"Kun asumistukea pienennetään, vuokrat laskevat" - käytännössä miten?
Millä tavalla otsikon väite - kun asumistukea pienennetään, vuokrat laskevat - käytännössä toteutuisi? Ottaisiko vuokranantaja yhteyttä ja kertoisi, että vuokraa alennetaan X euroa? Vai odotetaanko sitä, että vuokrat vain lakkaisivat nousemasta ja "laskisivat" siitä näkökulmasta?
Mitä tapahtuu sillä välin, kun noita soittoja odotellaan ja entisen suuruisia vuokria yritetään maksaa pienemmän tuen avuin? Kaikilla ei ole varaa muuttaa muualle, ja jos vaikka satatuhatta ihmistä päätyy yhtäkkiä ajolähtöön, aikamoinen palapeli on luvassa. Pitkän ajan kuluessa voi tietysti tapahtua vaikka mitä, mutta entä ensimmäisen vuoden aikana?
Kommentit (464)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrataso ei laske. Asunnottomuus lisääntyy, sillä halpoja vuokra-asuntoja ei ole. Täysin järjetöntä ja vastuutonta politiikkaa se olisi.
Miksi se niin ärsyttää, että lopulta raha päätyisi vuokranantajalle?
Elämme kapitalistisessa talousjärjestelmässä, jossa varallisuus keskittyy harvoille. Miksi kapitalismia ylipäätään ei kritisoida?
No onhan se ISO ongelma että valtion käsi syytää rahaa sijoittajan taskuun.
Perustele, miksi se on mielestäsi iso ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen joka saa asumistukea ja siten välttyy joutumasta ttt asiakkaaksi (meitä on paljon), siirtyy sitten ttt-tukiin. Se on vähän nolla hyöty jos sen myötä sairauskulutkin lankeavat sossuille. Ainakin valtion näkökulmasta.
Nyt just pärjää kun asumistuki on hyvä.
Eläkeläisiä en todellakaan ymmärrä. Koko elämä ollut aikaa säästää ja sijoittaa, ja mitään ei ole saatu tehtyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen joka saa asumistukea ja siten välttyy joutumasta ttt asiakkaaksi (meitä on paljon), siirtyy sitten ttt-tukiin. Se on vähän nolla hyöty jos sen myötä sairauskulutkin lankeavat sossuille. Ainakin valtion näkökulmasta.
Nyt just pärjää kun asumistuki on hyvä.
Eläkeläisiä en todellakaan ymmärrä. Koko elämä ollut aikaa säästää ja sijoittaa, ja mitään ei ole saatu tehtyä?
Joillakin on hyvin pieni palkka, ja hyvätuloisenkin varallisuus voi kadota erilaisten mullistusten vuoksi. Toivottavasti sinä opit sen ihan kantapään kautta.
Tästä syystä lähes jokaiseen isompaan kaupunkiin on viimeisen vuoden sisään noussut näitä miniasuntoja sisältäviä kerrostaloja. Kohti 15 minuutin kaupunkia ja kontrollia!
Vierailija kirjoitti:
Vuokrauskäyttöön ostettu asunto on hankittu hintaan X. Hinta ei siitä alene, vaikka asumistuki poistettaisiin. Jos asunnosta on paljon markkinakorkoista velkaa eli vuokraemäntä ei kestä tyhjiä kuukausia, saattaa hän silti tinkiä omista katteistaan eli alentaa hintaa. Hyvään kohteeseen toki on tulijoita, vaikka vuokran joutuisi maksamaan kokonaan itse, joten hinta-ale voi toteutua vain rupukohteissa.
Minä tein näin. Laitoin oman asunnon vuokralle, kun muutin pois maasta. Halusin vuokralaisen, joka maksaa itse vuokransa ja laitoin vuokrapyynnön hieman alemmas kuin asuinalueen kohteiden keskivuokra. Sain säntillisen ja hyväpalkkaisen vuokralaisen.
Huomasin jostakin kommentissa, että tässäkin asiassa yritetään lietsoa työttömien ja pienituloisten työllisten vastakkaisuutta. Ehkä on syytä muistuttaa, että yleistä asumistukea voivat saada myös pienituloiset työlliset. Tilastot kertovat, että 18 prosenttia tätä tukea viime vuonna saaneista oli työssä käyviä. Huomautan myös, että valtiovarainministeriön paperissakin todettiin, että asumistuen leikkaukset voivat heikentää työllisyyttä, juuri sen takia, koska sitä maksetaan monelle työssä käyvälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrauskäyttöön ostettu asunto on hankittu hintaan X. Hinta ei siitä alene, vaikka asumistuki poistettaisiin. Jos asunnosta on paljon markkinakorkoista velkaa eli vuokraemäntä ei kestä tyhjiä kuukausia, saattaa hän silti tinkiä omista katteistaan eli alentaa hintaa. Hyvään kohteeseen toki on tulijoita, vaikka vuokran joutuisi maksamaan kokonaan itse, joten hinta-ale voi toteutua vain rupukohteissa.
Tuljoita voi olla siinä porukassa, joka itse maksaa koko vuokransa. Mutta heitä on vähemmän kuin asumistuensaajia. eli kysyntä laskee ja tn. vuokrapyynnitkin laskevat. Harvalla on varaa pitää lainalla ostettua sijoitusasuntoa tyhjillään kuukausikaupalla.
Totta, harvalla on varaa pitää lainalla ostettua sijoitusasuntoa tyhjillään. Mutta harvalla asuntosijoittajalla on varaa vuokrata asuntoa tappiolla. Asuntosijoitta maksaa yhtiövastiketta, mahdollisesti rahoitusvastiketta, lainaa ja lainan korkoja. Yhtiövastikkeet ovat nousseet voimakkaasti, samoin korot. Mutta vuokria ei voi nostaa koska vuokra-asuntoja niin paljon tarjolla. Itse olen päättänyt siirtyä asuntosijoittamisesta rahastosijoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla on tosiaan ruusuiset kuvitelmat vuokratulojen suuruudesta. Nykypäivän Suomessa vuokra-asunnoilla ei pääse rikastumaan yksityinen henkilö. Nyt uusimpana hienona sääntönä on nämä kierrätysastiat kaikkiin yli 5 huoneiston taloyhtiöihin. Alle 10 asunnon yhtiö on tosi pieni ja kustannuksia tulee paljon.
Halvempaa lajittelu silti on kuin pelkkään sekajäteastiaan laitto, jos vain jätekatoksen rakentaminen ei tule superkalliiksi. Lajitellut jakeet ovat kiinteistön omistajalle halvempia kuin sekajäteastiaan laitto, paitsi ehkä muovin osalta - jos vain on osannut määritellä yhtään järkevän tyhjennystiheyden kunkin kierrätysastian osalta, eikä tyhjennytä puolityhjiä astioita.
Vierailija kirjoitti:
No ei se vaikuta yhtään mihinkään, jos asumistukea lasketaan jotain 100e. Sitä pitäisi laskea ihan kunnolla, tyyliin että ennen kun asumistukea on saanut 400 euroa niin jatkossa 250 euroa. Todella moni vuokralla asuva joutuisi irtisanomaan asuntonsa ja etsimään halvemman asunnon -> ylikalliit asunnot jäävät tyhjiksi ja ahneiden paskahousuvuokranantajien on pakko laskea vuokria
Ymmärrättehän te nyt varmasti, että ne "ahneet paskahousuvuokranantajat", varsinkin jos ovat yksityisiä henkilöitä, ovat ottaneet myös riskin ja maksaneet niistä asunnoista aika paljon? Jos korkea vuokrataso noin kyrpii, niin ottakaa toki itse lainaa ja ostakaa se unelma-asuntonne. Itse tiedän yhden sijoitusasunnon omistavana, että eivät nuo mitään kultakaivoksia todellakaan ole. Häthätää 2000€ vuodessa jää tuottoa verojen jälkeen. Tuo on alle töistä saamani kuukauden nettopalkan.
Se vuokrasääntely taas käyttöön niin hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein näin. Laitoin oman asunnon vuokralle, kun muutin pois maasta. Halusin vuokralaisen, joka maksaa itse vuokransa ja laitoin vuokrapyynnön hieman alemmas kuin asuinalueen kohteiden keskivuokra. Sain säntillisen ja hyväpalkkaisen vuokralaisen.
Jos oikeasti haluaa ihmisen millä on osaamista taloutensa suunnittelusta ja vuokranmaksukykyä niin se vuokra kannattaa hilata mahdollisimman alas. Ei minua kiinnosta maksaa omistani järjettömiä vuokria. Ja jos vuokra on sopiva niin saatan jäädä siihen vuokralle enkä osta omaa asuntoa, koska en ole kiinnostunut omistamisen riskeistä. Järjettömät vuokrat taas on ihan sama ihmiselle joka elää sosiaalituilla.
Valtio voisi ostaa pilkkahintaan maakunnista näitä tyhjiä kerrostaloja ja asuttaa tukiasiakkaat sinne.
Jos ei kiinnosta muuttaa, ei tukiakaan tulisi jatkossa.
En ymmärrä miksi yhteiskunnan varoilla elävällä pitää olla valinnanvapaus.
Eiköhän se vain ole niin, että nyt vuokraan lisätään se tiedossa oleva asumistuki. Ihan sama sekä kaupungin että yksityisten vuokraajien kanssa. Meneehän ne at-rahat eri momentilla.
Ukko40 kirjoitti:
Valtio voisi ostaa pilkkahintaan maakunnista näitä tyhjiä kerrostaloja ja asuttaa tukiasiakkaat sinne.
Jos ei kiinnosta muuttaa, ei tukiakaan tulisi jatkossa.
En ymmärrä miksi yhteiskunnan varoilla elävällä pitää olla valinnanvapaus.
Sitten pitäisi lisätä poliisien määrärahoja koska tämä huonompi aines saa yhteen kerättynä paljon enemmän tuhoa aikaan kuin ripoteltuna sinne tänne. Lisäksi kaikki pienituloiset tai köyhät ei ole häiriintyneitä vaan joukkossa on ihmisiä jotka on traumatisoituneita ja ihan kunnollisia ihmisiä ja näitä ei voi sijoittaa lähellekään tätä huonompaa ainesta.
Vierailija kirjoitti:
No ei se vaikuta yhtään mihinkään, jos asumistukea lasketaan jotain 100e. Sitä pitäisi laskea ihan kunnolla, tyyliin että ennen kun asumistukea on saanut 400 euroa niin jatkossa 250 euroa. Todella moni vuokralla asuva joutuisi irtisanomaan asuntonsa ja etsimään halvemman asunnon -> ylikalliit asunnot jäävät tyhjiksi ja ahneiden paskahousuvuokranantajien on pakko laskea vuokria
Noin juuri se menisi, kun saidat paskavuokralaiset
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä lähes jokaiseen isompaan kaupunkiin on viimeisen vuoden sisään noussut näitä miniasuntoja sisältäviä kerrostaloja. Kohti 15 minuutin kaupunkia ja kontrollia!
Mitä tekemistä asumistuen määrällä on sen kanssa, että vuokraajat yrittävät maksimoida voittonsa rakentamalla pieniä luukkuja?
Asumistuki pois ja vässykät töihin.
Vierailija kirjoitti:
Se vuokrasääntely taas käyttöön niin hyvä tulee.
Ihan niin kuin 1980-luvulla, jolloin yksityisen vuokra-asunnon saattoi saada suhteilla tai mustasta pörssistä.
Oletko muuten tavannut ketään, joka olisi yrittänyt vuokrata asuntoa Tukholmasta?
Mutkun ei niitä halvempia vuokra-asuntoja ole olemassa riittävästi. Ja miten paha työvoimapula siitä seuraa, jos kaikki työttömät joutuvat muuttamaan pois pääkaupunkiseudulta?
Siirtymäaikana esiintyisi varmasti asunnottomuutta ennen kuin vuokrataso laskee. Ja kyllä se laskee kun ei riitä muuten vuokralle tulijoita. Muualla kuin kasvukeskuksissa pitäisi varautua sitten siihen että kerrostaloluukkuja riittää työttömille.