Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliopistokoulutetut äänestävät todennäköisimmin vihreitä tai kokoomusta

Vierailija
25.03.2023 |

Mistä tuo johtuu?

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole väistämätöntä, että kun kouluttautumalla pääsee nauttimaan vallitsevan järjestelmän hedelmistä, niin sitä ei mielellään lähde ajattelemaan sen järjestelmän kyseenalaistamista? Jos sitten lähtee, niin saa kyllä tietää toimivansa väärin, eikä mitään palkintoja ole luvassa. Itse olin viisi vuotta yliopistolla töissä ja nousi tie sen verran pahasti vastaan, että oli pakko vaihtaa alaa kokonaan. En edes tuonut esille mitään "vääriä" ajatuksiani, vaan se riitti mahdollisuuksien hiipumiseen, että ei tuonut esille riittävästi "oikeita" ajatuksia. Jos siis voi väittää, että korkeakoulutettujen ihmisten mukava elämä on kiinni siitä, että he muistavat pitäytyä miettimästä oman kuplan ulkopuolisia asioita, niin ei kannata odottaa, että tämä porukka olisi se keskeisin osa mitään muutosliikettä.

Vierailija
82/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äänestä, nyt on PS:n vuoro. T: DI 50v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen väitöskirjatutkija ja äänestän perussuomalaisia.

.

.

En ole huomannut AP:n väitettä todeksi

Mitä se ei ole

Humanisteja ei lasketa :-D 

En kyllä tunne yhtäkään Yliopiston käynyttä, joka äänestäisi persuja. 

Sitähän sinä et tiedä, kuka ketäkin/mitäkin oikeasti äänestää.

Vierailija
84/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa tulee täältäkin ääni persuille, kun ei tässä oikein enää muutakaan voi. 2015 äänestin Antero Vartiaa ja 2019 epätoivoissani Petrus Pennasta. Olen taiteen maisteri.

Vierailija
85/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

.

Mitä se ei ole

Jos olisit tutkija, ymmärtäisit tilastoja.

Ehkä hän tutkii estetiikkaa. Sillä alalla ei niin tilastoista ole väliä.

Vierailija
86/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi akateeminen persujen äänestäjä. En tunne ketään vakituisessa työssä käyvää akateemista vihreiden äänestäjää, yhden työttömän ja yhden apurahoilla elävän kyllä.

Jaa, omassa lähipiirissäni suurin osa akateemisista äänestää juuri Vihreitä. Loput tietämäni Kokoomusta. Yhtään akateemista työtöntä en tällä hetkellä tunne. Itse kuulun kokoomuslaisiin puhtaasti siksi että haluan suomalaiselle yhteiskunnalle tulevaisuuden (en siis ole rikas, enkä halua antaa köyhiltä rikkaille, mikä tuntuu olevan yleinen ajatus täällä vauvapalstalla Kokoomuksen äänestäjistä).

Ihmisten tuttavapiiri tapaa koostua samalla tavoin ajattelevista. Sinulla kaltaisistasi. Minä akateeminen (matemaatikko) äänestän vasemmistoliittoa, ja se tuntuukin olevan toiseksi suosituin puolue lähipiirini akateemisten parissa, heti vihreiden jälkeen.

Vierailija
87/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole väistämätöntä, että kun kouluttautumalla pääsee nauttimaan vallitsevan järjestelmän hedelmistä, niin sitä ei mielellään lähde ajattelemaan sen järjestelmän kyseenalaistamista?

Ei ole väistämätöntä. Eivät kaikki ole itsekkäitä. On myös esim. köyhistä oloita tulleita, jotka ovat kiitollisia siitä, mitä järjestelmä heille on mahdollistanut, ja haluavat, että sama olisi mahdollista muillekin.

Vierailija
88/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni akateeminen, varsinkin nainen, kannattaa vihreitä, ainakin puheissaan. Moni rakentaa sillä tavalla itselleen positiivista minäkuvaa ja esiintyy kuin olisi valistunut, liberaali ja suvaitsevainen ihminen ja siis kaikkea muuta kuin persu. Todellisuus voi olla sitten ihan toinen. Ainakin byrokratia ja salailu ovat yliopistoissa lisääntyneet ja demokratia kaventunut sitä mukaa kuin naisten määrä on kasvanut ja naisia on päässyt johtotehtäviinkin.

Tässäpä erinomainen esimerkki miksi minä, tohtorisnainen, äänestän näissä vaaleissa demareita. Täysin taktinen äänestys, näitä naisia vähätteleviä persuja ei tulisi päästää yhtään missään vallan kahvaan. Lisäksi tässä vaiheessa vaalidebattia se köyhyyspuhe on noussut sellaisille leveleille, että en voi mitenkään samaistua niihin.

Vierailija
89/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

.

Mitä se ei ole

No sä olet kyllä poikkeus.

Vierailija
90/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni akateeminen, varsinkin nainen, kannattaa vihreitä, ainakin puheissaan. Moni rakentaa sillä tavalla itselleen positiivista minäkuvaa ja esiintyy kuin olisi valistunut, liberaali ja suvaitsevainen ihminen ja siis kaikkea muuta kuin persu. Todellisuus voi olla sitten ihan toinen. Ainakin byrokratia ja salailu ovat yliopistoissa lisääntyneet ja demokratia kaventunut sitä mukaa kuin naisten määrä on kasvanut ja naisia on päässyt johtotehtäviinkin.

Tässäpä erinomainen esimerkki miksi minä, tohtorisnainen, äänestän näissä vaaleissa demareita. Täysin taktinen äänestys, näitä naisia vähätteleviä persuja ei tulisi päästää yhtään missään vallan kahvaan. Lisäksi tässä vaiheessa vaalidebattia se köyhyyspuhe on noussut sellaisille leveleille, että en voi mitenkään samaistua niihin.

Tämäpä hauskaa, täällä toinen demareita äänestävä tohtori ja aivan samasta syystä!

Vierailija
91/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Äänestän Keskustaa joka parhaiten tuntee metsätalousasiat, Vihreät ikävä kyllä vääristelevät tosiasioita.

Metsätalousinssi

Vierailija
92/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii älyä ymmärtää monimutkaisia asioita, kuten miten rasismi tai sosialismi vahingoittavat yhteiskuntaa.

Vierailija
93/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin itse yliopistolla painostetaan voimakkaasti vasemmiston äänestämiseen. Itse äänestin kristillisdemokraatteja.

Riippuu varmaan yliopistosta!

Painostajat tulisi erottaa!

Humanistiset tiedekunnat menettäisivät koko henkilökunnan.

Vierailija
94/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

.

Mitä se ei ole

Täälläkin takana yliopiston loppututkinto, korkeampi sellainen ja äänestän perussuomalaista.

Vierailija
95/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatii älyä ymmärtää monimutkaisia asioita, kuten miten rasismi tai sosialismi vahingoittavat yhteiskuntaa.

Vaatii myös älyä ymmärtää, millä tavalla vasemmistopiirien anarkismi (Antifa) vahingoittaa yhteiskuntaa. Juuri julkisuudessa ollut poiliitikkoon kohdistunut hyökkäyskin taidetaan laskea tämän liikkeen ansioksi.

Vierailija
96/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virkaurasi yliopistolla on taatusti ohi, jos ilmaiset kannattavasi Persuja. Työkaverit dissaisivat ja opiskelijat teksivät kantelun.

Opettajien pitäis olla puolueettomia. Puoluepropagandasta pitäis antaa varoitus ja sitten potkut

Vierailija
97/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alhaisen koulutuksen saanut duunari ja monella tapaa sivistymätön koska ei korkeakoulututkintoa.  Mutta ajattelen silti humaanisti maailman menosta ja ihmissukukunnasta. En siedä rasismia enkä minkäänlaista sortoa enkä ihmisten erittelyä, mutta inhoan vääryydellä eläjiä ja aloudellista hyväksikäyttöä. Rakastan taidetta ja maalaan itse, vaikka en oikein osaakaan tekniikoita mutta maalaan silti. Musiikki on lähellä sydäntäni, kuuntelen heviä ja rockia ja klassillista ja oikein erityisesti rakastan oopperamusiikkia ja vanhoja klassisia säveltäjiä kuten Vivaldia ja Schubertia ja monia muita. Mitä tulee äänestämiseen en voisi äänestää Persuja koska arvomaailma on niin kaukana omastani, en liioin Kokoomusta samoista syistä. Vasemmistoon olen pettynyt, Vihreisiin myös. Jää aika vähän puolueita jotka vastaavat omia arvojani. Mutta parista puolueesta olen löytänyt mieluisat ehdokkaat, puolueet ovat Keskusta ja Kristilliset. Naisehdokkaita molemmat ja humaaneja, tiedettä, tutkimusta ja koulutusta arvostavia, eivät ääriajattelijoita tai hörhöileviä. Kävi vaaleissa mitä tahansa,  toivon että lapsillani on enemmän mahdollisuuksia kuin minulla oli ja kaikenkaikkiaan hyvä tulevaisuus rauhallisessa kauniissa kotimaassamme. 

Vierailija
98/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpäs äänestin persuja. 

Vierailija
99/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät on menneen talven lumia.

Vierailija
100/124 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Perussuomalaiset ja vihreät toistensa vastakohtia

Perussuomalaisten ja vihreiden kannattajat eroavat toisistaan monessa kohtaa, eikä kannattajien koulutustaso tee tässä asiassa poikkeusta.

Kokoomus ja vihreät saavat eniten kannatusta yliopisto- ja korkeakoulutettujen parissa. Eniten suosiota perus- tai kansakoulun suorittaneiden joukossa keräävät perussuomalaiset, SDP ja keskusta."

Eli tuon siteerauksen mukaan, mitä enemmän koulutusta, niin sitä enemmän ideologiset syyt eikä tosiasiat, ohjaavat kannatusta? 

Ei pidä yleistää. Vihreiden ideologian vuoksi meillä on vasta nyt tulossa Olkiluoto 3 käyttöön. Oikeasti meillä pitäisi jo olla käytössä Olkiluoto 4 ja sen lisäksi Hanhikivi 1 ja 2. Mutta kun piti ideologiaan vedoten vastustaa ydinvoimaa niin tässä sitä ollaan ja maksellaan huippuhintoja sähköstä.

Itselläni on korkeakoulututkinto suoritettu fysiikan puolelta (TKK tekninen fysiikka) enkä ikipäivänä tässä maailmassa tule vihreitä äänestämään. Käsittämätöntä sekin miten prof Peter Lund on ideologisin perustein vastustanut ydinvoimaa vaikka sen edistäminen on kuulunut hänen omaan toimialaansa.

Kas, toinen samasta opinahjosta. En kysy vuosikurssia koska TF on pieni osasto ja Suomessa on pienet piirit.

Vihreiden jarrutuksen vuoksi oli tosiaan pakko valita suurin voimalaitos vaikka se tiedettiin epävarmaksi hankinnaksi, mutta tähän ajoi se, että lupia saatiin harvoin. Siitä huolimatta Poriin oli vielä rakennettava Pohjoismaiden suurin kivihiilivoimalaitos jotta vältettäisiin uhkaava sähköpula. Nyt sitten maksetaan niistä päätöksistä: Olkiluoto ei ole vieläkään normaalituotannossa ja maahan on lisäksi rakennettu valtava määrä paljon pinta-alaa vaativia tuulivoimaloita (á 1 - 8 ha) joiden käyttöikä on parikymmentä vuotta ja jotka tuottavat sähköä silloin kuin tuottavat koska akkukapasiteettia ei ole eikä tule. Lisäksi sähköverkot eivät kestä huipputehoja ja niiden rakentaminen tehopiikkejä varten maksaisi monen ydinvoimalan verran.

Monesti olen miettinyt, miksi tässä maassa kerätään rahaa valtiotason päättäjien käytettäväksi koska osaamista ei ole. Voisi olla parempi jos ihmiset päättäisivät omien rahojensa käytöstä itse.