Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa "Silja" kertoo köyhyydestään, mutta todellisuudessa hänellä on asiat ERITTÄIN HYVIN

Vierailija
29.03.2023 |

Silja on 49-vuotias ja hänellä on
- pieni omakotitalo pääkaupunkiseudulla, Keravalla
- työpaikka, josta säännöllinen nettotulo on 2300 euroa
- mahdollisuus tehdä etätöitä ja sillä tavalla säästää työmatkoista ja työvaatteista
- asuntolaina melkein maksettu
- mahdollisuus saada siihen lyhennysvapaita kuukausia
- kaksi teini-ikäistä poikaa, jotka kohta itsenäistyvät ja alkavat vastata omista kuluistaan ainakin osittain
- poikien ukki, joka auttaa poikien harrastuskuluissa
- vanhemmat, jotka voivat tuoda kassillisen ruokaa.

Nyt on kyllä niin että Silja ei tajua, miten hyvin hänen asiansa taloudellisesti on. Aivan tajuttoman hyvin! Hänellä on kohta velaton pieni oma talo keskeisellä sijainnilla. Hänen vain täytyy ottaa nyt niitä lyhennysvapaita kuukausia. Vaikka se talo olisi velaton vasta viiden vuoden päästä, se on pian ja hyvissä ajoin ennen eläkeikää.

Kohta hänen lapsensa ovat taloudellisesti itsenäisiä ja hänen taloutensa helpottaa sitä kautta. Hänellä on tosiaan säännöllinen ok-kuukausitulo, ja hänellä on tukiverkkoa, joka on valmis auttamaan taloudellisesti, sekä omat vanhemmat että poikien ukki. Joten ei aihetta puhua köyhyydestä, vaikka nyt joutuukin laittamaan omat joogaharrastukset tauolle. Ihminen voi harrastaa hyvin paljon ilmaiseksikin.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009467690.html

Kommentit (459)

Vierailija
301/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän jutun ole tarkoituskaan kertoa täydellisestä kurjuudesta, vaan siitä, miten tavallisilla töissäkäyvillä ihmisillä on nyt vaikeuksia saada rahat riittämään ihan perusmenoihin ok palkasta huolimatta.

Tosin minäkin olen sitä mieltä, että Siljan kannattaisi nyt ottaa lyhennysvapaata, kun kerran lainaa on vain vähän jäljellä. Vaikka korot nousisivat ensi heinäkuussa 5 prosenttiin (Siljan lainan seuraava korontarkistuspäivä), niin esim. kymppitonnin lainasta korko olisi 42 euroa kuukaudessa. Lyhennysvapaalla Silja saisi joustonvaraa talouteensa. Hän voisi laittaa rahaa säästöön ja tehdä sitten ylimääräisen lyhennyksen siinä vaiheessa, kun lyhennysvapaa loppuu.

No ei todellakaan kannata ottaa yhtään lyhennysvapaata vaan maksaa niin äkkiä pois kuin mahdollista. Pääoma ehtii kasvaa muuten liian suureksi. Ne lyhennysvapaat ovat vain ongelmien lykkäämistä. Millä lyhennät sit eläkkeellä yhtään mitään?

No sitten jos itse tekee vapaan valinnan ettei ota lyhennysvapaata, niin onhan se nyt älytöntä lähteä julkisesti itkemään miten vaikeaa on oman päätöksen seurauksena.

Vierailija
302/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa pelottava ketju.

Ensinnäkin olen monen kanssa samaa mieltä siitä, että Siljalla on siinä mielessä asiat erinomaisen hyvin, että hänellä on jonkinmoinen tukiverkko.

Ollaan ainakin omien lapsien kanssa juteltu siitä, että vaikka odotusarvo on, ettå aikuinen pärjää omillaan, niin AINA jos on joku hädänpoikanen niin pitää uskaltaa jutella vanhemmilleen, ja etsitään yhdessä paras ratkaisu. Jo tieto siitä, että on OK kertoa toiselle oma aito tilanne, helpottaa henkisesti paljon. (Ja toki olemme valmiit myös venymään ja tarvittaessa tukemaan niin ajan kuin rahankin kanssa).

Yksinäisyys ongelmien kohdatessa on varmasti se kaikkein syövin stressinaiheuttaja. Ihan jo puhumalla tilanteesta itsekin keksii helpommin ratkaisuja.

Toisekseen - ihmiset jotka käyvät töissä - heillä pitäisi aina olla parempi elintaso kuin tuilla elävillä. Joten, täällä on turha kilpalaulantaa siitä miten paljon vähemmällä joku muu joutuu pärjäämään - palkan verojen jälkeen pitäisi AINA olla tuottoisampaa kuin pelkät tuet!!!

Minun äitini löi ja piti nälässä.

Muutin pois kotoa 90 luvun alussa, kun menin lukioon.

ARVATKAA TEINKÖ LAPSIA???????

Nyt on ihana mies, rahaa ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerava ei ole pääkaupunkiseutua. Ja kolmen hengen perhe elää 2300€ ei ole hyvä tilanne. Vaikka asuisi kaupungin halvimmassa vuokrayksiössä.

No mutta senhän takia moni jättää lapsia hankkimatta, hankkii vain yhden tai jää yhteen puolisonsa kanssa, että yh:na on tiukkaa rahallisesti. Hyvänen aika. Oma vastuu ja ennakointi?

En voi käsittää, että olisi yhteiskunnan vastuulla mahdollistaa yh-vanhemman perheelle sama elintaso kuin kahden vanhemman perheessä on samoissa töissä. Eikö yh koskaan itse ole voinut vaikuttaa tilanteeseensa? Miksi 100 % talousvastuuta omasta surkeasta tilanteesta kuitenkin vaaditaan sinkuilta lapsettomilta?

Heidän elintasollaan ei sitten ole yhtään mitään väliä ja oma valinta, mutta yh-vanhemman tilanne jotenkin mystisesti on aina täysin yhteiskunnan vastuulla.

Itse tienaan paljon alle tuon, enkä totisesti ajattele, että jos olisin yh, veronmaksajien pitäisi maksaa suuret avut, jotta voisin saada saman elintason kuin naapuripariskunnan lapsiperheessä. Samalla logiikalla voidaan sitten alkaa maksaa sinkuille edes hiukan erityisapua niihin 1 000 e/kk per henk. asumismenoihin ja yksin hankittuihin lämminvesivaraajiin.

Suomessa on kyllä ilmiömäistä tämä koetun oman vastuun ja vaikutusmahdollisuuksien vähäisyys, se on aina "jonkun pitää!".

Kullia ei tarvii huolia ilman kortsua.

Ottakaa kissa.

Vierailija
304/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäis olla varmaan todella onneton köyhyydestäni. Olen kohta viisikymppinen yh, kaksi teiniä. On 100 000 euron asuntolaina vanhasta omakotitalosta maaseudulla. Sähkölämmitys. Auto on vuodelta 2007. En ole käynyt varmaan 20 vuoteen etelänmatkalla enkä Lapissa laskettelemassa. Kaikki huonekalut on vanhoja, TV vuodelta 2008.

Olen pitänyt itseäni ihan pärjäävänä, kun ollut mukava työ, olen pystynyt maksamaan laskut, hoitamaan lapset, tarjoamaan heille mahdollisuuden harrastuksiin, ostamaan ruokaa ja silloin tällöin käymään jossain pienellä matkalla.

Jos joskus olen ostanut itselleni vaikka jonkun yli 100 euron tuotteen, tunnen huonoa omaatuntoa että tämäkin raha pitäisi säästää tai laittaa johonkin kodin kuluihin. Mutta en silti jotenkin osaa pitää itseäni köyhänä.

Vierailija
305/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo keskiluokan köyhyysjulistamisen päämäärä on vain ja ainoastaan hämärtää käsitystä oikeasti köyhien ihmisten tilanteesta.

Tämä. Saadaan vaikuttamaan siltä, että oikeaa köyhyyttä ongelmana pitävät ihmiset vain valittavat turhasta. Halutaan luoda kuvaa että se työmarkkinatuella elävä sinkku toimeentulotuen saava monisairas tai oikeasti köyhä lapsiperhe elävät kuten Silja tai se Laura. Että ei täällä kukaan joudu nipistämään tarpeellisesta ruuasta, lääkkeistä tai hoidosta. Ja samalla ehkä luodaan kuvaa tyhmistä köyhistä, jotka vain vähän fiksuuntumalla kyllä korjaisivat kuvitellun kurjuutensa. Että vähän kun lyhennysvapaata tajuaisi ottaa jokainen köyhä niin kaikki ongelmat olisi ratkaistu ja voisimme kaikki äänestää Kokoomusta, Persuja ja Keskustaa.

Jep. Persut ja Kokoomus tästä keskiluokan ahdingosta öyhöttävät, yrittävät sillä kalastella ääniä ja pedata tilannetta siihen, että saisivat veronkevennykset ylimmille tuloluokille.

Eli tavoite taitaa eniten tosiaan lobata veronkevennyksiä ylimmille tuloluokille, keskituloisille sekä asuntovelkaisille. Yritetään luoda kuvaa, että hehän tässä eniten kärsivät hintojen ja korkojen noususta.

Katsos kun he maksavat kaiken itse ,köyhät elävät toisten rahoilla.

Vierailija
306/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo nyt erityisen hyvä yhtälö ole? Miten köyhää porukkaa täällä AV:llä oikein pyörii???

Ilmeisesti niitä kuuluisia lähiöiden punatukkaisia siideri valaita.

Blondeja ne on, toi punanen on so last millennium.

Ai, sekö on muuttunut, kiitos tiedosta. Asun itse alueella, missä ei näitä asu niin olen vähän jäänyt jälkeen muodista.

Vierailija
307/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo keskiluokan köyhyysjulistamisen päämäärä on vain ja ainoastaan hämärtää käsitystä oikeasti köyhien ihmisten tilanteesta.

Tämä. Saadaan vaikuttamaan siltä, että oikeaa köyhyyttä ongelmana pitävät ihmiset vain valittavat turhasta. Halutaan luoda kuvaa että se työmarkkinatuella elävä sinkku toimeentulotuen saava monisairas tai oikeasti köyhä lapsiperhe elävät kuten Silja tai se Laura. Että ei täällä kukaan joudu nipistämään tarpeellisesta ruuasta, lääkkeistä tai hoidosta. Ja samalla ehkä luodaan kuvaa tyhmistä köyhistä, jotka vain vähän fiksuuntumalla kyllä korjaisivat kuvitellun kurjuutensa. Että vähän kun lyhennysvapaata tajuaisi ottaa jokainen köyhä niin kaikki ongelmat olisi ratkaistu ja voisimme kaikki äänestää Kokoomusta, Persuja ja Keskustaa.

Jep. Persut ja Kokoomus tästä keskiluokan ahdingosta öyhöttävät, yrittävät sillä kalastella ääniä ja pedata tilannetta siihen, että saisivat veronkevennykset ylimmille tuloluokille.

Eli tavoite taitaa eniten tosiaan lobata veronkevennyksiä ylimmille tuloluokille, keskituloisille sekä asuntovelkaisille. Yritetään luoda kuvaa, että hehän tässä eniten kärsivät hintojen ja korkojen noususta.

Eivät he kaikki maksa, vain pieni, parhaiten ansaitseva joukko noista.

Ja itse hyvätuloisena (nettotulot kuukaudessa 6000 - 12 000 eur), niin todellakin haluan, että maksamani verot käytetään oikeasti vaikeassa tilanteessa olevien hyväksi. Enkä MISSÄÄN nimessä halua tehdä töitä ja maksaa veroja siksi, että joku Silja voisi rahoillani maksaa asuntolainaansa.

Joten sori vaan, me rikkaimmat emme ole teidän persujen kanssa samaa mieltä miten meidän rahamme pitäisi käyttää. Te haluatte käyttää meidän rahamme teidän asuntolainoihinne, kun taas itse haluan rahani joko omaan käyttöön tai sitten oikeasti tuottamaan hyötyä yhteiskunnassa ja auttamaan niitä, joilla oikeasti on vaikeaa.

Vierailija
308/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekkin köyhyys on pelkkä tunnetila. Eivät ole sanan varsinaisessa merkityksessä köyhiä. Oikeasti köyhiä oli menneinä aikoina. Esim. 1920- luvulla isompikin perhe saattoi asua pienessä hellahuoneessa. Vaatteet useimmiten moneen kertaan paikatut. Ei puhettakaan vesiklosetista, sähköstä jne. Maaseudulla moni lapsi aloitti koulutien ilman kenkiä. Tai ei päässyt lainkaan kouluun kun niitä ei ollut. Koulut jakoivat kenkiä lapsille joilla niitä ei ollut. Nykyihmisellä on liikaa mukavuuksia, ruokaa jne. Toki on vähävaraisia. En usko, että Suonessa on yhtäkään ihmistä, jonka köyhyys on samaa kuin nyt esim. 1920- luvulla. Yhteiskunta tukee kaikkia suomalaisia ja Suomessa asuvia.

Vierailija
309/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekkin köyhyys on pelkkä tunnetila. Eivät ole sanan varsinaisessa merkityksessä köyhiä. Oikeasti köyhiä oli menneinä aikoina. Esim. 1920- luvulla isompikin perhe saattoi asua pienessä hellahuoneessa. Vaatteet useimmiten moneen kertaan paikatut. Ei puhettakaan vesiklosetista, sähköstä jne. Maaseudulla moni lapsi aloitti koulutien ilman kenkiä. Tai ei päässyt lainkaan kouluun kun niitä ei ollut. Koulut jakoivat kenkiä lapsille joilla niitä ei ollut. Nykyihmisellä on liikaa mukavuuksia, ruokaa jne. Toki on vähävaraisia. En usko, että Suonessa on yhtäkään ihmistä, jonka köyhyys on samaa kuin nyt esim. 1920- luvulla. Yhteiskunta tukee kaikkia suomalaisia ja Suomessa asuvia.

Siis Suomessa

Vierailija
310/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo teinien yh-äitinä kuin aso-asunto , mutta koen että mulla menee ihan hyvin. Vuokra on 960 euroa/kk ja brutto n 3000 euroa. En tiedä mistä Siljalla kiikastaa, enkä ihan jaksanut perehtyä tähän. Minusta hän tienaa hyvin ja kohta hänellä on velaton okt.

Vierailija
311/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä "Siljan" tapaus kertoo mielentilasta, jonka valitettavasti itsekin omaan. Mielessä oleva ideaali kuva elämästä on niin joustamaton, että ihminen joutuu perusteettomaan paniikkiin ja ahdistukseen, kun ei saavuta täysin sitä ideaalitilannettaan mielen tasolla. 

Ai valitettavasti?????? Haluaisit siis elää köyhemmin, mutta et pysty? Minusta on vähän sana kuin haluaisi toimia patjana eräälle kansanrhyhmälle, ehdottaa, että kuuluisi nyt vain ajatella, että köyhempänä olisi yhtä kivaa ja hyvä elämä. Niinhän se m.a.m,u,patjanakin elävä kuvittelee kaiken siten olevan paremmin.

Tarkoitin sitä, että rahaa on oikeasti, mutta elää sisäisessä paniikissa taloudellisen pärjäämisensä suhteen. Sinulla lähti nyt hieman laukalle. 

Tuo jolle vastasit, on joku persujen vaalikampanjaa tekevä persu. Tämä koko "keskiluokka on ahdingossa, antakaa keskiluokalle rahaa" -vinkuna on persujen politikointia. Minkä kyllä huomaa, eli se on typerää ja vähä-älyistä öyhöttämistä, joka ei perustu mihinkään faktoihin.

Kukaan ei ole keskiluokalle rahaa antamassa.Oman elämänsä sössineet loisijat ovat tietysti oikeutettu tukiin,ilman muuta

Vierailija
312/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä "Siljan" tapaus kertoo mielentilasta, jonka valitettavasti itsekin omaan. Mielessä oleva ideaali kuva elämästä on niin joustamaton, että ihminen joutuu perusteettomaan paniikkiin ja ahdistukseen, kun ei saavuta täysin sitä ideaalitilannettaan mielen tasolla. 

Ai valitettavasti?????? Haluaisit siis elää köyhemmin, mutta et pysty? Minusta on vähän sana kuin haluaisi toimia patjana eräälle kansanrhyhmälle, ehdottaa, että kuuluisi nyt vain ajatella, että köyhempänä olisi yhtä kivaa ja hyvä elämä. Niinhän se m.a.m,u,patjanakin elävä kuvittelee kaiken siten olevan paremmin.

Tarkoitin sitä, että rahaa on oikeasti, mutta elää sisäisessä paniikissa taloudellisen pärjäämisensä suhteen. Sinulla lähti nyt hieman laukalle. 

Tuo jolle vastasit, on joku persujen vaalikampanjaa tekevä persu. Tämä koko "keskiluokka on ahdingossa, antakaa keskiluokalle rahaa" -vinkuna on persujen politikointia. Minkä kyllä huomaa, eli se on typerää ja vähä-älyistä öyhöttämistä, joka ei perustu mihinkään faktoihin.

Kukaan ei ole keskiluokalle rahaa antamassa.Oman elämänsä sössineet loisijat ovat tietysti oikeutettu tukiin,ilman muuta

Ai te persut. Jaahas.

Vierailija
313/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja itse hyvätuloisena (nettotulot kuukaudessa 6000 - 12 000 eur), niin todellakin haluan, että maksamani verot käytetään oikeasti vaikeassa tilanteessa olevien hyväksi. Enkä MISSÄÄN nimessä halua tehdä töitä ja maksaa veroja siksi, että joku Silja voisi rahoillani maksaa asuntolainaansa.

Joten sori vaan, me rikkaimmat emme ole teidän persujen kanssa samaa mieltä miten meidän rahamme pitäisi käyttää. Te haluatte käyttää meidän rahamme teidän asuntolainoihinne, kun taas itse haluan rahani joko omaan käyttöön tai sitten oikeasti tuottamaan hyötyä yhteiskunnassa ja auttamaan niitä, joilla oikeasti on vaikeaa.[/quo

Minä olen saanut pienestä palkasta säästämällä velattoman talon ja jopa sijoitusasunnon,..Aloittaessa mulla oli yksi matkalaukku eikä mitään omaisuutta..Mies on yhtä pienituloinen.Nämä joilla on "vaikeaa"saavat opetella rahankäyttöä .Ei heru myötätuntoa.

Vierailija
314/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten sori vaan, me rikkaimmat emme ole teidän persujen kanssa samaa mieltä miten meidän rahamme pitäisi käyttää. Te haluatte käyttää meidän rahamme teidän asuntolainoihinne, kun taas itse haluan rahani joko omaan käyttöön tai sitten oikeasti tuottamaan hyötyä yhteiskunnassa ja auttamaan niitä, joilla oikeasti on vaikeaa.[/quo

Minä olen saanut pienestä palkasta säästämällä velattoman talon ja jopa sijoitusasunnon,..Aloittaessa mulla oli yksi matkalaukku eikä mitään omaisuutta..Mies on yhtä pienituloinen.Nämä joilla on "vaikeaa"saavat opetella rahankäyttöä .Ei heru myötätuntoa.

No niinpä. Nämä Siljat saavat opetella rahankäyttöä. Ei voi olettaa, että muut maksavat siljojen ja laurojen asuntolainat.

Vierailija
315/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika samassa tilanteessa kuin artikkelin Silja, kaksi teini-ikäistä lasta ja tulot eivät meinaa millään riittää menoihin. Asun kerrostalossa, eikä ole autoa, mutta lainaa on vielä reilusti jäljellä ja korkokulut nousivat. Luottokorttilasku odottelee jo viime vuoden bonusta ja lomarahoja. 

Todella, todella kurjalta tuntuu lähteä heikentämään lasten elintasoa juuri ennen kuin he lentävät pesästä. Meilläkin onneksi isovanhemmat sponsoroivat lasten harrastuksia. Epätoivo iskisi, jos ne pitäisi vielä lopettaa. 

En missään nimessä kutsu itseäni köyhäksi, maailmassa ja tässä maassa on paljon vaikeammassa tilanteessa olevia ihmisiä. En silti häpeä tunnustaa, että kahden ihmisen, lasteni, hyvinvointi on minulle kaikkein tärkeintä. Väliaikaisen tilanteen heikkenemisen takia ei tunu järkevältä pistää elämää ihan uusiksi. Mahdollisesti haen lyhennysvapaata tai laina-ajan pidennystä, niin että selvitään seuraavat pari vuotta. 

Vierailija
316/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika leveästi elää kun on talokin

Onko lainaa ja sähkölämmitys?

Saa se kai lapsilisät ja elarit myös toki on tiukkaa joo mutta life is

Aika pienestä talosta on kysymys, sillä jutun mukaan Silja nukkuu olohuoneessa, jotta pojilla olisi omat huoneet. Lainaa on, mutta jutun mukaan vähän.

Mutta mieti - muutaman vuoden päästä kun pojat muuttavat omilleen, Silja omistaa YKSIN omakotitalonsa, ja hänellä on todellakin kivat tilat verrattuna pieneen kerrostaloasuntoon. Vaikuttaa suorastaan idylliseltä, vaikka olisi vähän vanhempikin talo. Tai ehkä juuri siksi. 

Tai voi muuttaa pienempään, koska tuolla saa talon nopeasti myytyä.

Mutta ei välttämättä saa enää koskaan uutta omaa asuntoa, mikäli demareiden ajama asunnon myyntivoittovero astuu voimaan. Sehän tulee haukkaamaan heti kolmanneksen pois siitä summasta, jonka tekee myyntivoittoa erotuksena ostohinta vs myyntihinta. 

Vierailija
317/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä "köyhä" on yhtä kuin vähävarainen. Todellista köyhyyttä kokee enää harva hyvinvointi- Suomessa. Olen itse sen kokenut työttömänä yh- äitinä ja silti selvisin kun sain asumistuen ja ilmaiset päivökotimaksut ja yksinhuoltajakorotuksen jne. Sitten sain töitä ja tilanne muuttui. Ja tuetkin loppuivat.

Tietenki tuet loppuu kun ilmanki pärjää. Ei sosiaalituki ole lahja työllisille valtiolta.

Vierailija
318/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä "köyhä" on yhtä kuin vähävarainen. Todellista köyhyyttä kokee enää harva hyvinvointi- Suomessa. Olen itse sen kokenut työttömänä yh- äitinä ja silti selvisin kun sain asumistuen ja ilmaiset päivökotimaksut ja yksinhuoltajakorotuksen jne. Sitten sain töitä ja tilanne muuttui. Ja tuetkin loppuivat.

Tietenki tuet loppuu kun ilmanki pärjää. Ei sosiaalituki ole lahja työllisille valtiolta.

Silti Silja yritti saada tukia jotta muut veronmaksajat olisivat maksaneet hänen asuntolainaansa. Vaikka Silja pärjää ilmankin. Eivät sosiaalituet tosiaan ole mikään lahja, joilla voisi kuitata asuntolainaansa ja kartuttaa varallisuuttaan.

Vierailija
319/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa ei sanottu, että Siljan nettopalkka olisi 2300 euroa / kk, vaan puhuttiin nettotuloista. Siinä voi hyvin olla jo mukana mahdolliset elarit ja lapsilisät.

Nettotuloill tarkoitetaan kyllä nettopalkkaa. Lapsilisät ei mene veroja. Joko ei enää saa niitä +tukia tai jätti ne mainitsematta.

Vierailija
320/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo aika surullista, että viisikymppinen, periaatteessa uransa huipulla oleva ihminen joutuu pyytämään lyhennysvapaita selvitäkseen laskuistaan ilman, että pystyy edes harrastamaan mitään. Keskiluokkaa on kurjistettu valtavasti, kun tämä on se todellisuus. Silti näiltä Siljoiltakin olisi vasemmisto repimässä lisää rahaa SOSSUPUMMIEN virkistysrahastoihin. 

Tämä sossupummius mua raivostuttaa!

I di oottien kommentti!

Mikä se sellainen sossupummi on, joka saa VALTION AVUSTUSTA:

- yksityisiin lääkäreihin (kela-korvaus)

- 40 % alennuksen apteekissa

- maksaa vain omavastuu esim. sairaalassa, ei koko yhteiskunnalle lankeavat summaa

- saa lapsilisää

- saa kotitalousvähennystä

- saa sitä ja tätä

- jne. jne. jne.

= SOSSPUMMI siinä missä kaikki muutkin kansalaiset!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä