Miksi keskiluokka tai hyväosainen ei saisi hyötyä hyvinvointivaltiosta mitenkään?
Pelkkää maksajan roolia tarjotaan. Lapsilisiä uhataan jatkuvasti viedä, jopa työterveydenhuollon poistamista puhutaan. Eikö hyvinvointivaltion tulisi olla koko kansan hyödyksi. Ei voi olla niin, että osa vain orjuutettuna maksaa ja toiset nauttivat.
Kommentit (1321)
Työttömiä on palkkatuella hoitamassa lapsia tarhoissa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa, sairaalan infossa töissä, palolaitoksella toimistotöissä jne.
Vierailija kirjoitti:
keskiluokka on kyllä hyvin kaukana hyväosaisista. raatavat kaiken aikansa matalapalkkatöissä ja palkasta ei jää mitään käteen, kun välistävetäjät vievät kaiken. keskiluokan työ rikastuttaa porvareita ja keskiluokan maksamat verot elättävät työnvälttelijöitä. keskiluokka on karjaa, jota kaikki käyttävät hyväkseen.
Tämä näkökulma on mielenkiintoinen. Siinä mielessä, että tässä asetelmassa köyhä soimaa köyhää. Sen sijaan että näkisivät asemansa isommassa yhtälössä. Sen sijaan että yhdistäisivät voimansa. Kuinka typerää onkaan, että matalapalkkainen äänestää oikeistoa vain siksi, että sitä kautta hän saa nokkimisjärjestyksessä häntä vielä alempaan kastiin kuuluviin (mukamas) pesäeron.
Oikeisto tietoisesti käyttää tuota inhimillistä heikkoutta, tarvetta asemoitua jonkun vielä heikomman yläpuolelle, hyväkseen propagandassaan.
Kuunnelkaapa professori Bengt Holnströmin & Unto Hämäläisen viisaita puheita perjantai ohjelmassa nyt TV 1.
Vierailija kirjoitti:
Ap on niin hyväosainen, ettei edes näe mitään kaikkea saa: kunnallinen päivähoito, josta maksaa pienen murto-osan todellisista kuluista, ansiosidonnaiset perhevapaat, kotihoidon tuki, maksuton neuvola, synnytys julkisessa sairaalassa, maksuton koulutus yliopistotasolle saakka. Myös ansiosidonnainen työttömyysturva on pääasiassa keskiluokan turva.
Kaikki tämä on uhattuna, kun oikeistohallitus pääsee leikkaamaan. VM:n ehdotukset, joita oikeisto kiitteli, leikkasivat vanhempainrahaa, nostaisivat päivähoitomaksuja, nostaisi jopa ruuan hintaa (arvonlisäveron yhtenäistäminen).
Lisäksi koulutusleikkaukset, lukukausimaksut korkeakouluihin, opiskelijan asumistuen leikkaus jne. ovat mm. kokoomuksen listalla.
Keskiluokkaa kurittavat lista on loputon.
Suomessa on yli miljoona yksinasuvaa. Miljoona. Heitä ei paljoa kiinnosta ansiosidonnaiset perhevapaat, kotihoidon tuki, maksuton neuvola, synnytys, ja iästä riippuen ei välttämättä edes koulutus. Työttömyysturva henkilön riskinsietokyvystä riippuen.
Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, kirjastoissa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan absurdi ketju. Täällä on hoettu monta kymmentä sivua keskiluokan merenrantahuviloista, mökeistä, uusista autoista, matkailusta jne. Tajuatteko, että on myös alempi keskiluokka, joka tienaa bruttona ALLE 3000 euroa? Siitä menee kolmasosa veroihin ja maksuihin. Jos on puolison kanssa asuva työtön ja saa peruspäivärahaa, se on pieni. Mutta jos elää kokonaisuudessaan tuilla ja saa asumistukea, toimeentulotukea ja on vielä pari muksua, niin tuet ON hyviä. Been there.
En väitä, etteikö palkka mahdollistaisi asioita. Toki siitä jää käyttöön enemmän 40 työtunnin viikolla, mutta ei edes kahdella alimpaan keskiluokkaan kuuluvalla ole varaa niihin asioihin, joita tässä keskustelussa hoetaan. Kyllä se on tiukkaa valintaa.
Kiitos tästä avauksesta. Meitä on kaksi ylimpään tulodesiiliin kuuluvaa palkansaajaa, eikä silti ole merenrantahuviloita tai mökkejä. Okei auto on melko uusi, mutta se on Ford Focus. Ulkomaan lomalla käytiin viimeksi viime kesänä Italiassa, mutta silloinkin oltiin yötä siellä asuvan anopin luona. Tätä on se suomalaisen ns. rikkaan elämä niin kauan kun ei puhuta oikeasti rikkaista, joita on vain hyvin pieni murto-osa veronmaksajista.
Meillä kuulutaan ylimpään desiiliin, ei ole huviloita eikä mökkejä. Auto on kohta 20 vuotta vanha. Ulkomaan lomalle ei tänä kesänä mennä, koska keittiö pitää remontoida. Tarkkaan on senkin kustannukset laskettu ja jouduttu nipistämään muusta kulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävästi lisääntyneet koirat, joillain montakin rakkia siellä narun päässä. Kuinka niihin on varaa vaikka eläinlääkäri maksut huimaavia. Vaikka olisi kuinka köyhä niin on lemmikkeihin varaa. Tukien vähyyttä valittaen ne unohtavat mainita kuinka kallis harrastus niillä on, jonka veronmaksajat pitäisi se heille kustantaa.
Jaa että köyhän koiriakin kadehdit?
On se vaikeaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan mun puolesta vaihtaa kyllä. Työtön voi tulla kokeilemaan niitä 8+h työpäiviä. Mielellään aloille, joilla pääasiallinen asiakaskunta on työttömät, jotka kirjaimellisesti käsiojossa vaatii ja vaatii ja hirveä riehuminen alkaa jos asiat ei mene 100% oman mielen mukaan. Tulee mieleen sossu, kela ja oikeus ainakin, joilla tätä autuutta voi kokeilla. Kuntien asuntojen välitys myös.
Toinen kokeilu voisi olla se, että viedään keskiluokalta loputkin rahat, annetaan ne tukien saajille ja katsotaan miten kauan homma pyörii. Eli siis työtätekeville saa jäädä sama mitä tuilla ja sitten katsotaan kauanko yhteiskunta pyörii ja tuet juoksee.
Tuo "riehuminen" johtuu hirveästä stressistä ja epävarmuudessa elämisestä. Ihan normaalia ja inhimillistä. Olen itsekin pari kertaa korottanut ääntä Kelan virkailijalle, kun olleet hermot ihan riekaleina.
Nyt kun on pitkään ollut tilanne tasainen ja ennakoitavissa niin, että voi jopa tehdä kuukausibudjetin ja mahdollista maksaa kaikki laskut ajoissa, olo on aikas rauhallinen.
Kyllä siinä voisi hermostua työssäkäyväkin, jos ei tietäisi, milloin tulee palkkaa ja miten paljon, eikä ole säästössä senttiäkään.
Eli siksi on ok hoitaa jollekin ulosoton tyypille kun taas on tullut tuomio maksamattomasta laskusta? Ja uhkailla sitä ulosottomiestä, joka a) tekee vain työtään ja b) ei antanut sitä tuomiota.
Tai huutaa Kelan virkailijalle kun saat vähemmän rahaa kuin haluat
Tai asuntoihmiselle, kun et saa juuri sitä kämppää minkä haluat?Ihan kokemuksesta tiedän, että Suomessa on köyhiä lellitty pilalle liian pitkään. Huomattavan paljon joutuu kuuntelemaan sitä minämimäminä, minun oikeus nytheti. Isosta osasta en ihmettele miksi ollaan työttömiä, kun asiointityyli on tuo. Hankalia oman navan tuijottajia, joilla käytöstavat on kuin pikkulapsella.
Toki hyviäkin tyyppejä on onneksi päivittäin. Sellaisia joille pystyy selittämään mitä tapahtuu, miksi ja millä aikataululla ja mitä odotellessa kannattaa tehdä. Nämä ei kyllä ole ikinä kauaa avun tarpeessa.
En tiedä muista, mutta en kokenut lellimisenä sitä, kun oli niin kova stressi, ettei pystynyt kunnolla nukkumaan, keho oli täydessä hälytystilassa 24/7, ei pystynyt keskittynyt mihinkään ja itketti koko ajan, kun oli niin peloissaan. Mitähän se ei-lellivä pitäisi sisällään?
Ja kyse ei ole siitä, että olisin halunnut enemmän rahaa kuin kuuluu, vaan siitä, että päätökset kestivät kohtuuttoman kauan, oikeaa tietoa ei saanut (joskus jopa väärää) eikä pystynyt itse vaikuttamaan mitään mihinkään. Eikä mitään taloudellista turvaverkkoa. Olisihan se hyvä, että olisi aina joka tilanteessa olla kohtelias ja ystävällinen eikä hermostuisi mistään, mutta kovassa stressissä ihmisillä ei ole useinkaan pinna pisimmillään.
Kuulostaa mun elämältä tuo ensimmäinen kappale. Paitsi olen töissä. Enkä saa purkaa turhautumistani asiakkaisiin, vaikka he se suurin v*tutuksen ja pahan olon lähde ovat nimenomaan tuolla käytöksellä (joka muuten vaikuttaa sun saamaan palveluun).
Vapaa-ajalla voisin kiukutella kaupan kassoille, mutta en viitsi kun heillä sama tilanne kuin itsellä.
Stressiä on kaikilla. Se ei oikeuta käyttäytymään huonosti. Kaikki myös hoitaa ennemmin kivojen tyyppien asiat ensin.
Pitääkö sun siis pelätä, että sulta loppuu ruoka? Et saa vuokraa maksettua ajoissa, kun palkka on valtavasti myöhässä? Ketään puolisoa tai sukulaista ei myöskään auttamassa mitenkään?
En väheksy työstressiä, olen kokenut sitäkin. Tiedän myös, mitä törkyä voi tulla asiakkailta (olen ollut puhelinmyyjänä joskus). Niitä ei voi verrata siihen hätään, joka on silloin kun pelkäät, että rahaa ei tule ihan perusasioihin.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen työttömän kaksikin jotka on mulle kaikki ja heti tyyppejä. Voisi kuulemma mennä töihin jos ei tarttis veroja maksaa ollenkaan ja on sitä mieltä ettei alle 2500€ tuloista pitäisi maksaa veroja että sitä enemmän tienaavien pitäisi maksaa kaikki verot.
Mä tunnen myös useamman työttömän jotka on tätä mieltä. Ovat myös sitä mieltä, että ennemmin heti sellainen työ mistä saa 3500e. Kaikki sen alle on nöyryyttävää.
Ihan hassuja ajatuksia. Näistä kyllä yhtä lukuunottamatta kaikki on nuoria, että ehkä menee sen piikkiin. Mutta kaksi on 50v ukkeleita, joilla on aina miljoona syytä miksi ei viimeisen 15v aikana ole voineet ottaa mitään työtä vastaan. Aivan käsittämättömiä selityksiä ja pakko ihmetellä uskovatko niihin edes itse.
Kaikki näistä on muuten myös räyhääjiä, joiden mielestä mikään ei ikinä etene tarpeeksi nopeasti ja kaikki säännöt ja odotusajat ovat vain kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on niin hyväosainen, ettei edes näe mitään kaikkea saa: kunnallinen päivähoito, josta maksaa pienen murto-osan todellisista kuluista, ansiosidonnaiset perhevapaat, kotihoidon tuki, maksuton neuvola, synnytys julkisessa sairaalassa, maksuton koulutus yliopistotasolle saakka. Myös ansiosidonnainen työttömyysturva on pääasiassa keskiluokan turva.
Kaikki tämä on uhattuna, kun oikeistohallitus pääsee leikkaamaan. VM:n ehdotukset, joita oikeisto kiitteli, leikkasivat vanhempainrahaa, nostaisivat päivähoitomaksuja, nostaisi jopa ruuan hintaa (arvonlisäveron yhtenäistäminen).
Lisäksi koulutusleikkaukset, lukukausimaksut korkeakouluihin, opiskelijan asumistuen leikkaus jne. ovat mm. kokoomuksen listalla.
Keskiluokkaa kurittavat lista on loputon.
Suomessa on yli miljoona yksinasuvaa. Miljoona. Heitä ei paljoa kiinnosta ansiosidonnaiset perhevapaat, kotihoidon tuki, maksuton neuvola, synnytys, ja iästä riippuen ei välttämättä edes koulutus. Työttömyysturva henkilön riskinsietokyvystä riippuen.
Osa on yh-äitejä ja osa tukihuijareita elin vain paperilla yksin, mutta miesystävä on heidän luona joka päivä, vie jopa autolla kauppaan.
esimerkiksi ilmaiset lääkkeet, vuokra, asianajaja ja oikeudenkäynti. myös lääkärikulut ja sellaiset hoituu.
rikkailla on varaa näihin kaikkiin
keskiluokka maksaa ensin verot ja sitten kaikista näistä täyden hinnan.
keskiluokka ei voi haastaa ketään oikeuteen, kun kulut ylittävät riskinä kaiken saatavan hyödyn.
sen lisäksi kukaan ei tunnu kunnioittavan sitä työmäärää ja maksettuja veroja pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
No jos mitään mistään ymmärrät, niin nythän keksiluokka juuri eniten tästä hyvinvointivaltiosta hyötyy, vaikka maksamaankin joutuu. Yritys tuntuu olevan kova siihen suuntaan, ettei hyvätuloisten pitäisi mitään maksaa ja köyhä kansa kannattelee rikkaita.
Outo käsitys tämä. Köyhäthän ei maksa edes valtion veroja, joten miten rikkaat mahtaisi elää köyhien maksuilla. Jos köyhiltä vähennetään palveluita, ei se tarkoita että köyhät maksaisi entistä enemmän. Jos ilmaisesta otetaan osa pois loput on edelleenkin saajalleen ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
keskiluokka on kyllä hyvin kaukana hyväosaisista. raatavat kaiken aikansa matalapalkkatöissä ja palkasta ei jää mitään käteen, kun välistävetäjät vievät kaiken. keskiluokan työ rikastuttaa porvareita ja keskiluokan maksamat verot elättävät työnvälttelijöitä. keskiluokka on karjaa, jota kaikki käyttävät hyväkseen.
Tämä näkökulma on mielenkiintoinen. Siinä mielessä, että tässä asetelmassa köyhä soimaa köyhää. Sen sijaan että näkisivät asemansa isommassa yhtälössä. Sen sijaan että yhdistäisivät voimansa. Kuinka typerää onkaan, että matalapalkkainen äänestää oikeistoa vain siksi, että sitä kautta hän saa nokkimisjärjestyksessä häntä vielä alempaan kastiin kuuluviin (mukamas) pesäeron.
Oikeisto tietoisesti käyttää tuota inhimillistä heikkoutta, tarvetta asemoitua jonkun vielä heikomman yläpuolelle, hyväkseen propagandassaan.
Tämä. Hyvin surullinen ja osittain vastenmielinenkin ilmiö. Pakko saada painaa jotakuta alemmas, nostaa itseään vähän ylemmäs, että tuntisi sentään olevansa jotain vähän enemmän.
Pienisieluisuudestahan tuo kertoo, sori että sanon sen ääneen. Totuus varmaan sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, kirjastoissa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne.
Löytyy kelan sivuilta nimellä työkokeilu. Työtön saa sairaalassa tunnukset Lifecareen. Moni hoitaja luulee heitä opiskelijoiksi.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä uskaltaisi mitään yhdeksän euron ihmistä päästää edes kotiini, varastaisi varmaan vähintään.
Vierailija kirjoitti:
ja jos se ei itse varasta, niin niissä piireissä kyllä tieto liikkuu, että mistä varastettavaa löytyy. joku sieltä sitten aikanaan tulee keikalle.
Niissä piireissä? Missä ihmeen PIIREISSÄ?
Työttömien piireissä siis? En tiennytkään, että työttömät muodostavat yhdessä jonkun Cannon balls-rikollisjoukon. Tähän täytyy kyllä jo hallituksen puuttua. Miksei työttömiä pistetä saman tien vankilaan!? Sillähän työttömyyskin hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos keskityttäisiin oman hyvinvoinnin kohentamiseen, sen sijaan että yritetään huonontaa muiden hyvinvointia että tuntisi itsensä paremmaksi.
Viisas kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen työttömän kaksikin jotka on mulle kaikki ja heti tyyppejä. Voisi kuulemma mennä töihin jos ei tarttis veroja maksaa ollenkaan ja on sitä mieltä ettei alle 2500€ tuloista pitäisi maksaa veroja että sitä enemmän tienaavien pitäisi maksaa kaikki verot.
Mä tunnen myös useamman työttömän jotka on tätä mieltä. Ovat myös sitä mieltä, että ennemmin heti sellainen työ mistä saa 3500e. Kaikki sen alle on nöyryyttävää.
Ihan hassuja ajatuksia. Näistä kyllä yhtä lukuunottamatta kaikki on nuoria, että ehkä menee sen piikkiin. Mutta kaksi on 50v ukkeleita, joilla on aina miljoona syytä miksi ei viimeisen 15v aikana ole voineet ottaa mitään työtä vastaan. Aivan käsittämättömiä selityksiä ja pakko ihmetellä uskovatko niihin edes itse.
Kaikki näistä on muuten myös räyhääjiä, joiden mielestä mikään ei ikinä etene tarpeeksi nopeasti ja kaikki säännöt ja odotusajat ovat vain kiusaamista.
heh, eivät taida tajuta että 3500e ei ihan jokaiselle tallaajalle makseta eli tämä on kunnon asiantuntijatyötä/esimieshommaa, ja siitä jää tosin n. 2400e käteen. Näiden tehtävien palkkojen perustasoksi varmaan kuvitellaan sitä +6000e, mutta harvemmin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan mun puolesta vaihtaa kyllä. Työtön voi tulla kokeilemaan niitä 8+h työpäiviä. Mielellään aloille, joilla pääasiallinen asiakaskunta on työttömät, jotka kirjaimellisesti käsiojossa vaatii ja vaatii ja hirveä riehuminen alkaa jos asiat ei mene 100% oman mielen mukaan. Tulee mieleen sossu, kela ja oikeus ainakin, joilla tätä autuutta voi kokeilla. Kuntien asuntojen välitys myös.
Toinen kokeilu voisi olla se, että viedään keskiluokalta loputkin rahat, annetaan ne tukien saajille ja katsotaan miten kauan homma pyörii. Eli siis työtätekeville saa jäädä sama mitä tuilla ja sitten katsotaan kauanko yhteiskunta pyörii ja tuet juoksee.
Tuo "riehuminen" johtuu hirveästä stressistä ja epävarmuudessa elämisestä. Ihan normaalia ja inhimillistä. Olen itsekin pari kertaa korottanut ääntä Kelan virkailijalle, kun olleet hermot ihan riekaleina.
Nyt kun on pitkään ollut tilanne tasainen ja ennakoitavissa niin, että voi jopa tehdä kuukausibudjetin ja mahdollista maksaa kaikki laskut ajoissa, olo on aikas rauhallinen.
Kyllä siinä voisi hermostua työssäkäyväkin, jos ei tietäisi, milloin tulee palkkaa ja miten paljon, eikä ole säästössä senttiäkään.
Eli siksi on ok hoitaa jollekin ulosoton tyypille kun taas on tullut tuomio maksamattomasta laskusta? Ja uhkailla sitä ulosottomiestä, joka a) tekee vain työtään ja b) ei antanut sitä tuomiota.
Tai huutaa Kelan virkailijalle kun saat vähemmän rahaa kuin haluat
Tai asuntoihmiselle, kun et saa juuri sitä kämppää minkä haluat?Ihan kokemuksesta tiedän, että Suomessa on köyhiä lellitty pilalle liian pitkään. Huomattavan paljon joutuu kuuntelemaan sitä minämimäminä, minun oikeus nytheti. Isosta osasta en ihmettele miksi ollaan työttömiä, kun asiointityyli on tuo. Hankalia oman navan tuijottajia, joilla käytöstavat on kuin pikkulapsella.
Toki hyviäkin tyyppejä on onneksi päivittäin. Sellaisia joille pystyy selittämään mitä tapahtuu, miksi ja millä aikataululla ja mitä odotellessa kannattaa tehdä. Nämä ei kyllä ole ikinä kauaa avun tarpeessa.
En tiedä muista, mutta en kokenut lellimisenä sitä, kun oli niin kova stressi, ettei pystynyt kunnolla nukkumaan, keho oli täydessä hälytystilassa 24/7, ei pystynyt keskittynyt mihinkään ja itketti koko ajan, kun oli niin peloissaan. Mitähän se ei-lellivä pitäisi sisällään?
Ja kyse ei ole siitä, että olisin halunnut enemmän rahaa kuin kuuluu, vaan siitä, että päätökset kestivät kohtuuttoman kauan, oikeaa tietoa ei saanut (joskus jopa väärää) eikä pystynyt itse vaikuttamaan mitään mihinkään. Eikä mitään taloudellista turvaverkkoa. Olisihan se hyvä, että olisi aina joka tilanteessa olla kohtelias ja ystävällinen eikä hermostuisi mistään, mutta kovassa stressissä ihmisillä ei ole useinkaan pinna pisimmillään.
Kuulostaa mun elämältä tuo ensimmäinen kappale. Paitsi olen töissä. Enkä saa purkaa turhautumistani asiakkaisiin, vaikka he se suurin v*tutuksen ja pahan olon lähde ovat nimenomaan tuolla käytöksellä (joka muuten vaikuttaa sun saamaan palveluun).
Vapaa-ajalla voisin kiukutella kaupan kassoille, mutta en viitsi kun heillä sama tilanne kuin itsellä.
Stressiä on kaikilla. Se ei oikeuta käyttäytymään huonosti. Kaikki myös hoitaa ennemmin kivojen tyyppien asiat ensin.
Pitääkö sun siis pelätä, että sulta loppuu ruoka? Et saa vuokraa maksettua ajoissa, kun palkka on valtavasti myöhässä? Ketään puolisoa tai sukulaista ei myöskään auttamassa mitenkään?
En väheksy työstressiä, olen kokenut sitäkin. Tiedän myös, mitä törkyä voi tulla asiakkailta (olen ollut puhelinmyyjänä joskus). Niitä ei voi verrata siihen hätään, joka on silloin kun pelkäät, että rahaa ei tule ihan perusasioihin.
Edelleen ei oikeuta huonoon käytökseen. Miksi luulet ettei nyt työssäkäyvä ole ikinä ollut tuossa tilanteessa. Mulla esim opiskeluaikana kela katkaisi opintotuet vahingossa ja meni pari kuukautta että ne saatiin rullaamaan uudestaan. Huusinko yhdellekään virkailijalle? En.
Ja mulla oli silloin myös pieni lapsi. Siis 1v. Elettiin sitten pari kuukautta lapsilisällä. Asuminen meni onneksi melkein kokonaan asumistuella ja koska olin hyvä vuokralainen sain maksaa myöhemmin puuttuneen summan takaisin. Huusinko vuokraisännälle kun sanoi että miettii? En. Selitin tilanteen ja rauhassa odotin että hän miettii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyy kelan sivuilta nimellä työkokeilu. Työtön saa sairaalassa tunnukset Lifecareen. Moni hoitaja luulee heitä opiskelijoiksi.
Kun olin sairaalassa työkokeilussa niin postitin epikriisejä, tilasin potilaille takseja ja laboratoriokokeita, hain osaston postit, tulostin potilaan paperit, kun hänet siirrettiin muualle, tein osaston käyntikortteja jne.
Sain siniset hoitajan vaatteet.