Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua ottaa miehen sukunimeä - mies ei suostu puhumaan vaan murjottaa

Vierailija
28.03.2023 |

Ollaan oltu kihloissa nyt kohta 2 vuotta ja vähitellen alettu miettiä naimisiinmenoa. Eilen tuli puheeksi sukunimiasiat kunnolla ekaa kertaa, mulle on aina ollut itsestään selvä asia, että vaikka menisin naimisiin, en muuta omaa nimeäni (nimi on iso osa mun identiteettiä ja aika kauniskin sellaisenaan). Miehelle tämä oli olevinaan jonkinlainen shokki, hänestä kuulemma naisen täytyy ottaa hänen sukunimensä tai ainakin yhdistelmänimi. Kun sanoin ja yritin selittää, että en halua, koki sen jonkinlaisena loukkauksena ja nyt epäilee, että en pidä hänen sukunimestään, että siinä muka on se oikea syy. Huoh.
Nyt kun tulin kotiin töistä, mies murjottaa edelleen eikä suostu edes puhumaan asiasta. Olen kyllä tiennyt, että mies on joissain asioissa aika konservatiivinen, mutta en silti kuvitellut, että tällaisesta nyt tulee joku kynnyskysymys avioliitolle, eletään kuitenkin jo 2020-lukua...
Onko muilla vastaavia kokemuksia, ja jos on, niin miten asia lopulta ratkesi?

Kommentit (190)

Vierailija
141/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on provo.

Vierailija
142/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut naimisissa kohta jo 20 vuotta ja pidin sen sukunimen, joka mulla on aina ollut. En nähnyt yhtään syytä sille että olisin vaihtanut. Mä en kuulu mieheni sukuun, vaan omaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun äijän avarakatseisuus on tuota tasoa, niin hyvä että asia selvisi ennen avioon menoa.

Avioliitto on nimittäin sellainen instituutio (2 kertaa eronneena) että siihen on helppo päästä, maistraatissa 10 minuutissa, mutta siitä pois pääseminen on helvetillinen riesa, paperisota ja rahanmeno. 

Mutta siis minusta tuossa nostaa päätään jo tuleva avioero ja kyvyttömyys käsitellä elämän näkemyseroja ja ristiriitoja. Niitä meille tulee tämän tästä eteen, eikä ongelmat ratkea murjottamalla. Murjotus on kotoa opittua, passiivis-agressiivista käytöstä, jolla pyritään junttaamaan oma tahto läpi, ja polkemaan toisen mielipide jalkoihin. Ei jatkoon. Viidessä vuodessa YH:ksi parin pienen lapsen kanssa. Paljon parempi vaihtoehto on lähteä kalppimaan heti. Ja tosiaan jättää koko suhde, eikä heltyä tuon murjottajan anteeksipyytelyihin. Koska kaveri itsessään ei muutu siitä miksikään.

Vierailija
144/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana mies! Tehkää äkkiä lapsi!

Kenen sukunimen se lapsi sitten saa vai tuleeko hänelle yhdistelmänimi tyyliin Korhonen-Lahtela?

Vanhoissa 1800-luvun kirkonkirjoissa nainen piti usein naimisiin mennessä isänsä sukunimen mutta lapsille tuli hänen aviomiehensä sukunimi.

Suomessa on nykyään sallittu kaksi sukunimeä (en siis puhu yhdistelmänimestä nyt). Yhdistelmäsukunimeä ei voi mielestäni antaa lapselle, ellei toisella vanhemmista ole tätä samaa yhdistelmää.

Pidin oman sukunimeni naimisiin mennessäni ja lapselle tulee nimenä: "etunimet" "miehen sukunimi" "minun sukunimi"

Vierailija
145/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, meillä oli sama kiista. Mies oli nimeltään tyyliä Kaikkonen, ja hän korosti miten nimeä on heidän suvussaan vain heillä. Sen lisäksi hän oli ajatellut, miten kaikilla perheessä olisi hänen nimensä. Tämä nauratti minua hyvin paljon, koska oma nimeni on alle kymmenellä eikä noudattanut -nen muotoa. Mies ei antanut anteeksi kun sanoin, ettei häitä tule jos hän ei taivu asiassa ja anna minun pitää nimeäni. 

Anna pitää? Eihän se mies naisen nimeä vaihda. Mitä antamista siinä on?

Vierailija
146/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin ottaa sen sun miehen ja sen sukunimen. Päästä poloinen menemään jos toi on ainoa asia joka sua siinä hiertää että ihan kynnyskysymys.

Vierailija
147/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itseä olisi kyllä mitenkään "haitannut" jos vaimo olisi halunnut pitää oman sukunimensä, taitaa olla luokkaa top 25 Suomessa. Halusi kuitenkin vaihtaa koska on kai harvinainen sukunimi minulla, oliskohan meitä jonkin verran yli 20 Suomessa.

Vierailija
148/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näiden itsenäisten kovien naisten miehet sit lopulta eniten juoksee vieraissa kun kotoa ei rakkautta saa.

Ollaan niin joustamattomia ja justiinaillaan ja määräillään kaikesta. Sitten ihmetellään.

Salasuhteessa ollut vuosia tällaisen miehen kanssa jonka fru halusi pitää oman nimensä ja jatkuvasti muutenkin kyykyttää miestä. Sitä saa mitä tilaa, sanoisin.

Vierailija
149/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näiden itsenäisten kovien naisten miehet sit lopulta eniten juoksee vieraissa kun kotoa ei rakkautta saa.

Ollaan niin joustamattomia ja justiinaillaan ja määräillään kaikesta. Sitten ihmetellään.

Salasuhteessa ollut vuosia tällaisen miehen kanssa jonka fru halusi pitää oman nimensä ja jatkuvasti muutenkin kyykyttää miestä. Sitä saa mitä tilaa, sanoisin.

:DDDDDDDD

Tää on paras. Mies raukka on niiiiiiin alisteisessa asemassa avioliitossaan, kun ei vaimo edes suostunut ottamaan miehen nimeä, niin sitten on miehellä hyvä syy juosta vieraissa. 

Tarviiko noin munaton ukko edes vaimoa? No ei. Miksi ukko ei eroa vaimostaan?????

Mietipä tätä juttua roolit toisin päin. Nainen käy vieraissa, kun mies on niin joustamaton, ettei edes suostunut ottamaan vaimon sukunimeä :D

Oiskohan tuossa liitossa pielessä ihan joku muu asia, kuin sukunimi? Mutta ainahan se jalkavaimo on uskonut miehen löpinät ja suostunut kakkosnaisen rooliin :(

Vierailija
150/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta aiot jyrätä oman mielesi mukaan? Nyt olet osoittanut miehelle ettet arvosta hänen sukunimeään ja vienyt häneltä mahdollisuuden tulla isäksi.

Kyllä minäkin niin mieleni pahoitin, kun huomasin, ettei mies arvosta minun sukua, eikä halua ottaa minun suvun nimeä :(

Lisäksi aloin miettiä, että missä muussa asiassa hän yrittää minut jyrätä  tulevaisuudessa? Nyt ei suostu ottamaan minun nimeä ja seuraavaksi ei varmaan halua lapsia :O

Vierailija
151/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on paras. Mies raukka on niiiiiiin alisteisessa asemassa avioliitossaan, kun ei vaimo edes suostunut ottamaan miehen nimeä, niin sitten on miehellä hyvä syy juosta vieraissa. 

Tarviiko noin munaton ukko edes vaimoa? No ei. Miksi ukko ei eroa vaimostaan?????

Mietipä tätä juttua roolit toisin päin. Nainen käy vieraissa, kun mies on niin joustamaton, ettei edes suostunut ottamaan vaimon sukunimeä :D

Oiskohan tuossa liitossa pielessä ihan joku muu asia, kuin sukunimi? Mutta ainahan se jalkavaimo on uskonut miehen löpinät ja suostunut kakkosnaisen rooliin :(

Täytyykin kysyä sannulin marinilta.

Vierailija
152/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pistää sinut vaihtoon ja ongelma ratkaistu.

Vierailija
153/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin siinä nimi haittaa, mutta akka saa nuolla vierasta miestä sylissä istuen, sitten kun vähän (mies) keikuttaa lantioo naista vasten, niin akkojen mielestä se on maailman kauhein asia.

Vierailija
154/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin siinä nimi haittaa, mutta akka saa nuolla vierasta miestä sylissä istuen, sitten kun vähän (mies) keikuttaa lantioo naista vasten, niin akkojen mielestä se on maailman kauhein asia.

Vierailija
155/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ap olisi aatelisperheestä ei isän nimestä olisi hänelle mitään iloa. Aatelisrvo periytyy vain miehen kautta ei naisen. Naisella ei ole koskaan ollut mitään sukunimie mitä jatkaa vaan vain isänsä sukunimi joka kertoo kenen tytär on. Naisen tärkein tehtävä on synnyttää miehelle ainakin yksi poika turvaamaan miehen nimen ja geenien jatkuminen.

Vierailija
156/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Kaikki pielessä ja sitten takerrutaan johonkin lillukanvarsiin kun on pakko ollut mennä naimisiin silti vaikka olisi pitänyt jo aikaa sitten nähdä ettei tule yhteiselosta mitään. En kertakaikkiaan ymmärrä missä psykoosissa ihmiset menee naimisiin ja kuvittelee että kyllä tää tästä vielä ilokseen muuttuu. No ei muutu, ei parane, useimmiten pahenee.

Vierailija
157/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi että monet tuttunsa ovat vaihtaneet oman harvinaisen nimensä miehen tavalliseen nimeen. Alkoi jotenkin ahdistaa ajatus, että sukunimi vaihdetaan tyyliin Tunturipurosta Virtaseksi. Tai että lapsesta tulee Tunturipuron sijaan Virtanen, vain koska pitää antaa miehen nimi.

Vierailija
158/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Mullo, kiiski, toutain. Vaimo syö mitä vaan. Ei tarvitse vaimon syödä mullo, eikä minun kanankoipi.

Minulla on minun nimi, vaimolla on vaimon nimi. Kaikki hyvin.

Vierailija
159/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi jos molemmat vaihtaisivat sukunimensä johonkin kolmanteen? Eräs tuntemani pari teki niin että mennessään naimisiin molemmat ottivat uuden yhteisen sukunimen, joka ei ollut miehen tai naisen.

Vierailija
160/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä onningelnasi? Miksi valitat? Suostut ottamaan saman miehen sukupuolielimen suuhusi mutta et hänen nimeään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi