Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keskiluokka tai hyväosainen ei saisi hyötyä hyvinvointivaltiosta mitenkään?

Vierailija
31.03.2023 |

Pelkkää maksajan roolia tarjotaan. Lapsilisiä uhataan jatkuvasti viedä, jopa työterveydenhuollon poistamista puhutaan. Eikö hyvinvointivaltion tulisi olla koko kansan hyödyksi. Ei voi olla niin, että osa vain orjuutettuna maksaa ja toiset nauttivat.

Kommentit (1321)

Vierailija
721/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette kohdista vihaanne rikollisiin? Nehän ne teidän veroeuronne kuppaavat. Vankilassa laitostuminen on järjettömän kallista, olikohan peräti 2000 eur/vrk. Yksi päivä kaltereiden takana maksaa enemmän kuin köyhä saa kahdessa kuukaudessa.

Niin kauan kuin köyhä on kaidalla tiellä eikä tehtaile rikoksia, niin eläköön murjussaan ja syököön pakasteranskalaisia. 

Eipä se taida paljoa toisistaan erota se ryhmä. Täälläkin moni on uhkaillut väkivallalla ellei saa saunallista keskustakämppäänsä ilmaiseksi.

Jos hoetaan sivutolkulla: mitä minä hyödyn maksamistani veroista? mutku mä en hyödy itse mitään, niin vastaus: saat pitää henkesi. Ei tarvitse pelätä tulevansa ammutuksi kuten vaikkapa jossain keskiluokkaisessa ruotsalaiskaupungissa. Oikeisto muuten pitää Ruotsia mallimaana, Juhana Vartiainen ainakin on kehunut, miten Ruotsissa saa vaurastua ja ihminen on itse vastuussa itsestään. Sellaista menoa tännekin. 

Vierailija
722/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on työttömyyskorvauksella myös kuntouttavassa työtoiminnassa sairaalan arkistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on kuntouttavassa työtoiminnassa ulkoiluttamassa vanhuksia työttömyyskorvauksella.

Vierailija
724/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen työttömän kaksikin jotka on mulle kaikki ja heti tyyppejä. Voisi kuulemma mennä töihin jos ei tarttis veroja maksaa ollenkaan ja on sitä mieltä ettei alle 2500€ tuloista pitäisi maksaa veroja että sitä enemmän tienaavien pitäisi maksaa kaikki verot.

Mä tunnen myös useamman työttömän jotka on tätä mieltä. Ovat myös sitä mieltä, että ennemmin heti sellainen työ mistä saa 3500e. Kaikki sen alle on nöyryyttävää.

Ihan hassuja ajatuksia. Näistä kyllä yhtä lukuunottamatta kaikki on nuoria, että ehkä menee sen piikkiin. Mutta kaksi on 50v ukkeleita, joilla on aina miljoona syytä miksi ei viimeisen 15v aikana ole voineet ottaa mitään työtä vastaan. Aivan käsittämättömiä selityksiä ja pakko ihmetellä uskovatko niihin edes itse.

Kaikki näistä on muuten myös räyhääjiä, joiden mielestä mikään ei ikinä etene tarpeeksi nopeasti ja kaikki säännöt ja odotusajat ovat vain kiusaamista.

heh, eivät taida tajuta että 3500e ei ihan jokaiselle tallaajalle makseta eli tämä on kunnon asiantuntijatyötä/esimieshommaa, ja siitä jää tosin n. 2400e käteen. Näiden tehtävien palkkojen perustasoksi varmaan kuvitellaan sitä +6000e, mutta harvemmin on.

No ne on juuri näitä. Luulevat myös että valtiolla tienaa lähtökohtaisesti 4000-5000e/kk. Vaikka suurin osa saa jotain 2000 ja 3000e välillä.

Ihme kuvitelmia ja olen pohtinut ovatko ikinä edes avanneet työkkärin sivuja.

Vierailija
725/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on kuntouttavassa työtoiminnassa toimistotöissä hautausmaiden toimistoissa.

Vierailija
726/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella myyjinä SPR Kontti myymälöissä.

Vierailija
727/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on kuntouttavassa työtoiminnassa toimistotöissä seurakuntien toimistoissa.

Vierailija
728/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on kuntouttavassa työtoiminnassa toimistotöissä hautausmaiden toimistoissa.

Miksi aina löydät näihin ketjuihin? Työttömiä on siellä täällä "töissä". Ja näitä 9e töitä ei pitäisi olla ollenkaan. Jos johonkin hautausmaalle tarvitaan toimistotyöntekijä, niin sinne pitää palkata sellainen. Eikä ottaa orjatyöläistä.

Vierailija
729/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella ajamassa kuorma-autoa, kun kaupunki vetää uusia vesiputkia.

Vierailija
730/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kait koulutuksesta kukaan erityisemmin haluakaan leikata.

Juu eipä juu. Unohtunut taitaa olla legendaarinen kokoomuksenkin koulutuslupaus, jonka räikeästi pettivät hallitukseen päästyään.

Vierailija
731/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella toimistotöissä taidemuseoissa.

Vierailija
732/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaan mun puolesta vaihtaa kyllä. Työtön voi tulla kokeilemaan niitä 8+h työpäiviä. Mielellään aloille, joilla pääasiallinen asiakaskunta on työttömät, jotka kirjaimellisesti käsiojossa vaatii ja vaatii ja hirveä riehuminen alkaa jos asiat ei mene 100% oman mielen mukaan. Tulee mieleen sossu, kela ja oikeus ainakin, joilla tätä autuutta voi kokeilla. Kuntien asuntojen välitys myös.

Toinen kokeilu voisi olla se, että viedään keskiluokalta loputkin rahat, annetaan ne tukien saajille ja katsotaan miten kauan homma pyörii. Eli siis työtätekeville saa jäädä sama mitä tuilla ja sitten katsotaan kauanko yhteiskunta pyörii ja tuet juoksee.

Tuo "riehuminen" johtuu hirveästä stressistä ja epävarmuudessa elämisestä. Ihan normaalia ja inhimillistä. Olen itsekin pari kertaa korottanut ääntä Kelan virkailijalle, kun olleet hermot ihan riekaleina.

Nyt kun on pitkään ollut tilanne tasainen ja ennakoitavissa niin, että voi jopa tehdä kuukausibudjetin ja mahdollista maksaa kaikki laskut ajoissa, olo on aikas rauhallinen.

Kyllä siinä voisi hermostua työssäkäyväkin, jos ei tietäisi, milloin tulee palkkaa ja miten paljon, eikä ole säästössä senttiäkään.

Eli siksi on ok hoitaa jollekin ulosoton tyypille kun taas on tullut tuomio maksamattomasta laskusta? Ja uhkailla sitä ulosottomiestä, joka a) tekee vain työtään ja b) ei antanut sitä tuomiota.

Tai huutaa Kelan virkailijalle kun saat vähemmän rahaa kuin haluat

Tai asuntoihmiselle, kun et saa juuri sitä kämppää minkä haluat?

Ihan kokemuksesta tiedän, että Suomessa on köyhiä lellitty pilalle liian pitkään. Huomattavan paljon joutuu kuuntelemaan sitä minämimäminä, minun oikeus nytheti. Isosta osasta en ihmettele miksi ollaan työttömiä, kun asiointityyli on tuo. Hankalia oman navan tuijottajia, joilla käytöstavat on kuin pikkulapsella.

Toki hyviäkin tyyppejä on onneksi päivittäin. Sellaisia joille pystyy selittämään mitä tapahtuu, miksi ja millä aikataululla ja mitä odotellessa kannattaa tehdä. Nämä ei kyllä ole ikinä kauaa avun tarpeessa.

En tiedä muista, mutta en kokenut lellimisenä sitä, kun oli niin kova stressi, ettei pystynyt kunnolla nukkumaan, keho oli täydessä hälytystilassa 24/7, ei pystynyt keskittynyt mihinkään ja itketti koko ajan, kun oli niin peloissaan. Mitähän se ei-lellivä pitäisi sisällään?

Ja kyse ei ole siitä, että olisin halunnut enemmän rahaa kuin kuuluu, vaan siitä, että päätökset kestivät kohtuuttoman kauan, oikeaa tietoa ei saanut (joskus jopa väärää) eikä pystynyt itse vaikuttamaan mitään mihinkään. Eikä mitään taloudellista turvaverkkoa. Olisihan se hyvä, että olisi aina joka tilanteessa olla kohtelias ja ystävällinen eikä hermostuisi mistään, mutta kovassa stressissä ihmisillä ei ole useinkaan pinna pisimmillään.

Kuulostaa mun elämältä tuo ensimmäinen kappale. Paitsi olen töissä. Enkä saa purkaa turhautumistani asiakkaisiin, vaikka he se suurin v*tutuksen ja pahan olon lähde ovat nimenomaan tuolla käytöksellä (joka muuten vaikuttaa sun saamaan palveluun).

Vapaa-ajalla voisin kiukutella kaupan kassoille, mutta en viitsi kun heillä sama tilanne kuin itsellä.

Stressiä on kaikilla. Se ei oikeuta käyttäytymään huonosti. Kaikki myös hoitaa ennemmin kivojen tyyppien asiat ensin.

Pitääkö sun siis pelätä, että sulta loppuu ruoka? Et saa vuokraa maksettua ajoissa, kun palkka on valtavasti myöhässä? Ketään puolisoa tai sukulaista ei myöskään auttamassa mitenkään?

En väheksy työstressiä, olen kokenut sitäkin. Tiedän myös, mitä törkyä voi tulla asiakkailta (olen ollut puhelinmyyjänä joskus). Niitä ei voi verrata siihen hätään, joka on silloin kun pelkäät, että rahaa ei tule ihan perusasioihin.

Siellä tiskin toisella puolella sitten pelätään, että puukotatko sä mua vai tyydytkö vaan räkimään naamalle.

Vierailija
733/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella ja työmarkkinatuella toimistotöissä kansalaisopistoissa.

Vierailija
734/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on työmarkkinatuella toimistotöissä sähkölaitoksella.

Vierailija
735/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on työmarkkinatuella toimistotöissä sosiaalitoimistoissa.

Vierailija
736/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella valtion virastoissa asiantuntijoina.

Vierailija
737/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiologit ovat tehneet tutkimuksia, joissa tietyn varallisuusasteen saavuttaneet ihmiset eivät enää saa mielihyvää lisääntyneistä tuloista; he eivät siis kykene tuntemaan onnellisuutta, vaikka rahaa kertyisi kuinka paljon tahansa.

Tämä selittää paljon

Suomessa raja näyttää kulkevan 2000e bruttotuloissa.

se raja meni n. 60-70 000e bruttotuloissa, tosin inflaatio tehnyt jo tehtävänsä. Eikä ollut tehty kai Suomen verotus huomioiden. Mut onhan se loogista että jos sulla on varaa kustantaa itselleen järkevänkokoinen kämppä, kiva toimiva auto(ei mikään luksusbiili), ruokakaupassa ei tarvitse syynätä jokaisen tuotteen hintalappua( mutta ei syödä hummeria päivittäin ;) ) + jää rahaa peruslaskuihin ja esim. 500e yllätysmenoihin/säästöön. Niin ihan kivasti sitä silloin esim. sinkkuna elelee, rikas ei ole, muttei tarvitse öitä valvoa että mitä jos jokin hajoaa. Lapsiperheessä luvut varmaan vähän eri kun tulee muita kuluja.

Moni unohtaa sen, että kovemmat tulot tarkoittaa yleensä myös stressaavampaa työtä. Harvemmalle maksetaan 5000e kk-palkkaa siitä, että näyttää nätiltä työpöydän takana. Itse en siis tienaa näin paljon, keskituloinen olen kylläkin eikä täällä missään luksuksessa kylvetä kuten jotkut olettaa.

Vierailija
738/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, kirjastoissa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne.

Löytyy kelan sivuilta nimellä työkokeilu. Työtön saa sairaalassa tunnukset Lifecareen. Moni hoitaja luulee heitä opiskelijoiksi.

Kun olin sairaalassa työkokeilussa niin postitin epikriisejä, tilasin potilaille takseja ja laboratoriokokeita, hain osaston postit, tulostin potilaan paperit, kun hänet siirrettiin muualle, tein osaston käyntikortteja jne.

Sain siniset hoitajan vaatteet.

Onneksi olkoon?

Vierailija
739/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella töissä kaupunkien itc yksiköissä eli jos sulle tulee tietokone ongelmia töissä.

Vierailija
740/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua läpi, mutta halusin listata mitä olen verorahoilla saanut (varoitus, lista on pitkä): lapsilisä, äitiyspakkaus, kohtuuhintainen päivähoito, koulutus, myös ilmainen yliopisto, opintoraha, opintolainan valtiontakaus, poliisin palvelut, liikenne, teiden auraus ja hiekoitus, terveydenhoito ja sairaalakäynnit kohtuuhintaan, saan erityiskorvattavia lääkkeitä (insuliini, josta maksan vain noin 5 euroa), demokraattiset vaalit, hyvä hallinto, työvoimapalvelut, eläkejärjestelmä. Olisi varmaan lisääkin, nämä tulivat mieleen nyt. Uskomaton luksus oli myös pyytämäni puun kaato talon edestä ( oli kaupungin tontilla). Oksat vietiin pois, multaa tuotiin tilalle ja ruohon siemenetkin kylvettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi