Siivooja Auli paljastaa, miten 1600 euron nettopalkka riittää elämiseen
Jutussa sanotaan näin "Jos Jääskö ei siivoaisi vaan nauttisi pelkkää työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea, hän saisi noin 1200 euroa kuussa käteen yksinasuvana. Se on vain 400 euroa vähemmän kuin kokopäiväisestä raskaasta työstä." Mietin itse juuri työttömäksi jääneenä että mistä joku saa 1200€ kun itse saan työmarkkinatukea 550€ käteen ja asumistukea keskisuomessa 300€ . Yhteensä 850€ toimeentulotukeen en ole oikeutettu. Työttömistä saa ilmeisesti puhua mitä lystää
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Oliskio mahdollista, että siivoja Auli olisi oikeutettu saamaan ansiosidonnaista, jos jäisi työttömäksi.
Ei sitä ansiosidonnaista loputtomiin saa. Toki siivoojalle on todennäköisesti helppoa saada uusi työ milloin haluaa ja sitten voi taas kerryttää työssäoloehtoa. Tilanne on toinen 5-kymppisellä yleissihteerillä.
Kun 1200e vähentää 710e vuokraa jää 490e vaan käteen kuukaudessa. Ihan törkeen vähän.
Selviäähän sitä vaikka ilman tuloja jos on toinen siellä maksamassa elämisen, kuten monilla onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen VAIN 400€? Todella iso summa. Siinä ihminen, joka ei selvästikään ymmärrä rahan arvoa, toisin kuin me työttömät etuuksilla eläjät. Saisi ottaa tuolta sen neljä hunttia pois, jos se on kerran niin vaatimaton summa. Tulkoot toimeen sitten samalla kuin työttömät, kun kerran kadehdituttaa ja katkeroittaa noin paljon. Hyi olkoon!
Kyllä se nyt on vaan "vain" työssäkäyvälle. Sinulle, etuuksia nauttivalle, se raha tippuu valtiolta. Sun ei tarvitse tehdä kuin muutama tunti kuukaudessa töitä sen rahan eteen. Tuo siistijä herää parhaimmassa tapauksessa aamulla 4 aikaa, pyöräilee töihin klo 6:ksi. Tekee 7,5 - 8 tuntia, viisi päivää viikosta töitä kumarrellen, nostellen, kantaen, jynssäten, konettaen, kuunnellen asiakkaiden narinaa ja kävellen. Tämän jälkeen pyöräilee kotiin. Itse siivoustyötä joskus tehneenä voin sanoa, että siinä on fyysisesti sen verran rankka työ, että en yhtään ihmettele jos heistä alkaa elämä näkymään jo 40-vuotiaana. Mitä sinä teet? Heräät ehkä aamulla joskus välillä 7-9 ja alat sen jälkeen suunnittelemaan päivääsi. Istuskelet koneella ja teet muka jotain tärkeää. Mitä tuot yhteiskunnalle? Tuot rahanmenon. Et edes viitsi yhteiseen hyvään tehdä yhtään mitään. Älä todellakaan siis viitsi narista sitä, että tuo "vain" 400 euroa kuukaudessa on jotenkin huonosti sanottu siitä kun sinä makaat lakerillasi päivät pitkät ja toiset rikkovat kroppansa sen takia, että sä voit maata.
Tulisko työntekijä paremmin toimeen sillä 400 eurolla, jos työttömät eivät saisi mitään? Mietipä sitä katkeruudessasi työttömiä kohtaan.
Voi luoja, ei ole tuolla siivoojalla mitään hätää kun on toinen joka hankkii perheessä!
Meitä on paljon joiden nettotulo palkasta vielä pienempi ja yksin asuvana ITSE maksettava kaikki kulut,laskut.
Ikinä ei ole ketään joka maksais osan kuluista tai auttaisi!
Aivan turhaa narinaa tuolta siivoojalta.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, ei ole tuolla siivoojalla mitään hätää kun on toinen joka hankkii perheessä!
Meitä on paljon joiden nettotulo palkasta vielä pienempi ja yksin asuvana ITSE maksettava kaikki kulut,laskut.
Ikinä ei ole ketään joka maksais osan kuluista tai auttaisi!
Aivan turhaa narinaa tuolta siivoojalta.
Niinpä.
Itsekin matalapalkka-alalla pääkaupunkiseudulla.
2 lasta kasvatin yksinhuoltajana.
Tiukkaa teki, vuokra oli (lasten kotona asuessa) yli 1000 euroa, eikä käteen jäänyt edes 2000 euroa palkasta.
Sain tietysti jonkin verran asumistukea, ja lasten isä maksoi ihan hyvät elarit. 👍
Nyt onneksi halvempi kämppä, ja lapset jo aikuisia.
Jos tuo siivooja tuosta nyt jäisi työttömäksi, niin miksi ei nostaisi ansiosidonnaista??? Eikö ole minkään kassan jäsen? Oletan, että hänen bruttotulonsa tuolla netolla on noin 2000 €/ kk, silloin saisi ansiosidonnaista nettona noin 1200 €. (Ja siihen vielä kenties asumistuki päälle, eli työssäkäynti taloudellisesti +-0. Hienoa silti, että valitsee työssäkäynnin.)
Ihan vain näin sivuhuomautuksena.
Mihin siivooja tarvitsee yhtään sen enempää palkkaa? Ei se tee muuta kuin vähän paremmin samaa mitä jokainen tekee omassa kodissaan. Onko edes koulutusta siihen?
Vierailija kirjoitti:
Mä luin otsikon nopeasti ja luulin, että puhutaan siitä Auri Kanasesta.
Sama. 🤣
Itsellä on se kokemus että sinkkuna eläessä on helpompi säädellä menojaan kuin perheellisenä. Voi elää vaikka viikon leivällä ja puurolla jos pitää säästää johonkin. Myös perhe-elämästä on kokemusta ja siihen jos mihin saa uppoamaan rahaa.
Miksi ihmeessä jutussa listataan pariskunnan menot, mutta vain Aurin tulot?! Ja sitten puhutaan tuista, joita Auri saisi yksineläjänä, vaikka hän elää puolison kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin siivooja tarvitsee yhtään sen enempää palkkaa? Ei se tee muuta kuin vähän paremmin samaa mitä jokainen tekee omassa kodissaan. Onko edes koulutusta siihen?
Miksi kokit ja leipuritkaan tarvitsee yhtään mitään, samaa tekevät kuin muut kodissaan. Tai lastenhoitajat, pesulatyöntekijät, puutarhurit, kiinteistöhuoltajat, rakentajat, maalarit...
Voi luoja.
Alapa kuule sinäkin sitten ihan itse siivota työpaikkasi. Äläkä soittele kiinteistöhuoltoon tai atk-tukeen, kun jotain ongelmia tulee, ihan itse siellä sitten ratkot ongelmat työsi ohessa. On sulla varmaan talviaikaan aina kola, lapio ja hiekoutusämpäräkin mukana, että pääset työpaikalle ja takaisin kotiovelle?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 1600 helposti yhdelle riittää.
Riippuu elämän puitteista. Kun on oma asunto maksettuna, etätyö ja kohtuulliset elinkustannukset, kuudella sadalla kuussa pärjää vuodesta toiseen. PK-seudulla vuokran taso jostain kaksiosta on jo tonnin pintaan, kulkemiset ja eläminen päälle. 1600 e käy hyvin pian niukaksi.
Vierailija kirjoitti:
Koiran pito on valinta. Voi joutua maksamaan hätäleikkauksesta 2000-4000 euroa. Löytyykö se tililtä?
Vai käyttäisitkö koiran kustannukset esim. gynekologiin, hammashoitoon, rokotuksiin, silmälääkäriin tai uusiin lenkkareihin?
Minä olen vakuuttanut sekä itseni että kissani sairauden ja tapaturman varalta. Vakuutusmaksu on kyllä hintava, mutta eipä tarvitse miettiä eikä tehdä valintaa lääkärikulujen tai lenkkareiden välillä.
Eläke tulee kyllä olemaan tosi pieni näillä henkilöillä, joilla on pieni palkka. Mutta kaikki kunnia, että käyvät töissä.
Kertymää mietin työssä käyvillä sen vuoksi, että oma työeläke on 1510/kk netto.
Elää hyvin, kun koti on oma. Toki oli helpompaa maksaa työssäoloaikana omaa kotia, kun asuu pikkukaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Monet työtä tekevät luulee, että työttömät saa paljonkin. Eräs insinööri jäi työttömäksi, niin oli aivan järkyttynyt, miten vähän työttömät ja köyhät saa. Sanoi aikaisemmin luulleensa, että Kelasta saisi enemmän. Itse olen ollut aina vähävarainen ja enkä töilläni tienaa enempää kuin mitä työttömät saa. En valita. Mieluummin teen kaikenlaista ja olen aktiivinen sekä on aina plussaa, jos tekemisestä saa hieman rahaakin.
Ja monet työttömät luulevat että työssä olevat saavat! Progressiivinen verotus leikkaa keskituloiselta jo hurjasti. Auli maksaa veroja siivoojan 1800 palkastaan 200€ ja käteen jää 1600€.
3000€ palkasta menee veroja jo 1000€ ja käteen jää 2000€.
Työttömyystuki ja asumistuki maksavat jo nyt työssäkäyville ihan järjettömän summan veroina! Kai tiesit että työssäkäyvät nuo tuet maksavat...
Vierailija kirjoitti:
Olen siivooja Lapissa ja mulla palkasta jää käteen 1350 e, olen kokopäiväinen ja kuljen monessa paikassa mutta firman autolla. Mistä ne keksii noin hyväpalkkaisia siivoojia.
Kunnallisella/Soten puolella jää palveluliesien kanssa tuon verran käteen.
Meistä on pulaa. Tervetuloa.
Vierailija kirjoitti:
Monet työtä tekevät luulee, että työttömät saa paljonkin. Eräs insinööri jäi työttömäksi, niin oli aivan järkyttynyt, miten vähän työttömät ja köyhät saa. Sanoi aikaisemmin luulleensa, että Kelasta saisi enemmän.
Työttömien tuilla tienaamiset ja se miten tukieuroihin suhtautuu, riippuvat monesta asiasta. Suomessa varttunut työtön ei koe tulotasoansa hääviksi. Kehitysmaasta tullut puolestaan kokee ihmeeksi sen miten suomalainen yhteiskunta maksaa rahaa vaikka ei tekisi mitään. Suomessa on aina ollut elämäntapatyöttömksi päätyneitä, joita on yhdistänyt alhainen koulutustaso, huonopalkkaisuus ja useampia kotona asuvia lapsia. Kulmahousuista ja rahtihameista puhumattakaan. Hyvin näyttävät tyytyvän tukien varassa elämiseen sukupolvesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet työtä tekevät luulee, että työttömät saa paljonkin. Eräs insinööri jäi työttömäksi, niin oli aivan järkyttynyt, miten vähän työttömät ja köyhät saa. Sanoi aikaisemmin luulleensa, että Kelasta saisi enemmän. Itse olen ollut aina vähävarainen ja enkä töilläni tienaa enempää kuin mitä työttömät saa. En valita. Mieluummin teen kaikenlaista ja olen aktiivinen sekä on aina plussaa, jos tekemisestä saa hieman rahaakin.
Ja monet työttömät luulevat että työssä olevat saavat! Progressiivinen verotus leikkaa keskituloiselta jo hurjasti. Auli maksaa veroja siivoojan 1800 palkastaan 200€ ja käteen jää 1600€.
3000€ palkasta menee veroja jo 1000€ ja käteen jää 2000€.
Työttömyystuki ja asumistuki maksavat jo nyt työssäkäyville ihan järjettömän summan veroina! Kai tiesit että työssäkäyvät nuo tuet maksavat...
Minä näytän maksaneeni 350€ veroa viime palkastani, plus muita kuluja siihen päälle. Kuten työttömyysvakuutusmaksu.
Eihän se sinänsä ole paljon, mutta eipä ole palkkakaan iso.
Tietysti keskituloisten verotaakkaa pitäisi huojentaa, mutta tyytyisivätkö ihmiset vaikka 700-750€/kk veroihin?
Keskitason ihmiset vaikuttavat olevan tyytymättömiä vähän kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä oikea joka alan asiantuntija... not. 😀
+ vuokran loppuosa toimarilla. Stadissa se on joku 400 helposti.