuvitella vaikeaksi, mutta kyllä hoitajat osaavat arvioida kykeneekö joku tulemaan ollenkaan toimeen vanhuksen kanssa sen jälkeen, kun on vaikka viikon aikana muutamaan kertaan keskustellut hänen kanssaan yleisissä tiloissa.

Jokaisen ei tarvitse osata ensiapua. Aluksi vartin kävely ei ole kävelykykyisille mikään iso riski. Hoitajat osaavat kyllä sanoa, ettei sen sydäninfarktipotilaan kanssa joka on letkuissa lähdetä ulos.

Siis ei tarvitse osata ensiapua esim kohtauksen sattuessa??? Millainen on oma kokemukseksi tästä alasta? kauanko olet tehnyt hoito-tai hoivatyötä?

En tiedä yhtäkään alan ammattilaista joka innostuisi aiheesta, että ammattitaitoista henkilökuntaa täydennettäis jollain tättähäärä-porukalla.

Osaatko avustaa liikuntakyvyttömän esim. pyörätuoliin ja siitä sänkyyn ilman että telot selkäsi tai potilaan. Siirtotekniikka on oma taitolajinsa jonka opit vain harjoittelemalla ja vasta kun taito on hallussa, saat luvan siirtää ja nostella potilaita.

Mitä teet silloin, kun se mukava fiksun oloinen mummo katoaa ulkoillessa jonnekin kun vahingossa käännät selkäsi?

Dementoitunut ihminen saattaa vaikuttaa yllättävän fiksulta ja normaalilta, mutta hänellä on kuitenkin dementia. Yhdessä hetkessä hän saattaa luulla olevansa menossa kauppaan ostamaan perheelleen ruokaa. Tai yhdessä hetkessä hän saattaa luulla, että sinä olet kidnapannut hänet ja alkaa huutaa apua tai jopa tappelemaan ja järjestämään paniikissa melkoisen näytöksen, jossa sinä olet vastuuhenkilö ja vastaat joka mustelmasta, mitä hoidokki saa rimpuillessaan.

Kokeile kuule itse ensiksi hoitotyötä, ennen kuin alat suositella sitä kenellekkään.

Oppisit myös arvostamaan hoitajia enemmän!

Vierailija
485/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät voisivat mennä oppisopimuksella opiskelemaan vanhustenhoitoa. Siitähän saa ihan palkkaa, ja töitä varmasti riittäisi sitten tulevaisuudessa.

Jos yhteiskunnalla olisi halua palkata lisätyövoimaa vanhustenhoitoon, niin olisi tehty jo ajat sitten. Mutta kun ei ole. Ja sen takia vanhukset saavat maata vaipoissa lääkkeillä huumattuina.

Kyllä koko ajan haetaan uusia vanhustenhoitajia töihin, sinne pääsee nykyään jopa kielitaidotonta porukkaa. Kaikkia toimia ei vaan saada täytettyä, ja siksi hoitopaikkoja joudutaan pitämään suljettuina.

En ymmärrä miten tällaisessa tilanteessa voidaan maksaa työttömyystukea kuukausitolkulla, kun samaan aikaan on mieletön pula hoitajista. Itsekin olen tehnyt vanhustyötä ilman kutsumusta, ihan hyvin se onnistui niinkin.

En todellakaan haluaisi itseäni tai omaistani hoitamaan sellaista ihmistä, joka on palkattu tehtävään vain, koska hän on työtön ja hänellä on toimivat kädet - kielitaidosta ja soveltuvuudesta piittaamatta. Noilla samoilla kriteereillä voitaisiin ruveta täyttämään muitakin työpaikkoja. Olisiko miten hauskaa, jos kaupan kassalla tai puhelimen asiakaspalvelussa tai junassa tai opettajana olisi joku kielitaidoton tai asennevammainen tai molempia oleva ihminen?

Totta kai jokainen ottaisi mieluummin motivoituneita hoitajia, jotka toimivat kutsumuksesta, mutta se ei ole realistinen vaatimus. Tällaisia hoitajia ei kerta kaikkiaan ole riittävästi. Pian siis vaihtoehto on, että omaisesi hoidat sinä itse, ja sinut taas joku sinun läheinen - tai jäätte ilman hoitoa. Ja samaan aikaan tuhannet ihmiset ovat työttöminä, koska vanhustenhoito on epämukavaa.

Just näin. Nykyiset työttömät voisi aivan hyvin käydä keskustelemassa vanhusten kanssa, eikä sen edes tarvitse sisältää mitään lääkkeidenannostelua tm. Vanhukset ovat tyytyväisiä ihan pelkästä keskustelukaverista. Mutta se näyttää olevan liikaa työttömälle, hänenhän täytyy kirjoittaa 1 työhakemus joka viikko, joten mitä sitä muuta ehtisi.

Vierailija
486/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työttömänä. Haluaisin tehdä töitä. Soittelin tällä viikolla kotikaupunkini vanhusten palvelutalojen päälliköille, että olisiko heillä tarvetta työntekijälle, joka voisi esimerkiksi auttaa vanhuksia syömisessä, pukeutumisessa, ulkoiluttaa heitä ja mahdollisesti tehdä muitakin tehtäviä, joissa ei välitä tarvita hoitajan koulutusta. Mainitsin esimerkiksi pesuissa ja wc-käynneissä avustamisen.

Vastaukseksi sain, että eivät voi palkata. Ottavat kuulemma tällaisiin tehtäviin työntekijät kuntouttavasta työtoiminnasta. Minusta tämä on jollain tavalla epäeettistä. Miksi eivät voi ottaa heitä sieltä rehellisesti palkkatyöhön irtisanomisajalla. Nyt tämä homma sekä estää joidenkin pääsemisen palkallisen työhön ja jotkut joutuvat tekemään karenssin uhalla ilmaiseksi raskasta työtä.

Minulle yksi päällikkö ehdotti, että tulisin työtoiminnan kautta sinne, voisin päästä työkokeiluun , jonka jälkeen mahdollisesti palkkatuettuun työhön.

Ei kiitos! Ei ilmaistyötä alalta, jossa on vakava työvoimapula. Työkokeilua en alalta tarvitse - olen ollut kehitysvammaisten pienryhmäkodissa keikkalaisohjaajana muutamia vuosia sitten ja mm. pessyt ja avustanut WC:ssä käynneissä neliraajahalvaantunutta. Olin myös yksin työvuorossa. Minulla ei ole hoitajan eikä sosionomin koulutusta, mutta muuten koulutusalani liippaa aika läheltä em. ammatteja. Pärjään varmasti kyseisen kaltaisissa töissä.

Yhden hoivakodin päällikkö sanoi, että eivät voi palkata. Vastasin siihen, että "eli ei ole siis tarvetta tällaiselle työlle". Siihen päällikkö kiireesti, että on kyllä, mutta meillä tulee näihin töihin työntekijät kaupungin työtoiminnasta - ei voida palkata.

Tällaisen täytyisi loppua! Jos työtoiminnasta pääsisivät (pakotettaisiin?) sinne ihan oikeisiin töihin, he saisivat mm. ihan oikeaa työkokemusta ja siitä todistuksen ja lisäksi esimerkiksi työterveyshuollon palvelut.

Vierailija
487/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät voisivat mennä oppisopimuksella opiskelemaan vanhustenhoitoa. Siitähän saa ihan palkkaa, ja töitä varmasti riittäisi sitten tulevaisuudessa.

Jos yhteiskunnalla olisi halua palkata lisätyövoimaa vanhustenhoitoon, niin olisi tehty jo ajat sitten. Mutta kun ei ole. Ja sen takia vanhukset saavat maata vaipoissa lääkkeillä huumattuina.

Kyllä koko ajan haetaan uusia vanhustenhoitajia töihin, sinne pääsee nykyään jopa kielitaidotonta porukkaa. Kaikkia toimia ei vaan saada täytettyä, ja siksi hoitopaikkoja joudutaan pitämään suljettuina.

En ymmärrä miten tällaisessa tilanteessa voidaan maksaa työttömyystukea kuukausitolkulla, kun samaan aikaan on mieletön pula hoitajista. Itsekin olen tehnyt vanhustyötä ilman kutsumusta, ihan hyvin se onnistui niinkin.

En todellakaan haluaisi itseäni tai omaistani hoitamaan sellaista ihmistä, joka on palkattu tehtävään vain, koska hän on työtön ja hänellä on toimivat kädet - kielitaidosta ja soveltuvuudesta piittaamatta. Noilla samoilla kriteereillä voitaisiin ruveta täyttämään muitakin työpaikkoja. Olisiko miten hauskaa, jos kaupan kassalla tai puhelimen asiakaspalvelussa tai junassa tai opettajana olisi joku kielitaidoton tai asennevammainen tai molempia oleva ihminen?

Heitä on jo paljon. Yleensä asioidessani kaupassa, minä tervehdin ja kiitän ostokset tehtyäni ilman vastakaikua, samoin busseissa. Opettajissa on rasisteja, esimerkkinä eräskin, jonka puhe oli onnistuttu nauhoittamaan, kun tämä matki maahanmuuttajavanhemman huonoa kielitaitoa kolleegoilleen.

Vierailija
488/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitakaa itse vanhempanne ja isovanhempanne. Ne joilla ei ole lapsia niin voi voi. Maksakaa itse hoitonne.

Ei voi, koska katsotaan, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä, jos auttelee vanhempiaan ja isovanhempiaan. Sehän siinä typerintä onkin, että jos käyn siivoamassa työttömänä ollessani äitini luona ja kannan hänelle ruokaostokset kaupasta, karenssi siitä tulee. Äidilläni on silmälääkärimenoja ja sairaalassakin käy kerran vuodessa. Minä olisin valmis saattamaan niihin, jopa lähtemään tueksi silmäleikkaukseen, mutta ilmeisesti yhteiskunta haluaa, että niihin ei muut kuin työssäkäyvät sukulaiset lähde. Jotka siis joutuu olemaan poissa töistä. Mitään vapaaehtoistyötä ei saa tehdä ilman te-palveluiden lupaa, ei edes kerran viikossa yhtä tuntia.

Vierailija
489/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi edellyttää, työnhakua. Varmasti voisi tehdä myös aputöitä, jos täyttyisi vaatimukset

- ei häiritse työnhakua

- ei sotke työmarkkinoita ilmaistöillä

- hyödyllistä työtä

Moni, joka on kunnossa tekee jo jotain talkoohommaa, omaishoitoa tm.

Just oli juttu, että Kela perii tt-korvauksia takaisin joltain, joka erehtyi tekemään vapaaehtoistyötä auttaakseen ruokajakelussa.

Sama jos "jää kiinni" opiskelusta tms. halutessaan parantaa työnsaantimahdollisuuksia, on huijari, joka kuittaa tukia väärin perustein.

Työttömät tekisivät mielellään aika paljon yhteiskunnallisesti hyödyllisiä asioita. Paitsi osoitettua työtä palkatta jonkun lokin firmassa. Kunnat on yhtä pahoja kuin yksittäiset firmat. Yhteiskunta, joka maksaa työttömyyskorvauksen, ei hyödy siitä. Maksaisivat palkan työstä, jota haluavat teettää. Nämä pitäisi saada vastaamaan koijauksistaan.

Olisi monta työtöntä vähemmän. Samoin jos annettaisiin mahdollisuus opiskella, kunhan sitoutuu olemaan työmarkkinoiden käytössä.

Vierailija
490/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harmittaa yhteiskunnalle aiheutuvat turhat kulut, kannattaa katse kääntää juoppoihin. He tekevät juomisellaan ja sen aiheuttamilla lieveilmiöillä miljardin euron kolon valtion talouteen. Jos alkoholismiin keksitään lääke, säästö on merkittävä.

Vierailija
491/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän työtön mitään saa tehdä, kun sen pitää olla joka hetki käytettävissä töihin, joita ei oikeasti ole.

Olen edelleen katkera, kun jäin Yt-neuvottelujen seurauksena työttömäksi pari vuotta sitten. Olin jo tullut valituksi verkko-opiskelijaksi (ammatillinen opettaja). Ajattelin, että loistavaa, onpa jotain muuta ajattelemista kuin maata työttömänä kotona ja odottaa, kuka huolii töihin. Koronan takia oman alan työt oli kiven alla. Mitä teki te-palvelut:ilmoitti, etten saa lupaa opintoihin. Mieluummin siis halutaan, että ihminen tylsistyy henkisesti kotonaan kuin että hän hankkisi uutta osaamista, jonka kautta ehkä joskus voi jopa työllistyä. Se on aivan hulluutta, että toiset opettajaopiskelijat saa käydä töissä ja työn ohella opiskella, mutta jos sitä työtä ei olekaan, ei saa opiskella, vaan sekin vähäinen sosiaalinen ja älyllinen toiminto pitää lopettaa.

Minä olin ehtinyt aloittaa juuri nuo opeopinnot ennen työttömyyttä, joten sain suorittaa ne loppuun työmarkkinatuella. Eivätpä ne ole minua kuitenkaan työllistäneet. Minulle oli luvassa taksinkuljettajan paikka, sillä ehdolla, että kävisin taksikurssin. TE-tsto ei myöntänyt tukea kurssiin, koska työssä olisi ollut provisiopalkka, ja kurssin aikana (2 viikkoa iltaisin klo 17-21) en olisi valmis ottamaan vastaan työtä. Sain kuitenkin luvan käydä kurssin puolisalaa ja omarahoitteisesti. Korona vei työt, ennen kuin ehdin aloittaakaan. Enempää en sitten saakaan opiskella. Tylsäksi käy.

Vierailija
492/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työttömänä. Haluaisin tehdä töitä. Soittelin tällä viikolla kotikaupunkini vanhusten palvelutalojen päälliköille, että olisiko heillä tarvetta työntekijälle, joka voisi esimerkiksi auttaa vanhuksia syömisessä, pukeutumisessa, ulkoiluttaa heitä ja mahdollisesti tehdä muitakin tehtäviä, joissa ei välitä tarvita hoitajan koulutusta. Mainitsin esimerkiksi pesuissa ja wc-käynneissä avustamisen.

Vastaukseksi sain, että eivät voi palkata. Ottavat kuulemma tällaisiin tehtäviin työntekijät kuntouttavasta työtoiminnasta. Minusta tämä on jollain tavalla epäeettistä. Miksi eivät voi ottaa heitä sieltä rehellisesti palkkatyöhön irtisanomisajalla. Nyt tämä homma sekä estää joidenkin pääsemisen palkallisen työhön ja jotkut joutuvat tekemään karenssin uhalla ilmaiseksi raskasta työtä.

Minulle yksi päällikkö ehdotti, että tulisin työtoiminnan kautta sinne, voisin päästä työkokeiluun , jonka jälkeen mahdollisesti palkkatuettuun työhön.

Ei kiitos! Ei ilmaistyötä alalta, jossa on vakava työvoimapula. Työkokeilua en alalta tarvitse - olen ollut kehitysvammaisten pienryhmäkodissa keikkalaisohjaajana muutamia vuosia sitten ja mm. pessyt ja avustanut WC:ssä käynneissä neliraajahalvaantunutta. Olin myös yksin työvuorossa. Minulla ei ole hoitajan eikä sosionomin koulutusta, mutta muuten koulutusalani liippaa aika läheltä em. ammatteja. Pärjään varmasti kyseisen kaltaisissa töissä.

Yhden hoivakodin päällikkö sanoi, että eivät voi palkata. Vastasin siihen, että "eli ei ole siis tarvetta tällaiselle työlle". Siihen päällikkö kiireesti, että on kyllä, mutta meillä tulee näihin töihin työntekijät kaupungin työtoiminnasta - ei voida palkata.

Tällaisen täytyisi loppua! Jos työtoiminnasta pääsisivät (pakotettaisiin?) sinne ihan oikeisiin töihin, he saisivat mm. ihan oikeaa työkokemusta ja siitä todistuksen ja lisäksi esimerkiksi työterveyshuollon palvelut.

Harmi, ja toivottavasti löydät pian töitä!

Vierailija
493/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai jokainen ottaisi mieluummin motivoituneita hoitajia, jotka toimivat kutsumuksesta, mutta se ei ole realistinen vaatimus. Tällaisia hoitajia ei kerta kaikkiaan ole riittävästi. Pian siis vaihtoehto on, että omaisesi hoidat sinä itse, ja sinut taas joku sinun läheinen - tai jäätte ilman hoitoa. Ja samaan aikaan tuhannet ihmiset ovat työttöminä, koska vanhustenhoito on epämukavaa.

Just näin. Nykyiset työttömät voisi aivan hyvin käydä keskustelemassa vanhusten kanssa, eikä sen edes tarvitse sisältää mitään lääkkeidenannostelua tm. Vanhukset ovat tyytyväisiä ihan pelkästä keskustelukaverista. Mutta se näyttää olevan liikaa työttömälle, hänenhän täytyy kirjoittaa 1 työhakemus joka viikko, joten mitä sitä muuta ehtisi.

Vapaaehtoistyö rinnastetaan palkkatyöhön ja se on yksiselitteisesti kiellettyä.

Vierailija
494/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajilla usein liian tiukat kriteerit, halutaan se top 1 -suoriutuja. Työttömyys ei johdu kannustinloukuista tai laiskuudesta vaan siitä että työnantajat eivät palkkaa.

Olet varmaan kuullut tämän ennenkin, mutta jos jostain syystä et olisikaan: Suomessa kuka tahansa saa perustaa yrityksen pientä korvausta vastaan. Sinusta, juuri sinusta, voi tulla se työnantaja joka palkkaa muita. Sinä voit olla se puuttuva linkki joka tarjoaa työpaikan kaikille heille, jotka eivät tällä hetkellä ole löytäneet sopivaa työtä. Miksi et toimi jo nyt?

Samaa mieltä. Suomessa voi perustaa yrityksen melko matalalla kynnyksellä ja työllistää siten paitsi itsensä myös mahdollisesti muita. Edellyttää tietenkin sitä, että yritys on elinkelpoinen.

Joo voi perustaa yrityksen mutta jos ei saa riittävästi asiakkaita niin sitten onkin pudonnut pois myös siitä pienestä sosiaaliturvasta. Kaikista ei todellakaan ole yrittäjiksi, joten tällöin jälleen ainoa vaihtoehto olisi rikollisuus.

Siinä vaiheessa, kun aletaan puhua rikollisuudesta työttömyysturvan tai toimeentulotuen kiristämisen keinona, minä alan ihan samantien vastustaa kaikkea tukea jolla maksetaan näille rikollisille.

Ihan turhaan leimaat kaikki työttömät ja toimeentuloa hakevat rikollisiksi. Tai edes potentiaalisiksi rikollisiksi.

Rikos on, kun vanhuksia laiminlyödään. Sen lisäksi samalla maksetaan monelle toimettomuudesta. Tämän hyvinvointiyhteiskunnan kuuluisi auttaa ensisijassa kaikkein heikoimpia. Eli lapsia, vanhuksia ja sairaita.

Nyt luin kommentin jossa tämä korvaus maksetaankin rikolliselle siitä, ettei tee rikoksia. Minusta rikollisilta kaikki tuet pois ja heti. Vain heille tuki jotka ovat vaikka valmiita auttamaan heikoimpia.

Eli jätetäänkö pörssiyhtiöiden johtajat ilman palkkaa ja muita palkkioita, he kun ovat aika rikollista porukkaa myös? Ja kai muistat, että heikoimpien auttajilta viedään tuet, takautuvasti. 

Uskotko siis, että ihmiset ovat jotenkin eri lajia muissa maissa, joissa rikollisuus on aivan eri mittakaavassa kuin meillä? Vai onko meillä luontaisesti hyviä ihmisiä ja muualla samoin väistämättä pahoja? 

Vierailija
495/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin tälle vielä sen kuuluisan papukaijamerkin jos voisin. Puhut täyttä asiaa. Myös kun otetaan huomioon, kuinka hierarkista terveydenhuoltoala on, niin tälläinen saa jo ihmisen menettämään kaiken itsearvostuksen ja ilon elämästään.

Vierailija
496/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tulee käsitys, että ihmiset, jotka virheellisesti epäilevät työttömien makailevan kotonaan, kadehtivat heitä. Työttömät eivät kyllä makaile missään, vaan yrittävät eri keinoilla parantaa osaamistaan ja päästä työmarkkinoille.

Juu, kateellisten työssäkäyvien kannattaisi itsekin hypätä työttömän leppoisaan rooliin. Vain irtisanoutumisilmoitus pomolle, kolmen kuukauden karenssi ja ihanaa lomaa! Aah, mitä hermolepoa.

Vierailija
497/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, Miksi pitäisi maksaa korvauksia vastikkeetta?

Maksetaanhan esim. asumistukeakin vastikkeetta.

Vierailija
498/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva ihminen varmasti on työtön koko elämänsä. Kai työttömät on työttöminä lyhyita aikoja , kun esim työpaikka on lopettanut toimintansa(itse jäin tuon takia aikoinaan työttömäksi) mutta ei se todellakaan tarkoittanut, että olisin lopun ikääni työtön. Toitä olen tehnyt melkein 40 vuotta ja nyt vanhempana muutaman kerran ollut hetken aikaa työtön ja kyllähän se aika kurja olisi, jos rahan tulo loppuisi kuin seinään, jos työttömäksi jäisi. Syödä pitää työttömänäkin ja maksaa sähkölasku. Nuoremmilla on varmaan asuntolainoja ja muitakin menoja. 

Täällä puhutaan työttömistä vähän siihen malliin, ettei ne ole kaskaan työelämässä olleetkaan, eivätkä aijo koskaan mennäkkään. 

Itsellä työelämää takana sen 40 vuotta ja työttömyysjaksoja ehkä 2 vuotta. Tällä hetkellä taas työtön, mutta saa nähdä minkä aikaa. Eläkeikään vielä reilu vuosi, joten ehkä ehdin vielä työllistyä oikeisiin töihin, ettei tarvitse tässä iässä vielä lähteä työttömyyskorvauksella ilmaistyöhön. 

Vierailija
499/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kysymys on järjetön. Jos olisi työtä jota tehdä, niin miksei siitä sitten maksettaisi palkkaa? Vai ajattelitko että työttömän pitäisi mennä ihan vaan kyselemään ovelta ovelle, että saisinko tehdä teidän lumityöt tai hoivakotiin pyörimään ja kyselemään, että voisinko olla seurana vanhuksille? Ei kuule toimi.

Aloittajan kysymys kuvastaa ainoastaan asennetta, jossa omat ongelmat käännetään jonkun muun syyksi. Onhan sille omalle rahojen riittämättömyydelle ja muulle ikävälle löydettävä joku syntipukki. Peiliin katsominen kun saattaisi olla liian vaikeaa.

Vierailija
500/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän työtön mitään saa tehdä, kun sen pitää olla joka hetki käytettävissä töihin, joita ei oikeasti ole.

Olen edelleen katkera, kun jäin Yt-neuvottelujen seurauksena työttömäksi pari vuotta sitten. Olin jo tullut valituksi verkko-opiskelijaksi (ammatillinen opettaja). Ajattelin, että loistavaa, onpa jotain muuta ajattelemista kuin maata työttömänä kotona ja odottaa, kuka huolii töihin. Koronan takia oman alan työt oli kiven alla. Mitä teki te-palvelut:ilmoitti, etten saa lupaa opintoihin. Mieluummin siis halutaan, että ihminen tylsistyy henkisesti kotonaan kuin että hän hankkisi uutta osaamista, jonka kautta ehkä joskus voi jopa työllistyä. Se on aivan hulluutta, että toiset opettajaopiskelijat saa käydä töissä ja työn ohella opiskella, mutta jos sitä työtä ei olekaan, ei saa opiskella, vaan sekin vähäinen sosiaalinen ja älyllinen toiminto pitää lopettaa.

Minä olin ehtinyt aloittaa juuri nuo opeopinnot ennen työttömyyttä, joten sain suorittaa ne loppuun työmarkkinatuella. Eivätpä ne ole minua kuitenkaan työllistäneet. Minulle oli luvassa taksinkuljettajan paikka, sillä ehdolla, että kävisin taksikurssin. TE-tsto ei myöntänyt tukea kurssiin, koska työssä olisi ollut provisiopalkka, ja kurssin aikana (2 viikkoa iltaisin klo 17-21) en olisi valmis ottamaan vastaan työtä. Sain kuitenkin luvan käydä kurssin puolisalaa ja omarahoitteisesti. Korona vei työt, ennen kuin ehdin aloittaakaan. Enempää en sitten saakaan opiskella. Tylsäksi käy.

Tuo on harvinaista. Yleensä ammatillisen opettajan opintoja EI siis saada opiskella työttömyysetuudella. Kävin keskustelemassa oppilaitoksella johtavan opettajan kanssa, joka sanoi, että 20 vuoden työurallaan hän ei muista ainuttakaan tapausta, jossa te-palvelut olisi antanut luvan suorittaa opettajaopinnot työttömyyden aikana. Ne eivät johda tutkintoon, vaan antavat pätevyyden toimia ammatillisena opettajana.