Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotias jätetty päiväkodin pihalle yksin

Vierailija
28.03.2023 |

Voi kauhea, en kyllä voisi enää viedä lastani kyseiseen päiväkotiin. Aivan hirveää. Jos vanhemmat jättäisivät 3-vuotiaan yksin, eikö kyseessä olisi heitteillejättö ja lasua pukkaisi (aiheellisesti). Nyt kun päiväkoti tekee niin, asiaa "selvitellään".
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009478142.html

Kommentit (1860)

Vierailija
321/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tässä haluaisi ajatella, että viimeisenä vuorossa ollut hoitaja olisi saanut vaikka puhelun, että omalla lapsella/puolisolla/muulla läheisellä hätä ja tullut sen takia kiirus lähteä päiväkodista ja jäänyt siksi pikkuinen huomaamatta. Ei mikään muu voi selittää tuota kuin se, että sillä hoitajalla on ollut ns. "isompi paniikki" päällä kuin minkä hänen toimintansa on aiheuttanut.

Tuskin kuitenkaan kyse tästä, vaan ihan perushuolimattomuudesta. Juuri tuon takia en halua laittaa lastani päiväkotiin vaan yritän saada perhepäivähoitajalle. Siellä ainakin ON se yksi ainoa syypää, jos jotain tapahtuu eikä niin, että ajatellaan että kyllä joku muu hoitaa...

tai toisen ryhmän hoitajat ovat kirjanneet lapsen vahingossa ulos ja kun lapsi leikkinyt "piilossa" viimeinen hoitaja ei ole huomannut että lapsi onkin pihalla, kun omasta ryhmästä kaikki on haettu

Tai: Hetkinen, SirkkuSeppo on uloskirjaamatta. *SirkkuSeppoooo*, pihalla *SirkkuSeppooooo*. Jaahas, taas Irmeli on unohtanut kirjauksen.

Vierailija
322/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espoossa siis tosiaan pitää hakuaika merkitä sähköiseen järjestelmään pari vk ennen. Ja ymmärtääkseni näiden merkittyjen hakuaikojen mukaan laaditaan henkilökunnan työvuorolistat. Sillä työvuorosuunnittelu tietenkin perustuu siihen, että paikalla on oikea määrä hoitajia suhteessa lapsimäärään ja vähintään yksi työntekijä vuorossa siihen saakka, että viimeinenkin lapsi voi olla hoidossa sovittuun kellonaikaan saakka.

Hesarin jutussa sanotaan, että huoltaja oli ilmoittanut lapsen hakuajaksi klo 17 (viimeistään) ja että päiväkodin virallinen aukioloaika on klo 17:30 saakka. Kuitenkin jo ennen klo 16:45 oli kaikki työntekijät lähteneet pois töistä. Jutusta ei käy ilmi koska työntekijät oli lähteneet.

Mutta onko siis työvuorot suunniteltu niin, että yhtään työntekijää ei ole laitettu vuoroon, joka päättyisi klo 17 tai klo 17:30 vaan kaikkien työvuoro oli laitettu päättymään jo selvästi ennen klo 16:45? Vai onko työntekijä tai työntekijät vain päättäneet lähteä töistä paljon ennen sovitun työvuoron päättymistä?

Sillä ei ole mitään merkitystä, miten työvuorot on suunniteltu. Viimeinen aikuinen, joka on paikalla, on velvollinen olemaan siellä sekunnilleen niin pitkään kuin viimeinenkin lapsi on haettu. Jos varsinaista hakijaa ei kuulu, soitetaan hänelle. Jos ei vastaa, soitetaan varahakijalle. Jos hänkään ei vastaa, soitetaan sosiaalipäivystykseen. Viimeistään sieltä tulee joku hakemaan lapsen ja tasan siihen saakka, kunnes lapsi on lähtenyt hakijansa mukaan, viimeisenä paikalla oleva hoitaja on myös paikalla. Tähän on hyvin yksinkertaiset ja yksiselitteiset ohjeet jokaisessa Suomen päiväkodissa. Lasta ei IKINÄ jätetä yksin, vaikka olisi millaisten vuorot. 

Vaikka kaikki tuo on totta mitä sanot ja olen niistä samaa mieltä, niin on sillä silti aika paljonkin merkitystä, että miten työvuorot oli laitettu. Koska jos kyseessä on yksi työntekijä, joka luvattomasti poistui töistä ennen työvuoron päättymistä vaikka oli ainoana sulkuvuorossa, niin kyse on vain yhden työntekijän tekemästä rikkeestä. Mutta jos kyse olikin siitä, että työvuorot on suunniteltu niin, että kenellekään työntekijälle ei oltu laitettu myöhäistä vuoroa ollenkaan, niin kyseessä on jo isompi systeemitason virhe, jossa tarvitaan laajemmat selvitykset miten näin voi tapahtua ja onko paljonkin ollut päiviä, joina työvuorot on laadittu väärin.

Meillä viimeinen vuoro päättyy klo 17. 00

Mutta jos varmistetusti viimeinen lapsi lähtee 16.30, ei ole pakko olla loppuun asti. Kunhan on varma ettei yhtään lasta ole paikalla. Ei vuoron päättyessäkään voi vain huitaista tiehensä vaan on katsottava että varmasti voi lähteä eikä ketään haeta myöhässä.

Mutta käytkö viimeisen lapsen lähdettyä vielä hoitamassa sisällä jotain esim viemässä kännykän tms? Vai lähdetkö samalla portista kuin se viimeinen lapsi vanhempineen?

Haen siis sitä, että jos viimeisen lapsen lähdettyä jää vielä hetkeksi paikalle ei varmasti voi olla huomaamatta, että pihalla istuu/kävelee/keinuu/tms vielä joku henkilö.

sulkee lelu vataston, vie kännykät ,sammuttaa valot ja laittaa hälyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Jos kukkahattutäti viitsisi vielä avata mikä tässä oli järkyttävää vastuuttomuutta? Tettiläinen ei ollut yksin kun paikalle tuli vanhustenpiiri (ja sen vetäjä/t). Tettiläinen on jo sen ikäinen, että pitää ottaakin vastuuta asioista.

Vanhustenpiirille yuskin kuuluu lasten vanhtiminen! Tämä tet-sankari, olet tehnyt virheen jäämällä vastuuseen lapsista, et olisi saanut! Sinuna tekisin ilmoituksen johonkin seurakuntaneuvostoon tms, ei lapsi ole vastuussa kerhoista, tettiläinen on lapsi vielä!

Tämäpä, vanhustenpiirille ei todellakaan kuulu lasten vahtiminen, kyseessähän on (todennäköisesti) ihan erillinen toimija. Jos olisin itse vetämässä jotain vanhuskerhoa en todellakaan ottaisi vastuuta vieraista lapsista joita en tunne ja joiden hoidosta, menoista ja vanhemmista minulla ei ole mitään tietoa.

Mistä vastuusta te jauhatte? Ei seurakunnan iltapäivätoiminnassa olla vastuussa yhtään kenestäkään siinä vaiheessa kun pukevat vanhempia odottaessaan. Osa heistä lähtee kotiin ihan itse.

Vierailija
324/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ryhmän viimeisenä aikuisena ollut sijainen, joka ei tunnista lapsia ja ei ole kokemusta ja tietoa lasten uloskirjauskäytännöistä. Pahimmillaan ollut sulkuvuorossa. Tai oikeastaan pahimmillaan suurin osa koko päiväkodin työntekijöistä on ollut sijaisia.

Minulla on ollut kaverina sijaisina aivan kaikenlaista. Vasta 18v täyttänyttä lukiolaista jne. Poikia, jotka eivät ole koskaan leikkineet edes pilkusisarusten kanssa mutta on saatu jonku sisko poika täyttämään paperilla kasvattajatarve. Hehän ovat siis kasvatusvastuussa, eli tarvittaessa pitäisi pystyä hallitsemaan koko ryhmää hetken yksin, hoitamaan juurikin iltapäiväulkoilu&kuulumisten vaihto.

Rahallahan saisi nämä estetty. Eli koulutetuille hoitajille ja opettajille palkankorotukset, epäpäteville sijaisille pienempi palkka kuin päteville ja jonkinasteiset pätevyysvaatimukset niille epäpätevillekin (esim. alan opiskelija).

Itse olen varhaiskasvatusalan jättänyt ja toivottavasti työllistyn vielä toiselle alalle.

Minä olen ollut se 18v sijainen joskus ja se oli ihan hirveää. Tästä on kyllä jo yli kymmenen vuotta. En ole hyvä lasten kanssa vieläkään. Kerran pari lasta unohtuivat leikkimään koulun takapihalle, näiden koulukyyti oli kurvannut noin 5min aikaisemmin pois. Siinä sitten ihmeteltiin siivoojan kanssa kenelle soitetaan tästä. Koulun piha oli siis aivan valtava ja täynnä ojia, puskia ja metsikköä, lasten kaitseminen oli paikasta toiseen ryntäilyä ja mahdottoman kaaoksen hallitsemista.

Vierailija
325/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa on käytössä kirjaamisjärjestelmä päiväkotien puhelimissa, siksi työntekijät niitä kännyköitä räplää. Sinne merkataan saapuneet lapset, kuka on pois, kuka haettu. Myös päivän kuulumiset kirjataan sinne lapsen kohdalle. Jokainen kasvatusvastuullinen työntekijä myös leimaa itsensä sisään vuoron alkaessa ja vuoron päättyessä. Jos kaikki lapset ovat haettu ja päiväkoti ja piha tarkistettu viimeisestä vuorosta voi lähteä aiemmin, koska työntekijöillä on usein työaika plussalla. Koska useammin sitä omaa vuoroa joutuu venyttämään, kun joku on pois tai lapsia niin runsaasti hakematta, että ei voi jättää työkaveria yksin. Sijaiset eivät saisi sulkea taloa, jos ovat päivän tai parin keikalla. Kasvatusvastuullinen pitää olla aina paikalla ja sulkemassa, millekään harjoittelijoille lapsia ei saa jättää. Puhumattakaan siitä, että harjoittelija olisi viimeisenä paikalla yksin.

Vierailija
326/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse Seuren sijaisena toimivana voin kertoa että on erittäin vaikea toimia uudessa päikyssä tuntemattomien lasten kanssa. Päivä pelkkää hullunmyllyä. Tässä on nyt jotain tapahtunut/väärinkäsitys tai jotain. En nyt menis työntekijää heti lynkkäämään. Lisää henkilökuntaa kiitos. Ja menkää itse kylmiltään kokeilemaan, saattaa mielipiteet muuttua.

olen ollut, silloin oli lista ketä lapsia paikalla ja kun lapsi haettiin se kirjattiin ulos/viivan nimeen että on haettu

Ongelmahan tulee sijaisena iltavuorossa siinä, että sinulla on esim. 14 lasta, joita et tunne ulkonäöltä etkä heidän vanhempiaan ulkonäöltä. On ne lapset ja lista lasten nimistä, joita viivataan yli.

Sitten tulee pahin hetki klo 16, vanhempia tulee useampi hakemaan. Jonossa voi olla neljäkin vanhempaa. Olet ryhmän ainoa aikuinen. Joudut jokaiselta kysymään lapsen nimen ja et välttämättä ehdi heti vetää viivaa yli, sillä joku lapsi vie sillä hetkellä huomiosi. Joku vanhempi ei välttämättä vaihda kuulumisia sinun kanssa, koska olet sijainen ja hän sitten vain vilkuttaa nopeasti jollekin tutulle aikuiselle ja häipyy. Sijaisena näitä kohtaa melko usein parikin. Sitten lasket lapsia ja olet jo tässä vaiheessa suht sekaisin, sillä luku ja lista ei täsmää. Juttelet nopeasti toisen aikuisen kanssa (jolla on myös jonoa) ja huomaatte, että vanhempi on hakenut lapsen. Lapsella on sama nimi kuin jollain toisella ja keskustelun keskeyttää toisten lasten riita. Vahinkoriskit alkavat kasvamaan huomattavasti tässä vaiheessa, sillä edelleenkään et tunne lapsia ulkonäöltä ja nimeltä.

Luulen kyllä, että kuka tahansa useammassa päiväkodissa työskennellyt ymmärtää, että noin voi käydä jos kokematon sijainen on iltavuorossa. Silloin toisilla aikuisilla on iso vastuu seurata, että sijainen pysyy lapsista kärryillä. Jos taas suurin osa työntekijöistä on sijaisia, niin kyllä se on tosi iso riski turvallisuudelle.

Vierailija
327/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa on käytössä kirjaamisjärjestelmä päiväkotien puhelimissa, siksi työntekijät niitä kännyköitä räplää. Sinne merkataan saapuneet lapset, kuka on pois, kuka haettu. Myös päivän kuulumiset kirjataan sinne lapsen kohdalle. Jokainen kasvatusvastuullinen työntekijä myös leimaa itsensä sisään vuoron alkaessa ja vuoron päättyessä. Jos kaikki lapset ovat haettu ja päiväkoti ja piha tarkistettu viimeisestä vuorosta voi lähteä aiemmin, koska työntekijöillä on usein työaika plussalla. Koska useammin sitä omaa vuoroa joutuu venyttämään, kun joku on pois tai lapsia niin runsaasti hakematta, että ei voi jättää työkaveria yksin. Sijaiset eivät saisi sulkea taloa, jos ovat päivän tai parin keikalla. Kasvatusvastuullinen pitää olla aina paikalla ja sulkemassa, millekään harjoittelijoille lapsia ei saa jättää. Puhumattakaan siitä, että harjoittelija olisi viimeisenä paikalla yksin.

Sijainen toimii ihan kuten muutkin, harjoittelija ei tietenkään.

Vierailija
328/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti saavat hyvä korvaukset. Tuonne en ainakaan enää lasta veisi. Olen aina ihmetellyt miten porukka ylipäätään edes uskaltaa viedä omia lapsiaan päiväkotiin muiden vastuulle. Jos mulla olisi lapsia, ei päiväkoti olisi edes vaihtoehto.

Niin että mitkä korvaukset? Mitkä olivat henkilövahingot? Rahalliset vahingot? Kuinka paljon vanhemmat menettivät rahaa? 

Vakava tapaus, eikä näin saisi tapahtua. Arvelen, että merkitty työaika on loppunut ja viimeiset työntekijät ovat poistuneet ajattelematta kokonaisuutta; on tehty vain mikä on työlistassa ollut.

En tiedä, onko päiväkodeissa tulo- ja poistumiskuittaukset, jos ei ole, niin lapsi on voinut olla piilossa eikä

viimeinen hoitaja ole nähnyt häntä. Tosin ihmettelen jos tuloja ja hakuja ei kuitattaisi mitenkään.

Vierailija
329/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti saavat hyvä korvaukset. Tuonne en ainakaan enää lasta veisi. Olen aina ihmetellyt miten porukka ylipäätään edes uskaltaa viedä omia lapsiaan päiväkotiin muiden vastuulle. Jos mulla olisi lapsia, ei päiväkoti olisi edes vaihtoehto.

Niin että mitkä korvaukset? Mitkä olivat henkilövahingot? Rahalliset vahingot? Kuinka paljon vanhemmat menettivät rahaa? 

Vakava tapaus, eikä näin saisi tapahtua. Arvelen, että merkitty työaika on loppunut ja viimeiset työntekijät ovat poistuneet ajattelematta kokonaisuutta; on tehty vain mikä on työlistassa ollut.

En tiedä, onko päiväkodeissa tulo- ja poistumiskuittaukset, jos ei ole, niin lapsi on voinut olla piilossa eikä

viimeinen hoitaja ole nähnyt häntä. Tosin ihmettelen jos tuloja ja hakuja ei kuitattaisi mitenkään.

Monesta paikasta ne poistettiin korona-aikana, toki ne korjaukset on palautettu, mutta enpä ihmettelisi jos ei kaikissa paikoissa.

Vierailija
330/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesta paikasta ne poistettiin korona-aikana, toki ne korjaukset on palautettu, mutta enpä ihmettelisi jos ei kaikissa paikoissa.

*kirjaukset

Vierailija
331/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaiset eivät saisi sulkea taloa, jos ovat päivän tai parin keikalla. Kasvatusvastuullinen pitää olla aina paikalla ja sulkemassa, millekään harjoittelijoille lapsia ei saa jättää. Puhumattakaan siitä, että harjoittelija olisi viimeisenä paikalla yksin.

Sijaisia on toki erilaisissa sijaisuuksissa, mutta keikka työntekijät eivät saisi sulkea, koska heille talo, lapset ja vanhemmat eivät ole tuttuja. Heillä ei ole avaimia, eikä myöskään pääsyä lasten tietoihin esim. kenelle soittaa, jos lasta ei haeta, eikä vanhempaa tavoiteta.

Vierailija
332/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaiset eivät saisi sulkea taloa, jos ovat päivän tai parin keikalla. Kasvatusvastuullinen pitää olla aina paikalla ja sulkemassa, millekään harjoittelijoille lapsia ei saa jättää. Puhumattakaan siitä, että harjoittelija olisi viimeisenä paikalla yksin.

Sijaisia on toki erilaisissa sijaisuuksissa, mutta keikka työntekijät eivät saisi sulkea, koska heille talo, lapset ja vanhemmat eivät ole tuttuja. Heillä ei ole avaimia, eikä myöskään pääsyä lasten tietoihin esim. kenelle soittaa, jos lasta ei haeta, eikä vanhempaa tavoiteta.

Sijaisia ne keikkalaisetkin on. Jos sulla ei ole vakihenksua, jolle vuoro laittaa, pakkohan sun on mennä sillä mitä on.

Vierailija
333/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tietoa oliko S2 hoitaja joka jätti lapsen?

Vierailija
334/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö 18 v tekee päiväkotikeikkaa eikä ikinä ole jäänyt ainoaksi aikuiseksi taloon. Työ koostuu lähinnä ulkoiluvuoroista, lasten kanssa leikkimisestä ja valvonnasta yleensä, retkivalvonnasta, ruuan tarjoilusta, pöytien pyyhkimisestä, nukkarivuoroista. Aina on talossa erikseen ammattilaiset.

Vierailija
335/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö 18 v tekee päiväkotikeikkaa eikä ikinä ole jäänyt ainoaksi aikuiseksi taloon. Työ koostuu lähinnä ulkoiluvuoroista, lasten kanssa leikkimisestä ja valvonnasta yleensä, retkivalvonnasta, ruuan tarjoilusta, pöytien pyyhkimisestä, nukkarivuoroista. Aina on talossa erikseen ammattilaiset.

Noinhan sen kuuluu mennä. Paikat voi kuitenkin olla erilaisia.

Vierailija
336/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten pitääkin ja 90% näin onkin.

Vierailija
337/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa on 10 min. aikaikkuna. Lapsen äiti saapui päiväkodille miehensä kanssa kello 16.45. Paikalla ei ollut aikuisia. Päiväkodille oli ilmoitettu, että lapsi haetaan ennen viittä.

Ovatkohan ilmoittaneet hakevansa 16:30 ja olleet myöhässä?

Vierailija
338/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa on 10 min. aikaikkuna. Lapsen äiti saapui päiväkodille miehensä kanssa kello 16.45. Paikalla ei ollut aikuisia. Päiväkodille oli ilmoitettu, että lapsi haetaan ennen viittä.

Haloo.. Ei tarkoita aikaikkuna sitä, että sen sulkeuduttua lapsi jätetään sitten yksin.

Vierailija
339/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä lasta siltikään jätetä yksin. Jos vanhempi on myöhässä häntä tai muita hakijoita yritetään tavoittaa, jos ei ketään saada kiinni on otettava yhteyttä sossuun.

Vierailija
340/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut harjoittelijana todella nuorena vahtimassa päivän päätteeksi yhden ainoan yhtä epäpätevän ja nuoren kollegan kanssa 21 lapsen joukkoa ulkona. Ei ikinä ollut tilannetta, että joku unohtuisi yksin päiväkotiin. Kyllä siinä jo nuorena likkana piti koko ajan silmällä ketä jo haettiin ja leikkiikö ryhmä normaalisti eikä ole kiusaustilanteita tai muita ongelmia meneillään.

Lapsi ei voi jäädä epähuomiossa pihaan aidattuun alueeseen kun itse lähtee viimeisenä töistä. Huonoa valvontaa. Oliko känny kuonon alla jota hoitaja seurasi ja jossain vaiheessa heräsi kun oli hiljaista ja lapsi sopivasti vaikka lumikasan takana. Hoitaja löi kamansa kassiin ja häipyi tarkistakaapa kun menette päiväkotiin sillä kännyjähän niistä osa räplää koko ajan.

Tottakai räplää, koska käytössä järjestelmä, johon ne haetut kuitataan yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi