Minua luullaan nuoremmaksi eikä sen vuoksi oteta vakavasti
Klassinen ajatus on kaiketi yleensä se, että nainen automaattisesti toivoisi näyttävänsä ikäistään nuoremmalta. Moni tavoittelee "ikuista nuoruutta" keinolla millä hyvänsä. Mutta entäs jos joku oikeasti todella kärsii siitä, että jatkuvasti nipistetään iästä n.10v pois, eikä sen vuoksi oteta vakavasti?
Olen 33-v kolmen lapsen äiti, ja moni aidosti olettaa että olen vähintäänkin teiniäiti. Esikoiseni sain kuitenkin ollessani 24v. Ulkonäköni perusteella uudet tuttavuudet esimerkiksi töissä olettavat, että en voi osata/tietää jotain, koska "olet niin nuori". Toki kun avaan suuni niin ääni kellossa muuttuu nopeasti, ja hetken kanssani aikaa vietettyään ihmiset nopeasti korjaavat virhearvionsa, mutta tästä herää niin monta kysymystä..
Kerran olin hammaslääkärissä myöhässä 5min ja päätin kuitenkin kokeilla onneani, 50+ hl paasasi kuin nippa-nappa parikymppiselle "kuinka nyt ei ehditä mitään tekemään kun tulit myöhässä" ja minä totean että joo, oli lasten kanssa vähän haipakkaa ja joskus on vastaavissa tilanteissa tehty se mitä ehditään, tällä kertaa oli niin tiukka aikataulu että päätettiin kuitenkin varata uusi aika. Kyllä yleensä olen ajoissa, mutta aikuiselle 30+ perheenäidille varmaan todettaisiin asian laita hieman eri tavalla.
Toisen kerran eri hammaslääkäri jutteli kuin nuorelle, mites oon aamu mennyt, mitäs sä teet, lässynlässyn, kunnes jälleen mainitsin monikossa _lapset_, ja hl tarkisti ikäni, "ai anteeksi, ajattelin että olisit 10v nuorempi!"
Silmälääkärissä nuorimman kanssa kesken kaiken haluttiin varmistaa, että olen siis varmasti lapseni äiti.
Jos olen vanhimman poikani kanssa kahvilassa kahdestaan, saan pitkiä katseita kun poika puhuttelee minua äitinä, tätä on vaikea selittää mutta kyllä sen aistii kun ajatellaan että "onpas siinä nuori äiti".
Puistossa koko perheen kesken tulee usein tunne, että miehestäni ajatellaan että lapset ovat todennäköisesti jollekin toiselle ja minä olen nuorikko äitipuoli (mieheni on minua 3v vanhempi ja näyttää suunnilleen ikäiseltään).
Bussissa kun olen yksin kolmen lapseni kanssa, selkeästi ihmetellään asiaa.
Olen suht.pienikokoinen, s/m ja 160cm pitkä, normaalivartaloinen. En mielestäni käytä juuri "nuorisolle tyypillisiä" vaatteita. En meikkaa vahvasti. Itse asiassa meikillä voisin varmaan luoda itsestäni "kypsempää" mielikuvaa. En kuitenkaan itse voi mitenkään ymmärtää kuinka kohdallani voidaan olettaa, että olisin niin paljon nuorempi, ja tämä todella häiritsee minua
Ei ole ok olettaa toisen ihmisen sukupuolta, ei arvostella ulkonäköä tai painoa, mutta auta armias jo näytät ikäistäsi nuoremmalta, ensinnäkin naisvaltaisella alalla on ihan "ok" yhä vähätellä nuorempia (?!), ja kun kuullaan että oletkin kuitenkin jo 33v jota vain luullaan nuoremmaksi, niin sitten ollaan ehkä vähän "kateellisia" kun "se näyttää niin nuorelta".
Itse siis todella kärsin tästä asetelmasta enemmän kuin nautin siitä. Haluaisin, että minuun suhtaudutaan kuten ikäiseeni, yli 30v perheenäitiin kuuluisi. Kohtalotovereita?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Mitä te eukot valitatte että näytätte nuorilta, mielestäni se on ihan asenne kysymyksiin että miten ottaa vastaan muiden suhtautumiset. Itse näytän ikäistäni nuoremmalta ja otan vain kohteliaisuutena enkä pidä sitä mitenkään ihmeellisenä. Jännä että tästäkin pitää tehdä joku juttu.
Miten sen voi ottaa kohteliaisuutena, jos pidetään tyhmänä ja osaamattomana?
Vierailija kirjoitti:
Olen 35-vuotias. Kärsin vaikeasta unettomuudesta, jatkunut vuosikausia. Nyt ollut paljon lääkärirumbaa ja 2 lääkäriä sanonut tällä viikolla jotain "niin minkäs ikäinen sinä olitkaan, kylläpä näytätkin nuorelta" kun olen mennyt vastaanotolle. Minä siinä suurinpiirtein kuolemaa tekien olen ollut salaa hyvin tyytyväinen näihin arvioihin kun olo on kuin raihnaisella vanhuksella. Jee jee, sentään näyttää freesiltä vaikka mitään elämää ei ole
Tämä on hyvä esimerkki siitä, kun asian voi todellakin ottaa positiivisesti, kiitos viestistäsi! Toivottavasti olet saanut/saat apua unettomuuteen
Vierailija kirjoitti:
Mitä te eukot valitatte että näytätte nuorilta, mielestäni se on ihan asenne kysymyksiin että miten ottaa vastaan muiden suhtautumiset. Itse näytän ikäistäni nuoremmalta ja otan vain kohteliaisuutena enkä pidä sitä mitenkään ihmeellisenä. Jännä että tästäkin pitää tehdä joku juttu.
Sinä taidatkin olla oikein kohderyhmää kommentoimaan vauva-palstalla 30+ perheenäidin ongelmia, kiitos!
Minä kärsin samasta asiasta. Ei haittaa yhtään kun harmaita hiuksia alkaa tulla päähän, annan niiden vapaasti näkyä, jos se vaikka auttaisi asiaa jotenkin.
Mua on aina tytötelty. Epäilen että johtuu siitä että ollen lauta.
Itse 22v ja näytän melkein 30v. Ole ainakin onnellinen ettei ole näin päin.
Kyllästynyt-89 kirjoitti:
Että 50v toivoisin ihan näyttäväni siltä että olen 50v, mahdollisesti jo lasteni mummo!
No kuule, se, että olisit jonain päivänä omien lastesi mummo ei nyt vaan ole mahdollista :D
Juu ei se kivaa nuorena ole mutta iteltäni kysyttiin alkossa papereita ja olin yli 30.. Nyt olen 60 ja luulevat hädintuskin 50seksi. Olen pieni ja siro, en meikkaa ja pukeudun urheilullisesti/rennosti.. Parempi se on näin päin pidemmän päälle..
Se on humpuukia että kukaan pitää tyhmänä ja osaamattomana nuoren ulkonäön takia, mielestäni se vika on sitten siinä toisessa ihmisessä, ei sinussa! Se millaisen ensivaikutelman antaa ei ole peruste sille että sitten saa kohdella miten haluaa.
Rokkitukkainen 60v kirjoitti:
Juu ei se kivaa nuorena ole mutta iteltäni kysyttiin alkossa papereita ja olin yli 30.. Nyt olen 60 ja luulevat hädintuskin 50seksi. Olen pieni ja siro, en meikkaa ja pukeudun urheilullisesti/rennosti.. Parempi se on näin päin pidemmän päälle..
Eikös kaikilta 30 vuotiailta kysytä papereita? No, itseltäni ainakin. Luulin että se on aika yleistä.
Oikeasti, että ilman meikkiäkin näytätte 30-vuotiaana 20-vuotiailta? Voiko tähän uskoa...
Vierailija kirjoitti:
Minä kärsin samasta asiasta. Ei haittaa yhtään kun harmaita hiuksia alkaa tulla päähän, annan niiden vapaasti näkyä, jos se vaikka auttaisi asiaa jotenkin.
Ei sekään auta, harmaita alkoi tulla parikymppisenä tummaan tukkaan, sitten 50senä oli jo tummanharmaat ja nyt 60senä vähä enempi, hiukset on ultralyhyet ku on paksut, silti luulevat 50seksi..
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, että ilman meikkiäkin näytätte 30-vuotiaana 20-vuotiailta? Voiko tähän uskoa...
No mä en koskaan käytä meikkiä. Meikillä näytän taas vanhemmalta sitten
Vierailija kirjoitti:
En jaksa edes laskea, montako kertaa jaksoit teksteissäsi korostaa sitä, että olet PERHEENÄITI ja sinulla on lapsia. Muita saavutuksia sinulla ei elämässäsi olekaan? Onhan se hienoa, että saa monistettua itseään, mutta menee tuo jankutuksesi jo vähän liioittelun puolelle.
Tämä on vauva-palsta. Muut saavutuksena eivät liity tähän äit-identiteettiini mitenkään. Haluaisin vain että minua kohdellaan kuin kolmekymppistä perheenäitiä, eikä kuin parikymppistä nuorta, lapsetonta likkaa. Tätä halusin tässä korostaa. On ahdistavaa kun halutaan ajatella, että lapset eivät ole minun, TAI että olen saanut esikoiseni ollessani 15v.
Sitten 50-60-vuotiaina haikailet nuoruuden peräân ja sitä kuinka kaikki hämmästelivät kuinka nuorelta näytit...
Vierailija kirjoitti:
Sitten 50-60-vuotiaina haikailet nuoruuden peräân ja sitä kuinka kaikki hämmästelivät kuinka nuorelta näytit...
Ei kai tässä kyse ollut siitä. AP:n ongelma, on että häntä ei oteta vakavasti koska luullaan liian nuoreksi. Ihmisten ei pitäisi arvioida toisen ikää vaan tuosta noin ja olettaa että jokuon tosi nuori vaikka näyttääkin nuorelta. varsinkaan ventovieraiden.
Vierailija kirjoitti:
Kyllästynyt-89 kirjoitti:
Että 50v toivoisin ihan näyttäväni siltä että olen 50v, mahdollisesti jo lasteni mummo!
No kuule, se, että olisit jonain päivänä omien lastesi mummo ei nyt vaan ole mahdollista :D
Kiitos päivän piristyksestä :D Tulihan typo sitten. Eli lastenlasteni* mummo!
Salaa kuitenkin haikailette sitä että pysyisitte viehättävinä myös niiden kakskymppisten jannujen silmissä mutta ikää ei sovi paljastaa, pitäähän siitä nauttia. Alitajunnassa tykkäätte kuitenkin olla huomion keskipisteenä.
Googlaa "neoteniset piirteet. " aiheuttaa lapsenkasvoisuuden aikuisella iällä. Esim "iso pää" Lol, itselläni on. Mitkään hatut ei mahdu. Ei saa nauraa :-(