Jos koulussa ei syö kaikkea, joutuu häpeäkujalle
Kommentit (169)
Sehän on ihan hyvä, että opetetaan ottamaan sen verran kuin ajattelee jaksavansa syödä. En siltikään kannata sitä, että lautanen pitää syödä tyhjäksi. Ohjehan on nykyään se, että syöminen tulee lopettaa kun on kylläinen. Mielestäni ratkaisu ei ole se, että syödään väkisin vaikkei ole enää tarvetta, vaan se että opetellaan ottamaan seuraavalla kerralla vähemmän.
Eihän aikuinenkaan aina osaa arvioida, kuinka paljon jaksaa syödä. Hyvä olisi opetella siihen ihan kaikkien, muttei se ihan aina onnistu. Ratkaisu ei kuitenkaan ole mikään pakkoahtaminen yhtään kellekään. Tärkeämpää kuin hävikin välttäminen on oppia tunnistamaan oma kylläisyys.
Meillä oli kasarilla sama. Muutaman ruoan takia istuin sitten ruokalassa siihen asti, että koko koulu suljettiin, ensin keittiöhenkilökunnan kanssa, ja lopussa joku opettaja tuli vahtimaan. En syönyt, ja kun koulu meni kiinni, piti minutkin sieltä päästää pois. Edelleen tulee oksennus suuhun tietyistä rakenteista ja ruokalajeista, esimerkiksi riisipuuro ja rusinakeitto sai minut kerran jopa oksentamaan lautaselle koulussa, kun yritin syödä, vielä aikuisenakin on ongelmia puuron kanssa. Vaikka se maku olisi hyvä, se rakenne alkaa etomaan ja saatan yökätä (kokeiltu on joka vuosi ainakin kolme kertaa parinkymmenen vuoden aikana). Ruoat, mistä kieltäydyin koulussa olivat kesäkeitto ja tilliliha. Kotonakin äiti yritti minua pakottaa syömään aina kaiken, mutta istuin sitten pöydän ääressä tunteja, kunnes minut armahdettiin (juuri keittojuurekset kotona pahimpia). En tajua tuota pakotusta, kaikilla ei ole kyse nirsoilusta vaan ihan oikeasta ongelmasta tiettyjen ruoan rakenteiden tai makujen kanssa. Nytkin alkoi oksettamaan ajatus noista ruuista. Soseena menisi nuo keittojuureksetkin, eli se on se rakenne, mikä mättää minulla, ei maku, puuro saisi myös olla aivan hienoa sosetta, että sitä voisin syödä, yksikin sattuma, ja se on siinä. Tilliliha sitten oli aivan liian purkkaa.
Onko mahdoton ajatus tehdä sellaista koulu/laitosruokaa, joka oikeasti maistuisi hyvältä? Miksi noiden ruokien pitää vuosikymmenestä toiseen olla tuollaista? Enkä tarkoita sitä, että joka päivä pitäisi olla jotakin burgeria, pizzaa tai muuta vastaavaa.
Joskus vuosikymmeniä sitten joutui eräskin tuttavani syömään samaa ruokaa parikin päivää kun ei heti kaikki mennyt suusta alas...
Tähän tapaan opettajan pitää reagoida, jos lapset laittavat ruokaa roskiin.
Vai että oikein järkyttyi näkemästään! Miten ihmeessä jotkut järkyttyvät nykyään ihan kaikesta.
Eli lapsia ei saa kasvattaa, koska se on häpeällistä. Tuo häpeäkuja oli vain yhden vanhemman oma tulkinta eikä sitä ollut sellaiseksi tarkoitettu. Lapset itse luultavasti ymmärsivät sen tarkoituksen.
Häpeäisi se äiti itse sitä, että ruuan hukkaan laittamista ei saisi alapeukuttaa.
1970-luvulla jätteet tosiaan saattoivat mennä sikojen ruuaksi, mutta ei enää. Ne ovat nämä nykyiset hygieniamääräykset, jotka eivät ole EU:sta vaan ihan kotitekoisia. 1960-luvulla piti kyllä syödä kaikki, mitä kansakoulun keittäjä lautaselle lappoi. En syö porkkanaraastetta ja kurkkua vieläkään, vaikka siitä on jo puoli vuosisataa.
Nyt lapset saavat sentään ottaa itse sen verran ruokaa kuin syövät. Mutta miksi ottaa liikaa ja laittaa jätteisiin? Ehkä tuossa koulussa siitä oli tullut jonkinlainen villitys, että viimeisille syöjille ei ruokaa riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdoton ajatus tehdä sellaista koulu/laitosruokaa, joka oikeasti maistuisi hyvältä? Miksi noiden ruokien pitää vuosikymmenestä toiseen olla tuollaista? Enkä tarkoita sitä, että joka päivä pitäisi olla jotakin burgeria, pizzaa tai muuta vastaavaa.
Miksi pitää ottaa lautaselle paljon sellaista ruokaa, jota ei aio syödä?
Sen ymmärrän, että joskus luulee ruuan olevan paljon parempaa kuin mitä se todellisuudessa on. Silloin virhe on tullut keittiössä, ei ruokalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vai että oikein järkyttyi näkemästään! Miten ihmeessä jotkut järkyttyvät nykyään ihan kaikesta.
Koska kukaan ei enää esimerkiksi pety, vaan sen sijaan ahdistutaan. Samall logiikalla ei myöskään myönnetä, että ens kerralla paremmin, että nyt meni väärin, kun otin liikaa ja heitin pois vaan järkytytään, kun en saakaan vain mättää ja heittää pois
Muutama vuosi sitten opettaja työnsi sekoilevan oppilaan pois ruokalasta. Oppilas ei uskonut puhetta eikä opettajan käskyä. Lopulta opettaja käytti sen verran voimaa, että työnsi selästä hanttiin laittavan oppilaan ulos. Sen seurauksena opettaja sai lopulta potkut.
Kuka tämän jälkeen kuvittelee, että kukaan opettaja ryhtyy tekemään mitään lasten kasvattamiseksi. Jos lapsia yrittää komentaa tai tarvittaessa työnnellä, ottaa riskin saada potkut tai vähintään joutua vanhempien silmittömän raivon kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kouluaikoina 80-luvulla pöydästä ei saanut nousta ennenkuin lautanen oli tyhjä.
Meillä oli sama. Vieläkään en pysty syömään niitä ruokia jotka väkisellä pakotettiin syömään.
Täällä kanssa, tapahtui kyllä jo päiväkodissa mutta joihinkin ruokiin en koskisi pitkällä tikulla vieläkään vaikka tapahtumasta on 40 vuotta.
Ja aika monta kertaa sitä ehti maistaa päiväkodissa sekä koulussa. Ei maistu vieläkään tietyt. Sillon yli 40v sitten.
Saako nykyään itse annostella oman ruokansa? Kun olin koulussa, niin emäntä annosteli ihan järkyttäviä ruokamääriä, tyyliin 7 lihapullaa. Hento tyttö ei tuollaista määrää alas saanut. Nyt aikuisenakin tuo määrä olisi liikaa, 4 pullaa riittää.
Ei oo taitanu saaha piirasta tämä kansankynttilä.
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsia ei saa kasvattaa, koska se on häpeällistä. Tuo häpeäkuja oli vain yhden vanhemman oma tulkinta eikä sitä ollut sellaiseksi tarkoitettu. Lapset itse luultavasti ymmärsivät sen tarkoituksen.
Häpeäisi se äiti itse sitä, että ruuan hukkaan laittamista ei saisi alapeukuttaa.
1970-luvulla jätteet tosiaan saattoivat mennä sikojen ruuaksi, mutta ei enää. Ne ovat nämä nykyiset hygieniamääräykset, jotka eivät ole EU:sta vaan ihan kotitekoisia. 1960-luvulla piti kyllä syödä kaikki, mitä kansakoulun keittäjä lautaselle lappoi. En syö porkkanaraastetta ja kurkkua vieläkään, vaikka siitä on jo puoli vuosisataa.
Nyt lapset saavat sentään ottaa itse sen verran ruokaa kuin syövät. Mutta miksi ottaa liikaa ja laittaa jätteisiin? Ehkä tuossa koulussa siitä oli tullut jonkinlainen villitys, että viimeisille syöjille ei ruokaa riittänyt.
Ruokaan ei saa liittää tunteita, häpeää tai pakkoa. Sen kummemmin kuin rakkauttakaan.
Se altistaa syömishäiriöille.
Koulun ruokatunti on 15 minuuttia eli lisää ei voi hakea, pakko ottaa annos, jos se on raakaa tms, sitä ei tietenkään sitten syö.
Ala-asteen opettajani 1980-luvulla merkkasi ns. pistetaulukkoon miinuspisteen, jos jätti ruokaa. Söin kaiken muun paitsi viiliä en saanut alas väkisilläkään. Vieläkin muistan sen näpeän tunteen, kun istuin ruokalassa kammottavalle haiseva viilipurkki nokan alla ja olisi pitänyt väkisillä syödä. Kun se ei mennyt alas, marssittiin luokkaan ja ope veti pitkän miinuksen nimeni perään.
Silloin myös keittäjät annostivat ruokaa. Lautaselle mätettiin reippaasti mm. smetanaa borssikeiton kanssa. Borssikeitto olisi maistunut oikein hyvin, mutta smetana pilasi sen. Jotenkin tuli hämmennettyä se smetana sinne sekaan, että keiton sai alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein kasvattaa kullannuppuja suhtautumaan ruokaan kunnioittavasti. On syytä ymmärtää, ettei ruoka ja varsinkaan ilmainen kouluruoka ole mikään itsestäänselvyys.
Ilmaistahan suomalainen kouluruoka ei ole, ainoastaan maksutonta.
Totta. Sinä ja minä maksamme veronmaksajina kouluruoan. Sitä suuremmalla syyllä lapsia pitää opettaa arvostamaan sitä eikä heittelemään sitä roskiin, koska "en tykkää ja on pahaa".
Syötkö sinä itse pilaantuneita perunoita vain siksi, että ruoka on halpaa? Ja salaattia, joka jo mätänee?
Mitä tällä on tekemistä kouluruoan kanssa?
Kouluruoka on halpaa ja aika usein myös surkeaa, koska lapsethan eivät voi siitä valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo taitanu saaha piirasta tämä kansankynttilä.
Siinä on kunnon meininkiä. Ei anna oppilaiden hyppiä silmille. Saisivat suomalaiset ottaa mallia, niin kääntyisi koulu nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen pitäisi jo osata lopettaa, on 2020-luku! Nykyään puhutaan paljon itsemääräämis- ja itseidentifiointioikeudesta (mikä on hyvä), mutta silti lapsia edelleen pakotetaan syömään kouluissa? Tässä ei ilmeisesti oteta lainkaan huomioon syömishäiriöitä tai muita vaikeuksia? Ennen vanhaan kouluissa pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi ja oksensin kerran ruokalan pöydälle kun opettaja pakotti vain syömään vaikken olisi millään jaksanut.
Pakotetaan? Voi jättää ottamatta ja valitsee mitä syö annetuista vaihtoehdoista.
Tämähän riippuu ihan siitä saako linjastosta kerätä itse ruuat vai jatkaako ne joku muu lautaselle.
Yhyy! Kasvattakaa niitä lapsianne.
Suomessa ongelma on ruoan ylitarjonta, ei sen puute. Ylipaino on niin iso kansanterveydellinen ongelma, että ei ole hyvä painostaa lapsia syömään lautasta tyhjäksi. Syöminen kylläisyyden jälkeen kasvattaa sitä kylläisyyden kynnystä ja tottuu syömään enemmän kuin tarvitsee.