Siivooja Auli paljastaa, miten 1600 euron nettopalkka riittää elämiseen
Jutussa sanotaan näin "Jos Jääskö ei siivoaisi vaan nauttisi pelkkää työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea, hän saisi noin 1200 euroa kuussa käteen yksinasuvana. Se on vain 400 euroa vähemmän kuin kokopäiväisestä raskaasta työstä." Mietin itse juuri työttömäksi jääneenä että mistä joku saa 1200€ kun itse saan työmarkkinatukea 550€ käteen ja asumistukea keskisuomessa 300€ . Yhteensä 850€ toimeentulotukeen en ole oikeutettu. Työttömistä saa ilmeisesti puhua mitä lystää
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Tuo juttu on valhetta,. Kaksi tienaavaa aikuista perheessä ja kaikki varsinkaan nämä ei mene joka kk: Auton huolto: tankki 610 e, tuulilasi 300 e, akku 130 e, lämmityslaite 70 e.
Ihan hölynpölyä, itselle työssä ollessa jäi käteen n. 1700 e/kk , veroprosenti oli 25. Yksin eläjä ja hyvin sain säästettyäkin rahaa vuosien varrella ja niitä rahoja on vieläkin.
Miksi tuo juttu on tehty valheellisesti?
Kuinka monta tonnia sait palautuksia tuolla prosentilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran pito on valinta. Voi joutua maksamaan hätäleikkauksesta 2000-4000 euroa. Löytyykö se tililtä?
Vai käyttäisitkö koiran kustannukset esim. gynekologiin, hammashoitoon, rokotuksiin, silmälääkäriin tai uusiin lenkkareihin?
Minä olen vakuuttanut sekä itseni että kissani sairauden ja tapaturman varalta. Vakuutusmaksu on kyllä hintava, mutta eipä tarvitse miettiä eikä tehdä valintaa lääkärikulujen tai lenkkareiden välillä.
Eläke tulee kyllä olemaan tosi pieni näillä henkilöillä, joilla on pieni palkka. Mutta kaikki kunnia, että käyvät töissä.
Kertymää mietin työssä käyvillä sen vuoksi, että oma työeläke on 1510/kk netto.
Elää hyvin, kun koti on oma. Toki oli helpompaa maksaa työssäoloaikana omaa kotia, kun asuu pikkukaupungissa.
Mulla tulee jäämään nykymallin mukaan n.1200€ kuussa eläkkeeseen. Kun asunto on silloin jo maksettu, käteen jää vain hiukan vähemmän kuin nyt. On myös pienet sijoitukset ym. Puolet perinnöistä on vielä saamatta mutta ne menee ennakkoon lapsille.
Oma nettopalkkani on myös noin 1600€ ja hyvin jää säästöön rahaa, monesti jopa satasia kuukauden aikana. Tosin en tuhlaa autoon puolta palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo siivooja tuosta nyt jäisi työttömäksi, niin miksi ei nostaisi ansiosidonnaista??? Eikö ole minkään kassan jäsen? Oletan, että hänen bruttotulonsa tuolla netolla on noin 2000 €/ kk, silloin saisi ansiosidonnaista nettona noin 1200 €. (Ja siihen vielä kenties asumistuki päälle, eli työssäkäynti taloudellisesti +-0. Hienoa silti, että valitsee työssäkäynnin.)
Ihan vain näin sivuhuomautuksena.
Kunnes tajuaa, että olemalla työttömänä välissä saa ansiosidonnaista, jolla eläke kertyy samoin kuin töissä ollessa. Näissä palkkaluokissa on kertymän kannalta aika sama käytkö töissä vai et.
Vuosipalkan jäädessä alhaiseksi veroprosentti on minimaalinen niin työssäolokuukausina kuin työttömänä ollessakin. Mulla 0-10%. Nyt jää käteen 2200. Pidän vuosittain 5 kk kesälomaa ja etsin toisen alan töitä. Päivärahojen nollaamiseen tusinaduuni käy hyvin, mutta ei sitä ole mieltä tehdä ympärivuotisesti.
Suuri virhe on asua vuokralla. On totta että laina+ vastike tekee aluksi varmasti jopa 800€/kk. Mutta sitten kun laina on loppu niin vastike olisi tänäpv. noin 250€/kk.
Itsekkin totesin n. 30v.sitten ettei olisi varaa asua vuokralla.
Pienemmän asunnon jälkeen ostin isomman ja kämppä on maksettu 10v.sitten . Ostovoima riittää -toista ne kavarit väittää jotka asuvat vuokralla
Ihan normaali nettopalkka. Totta kai sillä tulee toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä saan 1300€/kk toimeentulotuki + asumistuki.
No et todellakaan saa.
Tainnut tulla tuohon 1200 euroon satanen liikaa.
Vaikka 1200e onkin 50-100 euroa yläkanttiin niin pitää tajuta, että 400 euroa on kuitenkin noin 3/4 perusosasta. Siihen suhteutettuna aika iso summa siis.
Jutusta (eli tästä: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009472356.html) ei käy ilmi, mikä Aulin bruttopalkka on (tai ainakaan minä en huomannut). Sehän voi olla isokin mutta hän pitää korkeaa veroprosenttia. Ärsyttää lukea näitä juttuja joissa asioita vääristellään ja jätetään kertomatta oleellisia asioita, joilla voisi olisi vaikutusta kokonaiskuvaan.
Kokonaiskuva on se, että työnteko kannattaa suomessa huonosti.
Taloushallintaa kirjoitti:
Suuri virhe on asua vuokralla. On totta että laina+ vastike tekee aluksi varmasti jopa 800€/kk. Mutta sitten kun laina on loppu niin vastike olisi tänäpv. noin 250€/kk.
Itsekkin totesin n. 30v.sitten ettei olisi varaa asua vuokralla.
Pienemmän asunnon jälkeen ostin isomman ja kämppä on maksettu 10v.sitten . Ostovoima riittää -toista ne kavarit väittää jotka asuvat vuokralla
Näin se meni, alussa pienemmästä isompaan, sitten isommasta pienempään elämäntilanteen muuttuessa. Kunnes tuli se ns viimeinen koti ja myyntivoittoa jäi 27 000 tilille. Enkä nytkään asu ahtaasti, kolmio.
Aina, kun lainaa maksoin, katsoin, että kulut suht samat kuin olisi vastaavassa vuokrakämpässä.
Tilanne on paljon parempi kuin kaverillani, joka on aina asunut vuokralla.
Minulla n. 300 e hoitovastike (kaikki taloyhtiön rempat tehty) ja hänellä vuokra 800 e. Emme kuulu emmekä ole kuuluneet asumistuen piiriin.
Toki nykypäivää ja aikaa ennen ei voi täysin verrata.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että ajatellaan 400e olevan niin pieni raha että sen vuoksi ei muka kannattaisi tehdä töitä. Minun elämässä kyllä 400e on iso raha ja olen itse ihan hyvä palkkaisessa ammatissa.
Sanoppa muuta. Just suostuin ylitöihin, joista saan tuon 400e ja siitä vähennetään vielä verot.
Vierailija kirjoitti:
Olen siivooja Lapissa ja mulla palkasta jää käteen 1350 e, olen kokopäiväinen ja kuljen monessa paikassa mutta firman autolla. Mistä ne keksii noin hyväpalkkaisia siivoojia.
Mun kk palkka siivoojana on yli 2100€
Vierailija kirjoitti:
Mihin siivooja tarvitsee yhtään sen enempää palkkaa? Ei se tee muuta kuin vähän paremmin samaa mitä jokainen tekee omassa kodissaan. Onko edes koulutusta siihen?[/quote
]
Idiot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siivooja Lapissa ja mulla palkasta jää käteen 1350 e, olen kokopäiväinen ja kuljen monessa paikassa mutta firman autolla. Mistä ne keksii noin hyväpalkkaisia siivoojia.
Mun kk palkka siivoojana on yli 2100€
Brutto vai netto?
Siis hetkinen...ai helsingissä noin kovat tuet. Itse työmarkkinatuki (550) asumistuki (275) toimeentulotuki (80) eli yhteensä siis 905e. vuokra 400. Eli käteen jää kuukaudessa 505e.
Meidän työpaikan siivooja valitteli jo aiemmin kun ei rahat meinaa riittää elämiseen. Teki niin mieli sanoa sille, että lopeta se tupakointi ja peliautomaattien pelaaminen niin rupeaa riittämään. Jätin kuitenkin sanomatta, suottapa sitä riitaa haastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet työtä tekevät luulee, että työttömät saa paljonkin. Eräs insinööri jäi työttömäksi, niin oli aivan järkyttynyt, miten vähän työttömät ja köyhät saa. Sanoi aikaisemmin luulleensa, että Kelasta saisi enemmän. Itse olen ollut aina vähävarainen ja enkä töilläni tienaa enempää kuin mitä työttömät saa. En valita. Mieluummin teen kaikenlaista ja olen aktiivinen sekä on aina plussaa, jos tekemisestä saa hieman rahaakin.
Ja monet työttömät luulevat että työssä olevat saavat! Progressiivinen verotus leikkaa keskituloiselta jo hurjasti. Auli maksaa veroja siivoojan 1800 palkastaan 200€ ja käteen jää 1600€.
3000€ palkasta menee veroja jo 1000€ ja käteen jää 2000€.
Työttömyystuki ja asumistuki maksavat jo nyt työssäkäyville ihan järjettömän summan veroina! Kai tiesit että työssäkäyvät nuo tuet maksavat...
Viiden tonnin palkasta jää verojen jälkeen 3000 kouraan. Kun ajattelee nii onhan se aikamoinen toi pari tonnia veroa joka kuukausi...
Jos heidän lapsensa ovat työttöminä tai opiskelevat?
On niitäkin jotka maksavat aikuisille lapsilleen kaikenlaista, eivätkä laske siinä kohdassa rahojaan.