Hesarissa "Silja" kertoo köyhyydestään, mutta todellisuudessa hänellä on asiat ERITTÄIN HYVIN
Silja on 49-vuotias ja hänellä on
- pieni omakotitalo pääkaupunkiseudulla, Keravalla
- työpaikka, josta säännöllinen nettotulo on 2300 euroa
- mahdollisuus tehdä etätöitä ja sillä tavalla säästää työmatkoista ja työvaatteista
- asuntolaina melkein maksettu
- mahdollisuus saada siihen lyhennysvapaita kuukausia
- kaksi teini-ikäistä poikaa, jotka kohta itsenäistyvät ja alkavat vastata omista kuluistaan ainakin osittain
- poikien ukki, joka auttaa poikien harrastuskuluissa
- vanhemmat, jotka voivat tuoda kassillisen ruokaa.
Nyt on kyllä niin että Silja ei tajua, miten hyvin hänen asiansa taloudellisesti on. Aivan tajuttoman hyvin! Hänellä on kohta velaton pieni oma talo keskeisellä sijainnilla. Hänen vain täytyy ottaa nyt niitä lyhennysvapaita kuukausia. Vaikka se talo olisi velaton vasta viiden vuoden päästä, se on pian ja hyvissä ajoin ennen eläkeikää.
Kohta hänen lapsensa ovat taloudellisesti itsenäisiä ja hänen taloutensa helpottaa sitä kautta. Hänellä on tosiaan säännöllinen ok-kuukausitulo, ja hänellä on tukiverkkoa, joka on valmis auttamaan taloudellisesti, sekä omat vanhemmat että poikien ukki. Joten ei aihetta puhua köyhyydestä, vaikka nyt joutuukin laittamaan omat joogaharrastukset tauolle. Ihminen voi harrastaa hyvin paljon ilmaiseksikin.
Kommentit (459)
Jos lainaa on vähän jäljellä, voisi myös pidentää maksuaikaa reilusti. Ja/tai käyttää lyhennysvapaata. Nämähän nimenomaan on asuntolainan hyvät puolet, miksi hän ei käytä niitä?! Jos ja kun tilanne joskus paranee, maksaa sitten ylimääräisiä lyhennyksiä, nämä ovat vaihtuvakorkoisissa lainoissa lakisääteisesti ilmaisia. Saisi sen kaipaamansa jouston ja jopa 700e lisää käyttövaraa nyt kun on tiukkaa.
Minusta kuulostaa että hän kuvitteli voivansa laittaa asuntolainan maksuun tukirahoilla, ja on nyt vain katkera kun se ei onnistunutkaan. Erityisen surullista, kun kertomansa mukaan itse neuvoo muita tukiasioissa. Mikähän lie neuvojen laatu, jos ei edes tiennyt ettei tietenkään lainoja makseta toimeentulotukena...
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo aika surullista, että viisikymppinen, periaatteessa uransa huipulla oleva ihminen joutuu pyytämään lyhennysvapaita selvitäkseen laskuistaan ilman, että pystyy edes harrastamaan mitään. Keskiluokkaa on kurjistettu valtavasti, kun tämä on se todellisuus. Silti näiltä Siljoiltakin olisi vasemmisto repimässä lisää rahaa sossupummien virkistysrahastoihin.
Me ollaan oltu 30 vuotta puolison kanssa yhdessä. Puolisolla vakituinen työpaikka ja itse teen määräaikaisia aina kun saan. Asutaan vuokrakolmiossa, ei saa edes lainaa. 2 lasta eikä olla ikinä oltu vielä etelän matkalla lentokoneessa.
Joten lopettakaa kitinä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa miten kirjoittajat eivät lukeneet juttua tai eivät ymmärtäneet lukemaansa. Siljan nettopalkka ei ollut 2300 euroa mikä sanottiin selvästi. Tuet eivät tule tuohon päälle vaan sisältyvät tuohon summaan koska 2300 euroa oli nettotulot eli kaikki tulot nettomääräisenä YHTEENSÄ.
Jos toi siis on netto minkä voi kuukaudessa käyttää verojen jälkeen, niin hänellä ON asiat ihan hyvin.
Ihan turha väittää mitään muuta.
Hyvinhän hänellä asiat on, vakityö ja läheisetkin auttaa ja jos ei lyhennysvapaatakaan tarvitse käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika leveästi elää kun on talokin
Onko lainaa ja sähkölämmitys?Saa se kai lapsilisät ja elarit myös toki on tiukkaa joo mutta life is
Aika pienestä talosta on kysymys, sillä jutun mukaan Silja nukkuu olohuoneessa, jotta pojilla olisi omat huoneet. Lainaa on, mutta jutun mukaan vähän.
Mutta mieti - muutaman vuoden päästä kun pojat muuttavat omilleen, Silja omistaa YKSIN omakotitalonsa, ja hänellä on todellakin kivat tilat verrattuna pieneen kerrostaloasuntoon. Vaikuttaa suorastaan idylliseltä, vaikka olisi vähän vanhempikin talo. Tai ehkä juuri siksi.
Tai voi muuttaa pienempään, koska tuolla saa talon nopeasti myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika leveästi elää kun on talokin
Onko lainaa ja sähkölämmitys?Saa se kai lapsilisät ja elarit myös toki on tiukkaa joo mutta life is
Aika pienestä talosta on kysymys, sillä jutun mukaan Silja nukkuu olohuoneessa, jotta pojilla olisi omat huoneet. Lainaa on, mutta jutun mukaan vähän.
Tämä on hänen oma valintansa. Hän haluaa että pojilla on omat huoneet. Ja mikäpä siinä, itsekin voisin tuossa tilanteessa asua noin. Mitä haittaa siitä on jos vuoteen voi pedata pois päiväksi? Kundit viihtyvät todennäköisesti paljon omissa huoneissaan joten varmaan riittää äidille omaa rauhaa. Ja kohtahan heistä vanhempi lähtee, ja äidillä on aikanaan tilaisuus ihan valita missä huoneessa haluaa nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei halua lyhennysvapaita koska? Tässä maassa on kymmeniä tuhansia sellaisia, jotka haaveilee ongelmista, jotka ratkeaisi lyhennysvapaalla. Kuulostaa hyvin vahvasti omalta syyltä Siljan ongelmat. Toki Siljan mielestä muiden veronmaksajien pitäisi nostaa hänet takaisin huolettomaan elintasoon.
Elättänyt itsensä ja lapsensa ja kertoo vaikeuksistaan. Jos jollekin palstavosulle käy mielen päälle niin voi voi. Olisiko tuohonkin tarinaan pitänyt tilalle etsiä taas kerran joku elämäntapaloinen tilittämään vaikeuksiaan? Heidän tarinoitaan kuultu jo aivan liikaa eli ei kiinnosta ja välillä silmiä avaavaa kuulla tavallisten työssäkäyvien tilanteista.
Olen kuvitellut olevani tavallinen työssäkäyvä mutta joku jo julisti että elämäni on surkeaa. Ehkä osalla ei sitten ole mitään hajua mitä se tavallisen työssäkäyvän elämä on? Olenko se minä vai sinä?
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä nyt ainut joka ajattelee että keskituloisella tulisi olla varaa muuhunkin kuin asumiseen ja ruokaan?
Ainahan täälläkin huudetaan työttömille että menkää töihin niin on varaa muuhunkin mutta miten ketään enää motivoi työssäkäynti jos elintaso ei sillä parane?
Suomessa keskiluokka on köyhtynyt eikä se tulotaso nouse millään papujen syönnillä.
Tämä. Mikä motivaatio on käydä pienipalkkaisissa töissä, jos se elintaso ei nouse yhtään? Todellakin pitäisi olla keskiluokalla varaa muuhunkin kuin juuri ja juuri hengissä pysymiseen (asunto, ruuat...).
Rikasko kirjoitti:
Kyllä voi tuntea itsensä köyhäksi. Itselläni on samankaltainen tilanne, on rivitalo (on kylläkin vielä todella pitkä laina-aika jäljellä) ja auto, jotta pääsisi töihin. Ulkopäin siis näyttää hienolta kun on nätti talo ja autokin. Ja käyn tosiaan töissä. Tosiasia on kuitenkin, että minä ostan kaikki vaatteeni ainoastaan kirppareilta ja en kovin usein voi käydä työpaikkalounailla (ehkä kerran viikossa). Loppukuusta pitää olla todella tarkka ruokaostoksilla että saan rahat riittämään. Kyttäilen tarjouksia, Tori.fi jne. jatkuvasti jotta saan meille tarvittavan hankittu. Olenko siis rikas vain sen takia kun on tämä talo? Ei ainakaan tällä hetkellä lämmitä kuin vähän, sillä käyttörahaa meille jää todella niukasti. Mutta tulevaisuutta varten koetan säästää maksamalla taloa.
Samanlaisia on kuule monella muulla mutta erotuksena se että heillä ei ole edes sitä autoa ja talonpätkää...
Vierailija kirjoitti:
Jos lainaa on vähän jäljellä, voisi myös pidentää maksuaikaa reilusti. Ja/tai käyttää lyhennysvapaata. Nämähän nimenomaan on asuntolainan hyvät puolet, miksi hän ei käytä niitä?! Jos ja kun tilanne joskus paranee, maksaa sitten ylimääräisiä lyhennyksiä, nämä ovat vaihtuvakorkoisissa lainoissa lakisääteisesti ilmaisia. Saisi sen kaipaamansa jouston ja jopa 700e lisää käyttövaraa nyt kun on tiukkaa.
Minusta kuulostaa että hän kuvitteli voivansa laittaa asuntolainan maksuun tukirahoilla, ja on nyt vain katkera kun se ei onnistunutkaan. Erityisen surullista, kun kertomansa mukaan itse neuvoo muita tukiasioissa. Mikähän lie neuvojen laatu, jos ei edes tiennyt ettei tietenkään lainoja makseta toimeentulotukena...
Hyvä huomio. Ehkä hän todellakin oli mitoittanut lainan maksunsa niin, että jos korot pysyy matalana niin ne tulee kuitattua elatustuilla ja lapsilisillä. Nyt hänellä ei ole mitään ohjelmaa sille, että joutuisikin itse maksamaan niitä vielä siinä vaiheessa kun lapset on jo lähteneet.
Missä sanottiin että hän haki toimeentulotukea maksaakseen lainansa sillä?
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa miten kirjoittajat eivät lukeneet juttua tai eivät ymmärtäneet lukemaansa. Siljan nettopalkka ei ollut 2300 euroa mikä sanottiin selvästi. Tuet eivät tule tuohon päälle vaan sisältyvät tuohon summaan koska 2300 euroa oli nettotulot eli kaikki tulot nettomääräisenä YHTEENSÄ.
Kokemuksen mukaan näistä AINA puuttuu saadut tuet, jotka kätevästi "unohtuvat" laskelmista. Joten todennäköisyys on sen puolella ettei tässäkään ollut tukia mukana. Sääntö on ettei tuloissa koskaan muisteta tukia, ja että "pakollisissa laskuissa" on myös osamaksuja ja kulutusluottoja mukana. Kätevästi saadaan tulot näyttämään pieniltä ja menot suurilta. Tähän mennessä näin on ollut jokaikisessä vastaavassa tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Aika surullista että 2023 Suomessa 2300e:n nettopalkka viisikymppisellä kahden teinin yh:lla on jotenkin erittäin hyvin.
Esim tukiverkko on asia, joka tekee tilanteen hyväksi. Isovanhemmat maksaa harrastuksia. Näin oli meilläkin, ja lapset sai harrastaa mitä tykkäsivät. Niukasti, mutta muiden mukana. Eli ei kalliita/parhaimpia varusteita tai joukkueita, ,mutta lajeja mitä rakastivat. Se teki asiat hyviksi. Minulla oli pienemmät tulot+Aso.
Vierailija kirjoitti:
näkökulma kirjoitti:
Joku kerrostalossa asuva työtön, joka ei saa lapsia, voisi olla aika kateellinen tuolle ja saattaa haaveilla, että saisi asua omakotitalossa, saisi työn ja saisi lapsia.
Niin. Mulla on lapsia mutta olen koko ikäni haaveillut omakotitalosta ja työpaikasta. Mulla ei ole kumpaakaan. Enkä tällä iällä enää saakaan.
Sylettää tuollaiset turhat valittajat.
Minä olen 35-vuotias, opiskellut ja "koko ikäni" ollut työelmässä. En enää edes haaveile asuntolainasta. Joten sylettää tuollaiset turhan valittajat. Hänellähän on paljon omaisuutta kiinni siinä asunnossa!
Mä olen opiskelijaäiti ja saan toimeentulotukea. Silti minulla on varaa käydä välillä leffassa, Netflix-tilaus on ollut koko ajan ja ulkona syöminenkin onnistuu kerran viikossa. Lapsella on hyvät vaatteet ja itsellekin saan joskus ostettua uutta. En koe olevani köyhä, vaikka käytettävissä on alle tuhat euroa kuukaudessa. Kulut ovat niin pienet. Tällä hetkellä on jopa siunaus asua vuokralla ja olla autoton.
Vierailija kirjoitti:
Missä sanottiin että hän haki toimeentulotukea maksaakseen lainansa sillä?
Kyseisessä artikkelissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä nyt ainut joka ajattelee että keskituloisella tulisi olla varaa muuhunkin kuin asumiseen ja ruokaan?
Ainahan täälläkin huudetaan työttömille että menkää töihin niin on varaa muuhunkin mutta miten ketään enää motivoi työssäkäynti jos elintaso ei sillä parane?
Suomessa keskiluokka on köyhtynyt eikä se tulotaso nouse millään papujen syönnillä.Tämä. Mikä motivaatio on käydä pienipalkkaisissa töissä, jos se elintaso ei nouse yhtään? Todellakin pitäisi olla keskiluokalla varaa muuhunkin kuin juuri ja juuri hengissä pysymiseen (asunto, ruuat...).
Minä käyn mieluummin pienipalkkaisessa (19000/vuosi) työssä kuin olen työkkärin kyörättävänä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen opiskelijaäiti ja saan toimeentulotukea. Silti minulla on varaa käydä välillä leffassa, Netflix-tilaus on ollut koko ajan ja ulkona syöminenkin onnistuu kerran viikossa. Lapsella on hyvät vaatteet ja itsellekin saan joskus ostettua uutta. En koe olevani köyhä, vaikka käytettävissä on alle tuhat euroa kuukaudessa. Kulut ovat niin pienet. Tällä hetkellä on jopa siunaus asua vuokralla ja olla autoton.
Alle tuhat euroa kuukaudessa? Siitä on jo vuokra maksettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa keskiluokka on köyhtynyt eikä se tulotaso nouse millään papujen syönnillä.Tämä. Mikä motivaatio on käydä pienipalkkaisissa töissä, jos se elintaso ei nouse yhtään? Todellakin pitäisi olla keskiluokalla varaa muuhunkin kuin juuri ja juuri hengissä pysymiseen (asunto, ruuat...).
Kyllä sitä varaa on muuhunkin, jos ei kaikkea halua ostaa uutena, ei ole aivan pakko uusia vaatekaappia pari kertaa vuodessa uusilla merkkivaatteilla, ei ole pakko ostaa uusinta elektroniikkaa useita kertoja vuodessa, ei ole pakko käydä kampaajalla ja kynsihuollossa joka kuukausi jne.
Kyllä me käydään ulkona syömässä, ostetaan synttäreille kakut konditoriasta, matkustellaan ja tehdään reissuja - ei joka lomalla, mutta muutaman kerran vuodessa. Mä en oikein ymmärrä tätä, että onnellisuus olisi sidottuna siihen maksimaaliseen kykyyn kuluttaa ja ostaa uutta. Joka kuukausi ja joka hetki.
Minimielari on noin 180 e, mistä sä tempaisit tuon 500 e? En tunne ketään joka saisi noin paljon.