Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua ottaa miehen sukunimeä - mies ei suostu puhumaan vaan murjottaa

Vierailija
28.03.2023 |

Ollaan oltu kihloissa nyt kohta 2 vuotta ja vähitellen alettu miettiä naimisiinmenoa. Eilen tuli puheeksi sukunimiasiat kunnolla ekaa kertaa, mulle on aina ollut itsestään selvä asia, että vaikka menisin naimisiin, en muuta omaa nimeäni (nimi on iso osa mun identiteettiä ja aika kauniskin sellaisenaan). Miehelle tämä oli olevinaan jonkinlainen shokki, hänestä kuulemma naisen täytyy ottaa hänen sukunimensä tai ainakin yhdistelmänimi. Kun sanoin ja yritin selittää, että en halua, koki sen jonkinlaisena loukkauksena ja nyt epäilee, että en pidä hänen sukunimestään, että siinä muka on se oikea syy. Huoh.
Nyt kun tulin kotiin töistä, mies murjottaa edelleen eikä suostu edes puhumaan asiasta. Olen kyllä tiennyt, että mies on joissain asioissa aika konservatiivinen, mutta en silti kuvitellut, että tällaisesta nyt tulee joku kynnyskysymys avioliitolle, eletään kuitenkin jo 2020-lukua...
Onko muilla vastaavia kokemuksia, ja jos on, niin miten asia lopulta ratkesi?

Kommentit (190)

Vierailija
161/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo/5

Vierailija
162/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa molemmat sukunimeksi Persreikä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
163/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minkään mitään tylsää nimeä ottaisi kauniin omani tilalle.

Joissain tapauksissa yhdistelmänimi

Vierailija
164/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarvittas sukunimihulluu tähän kirjoittelee perusteluja oman nimen pitämiselle.

Ap=sukunimihullu.

Miksi haluat vaientaa keskustelua naisten sukunimistä haukkumalla asiaa pohtivia naisia hulluiksi? Miksi halveksit naisia?

Vierailija
165/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeehän se miehestä tossukan muiden miesten silmissä jos ei nainen ota miehen nimeä

Ketään ei oikeasti kiinnosta.

Vierailija
166/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä onningelnasi? Miksi valitat? Suostut ottamaan saman miehen sukupuolielimen suuhusi mutta et hänen nimeään?

No mitähän hittoa nyt taas?! Ja mistä sä tiedät, mitä se ap:n suostuu tekemään?

Vierailija
167/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapelkaa. Se kumpi hakkaa toisen, saa päättää nimiasian.

Vierailija
168/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin miehen. En sukunimiasian takia vaan siksi ettei hän kuunnellut sinua vaan keksi sen sijaan päässään mitä sinä mukamas ajattelet ja tunnet.

Voisin veikata että samaan on ollut taipumusta aiemminkin?

Lopulta huomaat olevasi suhteessa jossa sinulla ei ole omia tunteita tai mielipiteitä kun toinen ei niiden olemassa oloa tunnusta vaan sanelee mitä sinun kuuluu tuntea.

No nyt alan ymmärtää, miksi tänä päivänä erotaan niin herkästi, jos mitään erimielisyyksiä ei pystytä sietämään, vaan heti tällaisessa tilanteessa muuttuu koko ihminen vääränlaiseksi.

Vierailija
169/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitä pois koko ukko ja hanki uusi.

Tuollainen omistamishalu ei ole tervettä. Mieti mikähän mahtaisi olla seuraava riita? Entä jos olette jo ehtineet naimisiin?

Kuulostaa väkivaltaiselta tyypiltä.  Menikö arvaukseni oikein? Fyysistä väkivaltaa edeltää aina henkinen väkivalta.

WTF? Mies leimataan väkivaltaiseksi, jos suuttuu jostakin itselleen tärkeästä asiasta? Mitä henkistäkään väkivaltaa tässä muka oli? Ketään ei ole kristetty muuttamaan nimeään.

Vierailija
170/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muutkin sanonut, tuo nimenvaihto on aika tuore ja lyhytikäinen perinne...

Itse tuossa tilanteessa kyllä harkitsisin sitä naimisiinmenoa vielä. Kyllähän mies saa toivoa, että nainen ottaisi miehen nimen. Mutta ei aikuinen ihminen ala murjottamaan, jos nainen ei halua nimeään vaihtaa. Murjottaminen ei auta asiaan yhtään mitenkään.

Vierailija
171/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen omistamishalu ei ole tervettä. Mieti mikähän mahtaisi olla seuraava riita? Entä jos olette jo ehtineet naimisiin?

Kuulostaa väkivaltaiselta tyypiltä.  Menikö arvaukseni oikein? Fyysistä väkivaltaa edeltää aina henkinen väkivalta.

WTF? Mies leimataan väkivaltaiseksi, jos suuttuu jostakin itselleen tärkeästä asiasta? Mitä henkistäkään väkivaltaa tässä muka oli? Ketään ei ole kristetty muuttamaan nimeään.

Itsekin ihmettelen väkivältaepäilyyn hyppäämistä. MUTTA kyllä tuo murjottaminen vähintään emotionaaliseksi manipuloinniksi voidaan laskea. Pitkällä murjotuksella yrittää saada naisen katumaan ja pyörtämään päätöksensä, jotta saataisiin taas harmonia kotiin. Enkä nyt sano, että näin on tässä tapauksessa, mutta voi hyvin olla. Ja voi olla vaikkei mies sitä itse tiedostaisi.

Vierailija
172/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

viisas mies tekisi johtopäätöksen, ja poistuisi välittömästi toksisenfeminismin ikeen alta. tämä paljastuu heti, kun mainitaan konservatiivisuus, ja että eletään vuotta xxxx. aloittajalla selvä aie päästä naimisiin, tehdä lapsia, erota ja kyniä miehen omaisuus. ap on ilmeisesti "somevaikuttaja" kun ei nimeään halua vaihtaa, koska tissien näyttelykanava pitäisi nimetä uudelleen joka paljastaa, että on naimisissa. ei kukaan kiinnostu rouva-ihmisistä somessa. tykkäykset vähenee, eikä kukaan vahvista hiuksen ohutta itsetuntoa. ja toisaalta, kuka tervepäinen mies haluaa vaimoksi jotain sometyrkkyä? sellaista tänäaamuna. olikos tämä aloitus joku provokaatio? nyt pitää laittaa ukolle eväät.

Ap ei ole se, joka naimisiin on halunnut, vaan mies (ehkä koska on konservatiivisempi?). Ap ei myöskään halua hankkia lapsia. Kaikki tämä on mainittu ketjussa jo, että lällällää vaan sulle ja sometyrkyillesi!

Vierailija
173/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen väkivältaepäilyyn hyppäämistä. MUTTA kyllä tuo murjottaminen vähintään emotionaaliseksi manipuloinniksi voidaan laskea. Pitkällä murjotuksella yrittää saada naisen katumaan ja pyörtämään päätöksensä, jotta saataisiin taas harmonia kotiin. Enkä nyt sano, että näin on tässä tapauksessa, mutta voi hyvin olla. Ja voi olla vaikkei mies sitä itse tiedostaisi.

Mä taas ajattelen, että murjottaminen on enemmän luonteenpiirre, jotkut tosin pyrkivät sillä maniuloimaan toisia tietoisesti, mutta valtaosa tuskin. Oma äitini oli tuollainen, mikä kävi hermoille, kun itse olen sellaista tyyppiä, että riidat unohtuvat hyvin nopeasti saman päivän aikana.

Vierailija
174/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla on aiemmin mainittu joku "sukunimihullu" - millainen tapaus siis kyseessä?

Ihan mielenkiinnosta utelen, kun ei ole itselleni tuttu. Jogurttirahkaeläkeläinen ym. päivittäiset ilmiöt sentään tunnistan, mutta tuota en. Olenko liian uusi palstalla?

Sukunimihullu on tunnettu palstahullu. Hän tavallaan on feministi, mutta kuitenkin jollain tasolla vihaa naisia. Hän on sitä mieltä, että naiset jotka vaihtavat sukunimensä ovat typeriä, ja muutenkin miehille alistuminen on typerää. Levittää mielipidettään yleensä naisia haukkumalla. Ennen vauva-palstaa hän vaikutti Demin keskustelupalstalla, kun se suljettiin, siirtyi tänne. Jankkaa vuodesta toiseen samoja asioita. Hänet tunnistaa kirjoitustyylistä yleensä.

Vierailija
175/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastaava kokemus, mutta erosimme ennen kihloja ja häitä. Hän oli kaikissa asioissa hirveän vanhoillinen.

Vierailija
176/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin naimisiin vuonna 1981. Silloinen sukunimilaki antoi tasan kaksi vaihtoehtoa: joko yhdistelmänimi tyyliin Kökkönen-Pökkönen tai miehen sukunimi. Otin Pökkösen, ja kun avioero tuli 18 vuoden jälkeen, luovuin Pökkösestä ja palasin Kökköseksi. Lapset jäivät Pökkösiksi. Mies loukkaantui.

Siis mistä se mies loukkaantui? Siitä että erositte, siitä että lapset jäivät hänen nimelleen vai siitä että vaihdoit "oman" nimesi takaisin?

Mun on vähän vaikeaa tajuta miksi joku jäisi eron jälkeen eksän nimelle, varsinkin kun lapset ovat jo aikuisia. 

Vierailija
177/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi että monet tuttunsa ovat vaihtaneet oman harvinaisen nimensä miehen tavalliseen nimeen. Alkoi jotenkin ahdistaa ajatus, että sukunimi vaihdetaan tyyliin Tunturipurosta Virtaseksi. Tai että lapsesta tulee Tunturipuron sijaan Virtanen, vain koska pitää antaa miehen nimi.

Minä vaihdoin nimeni miehen tuikitavalliseen nimeen. Näin ihanasti hukun massaan, eikä enää "tiedetä" kuka olen nimeni perusteella. On ihanaa olla tavallinen tallaaja joka ei erotu nimellään. 

Vierailija
178/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynnetön kirjoitti:

Minä syön ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Mullo, kiiski, toutain. Vaimo syö mitä vaan. Ei tarvitse vaimon syödä mullo, eikä minun kanankoipi.

Minulla on minun nimi, vaimolla on vaimon nimi. Kaikki hyvin.

Kynnetön on oikeassa kummassakin asiassa. Jokainen saa syödä, mitä haluaa, sitä ei puoliso saa kieltää. Jokainen voi myös pitää halutessaan oman nimensä.

Sitäpaitsi kala on terveellistä. Muistakaa se.

Vierailija
179/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin sellaisen mielenhäiriön, että menisin naimisiin, en ottaisi miehen nimeä enkä yhdistelmänimeä. Oma sukunimeni on kaunis ja osa identiteettiäni, en lähtisi muuttamaan sitä jonkun juridisen lappusen takia. Enhän minä muutenkaan muuttuisi toiseksi ihmiseksi avioliittoon mennessä, miksi siis nimenikään pitäisi muuttua. Konservatiivinen ja tuollaisesta ikivanhasta tavasta mököttävä mies ei olisi minulle sopiva kumppani, harmillista olisi jos asia paljastuisi vasta noin myöhään, usein konservatiivisen ajattelun huomaa aiemmin. En sano että ap jätä se sika, vaan mieti vielä koko naimisiinmenoa ko. henkilön kanssa, onko se ihan välttämätöntä.

Vierailija
180/190 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota miehen nimeä, enkä mene naimisiin ennen kuin hänen exvaimonsa on vaihtanut nimensä pois. En halua olla rouvanvirtanen kakkonen. Ilmeisesti ex ei kuitenkaan aio vaihta nimeään. Hän oli 5v naimisissa mieheni kanssa, ja tuosta on 10 vuotta. Minä olen ollut mieheni kansa 7 vuotta.,..