3-vuotias jätetty päiväkodin pihalle yksin
Voi kauhea, en kyllä voisi enää viedä lastani kyseiseen päiväkotiin. Aivan hirveää. Jos vanhemmat jättäisivät 3-vuotiaan yksin, eikö kyseessä olisi heitteillejättö ja lasua pukkaisi (aiheellisesti). Nyt kun päiväkoti tekee niin, asiaa "selvitellään".
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009478142.html
Kommentit (1860)
Tiedättekö mammat, että minua ei yllätä yhtään. Itse en ole vienyt lapsiani päivähoitoon. Olen ollut sekä päiväkodissa että alakoulussa töissä. Tämä nykymeno ei kestä päivänvaloa kummassakaan paikassa ainakaan pk-seudulla. Pitäkää lapset kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä on?
Etkö osaa lukea?
"Lapsen äiti ja hänen miehensä" löysivät lapsen päiväkodin pihalta.
Lapsi on haettu sovittuun aikaan, koko sukuko pitäisi haussa olla mukana? Yleensä jompikumpi vanhemmista hakee lapsen, ei molemmat.
välillä hakee kummatkin vanhemmat, välillä mummo, vaari, kummin kaima jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä on?
Etkö osaa lukea?
Mitä väliä oliko tuo Bio-isä, onko oikea isä hulttio, vaiko kenties vainaja. Vanhemmat eivät ole tässä toimineet väärin. He ovat hakeneet lapsen ilmoitetun ajankohdan mukaisesti. Joten ei ole yhtään mitään väliä siitä minkälainen on perheen vanhempien kokoonpano! Argh!
Vierailija kirjoitti:
Jokohan saataisiin loppu sille jeesustelulle, että lapsen oikeus on saada laadukasta varhaiskasvatusta päiväkodissa.
Juuri näin. Vanhemmat käyttävät sitä vain tekosyynä, kun eivät jaksaisi hoitaa niin sitten millään pientä lastaan kotona, tai muutenkaan viettää kovin paljoa aikaa lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö mammat, että minua ei yllätä yhtään. Itse en ole vienyt lapsiani päivähoitoon. Olen ollut sekä päiväkodissa että alakoulussa töissä. Tämä nykymeno ei kestä päivänvaloa kummassakaan paikassa ainakaan pk-seudulla. Pitäkää lapset kotona.
Totta! Opettajakin lähtevät ja vaihtavat alaa kun kouluissa on niin hirveää nykyisin. Päiväkodista ovat vaihtaneet jo aikapäivää sitten. Ketä siellä enää on? Jotain SEURElaisia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri riski oli, että lapselle olisi käynyt jotain.
Hyvin onneksi kaikki meni, vaikka lapsi jätettiin tarhan toimesta heitteille. Varmat potkut on sille henkilölle jonka vastuulla lapset oli.https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eddb2812-de8c-4b3f-842b-805115459285
Tuon jutun lopussa on seurauksia mitä päiväkodeille on erilaisista rikkomuksista tullut. Aika monet ova selvinneet huomautuksella ja käskyllä kiinnittää asiaan parempaa huomiota.
Mä en voisi luottaa ihmisiin, jotka jotenkin laiminlyövät lapsia. Ihan hirveältä tuntuisi viedä sellaiseen tarhaan lastansa.
Jos lapselle kävisi kalpaten tarhassa niin silloin viimeistään pitäisi antaa potkut ja rikostuomiot.
Tahallisuudesta ainaskin pitäisi antaa potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmeellisempää tässä on? Kyllä 3- vuotias kyllä pärjää.
Mitä jos olisi jollain tavalla päässyt pihalta pois ja juossut auton alle? 3-vuotiasta pitää seurata silmä tarkkana.
Tai pudonnut keinusta, työntänyt suunsa täyteen hiekkaa, kaatunut ja loukannut itsensä.
😅 3-vuotias lapsi, ei 1-vuotias. Etkö sä anna lapsesi tehdä mitään, kun kaikessa näet kuolemanvaaran?
Lapsen ei kannata kommentoida asiaa, josta ei mitään tiedä.
Tiedän kuule aika paljon. Ton ikäinen ei tunge hiekkaa suutaan täyteen (ja mitä sitten vaikka tunkisikin) tai satuta itseään normaaleissa leikeissä. Helikopterivanhemmuus haisee tänne asti taas.
Miksi jatkat jankkausta, vaikka et ilmiselvästi tiedä yhtään, millaisia 3-vuotiaat ovat? Niin ja voi sitä kuule ihan aikuinenkin satuttaa itseään, jos et vielä tiennyt.
Sinähän tässä väität 3-vuotiasta täysin kykenemättömäksi leikkimään.
Älä jaksa. Kukaan ei ole missään väittänyt mitään tuollaista.
No onhan. Juu, kaikkea voi sattua, mutta todennäköisyys tuon ikäisellä on melko pieni, hän kun osaa jo kaikenlaista eikä syöksy pää edellä hiekkalaatikkoon tai kaatuile kävellessään.
Juuri näin. Nämä kaikessa riskin näkevät eivät anna 3-vuotiaan leikkiä ja kiivetä vaikka se on heille ensisijaisen tärkeää. Tuon ikäinen normaalisti kehittynyt lapsi ei syö hiekkaa tai putoa keinusta.
Siitä ei olisi tarvinnut kuin jonkun sairaan kenopään kävellä ohi ja napata lapsi mukaansa -- kenen olisi ollut vastuu / mitä vanhemmat olisi tehneet jos pk olisi ollut kiinni ja piha tyhjä (ja lapsi jonkun pedarin kotona kadoksissa kaikilta).
Miten kauan olis mennyt ennenkuin pk olisi myöntänyt että lasta ei ole vanhempi hakenut ja olisi edes päästy aloittamaan etsinnät???Nyt eletään valitettavasti kovin erilaista aikaa kuin " silloin kun minä olin kolme ja vahdin jo pienempiä sisaruksiani kun vanhemmat kävi töissä" -- onneksi JA VALITETTAVASTI.
Kertakaikkisen järkky tapahtuma ja todellakin selvitettävä pk käytänteet ja miten tämä on voinut tapahtua, ja tehdä se myös julkisesti, ei onnetonta mokaajaa suojaten "tässä nyt on päässyt tapahtumaan inhimillinen virhe" blaablaabla.
Mutta näin ei käynyt, joten turha sitä on jossitella ja maalailla piruja seinille. Kaikki päättyi kuitenkin onnellisesti. Kukaan ei kuollut. Kukaan ei traumatisoitunut. Kaikki on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri riski oli, että lapselle olisi käynyt jotain.
Hyvin onneksi kaikki meni, vaikka lapsi jätettiin tarhan toimesta heitteille. Varmat potkut on sille henkilölle jonka vastuulla lapset oli.https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eddb2812-de8c-4b3f-842b-805115459285
Tuon jutun lopussa on seurauksia mitä päiväkodeille on erilaisista rikkomuksista tullut. Aika monet ova selvinneet huomautuksella ja käskyllä kiinnittää asiaan parempaa huomiota.
Mä en voisi luottaa ihmisiin, jotka jotenkin laiminlyövät lapsia. Ihan hirveältä tuntuisi viedä sellaiseen tarhaan lastansa.
Jos lapselle kävisi kalpaten tarhassa niin silloin viimeistään pitäisi antaa potkut ja rikostuomiot.
Tahallisuudesta ainaskin pitäisi antaa potkut.
Pitäis pitäis, pitäis olla viinatehdaskin. Kuuluu sanontakin. Oikeasti tosiaan näillä huomautuksilla pääsee suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokohan saataisiin loppu sille jeesustelulle, että lapsen oikeus on saada laadukasta varhaiskasvatusta päiväkodissa.
Juuri näin. Vanhemmat käyttävät sitä vain tekosyynä, kun eivät jaksaisi hoitaa niin sitten millään pientä lastaan kotona, tai muutenkaan viettää kovin paljoa aikaa lapsen kanssa.
Totta. Ja jos ei luota päiväkotien täteihin, niin aina voi lapsen viedä perhepäivähoitoon. Tai palkata kotiin lapselle oma hoitaja. Se on ihan omasta valinnasta kiinni, missä haluaa lapsensa aikaansa viettävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me käveltiin 70-luvulla veljen kanssa eskariin yksin jo 4 vuotiaana, matkaakin oli 1.5km.
Missä päin oli 70-luvulla eskareita? Ja miksi niihin meni 4-vuotiaat?
Itseasiassa:
Nykymuotoinen esiopetus sai alkunsa 1960– ja 1970 –lukujen vaihteessa ja toinen esiopetuksen uudistamisaalto ajoittui 1990-luvun puoliväliin.
Mutta ei sinne siltikään 4-vuotiaana menty.
t. eri
Niin? Tuo henkilö kysyikin, missäpäin näitä eskareita tuolloin oli.
Suomessa päin. Etkö osaa lukea?
Hän tarkoitti, että missäpäin Suomea. Vaikka sinulla onkin koulu jo tältä päivältä ohi, niin voisit treenata luetun ymmärtämistä vaikkapa lukemalla hyvää kirjaa. Tsemppiä, kaveri!
Älä viitsi olla epärehellinen. Tuossa selvästi implikoitiin että mitään eskareita ei tuohon aikaan ollut.
t. eri
Tuota noin, korjaan tähän pätkään vielä yhden pikkujutun. Teknisesti 70- luvulla oli mahdollista, että 4v oli eskariryhmässä hoidossa ja touhusi päivän aikana kaikkea mitä eskaritkin.
Silloin ei tosin tietääkseni hukattu lapsia samaan tahtiin kuin nykyään.
T. jälleen eri kuin aiemmat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos olisi jollain tavalla päässyt pihalta pois ja juossut auton alle? 3-vuotiasta pitää seurata silmä tarkkana.
Tai pudonnut keinusta, työntänyt suunsa täyteen hiekkaa, kaatunut ja loukannut itsensä.
😅 3-vuotias lapsi, ei 1-vuotias. Etkö sä anna lapsesi tehdä mitään, kun kaikessa näet kuolemanvaaran?
Tiedän kuule aika paljon. Ton ikäinen ei tunge hiekkaa suutaan täyteen (ja mitä sitten vaikka tunkisikin) tai satuta itseään normaaleissa leikeissä. Helikopterivanhemmuus haisee tänne asti taas.
Miksi jatkat jankkausta, vaikka et ilmiselvästi tiedä yhtään, millaisia 3-vuotiaat ovat? Niin ja voi sitä kuule ihan aikuinenkin satuttaa itseään, jos et vielä tiennyt.
Sinähän tässä väität 3-vuotiasta täysin kykenemättömäksi leikkimään.
Älä jaksa. Kukaan ei ole missään väittänyt mitään tuollaista.
No onhan. Juu, kaikkea voi sattua, mutta todennäköisyys tuon ikäisellä on melko pieni, hän kun osaa jo kaikenlaista eikä syöksy pää edellä hiekkalaatikkoon tai kaatuile kävellessään.
Juuri näin. Nämä kaikessa riskin näkevät eivät anna 3-vuotiaan leikkiä ja kiivetä vaikka se on heille ensisijaisen tärkeää. Tuon ikäinen normaalisti kehittynyt lapsi ei syö hiekkaa tai putoa keinusta.
Siitä ei olisi tarvinnut kuin jonkun sairaan kenopään kävellä ohi ja napata lapsi mukaansa -- kenen olisi ollut vastuu / mitä vanhemmat olisi tehneet jos pk olisi ollut kiinni ja piha tyhjä (ja lapsi jonkun pedarin kotona kadoksissa kaikilta).
Miten kauan olis mennyt ennenkuin pk olisi myöntänyt että lasta ei ole vanhempi hakenut ja olisi edes päästy aloittamaan etsinnät???Nyt eletään valitettavasti kovin erilaista aikaa kuin " silloin kun minä olin kolme ja vahdin jo pienempiä sisaruksiani kun vanhemmat kävi töissä" -- onneksi JA VALITETTAVASTI.
Kertakaikkisen järkky tapahtuma ja todellakin selvitettävä pk käytänteet ja miten tämä on voinut tapahtua, ja tehdä se myös julkisesti, ei onnetonta mokaajaa suojaten "tässä nyt on päässyt tapahtumaan inhimillinen virhe" blaablaabla.
Lopeta syyllistäminen ja osoita tuo kritiikki päättäjille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkytys oli mielestäni myös ylimitoitettua, tekevälle sattuu vaikka ei saisi. Ei ehkä ihan poliisin ja kotiin pelkäämään jäämisen väärti, itse olisin ehkä vähän puhutellut vaan päiväkodin johtajaa. Toki tämä olikin Espossa, joka on vähän sellainen karen-landia toisinaan.
Okei, sun mielestä liioiteltu järkytys. Millä sitten selität sen, että jos vanhempi jättää kolmevuotiaan yksin, niin se on lastensuojeluasia ja rikos. Mutta kun päiväkodissa tehdään sama, niin pitäisi vain kohauttaa olkia että sellaista sattuu. Ei kuule saa sattua.
Ei saakkaan sattua mutta miksi ylireagoida, kun ei tekemätöntä tehdyksi saa.
Ei se paljoa auta enää siinä vaiheessa hosua, kun pjaskat on jo housussa.
Ennemminkin pitäisi olla tyytyväinen ja kiitollinen, että mitään vakavampaa ei tapahtunut eikä ruveta ylireagoimaan.
Oletkohan ns. rento "maallikko" vai päiväkodin johtaja?
Oman lapsen pk-ryhmässä jäi alle 2-vuotias päiväulkoilusta ulos yksin. Oli talvi. Ohikulkija oli huomannut että lapsi itkee yksin aidatulla pihalla. Muut olivat jo menossa ruokailun jälkeen levolle joten noin tunnin oli ulkona yksin. Kuulin hakiessa kun tätä selitettiin tämän lapsen äidille kun olin samaan aikaan hakemassa omaani. Tämä äiti otti asian ihmeen rauhallisesti, itse olisin hermostunut täysin.
Ei sanota etukäteen hoitajille jos lasta tullaan hakemaan ajoissa vaan sovittu hoitopäivän mukaan mennään. Täällä pitää ilmoittaa hoitoajat pari viikkoa ennen. Joskus haen ajoissa mutta en koskaan sano sitä etukäteen vaikka tietäisin että haen aiemmin. Jokaisesta vastaavasta tapauksesta rikosilmoitus, kyllä siitä jotain nuhtelua tai puhuttelua seuraa hoitajille kun seuraava lapsi kaapataan, vammautuu tai kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä on?
Etkö osaa lukea?
Lapsi on haettu sovittuun aikaan, koko sukuko pitäisi haussa olla mukana? Yleensä jompikumpi vanhemmista hakee lapsen, ei molemmat.
välillä hakee kummatkin vanhemmat, välillä mummo, vaari, kummin kaima jne
Sulla oli niin kiire pätemään, että et huomannut lainaamassasi viestissä sanaa "YLEENSÄ"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me käveltiin 70-luvulla veljen kanssa eskariin yksin jo 4 vuotiaana, matkaakin oli 1.5km.
Missä päin oli 70-luvulla eskareita? Ja miksi niihin meni 4-vuotiaat?
Itseasiassa:
Nykymuotoinen esiopetus sai alkunsa 1960– ja 1970 –lukujen vaihteessa ja toinen esiopetuksen uudistamisaalto ajoittui 1990-luvun puoliväliin.
Mutta ei sinne siltikään 4-vuotiaana menty.
t. eri
Niin? Tuo henkilö kysyikin, missäpäin näitä eskareita tuolloin oli.
Suomessa päin. Etkö osaa lukea?
Hän tarkoitti, että missäpäin Suomea. Vaikka sinulla onkin koulu jo tältä päivältä ohi, niin voisit treenata luetun ymmärtämistä vaikkapa lukemalla hyvää kirjaa. Tsemppiä, kaveri!
Älä viitsi olla epärehellinen. Tuossa selvästi implikoitiin että mitään eskareita ei tuohon aikaan ollut.
t. eri
Tuota noin, korjaan tähän pätkään vielä yhden pikkujutun. Teknisesti 70- luvulla oli mahdollista, että 4v oli eskariryhmässä hoidossa ja touhusi päivän aikana kaikkea mitä eskaritkin.
Silloin ei tosin tietääkseni hukattu lapsia samaan tahtiin kuin nykyään.
T. jälleen eri kuin aiemmat
Mä olin kasarilla eskarissa 4-vuotiaana silloin kun äiti teki keikkajomma ja isä oli yhtäaikaa töissä. Eskarissa siksi etten ollut päiväkodissa eikä mulla ollut hoitosopparia siis. Eskariin sai mennä sillon kun tarve oli.
Kuvitella, jos narkkikset olisi saapunut paikalle, kun pikkuinen oli yksin. Ihan hirveää ajatella mitä semmoisesta kohtaamisesta voisi syntyä.
Tietysti semmoisessakin porukassa voi olla vastuullista porukkaa, mutta jos on täysissä aineissa niin ei hyvä heilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun 2v 6kk tyttö yrittää työntää edelleen pieniä esineitä suuhun välillä.
En laittaisi päätäni pantiksi, että tilanne olisi täysin erilainen puolen vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen olisiko voinut olla joku kielimuuriongelma... paljon ulkomaalaisia töissä joilla ei kielitaitoa.
Ei ole mikään selitys
Ei varmaan. Se on vaiettu tosiasia. Tosin yleensä naiset tajuavat, kulttuurieroista ja puolikielisyydestä huolimatta, sanomattakin sen, ettei 3 v lasta jätetä yksin. Siis kun on normaalisti työssä käyvä. Kieltä oppimassa olevat miehet ehkä eivät, kulttuuriero on suurempi.
T. Eri
Miten kauan olis mennyt ennenkuin pk olisi myöntänyt että lasta ei ole vanhempi hakenut ja olisi edes päästy aloittamaan etsinnät???
Nyt eletään valitettavasti kovin erilaista aikaa kuin " silloin kun minä olin kolme ja vahdin jo pienempiä sisaruksiani kun vanhemmat kävi töissä" -- onneksi JA VALITETTAVASTI.