Kasvisruoka vs liharuoka. Nyt ei kannata olla hölmö!!
Minua alkoi nyppimään, kun lihansyöjä syyllistetään ja nollataan.
Tuli hankittua kotivaraksi kuivattua soija ja härkäpapu rouhetta sekä kuivattuja papuja. Näitähän piti myös opetella käyttämään.
Täällä kokemuksiani https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…;
Mielestäni paras tapa lisätä kasvisproteiineja ruokavalioon ja säästää samalla rahaa.
Kommentit (136)
Ihan ensimmäisessä aloituksessani oli linkki, josta kaikki selviää.
Desi soijarouhetta painaa 35 gr ja maksaa 35 c tämä turvotettuna vastaa vajaata 100 g lihaa. Puolikiloa jauhelihaa maksaa 5-6€ ja 2,5. dl soijarouhetta 82c.
Lisäksi jotain joka imee lihasnestettä, jauhelihasta haihtuu myös nestettä.
Kuitenkin niin että lopputulos on noin tuplat jauhelihan määrästä.
Öö tuli muistivirhe 100g soijarouhetta maksaa 60 c ja 2,5 d noin 50 c.
Nyt tehdään valkosipuliperunat porkkanalla höystettynä ja kirjolohi filee uunissa.
Ja sitten ennakkoon äänestämässä. Minulla on gluteeniton ja maidoton ruokavalio.
Gluteeniton on helppo. Maidoton vähän vaikeampi. Joskus syön pikkasen gluteenia ja eikä pahasti vaikuta. Mutta pienikin määrä maitoproteiinia saa suoliston sekaisin.
Tämä on syy, että ulkona syön harvoin ja kokkailen ja leivon itse. Toinen syy on että minulla on mielenkiintoa kokeilla vähän kaikkea.
Kuten kuivattuja papuja, kukaan ei oikein tuntunut tietävän paljonko pavut turpoaa.
Minä tiedän 2,4 kertaisiksi 😁
Kyllä tosiaan suurin osa soijasta menee eläinten rehuksi.
Mutta hei jokainen syö mitä haluaa.
Ei kasvissyöjät syö pääasiassa soijaa. Ehkä tofun muodossa jonkinverran.
Tarvitsen lähinnä vain laadukasta proteiinia vitamiinien ja mineraalien lisäksi. Sekä myös kuitua jonkin verran. Hiilihydraattia tulee helposti liikaakin. Siksi keskityn lihatuotteisiin. Niissä ravinto on kompaktissa paketissa ja maku hyvä. Lisäksi sitten ihan rehellisiä kasviksia ja vähän hedelmiä. Vehnä jää enimmäkseen pois ja kaikenlaiset soijat ja pavut. Yök.
Suosittelenpalstanhirviöille kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soija ei ole terveellistä
On varsinkin naisille, vaihdevuosi ikäiset saavat estrogeenia.
Soijassa on phytoestrogeeniä, eikä sitä estrogeeniä mitä ihmisissä on. Käyttäytyvät ihan eri tavalla.
Tiesitkö, että phytoestrogeeniä on myös oluessa?
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen soijakilon takia tapetaan satoja hyönteisiä ja soijankasvatus "imee" maaperästä ravinteita. Laiduntava lehmä sen sijaan tuottaa luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeitä lantakasoja, joissa elelee tyytyväisenä erilaisia kovakuoriaislajeja. Nämä kasat myös lannoittavat maaperää saaden sen tuottamaan laiduntajille lisää ruohoa.
Aikamoisessa fantasiamaailmassa elät kun tuo on käsityksesi lihateollisuudesta.
Kävin eilen Lidlissä ja vegehyllystä otin savutofua leipäni päälle ja samalla huomasin Härkkisfalafellejä kilohinta oli liki 16 e. Kääk mitä ihmettä!!
Kyllä elintarvikkeiden valmistajat rahastavat oikein kunnolla kasviruuan boomin varjolla. Vegeruuan raaka-aineet ovat huomattavasti edullisempaa kuin liha ja kalat.
Kuivatut pavut maksavat normaalisti 6 e per kilo ja valmista tulee 2,4 kg. Porkkanat maksaa alle e kg ja halpaa se härkäpapu ja soijakin on.
Eli kasvisruokien raaka-aineet on jopa minullekin alle 2e kg ja teollisuudelle vielä halvempia. Miten kaupassa voi olla 10- 16 e kilohinta?
Kyllä valmistan kasvisruokani itse ja säästän .... Vain hölmö on teollisuuden nenästä vedettävä.
Nyt on maha täynnä 50/60 lasagnea. Valmista tuli n 3 kg ja jauhelihaa käytin 350g 2ds soijarouhetta 2 x 400g tomaattimurskaa 1 l mantelimaitoa pari sipulia ja n 375 g lasangelevyjä ja yhden kesäkurpitsan
Annoksia tulee n 10 ja en nyt jaksa laskea paljonko satsin raaka-aineet maksoivat.
Ehkä reilun 10 e satsi maksaisi tavallisena. Minä teen gluteenittomat ja maidotomat versiot joten taisi mennä 15 e satsiin.
Mutta erinomaisen hyvää ja annosta kohden on vain 35g lihaa jossa vain 10% sitä kovaa rasvaa. Meillä riittää 5e päivässä hyvään ja terveelliseen ruokavalioon per henkilö. Vaikka olemme gluteenitonta ruokavaliota käyttävä noin 66 %
Kasvisruoka on tosissaan edullisempaa kuin liha, nyt kun hinnat ovat nousseet, niin kasvistuotteiden hinnat on nousseet paljon vähemmän kuin lihatuotteiden. Itsekin sekoitin lihaa ja soijarouhetta tai kanaa ja soijasuikaleita aikoinaan siirtymävaiheessa kasvisruokavalioon. Soijarouhetta ja -suikaleita pitää tosiaan maustaa kunnolla, että tulee hyvänmakuista. Itse teen rouheen niin, että paistan sitä ensin öljyssä pannulla hetken kuiviltaan, sitten imeytän siihen esim. grillimaustetta, balsamicoa ja soijakastiketta ja vasta sitten imeytän veden. Soijasuikaleet valmistan niin, että keitän kuivia suikaleita soijakastikkeella, balsamicolla ja currylla/broilerimausteella maustetussa keitinvedessä 5 min, valutan veden pois siivilässä ja puristelen suikaleista enimmät nesteet pois. Sitten ruskistan öljyssä pannulla ja lisään vielä kunnolla mausteita. Vegesun merkkiset soijasuikaleet ovat mielestäni parhaita. Kuivatusta Hernis rouheesta olen tehnyt "vegepekonia" imeytämällä kuivaan rouheeseen savuaromia, soijakastiketta, balsamicoa, grillimaustetta ja siirappia, ja paistamalla rouheen runsaassa öljyssä. Pavut, linssit ja täysjyväviljatuotteet myös hyviä ja edullisia proteiininlähteitä. Kikherneet ihan lemppareita. Kannattaa kokeilla myös itse tehtyä seitania! Vehnägluteenijauhoa saa kilon pussin alle kympillä ja siitä tekee monta kiloa valmista seitania. Oman kokemuksen mukaan siinäkin avainasemassa on maustaminen ja rasvan määrä, öljyä kannattaa laittaa kunnolla, ettei tule liian kuivaa. Seitan-reseptejä löytyy googlettamalla.
Yritin olla vegaani muutaman päivän mutta aloin voimaan huonosti ja lopulta istuin tuskissa pöntöllä ja ei ollut siistiä puuhaa. Pidän ajatuksena siitä ettei tarvitse eläinten kuolla tässä ruokavaliossa samoissa määrin mutta useasti kokeillut ja ne proteiinin lähteet mitä ollut eivät vain tunnu sopivan.
Tein patoja, kikherneitä linssejä papuja ja herneitä. kovasti keitetty kaikkea pitkään mutta ei vaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen soijakilon takiassä selkeää viherpesua tapetaan satoja hyönteisiä ja soijankasvatus "imee" maaperästä ravinteita. Laiduntava lehmä sen sijaan tuottaa luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeitä lantakasoja, joissa elelee tyytyväisenä erilaisia kovakuoriaislajeja. Nämä kasat myös lannoittavat maaperää saaden sen tuottamaan laiduntajille lisää ruohoa.
Tässä selkeää viherpesua. Suuri osa soijasta kasvavtetaan niille naudoille.
Olen lihansyöjä, mutta olen vähentänyt sitä. Lisännyt kasviksia. Mielestäni se on järkevää ja helppoa. Jokainen voi tehdä ajattelutyötä omalla kohdallaan. Pienentää jalanjälkiä sieltä mistä se helpoiten käy. Jos rakastaa juustoa, ei jätä sitä pois. Mutta jonkun muun yhtä pahan voi jättää.Ennenwanhaan EI syöty lihaa joka ikinen päivä. Oli kasvisruokia ja marjaruokia, vilaa puuroina jne. Missä vaiheessa vieraannuttiin tuosta asiasta. Kalaakin syötiin enemmän. Kalasta on tullut "herrain herkku" ei sitä raaski ostaa kuin joskus ja jouluna!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lautasmalli hyvä pohja kaikelle. Lautasesta 1/2 kasviksia, vihanneksia ja marjoja. 1/4 proteiinia kala, liha, broileri. 1/4 hiilihydraatit peruna, makaroni (pasta), riisi ja ohra. Tykkään kasviksista niitä ruoalla syön. Leipä ja levite sekä ruokajuoma rasvaton LA piimä ja vesi.
Ihan hyvä pohja, mutta se proteiini voi olla myös kasviproteiinia. Näin pyrin itse syömään.
Ei voi olla, ihmiselle.
🥱
Vierailija kirjoitti:
Yritin olla vegaani muutaman päivän mutta aloin voimaan huonosti ja lopulta istuin tuskissa pöntöllä ja ei ollut siistiä puuhaa. Pidän ajatuksena siitä ettei tarvitse eläinten kuolla tässä ruokavaliossa samoissa määrin mutta useasti kokeillut ja ne proteiinin lähteet mitä ollut eivät vain tunnu sopivan.
Tein patoja, kikherneitä linssejä papuja ja herneitä. kovasti keitetty kaikkea pitkään mutta ei vaan auta.
Ei välttämättä kannata kerralla hypätä vegaaniksi, suolisto voi reagoida yhtäkkiseen muutokseen. Ehkä itse lisäisin pikkuhiljaa asteittain kasviproteiineja, ja katsoisin tottuuko vatsa. Jos löytyy itselle sopivia, niin ottaa niitä sitten ruokavalioon lisäksi, mutta ei jätä lihaa kokonaan pois. :)
Äkkiä löytyi sellainen tiedonmuru, että 70 grammaa soijarouhetta vastaisi ruoaksi käsiteltynä 400 grammaa jauhelihaa. En osaa sanoa, perustuuko tämä tilavuuteen vai ravintosisältöön, mutta tosiaan ero on, että toinen sitoo nestettä ruoanvalmistuksessa, toinen haihduttaa sitä.