Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua ottaa miehen sukunimeä - mies ei suostu puhumaan vaan murjottaa

Vierailija
28.03.2023 |

Ollaan oltu kihloissa nyt kohta 2 vuotta ja vähitellen alettu miettiä naimisiinmenoa. Eilen tuli puheeksi sukunimiasiat kunnolla ekaa kertaa, mulle on aina ollut itsestään selvä asia, että vaikka menisin naimisiin, en muuta omaa nimeäni (nimi on iso osa mun identiteettiä ja aika kauniskin sellaisenaan). Miehelle tämä oli olevinaan jonkinlainen shokki, hänestä kuulemma naisen täytyy ottaa hänen sukunimensä tai ainakin yhdistelmänimi. Kun sanoin ja yritin selittää, että en halua, koki sen jonkinlaisena loukkauksena ja nyt epäilee, että en pidä hänen sukunimestään, että siinä muka on se oikea syy. Huoh.
Nyt kun tulin kotiin töistä, mies murjottaa edelleen eikä suostu edes puhumaan asiasta. Olen kyllä tiennyt, että mies on joissain asioissa aika konservatiivinen, mutta en silti kuvitellut, että tällaisesta nyt tulee joku kynnyskysymys avioliitolle, eletään kuitenkin jo 2020-lukua...
Onko muilla vastaavia kokemuksia, ja jos on, niin miten asia lopulta ratkesi?

Kommentit (190)

Vierailija
121/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisas mies tekisi johtopäätöksen, ja poistuisi välittömästi toksisenfeminismin ikeen alta. tämä paljastuu heti, kun mainitaan konservatiivisuus, ja että eletään vuotta xxxx. aloittajalla selvä aie päästä naimisiin, tehdä lapsia, erota ja kyniä miehen omaisuus. ap on ilmeisesti "somevaikuttaja" kun ei nimeään halua vaihtaa, koska tissien näyttelykanava pitäisi nimetä uudelleen joka paljastaa, että on naimisissa. ei kukaan kiinnostu rouva-ihmisistä somessa. tykkäykset vähenee, eikä kukaan vahvista hiuksen ohutta itsetuntoa. ja toisaalta, kuka tervepäinen mies haluaa vaimoksi jotain sometyrkkyä? sellaista tänäaamuna. olikos tämä aloitus joku provokaatio? nyt pitää laittaa ukolle eväät.

Vierailija
122/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

viisas mies tekisi johtopäätöksen, ja poistuisi välittömästi toksisenfeminismin ikeen alta. tämä paljastuu heti, kun mainitaan konservatiivisuus, ja että eletään vuotta xxxx. aloittajalla selvä aie päästä naimisiin, tehdä lapsia, erota ja kyniä miehen omaisuus. ap on ilmeisesti "somevaikuttaja" kun ei nimeään halua vaihtaa, koska tissien näyttelykanava pitäisi nimetä uudelleen joka paljastaa, että on naimisissa. ei kukaan kiinnostu rouva-ihmisistä somessa. tykkäykset vähenee, eikä kukaan vahvista hiuksen ohutta itsetuntoa. ja toisaalta, kuka tervepäinen mies haluaa vaimoksi jotain sometyrkkyä? sellaista tänäaamuna. olikos tämä aloitus joku provokaatio? nyt pitää laittaa ukolle eväät.

Ota ne lääkkeesi samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä asenne on valitettavasti ihan todellisuutta. Mun miehelle on myös ollut järkytys, että en aio vaihtaa nimeäni. Meillä tämä johti siihen, että ei olla menty naimisiin OLLENKAAN.

Vierailija
124/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota, että mies ottaa sinun sukunimesi, jos yhteinen sukunimi on hänelle niin tärkeä. 

Vierailija
125/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinulla on jo miehen (isäsi) sukunimi. Muutos ei olisi kovin suuri.

No se ap:n isä on sentään samaa sukua ap:n kanssa, mutta aviomies ei (toivottavasti).

Itse näin pahimpana esteenä sille, että olisin ottanut miehen sukunimen juuri sen tosiasian, että en ole tuota miehen edustamaa sukua, vaan ihan omaa sukuani.  En halunnut alkaan miehen sukua edustamaan, vaan olla ihan vain sitä omaa sukuani.

Pakko sanoa, että monella suvulla olisi palljon kauniimpi ja parempi sukunimi, jos äitien sukunimiä olisi saanut käyttää sen 1921-1985 välisen ajankin. 

ja kyllähän monella on tuoltakin ajalta äitinsä nimi, koska ovat syntyneet au-lapsina. 

Täällä meilläpäin moni kaunis sukunimi on jäänyt ja  vaimot alkaneet Sikalaksi tai Hourulaksi ja antaneet tuon nimen lapselleenkin. 

Itse en elämänpäivänä olisi halunnut lapsestani Sikalaa, tuossa kohtaa kyllä mieskin voisi ajatella lasten parasta ja "pakottaa"vaimon pitämään oma sukunimensä ja antamaan tuo vaimon nimi lapsillekin.

Vierailija
126/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkos on lapsellinen, mitä hemmetin väliä sun sukunimellä on. Toki kannattaa sopia mahdollisen kersan tulevasta sukunimestä ettei tarvitse alkaa sitten tappelee. Terveisin M53

Vierailija
127/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullahan vilkas mielikuvitus on vai viiraako päässä muuten vain?

Ihan tavalliset naiset nykyään pitää oman nimensä naimisiin menessä ja hyvä niin. 

itse en ole "somevaikuttaja" mutta pitänyt oman nimen, eikä se ole miehelle ollut mikään ongelma.

Sano yksikin JÄRKEVÄ syy, miksi ihmisen pitäisi vaihtaa nimensä, kun menee naimisiin??

Ja mikä sinun mielestäsi olisi niin järkevä syy, että itse suostuisit  vaihtamaan nimesi naimisiin mennessäsi?

(Paitsi, että sinä et ikinä tule pääsemään naimisiin, sen verran tuota naisvihaa sinussa, että naiset kiertää kaukaa)

Vierailija
128/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukkos on lapsellinen, mitä hemmetin väliä sun sukunimellä on. Toki kannattaa sopia mahdollisen kersan tulevasta sukunimestä ettei tarvitse alkaa sitten tappelee. Terveisin M53

Ap ja miehensä eivät halunneet lapsia.

Vierailija
129/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamu vasta ja nyt jo noin sekaisin?

Oikein kirjoituskaan ei näytä sujuvan vaan kaikki isot kirjaimet puuttuu ja kirjoittaja ei taida tietää edes omaa sukupuoltaan (tai on homo) kun kirjoittaa, että pitää laittaa ukolle eväät ja tämän kirjoittaja on takuulla mies :D

Vierailija
130/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä oli sama kiista. Mies oli nimeltään tyyliä Kaikkonen, ja hän korosti miten nimeä on heidän suvussaan vain heillä. Sen lisäksi hän oli ajatellut, miten kaikilla perheessä olisi hänen nimensä. Tämä nauratti minua hyvin paljon, koska oma nimeni on alle kymmenellä eikä noudattanut -nen muotoa. Mies ei antanut anteeksi kun sanoin, ettei häitä tule jos hän ei taivu asiassa ja anna minun pitää nimeäni. 

Vierailija
131/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinulla on jo miehen (isäsi) sukunimi. Muutos ei olisi kovin suuri.

No se ap:n isä on sentään samaa sukua ap:n kanssa, mutta aviomies ei (toivottavasti).

Täällä meilläpäin moni kaunis sukunimi on jäänyt ja  vaimot alkaneet Sikalaksi tai Hourulaksi ja antaneet tuon nimen lapselleenkin. 

Itse en elämänpäivänä olisi halunnut lapsestani Sikalaa, tuossa kohtaa kyllä mieskin voisi ajatella lasten parasta ja "pakottaa"vaimon pitämään oma sukunimensä ja antamaan tuo vaimon nimi lapsillekin.

Tylsä aamu, naurattaa ihan vietävästi ajatus rouva Sikala-Hourulasta. 

Vierailija
132/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murjottaako ja mykkäkouluttaako useinkin?

Vierailija
133/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta aiot jyrätä oman mielesi mukaan? Nyt olet osoittanut miehelle ettet arvosta hänen sukunimeään ja vienyt häneltä mahdollisuuden tulla isäksi.

Vierailija
134/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vuosikymmen tähän liittyy? Suomessa nainen on perinteisesti pitänyt oman nimensä. Miehen nimen ottaminen on vasta 1900-luvun porvarimuotia, joka apinoitiin yläluokalta.

Haistan tuosta tyylistä provon kyllä.

Näin, varsinkin kun  miehen mielestä NAINEN ottaa hänen nimensä. Ei tuleva vaimo, tai puoliso, vaan nainen. Joku random nainen. Aina se tämän kirjoituksissa vilahtaa tuo nainen -sana ;)

Mutta asiaan, me ei olle menty naimisiin koskoa nimestä ei päästy sopuun. Miehelle ei käy muu kuin oma sukunimensä, ja minulle käy kaikki muuta paitsi hänen sukunimensä. Mielestäni minä olen joustanut jo niin että kaikista maailman nimistä ainoastaan yksi ei käy, kaikki muut  mahdolliset käyvät. Niin joo, ja minulle ei myöskään käy että mies pitää nimensä.

Vierailija
135/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin naimisiin vähän alle nelikymppisenä ja pidin oman sukunimeni. Kuitenkin siihen mennessä ammatillinen identiteetti jo vakiintunut, enkä halunnut heittää sitä hukkaan. Vaikka oma sukunimeni ei mikään kaunis ole, niin se on kuitenkin minun nimeni enkä nähnyt mitään pointtia alkaa nimeäni pelkän avioitumisen takia vaihtamaan.

Vierailija
136/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon nyt miehenä, että ei sukunimeä, ei avioliittoa. Arvomaailma ei täten kohtaa, joten myöhemmin tulisi ongelmia. Etsi sellainen mies jota asia ei kiinnosta.

Vierailija
137/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin naimisiin vuonna 1981. Silloinen sukunimilaki antoi tasan kaksi vaihtoehtoa: joko yhdistelmänimi tyyliin Kökkönen-Pökkönen tai miehen sukunimi. Otin Pökkösen, ja kun avioero tuli 18 vuoden jälkeen, luovuin Pökkösestä ja palasin Kökköseksi. Lapset jäivät Pökkösiksi. Mies loukkaantui.

Vierailija
138/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vuosikymmen tähän liittyy? Suomessa nainen on perinteisesti pitänyt oman nimensä. Miehen nimen ottaminen on vasta 1900-luvun porvarimuotia, joka apinoitiin yläluokalta.

Haistan tuosta tyylistä provon kyllä.

No ei ole provo. Omat vanhempani ja iso-vanhempani (ja heidänkin vanhempansa) ovat syntyneet 1900-luvulla, ja silloin on naisen ollut pakkokin ottaa vähintään yhdistelmänimi avioituessaan aina vuoteen 1986 asti, kyseessä on siis useamman sukupolven "perinne". Vielä äitinikin oli pakko muuttaa sukunimeään, se nyt kuitenkin oli hänelle ihan itsestään selvää, että ottaa isäni nimen. Tiedän kyllä sukututkimustakin tehneenä, että esim. savossa nainen on vielä 1800-luvulle pitänyt aina oman nimensä, mutta eihän se tähän nyt mitenkään liity eikä tee tästä asiasta mitään provoa. Oma kommenttisi on provo!

Ko. laki ja ainut pakko naiselle koskaan ottaa miehen sukunimi oli Suomessa voimassa 1929-1986. Siis vain 57 vuotta, ja sekin lyhyt jakso maamme historiassa päättyi jo 37 vuotta sitten.

Vierailija
139/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta aiot jyrätä oman mielesi mukaan? Nyt olet osoittanut miehelle ettet arvosta hänen sukunimeään ja vienyt häneltä mahdollisuuden tulla isäksi.

Haista nyt. Mieshän tässä yrittää jyrätä. Oletko sinä ottanut vaimosi nimen? Etkö? Muista käyttää ehkäisyä, jotta teille ei tule lapsia.

Vierailija
140/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee nimestä kauniin tai ruman? Onko olemassa absoluuttista kaunista tai rumaa? Onko joillekin kynnyskysymys nimen sijoittuminen aakkosissa?