Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nastarenkaiden käyttö maksaa tienpidossa 90 miljoonaa vuodessa

Vierailija
29.03.2023 |

Vuosittain 90 miljoonan edestä rouhii nastat tietä, kun voisi alla olla kitkat.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009484445.html?utm_medium=promobox&ut…

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten muualla maailmassa nastoja ollenkaan käytössä? Norjassa ainakin kielletty sakon uhalla eikä jenkeissä käytetä. Kitkat on nykyään kehittyneet paremmiksi kuin nastat.

Koskas nuo nastat muka Norjassa on kielletty?  Viimeksi ollut mitään muita rajoituksia kuin että Oslossa piti maksaa pysäköinnistä enemmän jos oli nastat alla.

Vierailija
62/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nastarenkaiden käyttö säästää vakuutusyhtiöiden rahoja 200 miljoonaa vuodessa, joten lähetä lasku vakuutusyhtiöille.

Niin miten sen kuoleman sitten hinnoittelee?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kiinnostava-havainto-kitkarenkailla…

Myytyjen renkaiden määrä ei kerro millaisissa olosuhteissa niillä ajetaan. Nastoilla ajetaan vaativissa olosuhteissa, jonne ei kitkoilla kukaan edes mene.

:-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon nastat alla AINA kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutisen mukaan "Ääriolosuhteissa nasta pitää varmemmin ja karhentaa tien pintaa.". 

Kun ajaa siten ettei joudu ääriolosuhteisiin, niin pärjää kitkoillakin. 

Kyllähän niillä pärjää. Kesärenkaillakin pärjää, mutta minä ainakin haluan turvallisemman ja paremman pidon kun ainoastaan vain pärjätäkseni.

Koska MINÄ MINÄ en ole valmis muuttamaan ajotavassani mitään vaan ajan edelleen toisen puskurissa kiinni ja tulen vauhdilla risteyksiin ja mutkiin.

Missä kohtaa mainitsin, että ajotapani olisi tuollainen?

Vierailija
64/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nastarenkaiden käyttämättömyys maksaa 900 000 000€ sairaanhoidossa sekä peltikorjaamoilla.

Vierailija
65/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ajelee nastoilla pelkästä tottumuksesta vaikka voisi pärjätä ok kitkoillakin. Suomessa nastarenkaiden käyttäjämäärä on poikkeuksellisen suuri, eli noin 80% autoilijoista käyttää niitä. Luku voisi olla vaikka 50% ja tiet pysyisi edes vähän paremmassa kunnossa. Totta kai nastarenkaille on paikkansa jos tosiaan ajo tapahtuu tiellä joka on usein vetisessä peilijäässä ja on pakko ajaa silloinkin.

Vierailija
66/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tulla tänne maaseudulle kokeilemaan keväällä jäisiä teitä niillä kitkoilla 👌Tosin eihän meillä niitä kuluvia asfalttiteitä täällä ole joten ei hirveästi kustannuksiakaan.

On ajettu ja hyvin pitää kitkat. Oletko itse kokeillut?

Voi kyllää pitääkin hyvin, mutta nastat pitää vielä paremmin.

Kun kommentoit näin, niin mainitse myös millä kelillä, koska tuo pitää paikkaansa ainoastaan jäällä.

Kyllä noi pitää ihan molemmilla pinnoilla, lumella ja jäällä: https://www.rallirengas.fi/talvirallirenkaat/

Kitkarengasvaihtoehtoa ei edes ole.

Rallirenkaitahan kannattaa verrata, nastatkin varmaan ihan samaa kokoluokkaa ja määrältään... just

Tuossa varmaan vihjaistiin ajattelemaan sitä, että kilpailuissa tarvitaan parasta mahdollista pitoa lumella ja jäällä ja silloin ei edes harkita kitkarengasta.

Vierailija
67/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on pakko pitää nastoja, talvi kestää puoli vuotta, ja kyllä nytkin on tiet paksussa jäässä.

Vierailija
68/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutisen mukaan "Ääriolosuhteissa nasta pitää varmemmin ja karhentaa tien pintaa.". 

Kyllähän niillä pärjää. Kesärenkaillakin pärjää, mutta minä ainakin haluan turvallisemman ja paremman pidon kun ainoastaan vain pärjätäkseni.

Koska MINÄ MINÄ en ole valmis muuttamaan ajotavassani mitään vaan ajan edelleen toisen puskurissa kiinni ja tulen vauhdilla risteyksiin ja mutkiin.

MINÄ MINÄ haluan nastoillani karhentaa jäiset tienpinnat, jotta kitkoilla luistelevilla kanssa-autoilijoilla olisi turvallisempaa. 

Ja me kiitämme siitä, mutta teitä rouhijoita ei tarvitsisi olla noin paljon.

Vierailija
69/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veivikaula kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tulla tänne maaseudulle kokeilemaan keväällä jäisiä teitä niillä kitkoilla 👌Tosin eihän meillä niitä kuluvia asfalttiteitä täällä ole joten ei hirveästi kustannuksiakaan.

On ajettu ja hyvin pitää kitkat. Oletko itse kokeillut?

Voi kyllää pitääkin hyvin, mutta nastat pitää vielä paremmin.

Kun kommentoit näin, niin mainitse myös millä kelillä, koska tuo pitää paikkaansa ainoastaan jäällä.

Kyllä noi pitää ihan molemmilla pinnoilla, lumella ja jäällä: https://www.rallirengas.fi/talvirallirenkaat/

Kitkarengasvaihtoehtoa ei edes ole.

Rallirenkaitahan kannattaa verrata, nastatkin varmaan ihan samaa kokoluokkaa ja määrältään... just

Tuossa varmaan vihjaistiin ajattelemaan sitä, että kilpailuissa tarvitaan parasta mahdollista pitoa lumella ja jäällä ja silloin ei edes harkita kitkarengasta.

Eikä tieliikennekelpoista nastarengasta, joten mikä järki koko vertailussa? 

Vierailija
70/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijat maksaa 8 mrd autoilun veroja ja saa 1 mrd takaisin tienpitoon. Saisi autolla ajaa vaikka 3 cm poranterät alla niin raha pitäisi teiden korjauksiin riittää.

Meillä toisessa autossa kitkat ja toisessa nastat. Molemmissa omat hyvät puolensa.

Vierailija
71/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nastarenkaiden käyttämättömyys maksaa 900 000 000€ sairaanhoidossa sekä peltikorjaamoilla.

Tutkimuksen mukaan kuolleita ja sairaalahoitoa vaativia kolareita on suhteessa enemmän nastarenkailla ajavilla

Vierailija
72/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen nastarengaskuski ajaa näin näkemäni perusteella, lisäksi lähtee ainakin täällä etelässä valoista nastat raapien aina.

Vierailija
73/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen nastarengaskuski ajaa näin näkemäni perusteella, lisäksi lähtee ainakin täällä etelässä valoista nastat raapien aina.

Voit ihan itse mennä ajamaan taajamatienopeuksia luistelujäälle. Siitä saat parhaan kuvan millaisia turvavälejä ja jarrutusmatkoja vaaditaan, jos kellään ei olisi nastoja. Edes nastat eivät pidä, jos peilijää on vetinen, vaan auto voi pyöräyttää piruetin käytännössä pyöräilynopeuksissa.

Vierailija
74/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

menepä maaseudulle pääkallokelillä kokeilemaan kitkoja. muista laittaa turvavyö kunnolla kiinni ja ajelet sitten ihan nopeusrajoitusten mukaan. VOit tehostaa kokeilua vielä siten, että menet ajelemaan aikana, kun on hämärää ja ihmiset menossa töihin

Olen ajanut ja hyvin pitää. Luuletko ettei rengastehtaat testaa ja ole kehittänyt aikoja sitten kumiseoksia jotka pitää jäisellä tiellä. Siihen ne on tarkoitettu urbo.

asun aika liukkaan mäen varrella. Monta kertaa olen nähnyt, kun tieltä on suistuttu tontilleni ja kertaakaan ei ole tieltä suistuneella ollut nastarenkaita alla, vaan kitkat. Ovat läheisestä kaupungista tulleet katselemaan nähtävyyksiä ja päätyvät minun tontilleni - tai ojaani. Kohta sekin kyllä poitää laittaa nähtävyydeksi, että tulkaa katsomaan miten kitkat ei pidä tässä mäessä.

Vierailija
75/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähköautot sitten tietä kuluttavtakin.

ja renkaita

Vierailija
76/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ajelee nastoilla pelkästä tottumuksesta vaikka voisi pärjätä ok kitkoillakin. Suomessa nastarenkaiden käyttäjämäärä on poikkeuksellisen suuri, eli noin 80% autoilijoista käyttää niitä. Luku voisi olla vaikka 50% ja tiet pysyisi edes vähän paremmassa kunnossa. Totta kai nastarenkaille on paikkansa jos tosiaan ajo tapahtuu tiellä joka on usein vetisessä peilijäässä ja on pakko ajaa silloinkin.

Näin on luulojen varassa laitetaan kitkata alle. Tai varmaan yleisimmin ei edes ajatella siaa rengasliikkeessä. Etenkin kun myyjä tyrkyttää vanhaksi jäävää nastarengasta parinkympin alennuksella.

Vierailija
77/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

menepä maaseudulle pääkallokelillä kokeilemaan kitkoja. muista laittaa turvavyö kunnolla kiinni ja ajelet sitten ihan nopeusrajoitusten mukaan. VOit tehostaa kokeilua vielä siten, että menet ajelemaan aikana, kun on hämärää ja ihmiset menossa töihin

Olen ajanut ja hyvin pitää. Luuletko ettei rengastehtaat testaa ja ole kehittänyt aikoja sitten kumiseoksia jotka pitää jäisellä tiellä. Siihen ne on tarkoitettu urbo.

asun aika liukkaan mäen varrella. Monta kertaa olen nähnyt, kun tieltä on suistuttu tontilleni ja kertaakaan ei ole tieltä suistuneella ollut nastarenkaita alla, vaan kitkat. Ovat läheisestä kaupungista tulleet katselemaan nähtävyyksiä ja päätyvät minun tontilleni - tai ojaani. Kohta sekin kyllä poitää laittaa nähtävyydeksi, että tulkaa katsomaan miten kitkat ei pidä tässä mäessä.

Että oikeen nähtävyys mäki jossa kitkat ei pidä. Mutta nastat ne vaan on niin ihmeitä täynnä että pitää jyrkässä mäessä. Etenkin vanhat nastat ne vasta hyvin pitää verrattuna tuoreisiin kitkakumeihin.

Vierailija
78/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksen mukaan kuolleita ja sairaalahoitoa vaativia kolareita on suhteessa enemmän nastarenkailla ajavilla

Ei tosin liity renkaisiin mitenkään tuo tilastto vaan ihan kuljettajaprofiileihin.

Tyypillinen kuolonkolarin kuski: nuori ja kokematon, alla vanha auto, loppunajetut renkaat ja asustelee maakunnissa

Tyypillinen kitkarengaskuski: vanhempi ja kokeneempi, alla uudehko auto, renkaat kunnossa ja asustelee pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
79/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nastat tulisi nyt markkinoille. Viranomainen ei hyväksyisi koska tuhoaa tienpinnan aiheuttaan sen nopean rapautumisen vaaralliseksi. Puhumattakaan taajamissa kivipölystä jonka hioo tiestä hengitysilmaan.

Vierailija
80/118 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ilmeisesti poikkeuksellisen suuri joukko osaa yhdistää aurinkoisessa säässä, mutta silti harmaassa suolasumussa ajamisen kitkapelleilyyn.