Näin suomalaisena työttömänä loukkaa
Marinin ja Orpon hinku haalia tänne työntekijöitä muista maista kun en minäkään suomalaisena, Suomessa koulunsa käyneenä ihmisenä ole saanut täältä töitä.
Miten niin ne muut, jopa kielitaidottomat ovat minua parempia?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti osa kommentoijista on heti haukkumassa ja syyllistämässä. Ei voida edes keskustella työnantajien asenneongelmasta.
Ei ole ihme, että suomalaiset voi huonosti, hoitsut vaihtaa alaa ja jopa maata ja tänne töihin tulleet harvalukuiset ulkkiksetkin häipyvät heti kun kokevat tämän asenneilmapiirin.
Tapu, tapu.Eli työantajia ja ulkkiksia saa haukkua ja tämä on hyvä ilmapiiri?
Peiliin ei taas voi koskaan katsoa?
Peli ei palkkaa töihin. Turha sitä on mulkoilla.
Työnantajassa on joku vika jos Suomessa hyvin koulutettu ihminen ei työntekijäksi kelpaa mutta kielitaidoton ulkkis kelpaa.Jos sinun duunit tekee kielitaidoton ulkkis, et ole hyvin koulutettu.
No nyt oli varsinainen aivopi eru. Mitä korkeamman koulutuksen työpaikka, sitä varmemmin sitä tehdään jollain muulla kielellä kuin suomeksi. Aivan huippuihmisten ei tarvitse opetella edes englantia, vaan aivan saletisti työpaikat vaikka muuttavat omaa käyttökieltään sen mukaiseksi että se huippu siellä pysyy töissä. Nimenomaan matalan koulutuksen pienpalkka-aloilla täytyisi osata suomea.
Halutaan orjia jotka ei tiedä työntekijän oikeuksista mitään. Helpompi kusettaa ja potkia pois jos alkavat vaatimaan jotain lisää. Näin se homma etenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittajalla tutkinto jostain alasta, jolla on pulaa tekijöistä vai kenties jokin harvinainen?
En kerro mikä tutkinto mulla on mutta kerron, että se on hyvin yleinen. Revi siitä. Ei saa silti töitä. Ihan pikkusen sylettää Marinin puheet.
Tutkinnon yleisyys ei kerro vielä sen työllistävyydestä. Jos tuolla tutkinnolla et saa töitä, mitä olet tehnyt uudelleen kouluttautumisen eteen? Esim. lähihoitajaopiskeluihin pääsee ilmoittautumalla ja 1,5 vuoden koulutuksen jälkeen on töitä niin paljon kuin jaksaa tehdä.
En ole ap mutta itse en päässyt millään lähihoitajakoulutukseen. Ei kaikki pääse.
Ja pitää muistaa ettei kaikilla vaan ole soveltuvuutta hoitoalalle. Itse joskus kun jäin työttömäksi, ilmoitin heti että mitään hoitoalan koulutusta on turha ehdottaa. Kiinnostais tietää onko se myös miespuolisille työttömille ensimmäinen ala mitä ehdotetaan?
Tämä on ihan ok, mutta silloin on turha valittaa niistä ulkomaalaisista joita tänne tuodaan työvoimaksi. Jos kapasiteetti ei riitä sellaisella alalle, millä haluaa työskennellä, mutta ei myöskään suostu/voi mennä töihin työllistävälle alalle, on turha omasta tilanteesta syyttää ulkoomalaista työvoimaa.
Eri vastaaja tässä. Minä kyllä sen vuoksi valitan ainakin kielitaidottomista hoitajista, koska saatan sellaista apua tarvita tulevaisuudessa. En halua, että minua hoitaa joku joka ei ymmärrä minua ja jonka kanssa en voi jutella mitään. Olen kielitaitoinen, mutta omassa maassani haluan palvelua suomeksi. Ja jos vaikka muistisairaus iskee, niin siinä käy usein niin että ne vieraat kielet unohtuu.
Saathan sinä valittaa mistä haluat. Tässä ketjussa valitetaan siitä, ettei hoitoalalle voi hakeutua, muttei sinne saa palkata ulkiksiakaan. Joten ei sinua hoida kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti osa kommentoijista on heti haukkumassa ja syyllistämässä. Ei voida edes keskustella työnantajien asenneongelmasta.
Ei ole ihme, että suomalaiset voi huonosti, hoitsut vaihtaa alaa ja jopa maata ja tänne töihin tulleet harvalukuiset ulkkiksetkin häipyvät heti kun kokevat tämän asenneilmapiirin.
Työnantajassa on joku vika jos Suomessa hyvin koulutettu ihminen ei työntekijäksi kelpaa mutta kielitaidoton ulkkis kelpaa.
Kyllä se peili palkkaa töihin. Ilman muuta silloin kun koulutettu ja pätevä, mutta työnantajat eivät tätä tajua, tulee alkaa yrittäjäksi. Silloin töitä riittää ja tarpeeksi hyvä kun on, pääsee itse palkkaamaan juuri sellaista väkeä kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä hakenut niihin töihin, joihin tänne haetaam työntekijöitä muualta? Jos pula on hoitajista, niin ei siinä joku suomalainen kulttuurituottaja paljon auta.
Olen hakenut. Minulla on yhtä pätevä koulutus niihin hommiin kuin helläkin. En ole kuitenkaan kelvannut.
Jos sinulla on puutteita sosiaalisissa taidoissa tai vaikkapa alkoholiongelma, niin eihän koulutus noista pelasta.
Ei ole kumpaakaan.
Oletko siis sitä mieltä, että esim introvertit eivät ansaitse työpaikkaa? Mutta sen sijaan random kielitaidoton ulkkis kyllä.
No sun pitää etsiä työpaikka, jossa sun ei tarvitse kohdata ihmisiä, jos olet niin introvertti, että sun on vaikea olla ihmisten kanssa. Mäkin olen introvertti, mutta osaan kyllä puhua ja olla ihmisten kanssa ja olen ollut ärrän myyjänä.
Eikö se ole hyvä, jos joku ne työt tekee? Minäkään en pääse töihin, mutta koska ulkomaalaisten palkat eivät minun (eikä sinun) taskuista lähde, niin antaa tulla vaan. Minulle on ainakin ihan sama kuka ajaa bussia, siivoaa tai tekee lähihoitajan työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajassa on joku vika jos Suomessa hyvin koulutettu ihminen ei työntekijäksi kelpaa mutta kielitaidoton ulkkis kelpaa.Jos sinun duunit tekee kielitaidoton ulkkis, et ole hyvin koulutettu.
No nyt oli varsinainen aivopi eru. Mitä korkeamman koulutuksen työpaikka, sitä varmemmin sitä tehdään jollain muulla kielellä kuin suomeksi. Aivan huippuihmisten ei tarvitse opetella edes englantia, vaan aivan saletisti työpaikat vaikka muuttavat omaa käyttökieltään sen mukaiseksi että se huippu siellä pysyy töissä. Nimenomaan matalan koulutuksen pienpalkka-aloilla täytyisi osata suomea.
Ai, nyt se ongelma olikin korkeakoulutetut työpaikat ja nämä on niitä, joihin rahdataan halpatyövoimaa?
Muuten, eikö sinusta englannin osaaminen ole kielitaito vaan pelkästään suomen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, nyt se ongelma olikin korkeakoulutetut työpaikat ja nämä on niitä, joihin rahdataan halpatyövoimaa?
Hmm, klikkaapas tuota "näytä aiemmat lainaukset" -kohtaa ja katso mihin vastasin. Ehkä sun ois pitänyt vastata ja kysyä johonkin muuhun viestiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittajalla tutkinto jostain alasta, jolla on pulaa tekijöistä vai kenties jokin harvinainen?
En kerro mikä tutkinto mulla on mutta kerron, että se on hyvin yleinen. Revi siitä. Ei saa silti töitä. Ihan pikkusen sylettää Marinin puheet.
Tutkinnon yleisyys ei kerro vielä sen työllistävyydestä. Jos tuolla tutkinnolla et saa töitä, mitä olet tehnyt uudelleen kouluttautumisen eteen? Esim. lähihoitajaopiskeluihin pääsee ilmoittautumalla ja 1,5 vuoden koulutuksen jälkeen on töitä niin paljon kuin jaksaa tehdä.
En ole ap mutta itse en päässyt millään lähihoitajakoulutukseen. Ei kaikki pääse.
Ja pitää muistaa ettei kaikilla vaan ole soveltuvuutta hoitoalalle. Itse joskus kun jäin työttömäksi, ilmoitin heti että mitään hoitoalan koulutusta on turha ehdottaa. Kiinnostais tietää onko se myös miespuolisille työttömille ensimmäinen ala mitä ehdotetaan?
Tämä on ihan ok, mutta silloin on turha valittaa niistä ulkomaalaisista joita tänne tuodaan työvoimaksi. Jos kapasiteetti ei riitä sellaisella alalle, millä haluaa työskennellä, mutta ei myöskään suostu/voi mennä töihin työllistävälle alalle, on turha omasta tilanteesta syyttää ulkoomalaista työvoimaa.
Eri vastaaja tässä. Minä kyllä sen vuoksi valitan ainakin kielitaidottomista hoitajista, koska saatan sellaista apua tarvita tulevaisuudessa. En halua, että minua hoitaa joku joka ei ymmärrä minua ja jonka kanssa en voi jutella mitään. Olen kielitaitoinen, mutta omassa maassani haluan palvelua suomeksi. Ja jos vaikka muistisairaus iskee, niin siinä käy usein niin että ne vieraat kielet unohtuu.
Tämä on täysin eri asia. Sinä olet nyt asiakkaana valittamassa palveluntarjoajasta. Tässä keskustelussa valitetaan ulkomaalaisesta työvoimasta viemässä kotimaisen työvoiman työpaikkoja.
No mutta jos työnantaja suosii valinnoissaan niitä työntekijöitä, jotka eivät esimerkiksi tiedä oikeuksistaan eivätkä varsinkaan puolusta niitä, niin kyllä se asiakkaisiinkin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, klikkaapas tuota "näytä aiemmat lainaukset" -kohtaa ja katso mihin vastasin. Ehkä sun ois pitänyt vastata ja kysyä johonkin muuhun viestiin?
Klikkasin ja olin lukenut koko ketjun. Ehkäpä sunkin olisi kannattanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä hakenut niihin töihin, joihin tänne haetaam työntekijöitä muualta? Jos pula on hoitajista, niin ei siinä joku suomalainen kulttuurituottaja paljon auta.
Olen hakenut. Minulla on yhtä pätevä koulutus niihin hommiin kuin helläkin. En ole kuitenkaan kelvannut.
Jos sinulla on puutteita sosiaalisissa taidoissa tai vaikkapa alkoholiongelma, niin eihän koulutus noista pelasta.
Ei ole kumpaakaan.
Oletko siis sitä mieltä, että esim introvertit eivät ansaitse työpaikkaa? Mutta sen sijaan random kielitaidoton ulkkis kyllä.No sun pitää etsiä työpaikka, jossa sun ei tarvitse kohdata ihmisiä, jos olet niin introvertti, että sun on vaikea olla ihmisten kanssa. Mäkin olen introvertti, mutta osaan kyllä puhua ja olla ihmisten kanssa ja olen ollut ärrän myyjänä.
Introvertin voimat kuluu sosiaalisessa kanssakäymisessä. Jos työpäivä vie mehut, niin mitä jää perheelle? Ei mitään. Minä kun tein ihmisläheistä työtä, niin illat istuin kotona lataamassa akkuja.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kumpaakaan.
Oletko siis sitä mieltä, että esim introvertit eivät ansaitse työpaikkaa? Mutta sen sijaan random kielitaidoton ulkkis kyllä.
Introverttius ei tarkoita puutteita sosiaalisissa taidoissa. Introvertilla voi hyvin olla loistavat sosiaaliset taidot. Usein onkin, koska yleensä malttavat kuunnella toista hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilet siis meidän koululaitosta seuraavaksi.
En. Epäilen pelkästään sinun osaamista ja niin epäilet sinäkin, koska et tasan tule kertomaan edes sitä koulutustasi.
Ei voi tosiaan lähihoitajaks ottaa, jos ei esim lääkelaskut onnistu, on rikosrekisteriä, vakavia mielenterveysongelmia, päihdeongelmaa jne.
Monella palstapersulla valitettavasti tähän tyssää työllistyminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen työtön. Vuoden alussa oli yksi kuukauden pätkä. Päiväkeikkaa saa välillä. Olen äidinkielen opettaja.
Mitäs luulet, houkutellaanko Suomeen tulijoita sinun alalle?
Ohis, mutta en ihmettele tilannettasi yhtään. Jostakin syystä opettajien ylikoulutus on tabu. Eräässä kaupungissa 310 hakijaa 25 opettajan virkaan. Sijaisuuksiin myös aina paljon hakijoita. Ainoa työtarjoukseni viimeiseen kahteen vuoteen on ollut viiden kuukauden sijaisuus 200 kilometrin päässä. Silti puhutaan opettajapulasta.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Hyvä kysymys.
Koska totuus on että menevät suomalaisten ohi, annetaan työpaikka ettei tarvitse maksaa tukia. Ja tämä on tosiasia !
Olen nainen ja työskentelen teknisellä alalla. Usein näissä keskusteluissa toistuu "ryhdy lähihoitajaksi".
Ymmärrän kyllä, että kannattaa hakeutua alalle joka työllistää hyvin, mutta ei hoitoala kaikille (naisillekkaan) sovi. Eikö tässä ole vaarana että lähihoitajiksi päätyy alalle täysin sopimattomia henkilöitä?
Arvostan kyllä lähihoitajien tekemää työtä, mutta itse en siihen ryhtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Hyvä kysymys.
Koska totuus on että menevät suomalaisten ohi, annetaan työpaikka ettei tarvitse maksaa tukia. Ja tämä on tosiasia !
Täh? Mitä tukia työnantajat maksaa ulkomaalaisille, jos eivät palkkaa näitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klikkasin ja olin lukenut koko ketjun. Ehkäpä sunkin olisi kannattanut?
Vastasin vain siihen edelliseen viestiin, en koko ketjuun tietenkään. Eli ihan niin kuin etikettiin kuuluukin. Ehkäpä sinunkin kannattaisi vastata vain siihen mihin vastaat, etkä koko ketjuun?
Epäilet siis meidän koululaitosta seuraavaksi.