Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos koulussa ei syö kaikkea, joutuu häpeäkujalle

Kommentit (169)

Vierailija
81/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja syön kouluruokailussa lähes joka päivä. Olisin tuossa koulussa ilmeisesti joka päivä punaisella linjalla. Lautaseni on harvoin täysin tyhjä.  En syö perunan, omenan, appelsiinin, banaanin tai vesimelonin kuoria tms. Hedelmiä nyt on aika harvoin tarjolla, mutta perunaa on useamman kerran viikossa. Myöskin servetit heitetään meillä biojätteeseen. 

Kas kun et kertonut ettet syö lautasta ja lasia sekä ruokailuvälineitä jne. Taas muistui mieleen miksi opettajia monet inhoavat. 

Vierailija
82/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein kasvattaa kullannuppuja suhtautumaan ruokaan kunnioittavasti. On syytä ymmärtää, ettei ruoka ja varsinkaan ilmainen kouluruoka ole mikään itsestäänselvyys.

Ilmaistahan suomalainen kouluruoka ei ole, ainoastaan maksutonta.

Totta. Sinä ja minä maksamme veronmaksajina kouluruoan. Sitä suuremmalla syyllä lapsia pitää opettaa arvostamaan sitä eikä heittelemään sitä roskiin, koska "en tykkää ja on pahaa".

Syötkö sinä itse pilaantuneita perunoita vain siksi, että ruoka on halpaa? Ja salaattia, joka jo mätänee?

Mitä tällä on tekemistä kouluruoan kanssa?

Kouluruoka on halpaa ja aika usein myös surkeaa, koska lapsethan eivät voi siitä valittaa.

miten niin surkeaa?

Nauttisitko salaatista, joka on valmistettu mustista viinimarjoista ja punakaalista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukematta, totean vain, että mun lapseni ei syö koulussa ikinä 🙄

no, kenenkäs ongelma se on?

Eipä se oo ongelma. Hän syö kotona, ei sikaile koulussa kouluruoan kanssa/ takia.

Vierailija
84/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehtori selittää käytäntöä näin

"Ruokalajärjestely on osa Prokoulu-mallia, jossa koulu on mukana. Vihreät ja punaiset peukalot ovat osa tätä mallia ja oppilaille tuttuja muista opetustilanteista.

”Ymmärrän, että se on herättänyt ulkopuolisille hämmennystä. Sen tarkoitus ei ole olla häpeäkuja.”"

Millähän lie puppugeneraattorilla on tuon selityksen tuottanut.

Lue pitemmälle. Siinähän sanotaan että punainen peukku on opetettu merkiksi pysähtyä miettimään onko toiminnassa jotain korjattavaa. Tuloksia on tullut, lapset ovat oppineet pysähtymään ja miettimään tekojaan. Erittäin fiksua kasvatusta. Mielensäpahoittaja vanhemmat taas vetelee herneitä nenään.

Vierailija
85/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen pitäisi jo osata lopettaa, on 2020-luku! Nykyään puhutaan paljon itsemääräämis- ja itseidentifiointioikeudesta (mikä on hyvä), mutta silti lapsia edelleen pakotetaan syömään kouluissa? Tässä ei ilmeisesti oteta lainkaan huomioon syömishäiriöitä tai muita vaikeuksia? Ennen vanhaan kouluissa pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi ja oksensin kerran ruokalan pöydälle kun opettaja pakotti vain syömään vaikken olisi millään jaksanut.

Pakotetaan? Voi jättää ottamatta ja valitsee mitä syö annetuista vaihtoehdoista.

Niin, pakotetaan syömään lautanen tyhjäksi kuten kultaisella 1980-luvulla.

Itse oon käynyt lukion 80-luvulla. Ei meitä pakotettu koulussa syömään, pyh, mentiin viereiseen kahvilaan ja syötiin halvalla edellispvän leivonnaisia 😬

Vierailija
86/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein kasvattaa kullannuppuja suhtautumaan ruokaan kunnioittavasti. On syytä ymmärtää, ettei ruoka ja varsinkaan ilmainen kouluruoka ole mikään itsestäänselvyys.

Totta. Sinä ja minä maksamme veronmaksajina kouluruoan. Sitä suuremmalla syyllä lapsia pitää opettaa arvostamaan sitä eikä heittelemään sitä roskiin, koska "en tykkää ja on pahaa".

Syötkö sinä itse pilaantuneita perunoita vain siksi, että ruoka on halpaa? Ja salaattia, joka jo mätänee?

Kouluruoka on halpaa ja aika usein myös surkeaa, koska lapsethan eivät voi siitä valittaa.

miten niin surkeaa?

Nauttisitko salaatista, joka on valmistettu mustista viinimarjoista ja punakaalista?

Erikoinen yhdistelmä kyllä mutta söisin. Molemmat hyviä mutta ei ehkä yhdessä salaattina.eri.

Vierailija
87/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan enää jaksaa toimia opettajana? Ei riitä, että oppilaiden vanhemmat vaativat , että on käytettävissä ympäri vuorokauden, tulevat lankoja pitkin ja tekevät valituksia, jos yhtään millään tavalla huomautetaan oman kullanmurun huonosta käytöksestä vaan nyt jo täysin koulun ulkopuoliset aloittavat perusteettomia somekampanjoita kouluja vastaan!

Ihmisten julkisuuden kipeydellä ei ole näköjään mitään rajoja!

Vierailija
88/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on sikäli ihan hyvä systeemi, että alun häpeäkokemuksen jälkeen kouluttaa oppilaista sellaisia yksilöitä, etteivät enää koe sosiaalisten normien rikkomisesta häpeää eikä kumarra auktoriteetteja.

Vierailija
89/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen pitäisi jo osata lopettaa, on 2020-luku! Nykyään puhutaan paljon itsemääräämis- ja itseidentifiointioikeudesta (mikä on hyvä), mutta silti lapsia edelleen pakotetaan syömään kouluissa? Tässä ei ilmeisesti oteta lainkaan huomioon syömishäiriöitä tai muita vaikeuksia? Ennen vanhaan kouluissa pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi ja oksensin kerran ruokalan pöydälle kun opettaja pakotti vain syömään vaikken olisi millään jaksanut.

Pakotetaan? Voi jättää ottamatta ja valitsee mitä syö annetuista vaihtoehdoista.

Niin, pakotetaan syömään lautanen tyhjäksi kuten kultaisella 1980-luvulla.

Itse oon käynyt lukion 80-luvulla. Ei meitä pakotettu koulussa syömään, pyh, mentiin viereiseen kahvilaan ja syötiin halvalla edellispvän leivonnaisia 😬

Minä muistelisin että kävimme lukion kolmannen luokan keväälläkin vielä abeina ollessa syömässä kouluruokalassa.  Kyllä kai ruuat olivat ihan kohtuullisia ja ilmaisia siellä käyville.

Vierailija
90/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan enää jaksaa toimia opettajana? Ei riitä, että oppilaiden vanhemmat vaativat , että on käytettävissä ympäri vuorokauden, tulevat lankoja pitkin ja tekevät valituksia, jos yhtään millään tavalla huomautetaan oman kullanmurun huonosta käytöksestä vaan nyt jo täysin koulun ulkopuoliset aloittavat perusteettomia somekampanjoita kouluja vastaan!

On ihan kiistatonta tutkimustulosta siitä että tuollainen ns kasvatusmalli altistaa lapsen syömishäiriölle.

Ylimalkaan tunteiden liittamiseen ruokaan on väärin. Siis ruoalla palkitseminen on väärin, ruoalla rakastamienn on väärin, ruoan pakottamienn on väärin ja ruoalla häpäiseminen on väärin.

Yksiselitteisesti.

Jos opettaja ei tätä hahmota, on väärässä ammatissa.

Vierailija
91/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehtorin ja opettajien pitäisi tietää tämä ihan ilman somekampanjaa.

Vierailija
92/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten niin surkeaa?

Erikoinen yhdistelmä kyllä mutta söisin. Molemmat hyviä mutta ei ehkä yhdessä salaattina.eri.

Et varmasti söisi salaattina. En vieleäkään käsitä, kenen älynväläys se oli.

Vierailija
93/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdoton ajatus tehdä sellaista koulu/laitosruokaa, joka oikeasti maistuisi hyvältä? Miksi noiden ruokien pitää vuosikymmenestä toiseen olla tuollaista? Enkä tarkoita sitä, että joka päivä pitäisi olla jotakin burgeria, pizzaa tai muuta vastaavaa.

Miksi pitää ottaa lautaselle paljon sellaista ruokaa, jota ei aio syödä?

Sen ymmärrän, että joskus luulee ruuan olevan paljon parempaa kuin mitä se todellisuudessa on. Silloin virhe on tullut keittiössä, ei ruokalassa.

Onkohan oppilaiden vanhemmat valmentaneet lapsiaan tuohon tarpeettomaan ruoan tuhlaukseen... ehkä sen vuoksi ettei sitä ylimääräistä kouluruokaa vain myydä tai lahjoiteta. Muistelisin, että joku koulu harkitsi jäännösruoan myymistä vai lahjoitettiinko sitä ruokaa omiin astioihin...

Vierailija
94/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsia ei saa kasvattaa, koska se on häpeällistä. Tuo häpeäkuja oli vain yhden vanhemman oma tulkinta eikä sitä ollut sellaiseksi tarkoitettu. Lapset itse luultavasti ymmärsivät sen tarkoituksen.

Häpeäisi se äiti itse sitä, että ruuan hukkaan laittamista ei saisi alapeukuttaa.

1970-luvulla jätteet tosiaan saattoivat mennä sikojen ruuaksi, mutta ei enää. Ne ovat nämä nykyiset hygieniamääräykset, jotka eivät ole EU:sta vaan ihan kotitekoisia. 1960-luvulla piti kyllä syödä kaikki, mitä kansakoulun  keittäjä lautaselle lappoi. En syö porkkanaraastetta ja kurkkua vieläkään, vaikka siitä  on jo puoli vuosisataa.

Nyt lapset saavat sentään ottaa itse sen verran ruokaa kuin syövät. Mutta miksi ottaa liikaa ja  laittaa jätteisiin? Ehkä tuossa koulussa siitä oli tullut jonkinlainen villitys, että viimeisille syöjille ei ruokaa riittänyt.

Ruokaan ei saa liittää tunteita, häpeää tai pakkoa. Sen kummemmin kuin rakkauttakaan.

Se altistaa syömishäiriöille.

Koulun ruokatunti on 15 minuuttia eli lisää ei voi hakea, pakko ottaa annos, jos se on raakaa tms, sitä ei tietenkään sitten syö.

Missä koulussa ruokatunti on 15minuuttia?

Olen itse opettajana ollut kouluissa, joissa ruokatunti kestää vähintään 30minuuttia.

Isoissa jättikouluissa tai pienissäkin ,joissa on liikaa oppilaita. Hyvin yleisesti Helsingin kouluissa. Kuopuksen koulussa oli virallisesti tilaa 300 oppilaalle, oli liki 600 ja ekat söi 9.45.

Kaikissa meidän kol men lapsen kouluissa ruokatunti on ollut vartin.

En usko!!

- Kuuden äiti

Vierailija
95/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ärsyttää tämä:

"Kohun seurauksena koulu otti vihreät ja punaiset peukalot pois käytöstä."

Älkää nyt jumal*uta antako aina periksi näille somekohuille! Tässäkin vain muutama kukkahattu-hiekkap*llu valitti somessa ja heti taivutaan.

Somelle ja sen käyttäjille ei pidä antaa tällaista valtaa! Pitäkää koulut ja muut laitokset oma linjanne ja antakaa valittajien kiehua raivosta! Älkää antako niille huomiota!

Tämä! Mitään en asiasta tiedä, mutta raivoan netissä! Asian häpeä on raivoavan oma tulkinta käytännöstä, joka liittyy laajempaan käytäntöön kasvattaa kannustamalla hyvään tapaan ja käytökseen! Raivoajan lapset eivät käyneet ko. koulua, eikä hän keskustellut koulun kanssa ennen somekampanjan aloittamista. Keskustelu ja taustojen selvittäminen olisi toki voinut viedä terän raivoamiselta ja mahdollisuudelta somejulkisuuteen!

Mä taas pidän oikein hyvänä, että tämä tuotiin julkisuuteen. Syömishäiriöt ovat lisääntyneet huomattavasti (ylipainoisistakin suuri osa kärsii vääristyneestä ruokasuhteesta) ja niin kummalliselta kuin se kuulostaakin, niin koulut ovat erittäin suuri tekijä syömishäiriöiden lisääntymisessä. Sama asia mikä ei aikuisen mieleen tunnu pahalta onkin lapsen kehittyvään mieleen hyvin voimakas. Jokainen voi miettiä vaikka miltä ne koululiikunnan nolot hetket ovat tuntuneet, lähes kaikki muistaa ne vuosien päästä ja pahimmillaan ei halua harrastaa liikuntaa sen takia.

Nykyään KAIKKI ruokaan liittyvä on jonkinlaista demonisointia. Ja kuinka normaalilta se tuntuu, että näin käyttäydytään. Tämän valitettavasti ymmärtää vasta kun joku lähipiiristä sairastuu syömishäiriöön ja näkee asian toisella tavalla. Vähän sama kuin ennen tuijotettiin eläintarhoissa toisia ihmisiä kun ne olivat hieman erilaisia kuin valkoinen länkkäri, nyt ymmärretään että se ei todellakaan ollut ok vaikka silloin ihan normaalia.

Se mikä tässä on häiritsevää, on tuo jaottelu hyvään tai huonoon. Toki rehtorin selitys avaa, että ei tarkoitus ole sanoa, että olet huono lapsi kun et syönyt kaikkea, mutta en olisi ihan varma ymmärtääkö lapset sen. Tarkoitus on tietysti hyvä, ruokahävikki on iso juttu ja sitä pitää pyrkiä vähentämään. Toisaalta tuollainen syö mahdollisimman vähän koulussa, ajaa siihen että oikeasti ei syödä sitä ravitsevaa kouluruokaa vaan koulun jälkeen haetaan kaupasta nälkäänsä kaikkea ei niin ravitsevaa.

Vierailija
96/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko hävikkiongelmaa ei olisi, jos kouluruoka olisi kunnollista ja ruokailuun varattaisiin tarpeeksi aikaa. Simple.

Vierailija
97/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja syön kouluruokailussa lähes joka päivä. Olisin tuossa koulussa ilmeisesti joka päivä punaisella linjalla. Lautaseni on harvoin täysin tyhjä.  En syö perunan, omenan, appelsiinin, banaanin tai vesimelonin kuoria tms. Hedelmiä nyt on aika harvoin tarjolla, mutta perunaa on useamman kerran viikossa. Myöskin servetit heitetään meillä biojätteeseen. 

Tuskinpa tuo linja on tarkoitettu perunankuorilla

Vierailija
98/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsia ei saa kasvattaa, koska se on häpeällistä. Tuo häpeäkuja oli vain yhden vanhemman oma tulkinta eikä sitä ollut sellaiseksi tarkoitettu. Lapset itse luultavasti ymmärsivät sen tarkoituksen.

Häpeäisi se äiti itse sitä, että ruuan hukkaan laittamista ei saisi alapeukuttaa.

1970-luvulla jätteet tosiaan saattoivat mennä sikojen ruuaksi, mutta ei enää. Ne ovat nämä nykyiset hygieniamääräykset, jotka eivät ole EU:sta vaan ihan kotitekoisia. 1960-luvulla piti kyllä syödä kaikki, mitä kansakoulun  keittäjä lautaselle lappoi. En syö porkkanaraastetta ja kurkkua vieläkään, vaikka siitä  on jo puoli vuosisataa.

Nyt lapset saavat sentään ottaa itse sen verran ruokaa kuin syövät. Mutta miksi ottaa liikaa ja  laittaa jätteisiin? Ehkä tuossa koulussa siitä oli tullut jonkinlainen villitys, että viimeisille syöjille ei ruokaa riittänyt.

Ruokaan ei saa liittää tunteita, häpeää tai pakkoa. Sen kummemmin kuin rakkauttakaan.

Koulun ruokatunti on 15 minuuttia eli lisää ei voi hakea, pakko ottaa annos, jos se on raakaa tms, sitä ei tietenkään sitten syö.

Olen itse opettajana ollut kouluissa, joissa ruokatunti kestää vähintään 30minuuttia.

Isoissa jättikouluissa tai pienissäkin ,joissa on liikaa oppilaita. Hyvin yleisesti Helsingin kouluissa. Kuopuksen koulussa oli virallisesti tilaa 300 oppilaalle, oli liki 600 ja ekat söi 9.45.

jos 300 oppilaan koulussa oli 600 oppilasta, missä ne 300 oppilasta opiskeli, koska tiloja oltaisiin tarvittu tuplasti lisää?

kuulostaa ihan kuin kalamies kertoisi mittoja

Vierailija
99/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos 300 oppilaan koulussa oli 600 oppilasta, missä ne 300 oppilasta opiskeli, koska tiloja oltaisiin tarvittu tuplasti lisää?

kuulostaa ihan kuin kalamies kertoisi mittoja

Ahtaissa kouluissa opiskellaan kuule naulakkotiloissa, välinevarastoissa, juhlasalissa jne.

Vierailija
100/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kun et kertonut ettet syö lautasta ja lasia sekä ruokailuvälineitä jne. Taas muistui mieleen miksi opettajia monet inhoavat. 

Jaa. Minusta ihan asiallinen kommentti siitä, että kyllä sinne biojäteastialle pitää mennä joka tapauksessa, vaikka ei mitään ruokaa varsinaisesti jättäisikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän