Näin suomalaisena työttömänä loukkaa
Marinin ja Orpon hinku haalia tänne työntekijöitä muista maista kun en minäkään suomalaisena, Suomessa koulunsa käyneenä ihmisenä ole saanut täältä töitä.
Miten niin ne muut, jopa kielitaidottomat ovat minua parempia?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittajalla tutkinto jostain alasta, jolla on pulaa tekijöistä vai kenties jokin harvinainen?
En kerro mikä tutkinto mulla on mutta kerron, että se on hyvin yleinen. Revi siitä. Ei saa silti töitä. Ihan pikkusen sylettää Marinin puheet.
Tutkinnon yleisyys ei kerro vielä sen työllistävyydestä. Jos tuolla tutkinnolla et saa töitä, mitä olet tehnyt uudelleen kouluttautumisen eteen? Esim. lähihoitajaopiskeluihin pääsee ilmoittautumalla ja 1,5 vuoden koulutuksen jälkeen on töitä niin paljon kuin jaksaa tehdä.
Ei lähihoitajan työ sovi kaikille. Itse kouluttautuisin lähihoitajaksi innosta hihkuen, ellen olisi saanut lääkärin hoitoa vaativan käsi-ihottuman jo yhden kuukauden työkokeilusta vanhainkodissa. Selkäkin rupesi reistaamaan pahasti kolmekymppisenä, joten sekin olisi jossain vaiheessa haitannut työllistymistä.
Hiukan kuulostaa tekosyiltä. Lähihoitajana voi kuitenkin työskennellä esim. puhelinneuvonnassa, missä ei tarvitse potilaita siirtää. On myös muita töitä, joissa potilaita ei liikutella. Käsi-ihottumakaan tuskin haittaa kaikissa lähihoitajan töissä.
Mikäs ihmeen tekosyy se on, jos ei kykenisi edes harjoitteluja suorittamaan loppuun, koska ei voi pestä käsiä ja pitää hanskoja?
Tutkinnon suorittamiseen hakeutumisen esteeksikin luetaan atooppinen ekseema tai tukielinsairaudet. Se on siis hylkäävä peruste.
Omalla paikkakunnallani lähihoitajia haetaan melkeinpä pelkästään vanhuspuolelle. Ei todellakaan siisteihin toimistohommiin ja puhelinvastaajiksi.
Dippi inssi kirjoitti:
Olen nainen ja työskentelen teknisellä alalla. Usein näissä keskusteluissa toistuu "ryhdy lähihoitajaksi".
Ymmärrän kyllä, että kannattaa hakeutua alalle joka työllistää hyvin, mutta ei hoitoala kaikille (naisillekkaan) sovi.
Nimenomaan, mä en ymmärrä, miksi lähihoitajan tutkintoa tyrkytetään kaikille, kun onhan monella muullakin alalla työvoimapulaa. Esimerkiksi ravintola-ala, leipurit, bussikuskit. Näihin kaikkiin on ammattikoulututkinto pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Haettu paikkoihin mihin muillakaan siellä työskentelevillä ei ole alan koulutusta. Myös palkat on huonot mutta se ei täällä pikkukaupungissa ole ongelma. Tässä nyt muutama.
Varastolle, -kautta rantain kuuluu ettei ollut sopivia hakijoita ja yhä haetaan.
Pakkaajaksi, -paikka ilmestyy uudestaan hakuun.
Tuotantotöihin,- paikka ilmestyy uudestaan hakuun.
Kausitöihin (ei kuitenkaan mansikkatilalle tms.), -paikkaan pääsee iäkäs vaivainen vaikka nimenomaan painotettiin työn fyysisyyttä.
Missään nimessä en halua istumatöihin. Siivous ei sovi vaikka sitä tietenkin kaikille tyrkytetään. Nykyisin olenkin luovuttanut. Pitäkööt työnsä. Tai antakoot sen taas veljenpoika Jassulle joka on geeneillänsä sen lunastanut jo syntymässä.
Tee niinkuin muutkin. Opiskele vaikka lähihoitajaksi ja hae sitten noihin mainitsemiisi paikkoihin. Jo alkaa kelvata etkä tule edes olemaan ainoa lähäri varastolla. Näin teki yksi tuttu, ei sitä edes hoitoala sen kummemmin kiinnostanut ja vähän keikkailtuaan haki ja pääsi mieluisimpiin hommiin. Turhaa koulutustahan tuo on mutta jos työnantaja vaatii parempaa työ/opiskeluhistoriaa niin tuossa keino hankkia sitä. Omassa kylässä on jopa sairaanhoitajia siirtynyt metallipuolelle.
Christiiina kirjoitti:
Dippi inssi kirjoitti:
Olen nainen ja työskentelen teknisellä alalla. Usein näissä keskusteluissa toistuu "ryhdy lähihoitajaksi".
Ymmärrän kyllä, että kannattaa hakeutua alalle joka työllistää hyvin, mutta ei hoitoala kaikille (naisillekkaan) sovi.Nimenomaan, mä en ymmärrä, miksi lähihoitajan tutkintoa tyrkytetään kaikille, kun onhan monella muullakin alalla työvoimapulaa. Esimerkiksi ravintola-ala, leipurit, bussikuskit. Näihin kaikkiin on ammattikoulututkinto pari vuotta.
Ravintola-ala ei vaadi mitään kahden vuoden tutkintoa enää. Ei ole varaa odotella vuottakaan että saadaan työntekijöitä. Rekrykoulutuksia on ollut ihan parin kuukauden mittaisia ja markkinoitu alan vaihtajille.
Eipä tosin lähärinkään tarvitse olla valmistunut ja töitä riittää. Yhdellä tutulla valmistuminen venyi ja kävi koulua jotain viisi vuotta tai ylikin ja lopulta oli lähellä että opinnot mitätöityisivät tms. mutta koko ajan kävi kuitenkin töissä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittajalla tutkinto jostain alasta, jolla on pulaa tekijöistä vai kenties jokin harvinainen?
En kerro mikä tutkinto mulla on mutta kerron, että se on hyvin yleinen. Revi siitä. Ei saa silti töitä. Ihan pikkusen sylettää Marinin puheet.
Tämä linja ja nämä puheethan alkoivat jo 90-luvun loppupuolella.
Minua syletti jo silloin, kun olin lapsena omaksunut 70-luvun Suomen.
Nykyään en enää lue valtamediaa ollenkaan. Ihan sama, tämä ei ole enää minun maani ja pelini.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt 9. vuotta työttömänä oleva lähihoitaja. Työkykyinen, mutta enää en tee töitä polkuhintaan ja ilman kielilisää. Osaan kuutta kieltä, mutta en ole koskaan saanut kielilisää. Entisessä työpaikassani hoidin esim. hoitokokouksia useammalla kielellä, mutta tämä ei näkynyt palkassa.
Kiitos hyvätuloisen puolison ja muilla tavoin järjestetyn eläketurvan, en vaan suostu tekemään mitään enää ilmaiseksi.
En sano tämän olevan puppua, mutta kuka sinua vaatii pitämään hoitokokouksia eri kielillä ja mikä se taitotasosi oikeasti on?
Suurin osa Suomeen tulijoista on nykyään kehitysmaista, joiden kieliä juuri kukaan valkoihoinen ei kunnolla osaa ja ne harvat osaajat taitavat olla yliopistoväkeä, jotka saavat jo palkkaa pätevistä luennoitsijan, lehtorin, opettajan tai tulkin hommista, joita sinäkin voisit tehdä, jos todella osaat nuo kielet hyvin.
Lisäksi meillä on Suomessa venäläisiä ja virolaisia jonkin verran.
Plus missä olet tehnyt lähihoitajan töitä ilmaiseksi? Jos mies todella elättää, niin toki monikin työ voi tuntua epähoukuttelevalta.
Etänä voisin hyvinkin tehdä hoitsun töitä kotoa käsin .