Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos koulussa ei syö kaikkea, joutuu häpeäkujalle

Kommentit (169)

Vierailija
61/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen tungettiin ruokaa patterin taakse. Olen 70-luvun nuori ja en muista, että olisi pakotettu syömään lautanen tyhjäksi. Sai tyhjentää jäteastiaan, ellei jaksanut. Meni kuulemma sikojen ruoaksi.

Meillä ei edes ollut jäteastioita.

Syötiin luokissa, eikä lautasta voinut viedä ruokakärryyn ennenkuin se oli tyhjä.

Opettaja annosteli ruoat ja kaikki oli syötävä.

Tämä tapahtui 80-luvulla.

Itse otettiin ruoka ala-asteella ja yläasteella keittäjä annosteli. Sai tyhjentää lautasen, syötiin ruokasalissa, kukaan ei vahtinut. Ihana rento 70-luku.

Vierailija
62/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten opettaja työnsi sekoilevan oppilaan pois ruokalasta. Oppilas ei uskonut puhetta eikä opettajan käskyä. Lopulta opettaja käytti sen verran voimaa, että työnsi selästä hanttiin laittavan oppilaan ulos. Sen seurauksena opettaja sai lopulta potkut.

Kuka tämän jälkeen kuvittelee, että kukaan opettaja ryhtyy tekemään mitään lasten kasvattamiseksi. Jos lapsia yrittää komentaa tai tarvittaessa työnnellä, ottaa riskin saada potkut tai vähintään joutua vanhempien silmittömän raivon kohteeksi.

Opettajan asema on tehty erittäin hankalaksi. Oikeudet on riisuttu, liian monet vanhemmat käyttäytyvät törkeästi opettajaa kohtaan, ja kaiken päälle opettaja ei voi enää edes opettaa vaan hänen pitää seurata vierestä, kun lapset leikkivät puhelimella, pelaavat pelejä ja katselevat videoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhyy! Kasvattakaa niitä lapsianne.

Ei ehdi itse kasvattaa, kun pitää tehdä uraa ja sitten rentoutua (eli vetää viinaa) vähällä vapaa-ajalla. Kakaroista pääsee, kun antaa vähän rahaa ja käskee painua ostarille notkumaan. Sitten, kun kakarat tekevät pahojaan, voi syyttää koulua, joka ei kasvata meidän lapsia.

Vierailija
64/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein kasvattaa kullannuppuja suhtautumaan ruokaan kunnioittavasti. On syytä ymmärtää, ettei ruoka ja varsinkaan ilmainen kouluruoka ole mikään itsestäänselvyys.

Ilmaistahan suomalainen kouluruoka ei ole, ainoastaan maksutonta.

Totta. Sinä ja minä maksamme veronmaksajina kouluruoan. Sitä suuremmalla syyllä lapsia pitää opettaa arvostamaan sitä eikä heittelemään sitä roskiin, koska "en tykkää ja on pahaa".

Syötkö sinä itse pilaantuneita perunoita vain siksi, että ruoka on halpaa? Ja salaattia, joka jo mätänee?

Mitä tällä on tekemistä kouluruoan kanssa?

Kouluruoka on halpaa ja aika usein myös surkeaa, koska lapsethan eivät voi siitä valittaa.

miten niin surkeaa?

Vierailija
65/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Ruoka on tarkoitettu syötäväksi, ei roskiin heitettäväksi.

Jep, ne koululaiset valitsevat itse miten suuren annoksen he arvioivat syövänsä. Tuolla peukutussysteemillä pitäisi oppia arvioimaan oma ruokahalunsa. Valitettavasti jotkut eivät osaa arvostaa verovaroin kustannettua kouluruokailua kuin siitä ei joudu suoraan maksamaan.

Vierailija
66/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen pitäisi jo osata lopettaa, on 2020-luku! Nykyään puhutaan paljon itsemääräämis- ja itseidentifiointioikeudesta (mikä on hyvä), mutta silti lapsia edelleen pakotetaan syömään kouluissa? Tässä ei ilmeisesti oteta lainkaan huomioon syömishäiriöitä tai muita vaikeuksia? Ennen vanhaan kouluissa pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi ja oksensin kerran ruokalan pöydälle kun opettaja pakotti vain syömään vaikken olisi millään jaksanut.

Pakotetaan? Voi jättää ottamatta ja valitsee mitä syö annetuista vaihtoehdoista.

Tämähän riippuu ihan siitä saako linjastosta kerätä itse ruuat vai jatkaako ne joku muu lautaselle.

missä nykypäivänä on kellääkään aikaa jakaaruokia?? meillä jo 1 luokkalaisetkin ottaa itse tai tarvittaessa ope auttaa

Vierailija
67/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan oppilaat oppivat ottamaan lautaselle maltillisesti. Eivät kauho ylimääräisiä jos ei aikomustakaan kaikkea syödä. Toimiva malli. Ammattiloukkaantujat taas pöyristymässä. 

Vierailija
68/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen omat kouluajat. Meillä oli vielä 2000-luvulla vanha opettaja, joka ensin sheimasi jos otti todella vähän ruokaa ja ruokailun jälkeen vielä jokaisen joka jätti ruokaa syömättä.

"Sheimata" ei ole suomen kieltä.

Vierailija
69/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen pitäisi jo osata lopettaa, on 2020-luku! Nykyään puhutaan paljon itsemääräämis- ja itseidentifiointioikeudesta (mikä on hyvä), mutta silti lapsia edelleen pakotetaan syömään kouluissa? Tässä ei ilmeisesti oteta lainkaan huomioon syömishäiriöitä tai muita vaikeuksia? Ennen vanhaan kouluissa pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi ja oksensin kerran ruokalan pöydälle kun opettaja pakotti vain syömään vaikken olisi millään jaksanut.

Pakotetaan? Voi jättää ottamatta ja valitsee mitä syö annetuista vaihtoehdoista.

Tämähän riippuu ihan siitä saako linjastosta kerätä itse ruuat vai jatkaako ne joku muu lautaselle.

Itse oppilaat kerää ruuat ja tämä ollut koko kouluajan tapa. Ehkä jossain muualla toisin mutta epäilen. 

Vierailija
70/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdoton ajatus tehdä sellaista koulu/laitosruokaa, joka oikeasti maistuisi hyvältä? Miksi noiden ruokien pitää vuosikymmenestä toiseen olla tuollaista? Enkä tarkoita sitä, että joka päivä pitäisi olla jotakin burgeria, pizzaa tai muuta vastaavaa.

Lihamakaronilaatikko, lihapullat ja uunimakkara perunamuusin kera kelvannee useimmille jollei ole mikään intomielinen vegaani.

Vierailija
71/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdoton ajatus tehdä sellaista koulu/laitosruokaa, joka oikeasti maistuisi hyvältä? Miksi noiden ruokien pitää vuosikymmenestä toiseen olla tuollaista? Enkä tarkoita sitä, että joka päivä pitäisi olla jotakin burgeria, pizzaa tai muuta vastaavaa.

siis millaisia ne on sinun mielestäsi?

tässä palvelukeskuksen tämän viikon ruokalista (Hgin peruskoulut):

https://kouluruoka.fi/menu/helsinki_kruununhaanylaaste/

Ei näy makaronivelliä, perunavelliä, herneittoa/puuroa, verilettuja, maksapihvejä, tillilihaa

Vierailija
72/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kouluaikoina 80-luvulla pöydästä ei saanut nousta ennenkuin lautanen oli tyhjä.

Entä sitten?

Vierailija
73/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näy makaronivelliä, perunavelliä, herneittoa/puuroa, verilettuja, maksapihvejä, tillilihaa

Hernekeittoa ja puuroa on koulussa usein, mutta noita muita ei. Maksaa ja verilettuja on Helsingissä ollut viimeksi kouluruokailussa 1990-luvun alussa.

Vierailija
74/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsia ei saa kasvattaa, koska se on häpeällistä. Tuo häpeäkuja oli vain yhden vanhemman oma tulkinta eikä sitä ollut sellaiseksi tarkoitettu. Lapset itse luultavasti ymmärsivät sen tarkoituksen.

Häpeäisi se äiti itse sitä, että ruuan hukkaan laittamista ei saisi alapeukuttaa.

1970-luvulla jätteet tosiaan saattoivat mennä sikojen ruuaksi, mutta ei enää. Ne ovat nämä nykyiset hygieniamääräykset, jotka eivät ole EU:sta vaan ihan kotitekoisia. 1960-luvulla piti kyllä syödä kaikki, mitä kansakoulun  keittäjä lautaselle lappoi. En syö porkkanaraastetta ja kurkkua vieläkään, vaikka siitä  on jo puoli vuosisataa.

Nyt lapset saavat sentään ottaa itse sen verran ruokaa kuin syövät. Mutta miksi ottaa liikaa ja  laittaa jätteisiin? Ehkä tuossa koulussa siitä oli tullut jonkinlainen villitys, että viimeisille syöjille ei ruokaa riittänyt.

Ruokaan ei saa liittää tunteita, häpeää tai pakkoa. Sen kummemmin kuin rakkauttakaan.

Se altistaa syömishäiriöille.

Koulun ruokatunti on 15 minuuttia eli lisää ei voi hakea, pakko ottaa annos, jos se on raakaa tms, sitä ei tietenkään sitten syö.

Missä koulussa ruokatunti on 15minuuttia?

Olen itse opettajana ollut kouluissa, joissa ruokatunti kestää vähintään 30minuuttia.

Vierailija
75/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hernekeittoa ja puuroa on koulussa usein, mutta noita muita ei. Maksaa ja verilettuja on Helsingissä ollut viimeksi kouluruokailussa 1990-luvun alussa.

nyt ollaan vuodessa 2023, ja kysymys oli, että mitähän tuo edellä ollut kuvitteli, että kouluissa tarjotaan, kun hönen mukaansa samaa vuosikymmenestä toiseen.

Vierailija
76/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja syön kouluruokailussa lähes joka päivä. Olisin tuossa koulussa ilmeisesti joka päivä punaisella linjalla. Lautaseni on harvoin täysin tyhjä.  En syö perunan, omenan, appelsiinin, banaanin tai vesimelonin kuoria tms. Hedelmiä nyt on aika harvoin tarjolla, mutta perunaa on useamman kerran viikossa. Myöskin servetit heitetään meillä biojätteeseen. 

Vierailija
77/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ärsyttää tämä:

"Kohun seurauksena koulu otti vihreät ja punaiset peukalot pois käytöstä."

Älkää nyt jumal*uta antako aina periksi näille somekohuille! Tässäkin vain muutama kukkahattu-hiekkap*llu valitti somessa ja heti taivutaan.

Somelle ja sen käyttäjille ei pidä antaa tällaista valtaa! Pitäkää koulut ja muut laitokset oma linjanne ja antakaa valittajien kiehua raivosta! Älkää antako niille huomiota!

Tämä! Mitään en asiasta tiedä, mutta raivoan netissä! Asian häpeä on raivoavan oma tulkinta käytännöstä, joka liittyy laajempaan käytäntöön kasvattaa kannustamalla hyvään tapaan ja käytökseen! Raivoajan lapset eivät käyneet ko. koulua, eikä hän keskustellut koulun kanssa ennen somekampanjan aloittamista. Keskustelu ja taustojen selvittäminen olisi toki voinut viedä terän raivoamiselta ja mahdollisuudelta somejulkisuuteen!

Vierailija
78/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen omat kouluajat. Meillä oli vielä 2000-luvulla vanha opettaja, joka ensin sheimasi jos otti todella vähän ruokaa ja ruokailun jälkeen vielä jokaisen joka jätti ruokaa syömättä.

Mitä ihmettä on sheimata?

Vierailija
79/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsia ei saa kasvattaa, koska se on häpeällistä. Tuo häpeäkuja oli vain yhden vanhemman oma tulkinta eikä sitä ollut sellaiseksi tarkoitettu. Lapset itse luultavasti ymmärsivät sen tarkoituksen.

Häpeäisi se äiti itse sitä, että ruuan hukkaan laittamista ei saisi alapeukuttaa.

1970-luvulla jätteet tosiaan saattoivat mennä sikojen ruuaksi, mutta ei enää. Ne ovat nämä nykyiset hygieniamääräykset, jotka eivät ole EU:sta vaan ihan kotitekoisia. 1960-luvulla piti kyllä syödä kaikki, mitä kansakoulun  keittäjä lautaselle lappoi. En syö porkkanaraastetta ja kurkkua vieläkään, vaikka siitä  on jo puoli vuosisataa.

Nyt lapset saavat sentään ottaa itse sen verran ruokaa kuin syövät. Mutta miksi ottaa liikaa ja  laittaa jätteisiin? Ehkä tuossa koulussa siitä oli tullut jonkinlainen villitys, että viimeisille syöjille ei ruokaa riittänyt.

Ruokaan ei saa liittää tunteita, häpeää tai pakkoa. Sen kummemmin kuin rakkauttakaan.

Se altistaa syömishäiriöille.

Koulun ruokatunti on 15 minuuttia eli lisää ei voi hakea, pakko ottaa annos, jos se on raakaa tms, sitä ei tietenkään sitten syö.

Missä koulussa ruokatunti on 15minuuttia?

Olen itse opettajana ollut kouluissa, joissa ruokatunti kestää vähintään 30minuuttia.

Isoissa jättikouluissa tai pienissäkin ,joissa on liikaa oppilaita. Hyvin yleisesti Helsingin kouluissa. Kuopuksen koulussa oli virallisesti tilaa 300 oppilaalle, oli liki 600 ja ekat söi 9.45.

Kaikissa meidän kol men lapsen kouluissa ruokatunti on ollut vartin.

Vierailija
80/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tutkimustenkin mukaan tuollaisella syyllistämisellä saadaan vain epäterve suhtautuminen ruokaan aikaiseksi. Kyllä sitä ruokahävikkiä voi vähentää järkevämmilläkin keinoilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan