Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hesarissa "Silja" kertoo köyhyydestään, mutta todellisuudessa hänellä on asiat ERITTÄIN HYVIN

Vierailija
29.03.2023 |

Silja on 49-vuotias ja hänellä on
- pieni omakotitalo pääkaupunkiseudulla, Keravalla
- työpaikka, josta säännöllinen nettotulo on 2300 euroa
- mahdollisuus tehdä etätöitä ja sillä tavalla säästää työmatkoista ja työvaatteista
- asuntolaina melkein maksettu
- mahdollisuus saada siihen lyhennysvapaita kuukausia
- kaksi teini-ikäistä poikaa, jotka kohta itsenäistyvät ja alkavat vastata omista kuluistaan ainakin osittain
- poikien ukki, joka auttaa poikien harrastuskuluissa
- vanhemmat, jotka voivat tuoda kassillisen ruokaa.

Nyt on kyllä niin että Silja ei tajua, miten hyvin hänen asiansa taloudellisesti on. Aivan tajuttoman hyvin! Hänellä on kohta velaton pieni oma talo keskeisellä sijainnilla. Hänen vain täytyy ottaa nyt niitä lyhennysvapaita kuukausia. Vaikka se talo olisi velaton vasta viiden vuoden päästä, se on pian ja hyvissä ajoin ennen eläkeikää.

Kohta hänen lapsensa ovat taloudellisesti itsenäisiä ja hänen taloutensa helpottaa sitä kautta. Hänellä on tosiaan säännöllinen ok-kuukausitulo, ja hänellä on tukiverkkoa, joka on valmis auttamaan taloudellisesti, sekä omat vanhemmat että poikien ukki. Joten ei aihetta puhua köyhyydestä, vaikka nyt joutuukin laittamaan omat joogaharrastukset tauolle. Ihminen voi harrastaa hyvin paljon ilmaiseksikin.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009467690.html

Kommentit (459)

Vierailija
101/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä nyt ainut joka ajattelee että keskituloisella tulisi olla varaa muuhunkin kuin asumiseen ja ruokaan?

Ainahan täälläkin huudetaan työttömille että menkää töihin niin on varaa muuhunkin mutta miten ketään enää motivoi työssäkäynti jos elintaso ei sillä parane?

Suomessa keskiluokka on köyhtynyt eikä se tulotaso nouse millään papujen syönnillä.

Tämä. Mikä motivaatio on käydä pienipalkkaisissa töissä, jos se elintaso ei nouse yhtään? Todellakin pitäisi olla keskiluokalla varaa muuhunkin kuin juuri ja juuri hengissä pysymiseen (asunto, ruuat...).

Kysymys jota itse olen jo vuosia pyöritellyt päässäni kun viitenä päivänä viikossa töihin menen.

Olen sellainen jonka mielestä tuolla naisella menee tosi hyvin ja jos itse olisin samassa tilanteessa ei ehkä pyörisi päässä ne ajatukset mitä järkeä töissä käydä.

Vierailija
102/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näkökulma kirjoitti:

Joku kerrostalossa asuva työtön, joka ei saa lapsia, voisi olla aika kateellinen tuolle ja saattaa haaveilla, että saisi asua omakotitalossa, saisi työn ja saisi lapsia.

Niin. Mulla on lapsia mutta olen koko ikäni haaveillut omakotitalosta ja työpaikasta. Mulla ei ole kumpaakaan. Enkä tällä iällä enää saakaan.

Sylettää tuollaiset turhat valittajat.

Minä olen 35-vuotias, opiskellut ja "koko ikäni" ollut työelmässä. En enää edes haaveile asuntolainasta. Joten sylettää tuollaiset turhan valittajat. Hänellähän on paljon omaisuutta kiinni siinä asunnossa!

Mikä estää ottamasta asuntolainaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen opiskelijaäiti ja saan toimeentulotukea. Silti minulla on varaa käydä välillä leffassa, Netflix-tilaus on ollut koko ajan ja ulkona syöminenkin onnistuu kerran viikossa. Lapsella on hyvät vaatteet ja itsellekin saan joskus ostettua uutta. En koe olevani köyhä, vaikka käytettävissä on alle tuhat euroa kuukaudessa. Kulut ovat niin pienet. Tällä hetkellä on jopa siunaus asua vuokralla ja olla autoton.

Alle tuhat euroa kuukaudessa? Siitä on jo vuokra maksettu?

Joo, anteeksi olin epäselvä: tuosta on vuokra maksettu (menee Kelalta suoraan vuokranantajalle). Laskut menevät vielä tuosta eli käytettävissä on n. 700 euroa kuussa kaikkien laskujen ym. jälkeen.

Vierailija
104/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä nyt ainut joka ajattelee että keskituloisella tulisi olla varaa muuhunkin kuin asumiseen ja ruokaan?

Ainahan täälläkin huudetaan työttömille että menkää töihin niin on varaa muuhunkin mutta miten ketään enää motivoi työssäkäynti jos elintaso ei sillä parane?

Suomessa keskiluokka on köyhtynyt eikä se tulotaso nouse millään papujen syönnillä.

Tämä. Mikä motivaatio on käydä pienipalkkaisissa töissä, jos se elintaso ei nouse yhtään? Todellakin pitäisi olla keskiluokalla varaa muuhunkin kuin juuri ja juuri hengissä pysymiseen (asunto, ruuat...).

Kyllä sitä varaa on muuhunkin, jos ei kaikkea halua ostaa uutena, ei ole aivan pakko uusia vaatekaappia pari kertaa vuodessa uusilla merkkivaatteilla, ei ole pakko ostaa uusinta elektroniikkaa useita kertoja vuodessa, ei ole pakko käydä kampaajalla ja kynsihuollossa joka kuukausi jne.

Kyllä me käydään ulkona syömässä, ostetaan synttäreille kakut konditoriasta, matkustellaan ja tehdään reissuja - ei joka lomalla, mutta muutaman kerran vuodessa. Mä en oikein ymmärrä tätä, että onnellisuus olisi sidottuna siihen maksimaaliseen kykyyn kuluttaa ja ostaa uutta. Joka kuukausi ja joka hetki.

Tämä. Minusta tuntuu, että keskiluokalle ei riitä mikään. He haluavat rikkaiden elintason. Heillä on aivan liian suuret kulut suhteessa tuloihin. Merkkivaatteetko onnen tuovat?

Vierailija
105/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen opiskelijaäiti ja saan toimeentulotukea. Silti minulla on varaa käydä välillä leffassa, Netflix-tilaus on ollut koko ajan ja ulkona syöminenkin onnistuu kerran viikossa. Lapsella on hyvät vaatteet ja itsellekin saan joskus ostettua uutta. En koe olevani köyhä, vaikka käytettävissä on alle tuhat euroa kuukaudessa. Kulut ovat niin pienet. Tällä hetkellä on jopa siunaus asua vuokralla ja olla autoton.

Olen eri mutta tulot samaa luokkaa. Vuokra on pieni koska asunto on pieni eikä sieltä moderneimmasta päästä. 420e menee asumiseen (sisältää sähkön ja veden).

Vierailija
106/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näkökulma kirjoitti:

Joku kerrostalossa asuva työtön, joka ei saa lapsia, voisi olla aika kateellinen tuolle ja saattaa haaveilla, että saisi asua omakotitalossa, saisi työn ja saisi lapsia.

Niin. Mulla on lapsia mutta olen koko ikäni haaveillut omakotitalosta ja työpaikasta. Mulla ei ole kumpaakaan. Enkä tällä iällä enää saakaan.

Sylettää tuollaiset turhat valittajat.

Minä olen 35-vuotias, opiskellut ja "koko ikäni" ollut työelmässä. En enää edes haaveile asuntolainasta. Joten sylettää tuollaiset turhan valittajat. Hänellähän on paljon omaisuutta kiinni siinä asunnossa!

Niin ja minkäkin siis olen aina kuvitellut olevani tavallinen työssäkäyvä jolla asiat hyvin. Ilmeisesti siis en ole vaan aina elänyt kurjuudessa?

Vierailija
107/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä mitä ajatella. Tälläkin palstalla on ollut useampi aloitus viimeisen kolmen vuoden aikana joissa tästä tilanteesta on varoiteltu: agendan yksi osa on keskiluokan köyhdyttäminen.

Mutta joo, huutakaa vaan salaliittoteoriaa.

Kaikki on käynyt toteen näissä askelmerkeissä.

Ja tämä on vasta alkua.

Avatkaa jo silmänne, ottakaa selvää mitä kaikissa länsimaissa tällä hetkellä tapahtuu.

Alkaa olla vihonviimeiset hetket siirtää syrjään kaikki keskinäiset kiistat ja tahalliset vastakkainasettelut(hajoita ja hallitse) yhdistyä ja vastustaa yhtenä rintamana globaalin eliitin vallankaappausta.

Olemme kohta kaikki köyhiä ja totaalisen, fasistisen kontrollin alla jos emme toimi .

Katsokaa. Havahtukaa.

Vierailija
108/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silja on Hesarin lukijoiden näkökulmasta köyhä.

Vierailija
109/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lainaa on vähän jäljellä, voisi myös pidentää maksuaikaa reilusti. Ja/tai käyttää lyhennysvapaata. Nämähän nimenomaan on asuntolainan hyvät puolet, miksi hän ei käytä niitä?! Jos ja kun tilanne joskus paranee, maksaa sitten ylimääräisiä lyhennyksiä, nämä ovat vaihtuvakorkoisissa lainoissa lakisääteisesti ilmaisia. Saisi sen kaipaamansa jouston ja jopa 700e lisää käyttövaraa nyt kun on tiukkaa.

Minusta kuulostaa että hän kuvitteli voivansa laittaa asuntolainan maksuun tukirahoilla, ja on nyt vain katkera kun se ei onnistunutkaan. Erityisen surullista, kun kertomansa mukaan itse neuvoo muita tukiasioissa. Mikähän lie neuvojen laatu, jos ei edes tiennyt ettei tietenkään lainoja makseta toimeentulotukena...

Hän oli sitä mieltä, ettei halua ottaa lyhennysvapaata juuri sen vuoksi, että lainaa on enää vähän jäljellä. 🤷 Ilmeisesti haluaa mieluummin tykittää sitä lainaa nyt pois kaikin voimin.

Vierailija
110/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä mitä ajatella. Tälläkin palstalla on ollut useampi aloitus viimeisen kolmen vuoden aikana joissa tästä tilanteesta on varoiteltu: agendan yksi osa on keskiluokan köyhdyttäminen.

Mutta joo, huutakaa vaan salaliittoteoriaa.

Kaikki on käynyt toteen näissä askelmerkeissä.

Ja tämä on vasta alkua.

Avatkaa jo silmänne, ottakaa selvää mitä kaikissa länsimaissa tällä hetkellä tapahtuu.

Alkaa olla vihonviimeiset hetket siirtää syrjään kaikki keskinäiset kiistat ja tahalliset vastakkainasettelut(hajoita ja hallitse) yhdistyä ja vastustaa yhtenä rintamana globaalin eliitin vallankaappausta.

Olemme kohta kaikki köyhiä ja totaalisen, fasistisen kontrollin alla jos emme toimi .

Katsokaa. Havahtukaa.

blaa blaa. Keskiluokka on vain unohtanut sen mikä on keskiluokan elintaso. 

Vierailija
111/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä varaa on muuhunkin, jos ei kaikkea halua ostaa uutena, ei ole aivan pakko uusia vaatekaappia pari kertaa vuodessa uusilla merkkivaatteilla, ei ole pakko ostaa uusinta elektroniikkaa useita kertoja vuodessa, ei ole pakko käydä kampaajalla ja kynsihuollossa joka kuukausi jne.

Kyllä me käydään ulkona syömässä, ostetaan synttäreille kakut konditoriasta, matkustellaan ja tehdään reissuja - ei joka lomalla, mutta muutaman kerran vuodessa. Mä en oikein ymmärrä tätä, että onnellisuus olisi sidottuna siihen maksimaaliseen kykyyn kuluttaa ja ostaa uutta. Joka kuukausi ja joka hetki.

Tämä. Minusta tuntuu, että keskiluokalle ei riitä mikään. He haluavat rikkaiden elintason. Heillä on aivan liian suuret kulut suhteessa tuloihin. Merkkivaatteetko onnen tuovat?

Ilmeisesti, merkkivaatteet, kallis auto mielellään kaksi, useampi ulkomaanmatka, kymmenien tuhansien häät, lapsilla harrastuksina ratsastus ja jääkiekko. Sisustuksen uusiminen kerran kolmessa vuodessa kokonaan. Uusimmat iphonet kaikilla. Muutoin on liian köyhää ja elämä kamalaa, ei ole järkeä käydä töissä jos tätä kaikkea ei saa.

Vierailija
112/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa tuonne Hesariin voisi laittaa vielä nimetöntä kommenttia. Kertoisin että oikeasti köyhällä ei riitä rahaa enää edes pakollisiin laskuihin ja ruokakaupassa on laskettava joka sentti ja vessapaperi maksaa kohta 5 euroa paketti mikä on aivan hirveä hinta. Ja että toimeentulotukikaan ei tule edes oikeasti köyhälle aina vaan byrokratia on ihan hirveää.

Vierailija
113/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Juuri ja juuri hengissä pysymiseen" huoh

Ok aika moni ihminen Suomessa ei pysy elossa koska ovat ottaneet lyhennysvapaata, luopuneet lainasta tai heillä ei sitä ollenkaan ole.

Tuo nainen makselee sitä lainaa joka kk. Hänellä ei ole mitään hätää.

Vierailija
114/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta tulot samaa luokkaa. Vuokra on pieni koska asunto on pieni eikä sieltä moderneimmasta päästä. 420e menee asumiseen (sisältää sähkön ja veden).

Mä asun uudiskohteessa (kerrostalo), vuokra on lähes 700 euroa kaksiosta (päiväkoti-ikäisellä lapsella oma huone, oma sänkyni olkkarissa), mutta sama se asunko tässä vai halvemmassa, kun Kela kuittaa 80 prosenttia vuokrasta.

- tuo opiskelijaäiti

Vierailija
115/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa tuonne Hesariin voisi laittaa vielä nimetöntä kommenttia. Kertoisin että oikeasti köyhällä ei riitä rahaa enää edes pakollisiin laskuihin ja ruokakaupassa on laskettava joka sentti ja vessapaperi maksaa kohta 5 euroa paketti mikä on aivan hirveä hinta. Ja että toimeentulotukikaan ei tule edes oikeasti köyhälle aina vaan byrokratia on ihan hirveää.

Miksi et kirjaudu ja kirjoita omalla nimelläsi?

Vierailija
116/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät ihmiset avautuko asioistanne medialle. Nämä hyeena raatelevat jokaisen suupaloikseen.

Vierailija
117/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et kirjaudu ja kirjoita omalla nimelläsi?

En halua kirjoittaa omalla nimellä.

Eikä ole ollut Hesarin tilaukseen rahaa pitkiin aikoihin, tunnukset silti vielä on.

Vierailija
118/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla riittää rahat pakollisiin laskuihin mutta myös lasken senttejä ruokakaupassa.

Vähän epäilen ettei tuo jutun nainen laske. Niitä vihanneksi hän ei silloin sinne jättäisi.

Vierailija
119/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää hyvät ihmiset avautuko asioistanne medialle. Nämä hyeena raatelevat jokaisen suupaloikseen.

Ennen avautumista kannattaa katsoa omaa napaa pidemmälle niin kukaan ei raatele. Nyt silja vähän ansaitsee tulla höykytetyksi sanallisesti.

Vierailija
120/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Silja myös 120kg? Nämä nälkään kuolevat usein on.