Nastarenkaiden käyttö maksaa tienpidossa 90 miljoonaa vuodessa
Vuosittain 90 miljoonan edestä rouhii nastat tietä, kun voisi alla olla kitkat.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009484445.html?utm_medium=promobox&ut…
Kommentit (118)
Onko muuten muualla maailmassa nastoja ollenkaan käytössä? Norjassa ainakin kielletty sakon uhalla eikä jenkeissä käytetä. Kitkat on nykyään kehittyneet paremmiksi kuin nastat.
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten muualla maailmassa nastoja ollenkaan käytössä? Norjassa ainakin kielletty sakon uhalla eikä jenkeissä käytetä. Kitkat on nykyään kehittyneet paremmiksi kuin nastat.
Ei korvaa nastoja vaikeimmilla keleillä...
Kannattaa tulla tänne maaseudulle kokeilemaan keväällä jäisiä teitä niillä kitkoilla 👌Tosin eihän meillä niitä kuluvia asfalttiteitä täällä ole joten ei hirveästi kustannuksiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten muualla maailmassa nastoja ollenkaan käytössä? Norjassa ainakin kielletty sakon uhalla eikä jenkeissä käytetä. Kitkat on nykyään kehittyneet paremmiksi kuin nastat.
Ei korvaa nastoja vaikeimmilla keleillä...
Miten muualla sitten korvaa? Mennäänkö tässä nyt nastarengaskauppiaan lompakko edellä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tulla tänne maaseudulle kokeilemaan keväällä jäisiä teitä niillä kitkoilla 👌Tosin eihän meillä niitä kuluvia asfalttiteitä täällä ole joten ei hirveästi kustannuksiakaan.
On ajettu ja hyvin pitää kitkat. Oletko itse kokeillut?
ajelin tän talven 15v vanhoilla nastarenkailla, veikkaan että ehkä jopa kitkarenkaat olis paremmat
Yhyy mä haluun ajaa ylinopeutta toisen auton perseessä mun nastoilla. Yhyy miksi verot nousee. Eiku..
Vierailija kirjoitti:
ajelin tän talven 15v vanhoilla nastarenkailla, veikkaan että ehkä jopa kitkarenkaat olis paremmat
Kuten suuri osa autoilijoista.
menepä maaseudulle pääkallokelillä kokeilemaan kitkoja. muista laittaa turvavyö kunnolla kiinni ja ajelet sitten ihan nopeusrajoitusten mukaan. VOit tehostaa kokeilua vielä siten, että menet ajelemaan aikana, kun on hämärää ja ihmiset menossa töihin
Vierailija kirjoitti:
ajelin tän talven 15v vanhoilla nastarenkailla, veikkaan että ehkä jopa kitkarenkaat olis paremmat
Menee hyvin kesärenkaina kun nyppii tylpällä puukolla tai ruvarilla nastat pois. Täysin laillista.
Mulla ollut hyvät uudet kitkat auton alla, sekä hyvät uudet nastat. Kyllä luotto on edelleen parempi siihen nastaan. On sen verran vaihtuvaa keliä ja teitä ei täällä oikein hoideta. Töihin on silti päästävä aamuyöstä, vaikka tie olis vesijäätä. Hyvähän se vain on, jos suurin osa pärjää kitkoilla.
Jutussakin kerrotaan, miksi nastojakin tarvitaan, mutta ei niin monessa autossa kuin nykyään.
Nastarenkaiden käyttö säästää vakuutusyhtiöiden rahoja 200 miljoonaa vuodessa, joten lähetä lasku vakuutusyhtiöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tulla tänne maaseudulle kokeilemaan keväällä jäisiä teitä niillä kitkoilla 👌Tosin eihän meillä niitä kuluvia asfalttiteitä täällä ole joten ei hirveästi kustannuksiakaan.
On ajettu ja hyvin pitää kitkat. Oletko itse kokeillut?
Olen kokeillut enkä ollut tyytyväinen. Ehkä jos olisin ajanut todella hitaasti niin olisivat saattaneet toimia. Silläkin voi olla vaikutusta että täällä on mutkaista ja mäkistä.
Vierailija kirjoitti:
menepä maaseudulle pääkallokelillä kokeilemaan kitkoja. muista laittaa turvavyö kunnolla kiinni ja ajelet sitten ihan nopeusrajoitusten mukaan. VOit tehostaa kokeilua vielä siten, että menet ajelemaan aikana, kun on hämärää ja ihmiset menossa töihin
Olen ajanut ja hyvin pitää. Luuletko ettei rengastehtaat testaa ja ole kehittänyt aikoja sitten kumiseoksia jotka pitää jäisellä tiellä. Siihen ne on tarkoitettu urbo.
Kitkat toimivat entistä huonommin jos teitä ei raavita nastoilla. Siinä on sitten mukava ajaa ulos tai jäädä mäkeen jumiin kitkoilla.
Mitä merkitystä? Autoilijat maksavat veroina 8 miljardia, eli 8 000 000 000 euroa, josta vain alle miljardi palautuu autoilijoiden hyväksi. Tuollainen 90 miljoonaa on mitätön pikku summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten muualla maailmassa nastoja ollenkaan käytössä? Norjassa ainakin kielletty sakon uhalla eikä jenkeissä käytetä. Kitkat on nykyään kehittyneet paremmiksi kuin nastat.
Ei korvaa nastoja vaikeimmilla keleillä...
Miten muualla sitten korvaa? Mennäänkö tässä nyt nastarengaskauppiaan lompakko edellä?
Turha tätä jääkeli faktaa on mennä kieltämään, nastat ovat edelleen lyömättömät jäällä. Piste. Toinen kysymys on sitten useinko tällaisia jääkelejä on, varsinkin etelässä ja kaupungeissa. Ostin juuri uudet kitkat autoon, perusteena asuminen etelässä, kaupungissa ja ei ole pakko käyttää autoa jääkelillä. Täällä on kuivaa, märkää tai loskaa pääsääntöisesti, jolloin kitkat ovat oikeasti jopa paremmat kuin nastat.
Mikä tässä oli ajatuksena? Täällä pohjoisessa ei kitkoilla aina pärjää. Monesti tiet ovat peilijäällä. Kolmeakymppiäkö pitäisi sitten ajaa?
Niinpä. Mutta mitäpä ihmiset täällä olisi valmista muuttamaan tämän hyväksi, ajotapojaan ym. Mutta on mukava huomata, että kitkarenkaiden käyttö korreloi aika hyvin auton arvoon. Useimmissa sähköautoissa on kitkat alla, ja kalliimmissa polttomoottorillisissä myös.