Kannattaako ottaa koira lemmikiksi?
Itselläni on ollut vain lemmikkikani lapsena, mutta monta vuotta olen on-off miettinyt koiran ottamista. Se miksi koiran haluisin, on seura kotona ja ulkoillessa sekä kokemus lempeydestä ja pyyteettömästä rakkaudesta.
Ainoat asiat mitkä mietityttävät on pitkäaikainen sitoutuminen (siis luonnollisesti sitoudun lemmikkiin - lähinnä yllättävät elämän muutokset mietityttävät) sekä rahanmeno eläinlääkäriin ym.
Kommentit (68)
Rahanmenoon kannattaa varautua. Koirista en paljonkaan tiedä, mutta otin itse muutama vuosi sitten nuoren aikuisen, terveen maatiaiskissan. Sain ilmaiseksi ja tavaraa vielä kaupan päälle.
Saman vuoden aikana sillä diagnosoitiin kaksi pitkäaikaissairautta (astma ja hammassyöpymä), ja niihin on sitten saanut laittaa fyffeä kiinni ihan tosissaan. Astmaa hoidettiin heti ekana kesänä ehkä puolellatoista tonnilla (onneksi vakuutus korvasi ison osan), hammassyöpymään on mennyt parisen tonnia. Ja pitäisi kuulemma laittaa viitisensataa kaksi kertaa vuodessa hammastarkastuksen muodossa.
Edellinen hammaslääkäri maksoi 800 e (hammaskiven poisto ja yksi hammas poistettiin).
Saattaa olla hyvinkin kannattavaa. Harkitse rauhassa. Mieti millaisen koiran haluat ja mitä haluat sen kanssa tehdä ja sen perusteella tutustu rotuihin.
Oikea valinta on tärkeää. Tutustu myös koiran kouluttamiseen.
Koiran ottaminen mullistaa alkuunsa koko elämän. Onko sinulla tarpeeksi aikaa ja noita taloudellisia juttuja on hyvä punnita. Peruselämäkin maksaa jonkin verran ja eläinlääkäri kustannukset voivat tosiaan olla aikamoisia. Tuuripeliähän se on, mutta kannattaa olla tietoinen asioista.
Tässä kun 5 kk pentu tuhisee sylissä päiväunia koko pienen ruumiinsa lämmöllä, sanoisin, että kannattaa. Toisenlaisia tunteita on ollut, kun se on kussut lattialle ja käynyt pentuhampailla käsivarteen kiinni. :D
Ei siitä koirasta sitten tiedä millainen siitä aikuisena tulee. Saattaa olla koko ajan kynyämässä vieressä, tai saattaa vaan olla nurkassa murisemassa. Voi tulla erilaisia ongelmia terveyden tai käytöksen kanssa.
Koiran ottaminen lemmikiksi saattaa olla vähemmän kestävä valinta ympäristön kannalta useista syistä. Koirat tarvitsevat eläinperäistä ravintoa, jonka tuotanto kuluttaa runsaasti luonnonvaroja ja lisää kasvihuonekaasupäästöjä. Ne myös tuottavat jätettä, joka voi saastuttaa maaperää ja vesistöjä, sekä vaikuttaa paikalliseen luontoon, erityisesti ulkona vaellellessaan. Koiran hoito vaatii resursseja, mukaan lukien aikaa ja rahaa, mikä voi johtaa keinotekoisiin ja vähemmän kestäviin käytäntöihin. Kaiken kaikkiaan, koiran pitäminen kaipaakin tarkkaa harkintaa, jos ilmaston pelastaminen on ensisijaisen tärkeää.
Hyvä ainakin lukea koirien oikeasta käsittelystä, harjoitella koiran koulutusta, ymmärrystä, elekieli ja että tunnistaa kivut, sairaudet jne. Ja osaa olla pomo, eikä koirasta tule näykkijä. Jos pitää koirista, joku terve rotu. En suosittele terrierejä.
Kunhan et ole köyhä tuilla eläjä niin ok.
Jos otat koiran niin älä tue pentutehtailua! Osta luotettavalta kasvattajalta tai adoptoi rescue koira!
EI.
On varsinainen orjuuttaja seuraavat 15 vuotta.
Koirat (Canis lupus familiaris) ja sudet (Canis lupus) jakavat yhteiset juuret ja siten ne ovat biologisesti lähisukulaisia. Tämä varoitus perustuu tieteelliseen tutkimukseen, joka käsittelee koirien ja susien käyttäytymistä sekä geenivaihteluita. On tärkeää tiedostaa, että vaikka koirat ovat kesytettyjä ja niiden käyttäytyminen on monin tavoin hallittua, niissä voi silti olla vahvoja villin eläimen vaistoja.
Huolestuttavat Piirteet
Vaistot ja käyttäytyminen: Koirat, vaikka ne ovat sosiaalisia ja seurallisia, voivat kantaa sisällään luonnollemme tyypillisiä vaistoja, jotka ovat luonteenomaisia susille. Tämä voi ilmetä esimerkiksi metsästyskäyttäytymisenä, puolustuksena tai alueellisuuden korostumisena, erityisesti, jos ne kokevat uhkaa tai pelkoa.
Vaikka koirat ovat ihmisen parhaita ystäviä, niiden sisimmässä voi piillä suden vaistot ja käyttäytyminen, joiden tunnistaminen on tärkeää. Koiranomistajien ja yhteisöjen on oltava valppaana, jotta voimme ehkäistä vaaratilanteita ja edistää turvallisuutta kaikille osapuolille. Koulutus, valvonta ja tietoinen suhtautuminen koiran luontoon ovat avainasemassa.
Älkää ottako mitään lemmikkiä!
Joudutte niistä kuitenkin luopumaan joskus!
Vierailija kirjoitti:
Älkää ottako mitään lemmikkiä!
Joudutte niistä kuitenkin luopumaan joskus!
Ei olisi kannattanut sinunkaan syntyä kun kuitenkin kuolet joskus. 🤯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI.
Ai niin vielä: se ei todellakaan ole pyyteetöntä rakkautta, vaan kiintymystä, jonka saat antaessasi eläimelle ruoan ja suojan. Koira etenkin kiintyy ruokkijaansa, kissa on monimutkaisempi tavoiltaan.
Mutta kissa ei tuo samaa rikkautta elämään mitä koira. 😪
Vierailija kirjoitti: Koiran ottaminen lemmikiksi saattaa olla vähemmän kestävä valinta ympäristön kannalta useista syistä. Koirat tarvitsevat eläinperäistä ravintoa, jonka tuotanto kuluttaa runsaasti luonnonvaroja ja lisää kasvihuonekaasupäästöjä. Ne myös tuottavat jätettä, joka voi saastuttaa maaperää ja vesistöjä, sekä vaikuttaa paikalliseen luontoon, erityisesti ulkona vaellellessaan. Koiran hoito vaatii resursseja, mukaan lukien aikaa ja rahaa, mikä voi johtaa keinotekoisiin ja vähemmän kestäviin käytäntöihin. Kaiken kaikkiaan, koiran pitäminen kaipaakin tarkkaa harkintaa, jos ilmaston pelastaminen on ensisijaisen tärkeää.
Mulla ei ole autoa, syön tosi vähän punaista lihaa, asun pienehkössä asunnossa, en juuri matkusta tai harrasta mitään mistä aiheutuu runsaasti päästöjä. Ns. sallin itselleni pienen ilmastopaheen, koska ihminen vain olen. Ap
Vierailija kirjoitti:
EI.
Minua juuri nyt orjuuttaa tällainen toy villakoira, joka ei voi mennä senttiäkään kauemmaksi minusta vaan makoilee minun päällä enkä voi liikkua ja se tulee koko ajan eteen kun haluan nähdä ruudun.
Koira oli ensimmäiset 10 vuotta pelkillä rokotuksilla, sitten se alkoi hampaiden hoidot, läppä vika jonka toteamiseen meni vajaa 500 euroa, nyt taas hammashoito ja oli jo remontti, sydänlääkkeet jne. Rahaa menee mutta menköön, ihan parasta on koiran kanssa käydä metsässä lenkillä, tuossa se vieressä pötköttelee vielä väsyneenä eilisestä hammashoidosta
Kyllä kannatta jos on mahdollisuus. Mulla ei valitettavasti ole, olen köyhä sinkku työtön. En millään pystyisi maksamaan koiran ruokaa, lääkärikuluja tai hoitopaikkaa jos vaikka joudun itse sairaalaan. Mutta te ketkä pystytte niin hommatkaa ehdottomasti ja mieluusti kaksi että niillä on eläinseuraa toisistaan.
Minua häiritsee koirissa se haju. Siis koirta haisevat pahalta. Muuten voisi olla ihan kivakin.
Katso pentulive Yle areenasta.