Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivooja Auli paljastaa, miten 1600 euron nettopalkka riittää elämiseen

Vierailija
23.03.2023 |

Jutussa sanotaan näin "Jos Jääskö ei siivoaisi vaan nauttisi pelkkää työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea, hän saisi noin 1200 euroa kuussa käteen yksinasuvana. Se on vain 400 euroa vähemmän kuin kokopäiväisestä raskaasta työstä." Mietin itse juuri työttömäksi jääneenä että mistä joku saa 1200€ kun itse saan työmarkkinatukea 550€ käteen ja asumistukea keskisuomessa 300€ . Yhteensä 850€ toimeentulotukeen en ole oikeutettu. Työttömistä saa ilmeisesti puhua mitä lystää

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran pito on valinta. Voi joutua maksamaan hätäleikkauksesta 2000-4000 euroa. Löytyykö se tililtä?

Vai käyttäisitkö koiran kustannukset esim. gynekologiin, hammashoitoon, rokotuksiin, silmälääkäriin tai uusiin lenkkareihin?

Vierailija
22/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräinen asumistuki on 250€ suomessa. Silloin työmarkkinatukea saava saa yhteensä 750€ kk. Puolet vähemmän kuin tuossa jutussa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Miten ihmeessä 54m2 kämpän vuokra jossain Oulussa on yli 1400€/kk?

Ja liikkuu lähinnä pyörällä, mutta bensaan yli 600€/kk?

Kuitenkin jutussa puhuttiin että kaksi maksajaa, niin oletan että ilmoitetut hinnat ovat Aulin osuus.

Auton tankin huoltoon (vaihtoon?) oli mennyt 600 euroa. Ei tankkaamiseen ja bensasta tossa ei mainittu sanallakaan. Ihmettelen tosin, että miksi auton kulut on laskettu Aulin budjettiin, kun hän kulkee pyörällä. Nämä taisikin olla koko talouden kulut ja maksajia on kaksi, joten 1600 euron ei tarvitse näihin edes riittää. Mikä tän artikkelin pointti edes oli?

Se näissä iltapäivälehtien nyyhkujutuissa onkin aina yhteistä. Epätarkkuus. Ei kerrota koko totuutta, vaan ympäripyöreästi heitetään lukuja jotta saadaan asia näyttämään toiselta mitä se oikeasti on.

Aika leveästi Auli syö, kun ruokaankin menee 500€/kk.

Kyllähän tuon budjetin saa näyttämään pahalta, jos tulopuolelle laitetaan Aulin tulot ja menopuolelle koko perheen menot.

Eli Aulin mies on siis siivelläeläjä eikä maksa mistään mitään?

Vierailija
24/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun mukaan pienipalkkaisella siivoojalla on myös ollut varaa uusi autokin ostaa tai tuoda auto ulkomailta kun autoveroa makselee (ilmeisesti pätkällä).

Vierailija
25/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä saan 1300€/kk toimeentulotuki + asumistuki.

Voisit vähän eritellä miten paljon se asumistuki oikein on Helsingissä ??

Vierailija
26/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivooja Lapissa ja mulla palkasta jää käteen 1350 e, olen kokopäiväinen ja kuljen monessa paikassa mutta firman autolla. Mistä ne keksii noin hyväpalkkaisia siivoojia.

Vierailija
27/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lasketaan. Minun netto palkkani on tällä hetkellä 2 400 eur.

Mutta jos netto olisikin 1 600 eur?

Vuokra 700 eur (en osta asuntoa, koska tällä hetkellä korkokulut+yhtiövastike vastaavasta olisivat vuokraa enemmän)

Ruoka 250 eur

Netti ja puhelin 40 eur

Muut laskut kuten vakuutukset 60 eur

Muut päivittäistavarat ja vastaavat 50 eur, sis. parturit

Kulkeminen, bussi ja juna 50 eur

Jää 450 eur muuhun. Sanotaan että 100 eur kuluu hankintoihin ja vastaaviin, eli 1200 eur vuodessa mm vaatteisiin/työkaluihin/tarvikkeisiin.

Sitten voi valita kuluttaako loput 350 eur viihteeseen, hemmotteluun, vanhan auton pitämiseen, matkoihin, vai laittaako säästöön. Kaikkia kolmea ei saa.

Eli aika helposti tuolla elelee. Ei mitään ongelmia. Keskiluokkaista elämää ei toki eletä. Siihen verrattuna jostain pitää luopua.

Vierailija
28/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä saan 1300€/kk toimeentulotuki + asumistuki.

Voisit vähän eritellä miten paljon se asumistuki oikein on Helsingissä ??

Ja minkä kokoinen asunto, sekä vuokra. 

Vierailija
29/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mä teen nelipäiväistä työviikkoa päivätyössä sairaanhoitajana ja mun netto kk palkka on 1600€.

Ilmankos yrität metsästää Tidneristä hyvätuloista miestä.

Vierailija
30/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo paskapalkka!

Vierailija
31/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkään kehitysapuun kuluu enemmän rahaa kuin kaikkiin työmarkkinatuella oleviin joista muuten suuri osa on työkyvyttömiä. Mikä on täysin käsittämätöntä

Vierailija
32/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin jutussa mainittuja puhelin/nettikuluja 150€/kk koko perheelle. Sanottiin että lapset ovat aikuisia joten miksi äiti maksaa heidän kalliit puhelinlaskut? Ja miksi on noin kalliit liittymät? Mulla ja miehelläni on molemmilla liittymä 19,99/kk.

Tuokin on kallis liittymä..

Vierailija
33/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että ajatellaan 400e olevan niin pieni raha että sen vuoksi ei muka kannattaisi tehdä töitä. Minun elämässä kyllä 400e on iso raha ja olen itse ihan hyvä palkkaisessa ammatissa. 

Vierailija
34/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans ihmettelen.

Elän tällä hetkellä tukien ja etuuksien varassa lapseni kanssa ja yhteenlaskettu nettosumma hieman reilu 1700 euroa.

Jos eläisin yksin tukien varassa niin ei millään yltäis 1200 euroon edes bruttona.

Menen mielelläni töihin. Ei yllä nettopalkka 1700 euroon, mutta plussalle jäätäis silti eikä tarvitse tilitellä mikä juttu ja liite ja säästääkin sais ilman ongelmia

Vierailija
35/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pie ituloinen saa vain takuueläkettä vanhana.

Miettikää, miten sen pikkusumman saa riittämään kaikkeen.

Vierailija
36/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni pie ituloinen saa vain takuueläkettä vanhana.

Miettikää, miten sen pikkusumman saa riittämään kaikkeen.

Siis takuueläke on vähän alle 1000 euroa.

Vierailija
37/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1600e eikä muka jää säästöön eikä matkoihin. Kuitenkin myös toinen maksaja. Sitten taas laittavat rahaa älyttömästi autoon, puhelimiin ja ties mihin lehtiin ja suoratoistopalveluun.

Oma netto tällä hetkellä 1800e ja asun Helsingissä yksin. Vuokraan,puhelimeen ja pakollisiin laskuihin (ei mitään ylimääräisiä tilauksia tai osamaksuja tai lainoja) menee n 900e. Kuljen julkisilla, teen suurimman osan ruuasta itse, ostan lähes kaiken kierrätyksestä ja harvoin. Ja minä pystyn kyllä sekä nauttimaan teatterista, konserteista ja matkustelemaankin vuosittain. Sen lisäksi pystyn laittamaan rahaa vähän säästöönkin. Valintoja.

Mutta olen silti sitä mieltä, että työstä pitää saada kunnon korvaus ja palkka ja selkeästi enemmän kuin nykyään on minimit.

Vierailija
38/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toi Auli se julkkis siivooja vai onko se joku Aur,i se palstoille esiintyvä?. Mutta kyllähän noilla masseilla pärjää. Itsellä fattan vaatimattomat, toimeen tulen enkä nälkää näe, jää jopa röökiin ja silloi tällöin bissenkin varaa.

Vierailija
39/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mä teen nelipäiväistä työviikkoa päivätyössä sairaanhoitajana ja mun netto kk palkka on 1600€.

Ihmeen vähän. Missä olet töissä?

Vierailija
40/115 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehensä kanssa saavat yhteensä ainakin 3000e. Kyllä sillä rahalla käy ulkomailla ja säästöönkin jää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi