Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin suomalaisena työttömänä loukkaa

Vierailija
22.03.2023 |

Marinin ja Orpon hinku haalia tänne työntekijöitä muista maista kun en minäkään suomalaisena, Suomessa koulunsa käyneenä ihmisenä ole saanut täältä töitä.
Miten niin ne muut, jopa kielitaidottomat ovat minua parempia?

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienosti osa kommentoijista on heti haukkumassa ja syyllistämässä. Ei voida edes keskustella työnantajien asenneongelmasta.

Ei ole ihme, että suomalaiset voi huonosti, hoitsut vaihtaa alaa ja jopa maata ja tänne töihin tulleet harvalukuiset ulkkiksetkin häipyvät heti kun kokevat tämän asenneilmapiirin.

Tapu, tapu.

Eli työantajia ja ulkkiksia saa haukkua ja tämä on hyvä ilmapiiri?

Peiliin ei taas voi koskaan katsoa?

Peli ei palkkaa töihin. Turha sitä on mulkoilla.

Työnantajassa on joku vika jos Suomessa hyvin koulutettu ihminen ei työntekijäksi kelpaa mutta kielitaidoton ulkkis kelpaa.

Jos sinun duunit tekee kielitaidoton ulkkis, et ole hyvin koulutettu.

No nyt oli varsinainen aivopi eru. Mitä korkeamman koulutuksen työpaikka, sitä varmemmin sitä tehdään jollain muulla kielellä kuin suomeksi. Aivan huippuihmisten ei tarvitse opetella edes englantia, vaan aivan saletisti työpaikat vaikka muuttavat omaa käyttökieltään sen mukaiseksi että se huippu siellä pysyy töissä. Nimenomaan matalan koulutuksen pienpalkka-aloilla täytyisi osata suomea.

Ai, nyt se ongelma olikin korkeakoulutetut työpaikat ja nämä on niitä, joihin rahdataan halpatyövoimaa?

Muuten, eikö sinusta englannin osaaminen ole kielitaito vaan pelkästään suomen?

Hmm, klikkaapas tuota "näytä aiemmat lainaukset" -kohtaa ja katso mihin vastasin. Ehkä sun ois pitänyt vastata ja kysyä johonkin muuhun viestiin?

Klikkasin ja olin lukenut koko ketjun. Ehkäpä sunkin olisi kannattanut? 

Vastasin vain siihen edelliseen viestiin, en koko ketjuun tietenkään. Eli ihan niin kuin etikettiin kuuluukin. Ehkäpä sinunkin kannattaisi vastata vain siihen mihin vastaat, etkä koko ketjuun?

Siis pitikö se ketju nyt klikata auki vai ei ja vastaatko taas vain edelliseen viestiin?

Vierailija
62/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dippi inssi kirjoitti:

Olen nainen ja työskentelen teknisellä alalla. Usein näissä keskusteluissa toistuu "ryhdy lähihoitajaksi".

Ymmärrän kyllä, että kannattaa hakeutua alalle joka työllistää hyvin, mutta ei hoitoala kaikille (naisillekkaan) sovi. Eikö tässä ole vaarana että lähihoitajiksi päätyy alalle täysin sopimattomia henkilöitä?

Arvostan kyllä lähihoitajien tekemää työtä, mutta itse en siihen ryhtyisi.

Lojutko työttömänä valittamassa että ulkomaalaiset saavat työsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpatyövoima. Siinä vastaus. Meidän työmaalla on venäläisiä tai ukrainalaisia, baltteja, välillä puolalaisia. Suomalaisia ei ole palkattu vuosikymmeniin. Me viimeiset suomalaiset siellä sinnitellään. Hakijoita on ollut, mutta kun palkkaa pitäisi maksaa suomalaisin ehdoin, niin eihän sellainen kommarimeininki sovi.

Tämä. Meillä aivan sama. Olen ainoa suomalainen nainen koko isossa lafkassa, suomalaisia miehiä on kuusi. Terveisiä "työvoimapulasta" kärsivältä rakennusalalta.

Vierailija
64/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Hyvä kysymys.

Koska totuus on että menevät suomalaisten ohi, annetaan työpaikka ettei tarvitse maksaa tukia. Ja tämä on tosiasia !

En usko, että työpaikka annnetaan sen vuoksi, ettei tarvitse maksaa tukia. Syy on ennemenkin se, että työnantaja saa tukia palkatessaan kielitaidottoman ulkomaalaisen.

Lehdessä oli juttu jokunen vuosi sitten. Varastoon palkatuille ulkomaalaiille maksettiin 3500 euron palkkaa.eli reilusti enemmän kuin mitä työstä yleensä maksetaan. Ilmeisesti se oli jonkinlainen kokeilu, jossa tuet oli siirretty palkan lisäksi. Jutusta ei kylläkään käynyt ilmi, mistä palkkarahat tulivat.

Vierailija
65/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dippi inssi kirjoitti:

Olen nainen ja työskentelen teknisellä alalla. Usein näissä keskusteluissa toistuu "ryhdy lähihoitajaksi".

Ymmärrän kyllä, että kannattaa hakeutua alalle joka työllistää hyvin, mutta ei hoitoala kaikille (naisillekkaan) sovi. Eikö tässä ole vaarana että lähihoitajiksi päätyy alalle täysin sopimattomia henkilöitä?

Arvostan kyllä lähihoitajien tekemää työtä, mutta itse en siihen ryhtyisi.

Niin? Työvoimapula-aloja on muitakin kuin goiva-ala. Mutta jos ei sovellu millekään työllistävälle alalle, on varmaan Turha valittaa, jos niille rekrytointi ulkomailta?

Vierailija
66/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä hakenut niihin töihin, joihin tänne haetaam työntekijöitä muualta? Jos pula on hoitajista, niin ei siinä joku suomalainen kulttuurituottaja paljon auta.

Olen hakenut. Minulla on yhtä pätevä koulutus niihin hommiin kuin helläkin. En ole kuitenkaan kelvannut.

Jos sinulla on puutteita sosiaalisissa taidoissa tai vaikkapa alkoholiongelma, niin eihän koulutus noista pelasta. 

Ei ole kumpaakaan.

Oletko siis sitä mieltä, että esim introvertit eivät ansaitse työpaikkaa? Mutta sen sijaan random kielitaidoton ulkkis kyllä.

No sun pitää etsiä työpaikka, jossa sun ei tarvitse kohdata ihmisiä, jos olet niin introvertti, että sun on vaikea olla ihmisten kanssa. Mäkin olen introvertti, mutta osaan kyllä puhua ja olla ihmisten kanssa ja olen ollut ärrän myyjänä.

Introvertin voimat kuluu sosiaalisessa kanssakäymisessä. Jos työpäivä vie mehut, niin mitä jää perheelle? Ei mitään. Minä kun tein ihmisläheistä työtä, niin illat istuin kotona lataamassa akkuja.

-eri

Työpäivä vie mehut ihan jokaiselta ja vapaa-aika kuluu niitä akkuja ladaten. Ektrovertit lataavat akkuja eri tavalla kuin introvertit. Tämä on täysin normaalia arjen epämukavuutta ihan meille kaikille. 

Vierailija
67/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyvä ystävä asuu Lapissa.

Hänellä on 3 ammattia. Vaihtanut työpaikkaa, kun edellinen on loppunut.

Meni opiskelemaankin 300 km päähän, asui vanhemmilla 4 kk, koska opiskelupaikka oli siellä.

Hänen miehensä on ollut kokkina Ranskassa. Muutti työpaikan perässä takaisin. Oli vuoden töissä, sitten loppui maksajat.

Mielummin on työttömänä, kun menee vähän taulukkopalkkaa paremmalle työapajille.

Jos on työkunnossa ja valmis muuttamaan, töitä kyllä saa

Vierailija
68/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Hyvä kysymys.

Koska totuus on että menevät suomalaisten ohi, annetaan työpaikka ettei tarvitse maksaa tukia. Ja tämä on tosiasia !

En usko, että työpaikka annnetaan sen vuoksi, ettei tarvitse maksaa tukia. Syy on ennemenkin se, että työnantaja saa tukia palkatessaan kielitaidottoman ulkomaalaisen.

Lehdessä oli juttu jokunen vuosi sitten. Varastoon palkatuille ulkomaalaiille maksettiin 3500 euron palkkaa.eli reilusti enemmän kuin mitä työstä yleensä maksetaan. Ilmeisesti se oli jonkinlainen kokeilu, jossa tuet oli siirretty palkan lisäksi. Jutusta ei kylläkään käynyt ilmi, mistä palkkarahat tulivat.

Laitapa linkki siihen juttuun?

Vierailija
69/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Hyvä kysymys.

Ketjun aiheena oli se, että Suomeen rekrytoidaan ulkomailta. Ihan vakavissanne väitätte, että tähän maksetaan tukia?

Suomessa asuville vaikeasti työllistyville on toki monenlaisia tukia, mutta ei ne ole taustaan sidottu. Nekään ei toki kelpaa palstan ikuisuustyöttömille.

Vierailija
70/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä hakenut niihin töihin, joihin tänne haetaam työntekijöitä muualta? Jos pula on hoitajista, niin ei siinä joku suomalainen kulttuurituottaja paljon auta.

Olen hakenut. Minulla on yhtä pätevä koulutus niihin hommiin kuin helläkin. En ole kuitenkaan kelvannut.

Jos sinulla on puutteita sosiaalisissa taidoissa tai vaikkapa alkoholiongelma, niin eihän koulutus noista pelasta. 

Ei ole kumpaakaan.

Oletko siis sitä mieltä, että esim introvertit eivät ansaitse työpaikkaa? Mutta sen sijaan random kielitaidoton ulkkis kyllä.

No sun pitää etsiä työpaikka, jossa sun ei tarvitse kohdata ihmisiä, jos olet niin introvertti, että sun on vaikea olla ihmisten kanssa. Mäkin olen introvertti, mutta osaan kyllä puhua ja olla ihmisten kanssa ja olen ollut ärrän myyjänä.

Introvertin voimat kuluu sosiaalisessa kanssakäymisessä. Jos työpäivä vie mehut, niin mitä jää perheelle? Ei mitään. Minä kun tein ihmisläheistä työtä, niin illat istuin kotona lataamassa akkuja.

-eri

Työpäivä vie mehut ihan jokaiselta ja vapaa-aika kuluu niitä akkuja ladaten. Ektrovertit lataavat akkuja eri tavalla kuin introvertit. Tämä on täysin normaalia arjen epämukavuutta ihan meille kaikille. 

Ihme dramatisointia tämäkin. Monet työt on oikeasti ihan mukavia ja lepposia

Vierailija
71/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekaaninen ja aivoton pakottaminen vaikka teknisesti suuntautunutta henkilöä hoiva-alalle johtaa varmaan noihin samalla neulalla rokottamisiin, no eihän koneen säätöönkään oteta aina uutta kiintoavainta...

Vierailija
72/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekaaninen ja aivoton pakottaminen vaikka teknisesti suuntautunutta henkilöä hoiva-alalle johtaa varmaan noihin samalla neulalla rokottamisiin, no eihän koneen säätöönkään oteta aina uutta kiintoavainta...

Eiköhän se ollut älystä kiinni eikä mistään liian teknisistä aivoista.

Vierailija
73/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt hommat ei näy suomalaisille kelpaavan joten ulkomaalaisia sitten.

Vierailija
74/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienosti osa kommentoijista on heti haukkumassa ja syyllistämässä. Ei voida edes keskustella työnantajien asenneongelmasta.

Ei ole ihme, että suomalaiset voi huonosti, hoitsut vaihtaa alaa ja jopa maata ja tänne töihin tulleet harvalukuiset ulkkiksetkin häipyvät heti kun kokevat tämän asenneilmapiirin.

Tapu, tapu.

Työnantajassa on joku vika jos Suomessa hyvin koulutettu ihminen ei työntekijäksi kelpaa mutta kielitaidoton ulkkis kelpaa.

No nyt oli varsinainen aivopi eru. Mitä korkeamman koulutuksen työpaikka, sitä varmemmin sitä tehdään jollain muulla kielellä kuin suomeksi. Aivan huippuihmisten ei tarvitse opetella edes englantia, vaan aivan saletisti työpaikat vaikka muuttavat omaa käyttökieltään sen mukaiseksi että se huippu siellä pysyy töissä. Nimenomaan matalan koulutuksen pienpalkka-aloilla täytyisi osata suomea.

Ai, nyt se ongelma olikin korkeakoulutetut työpaikat ja nämä on niitä, joihin rahdataan halpatyövoimaa?

Hmm, klikkaapas tuota "näytä aiemmat lainaukset" -kohtaa ja katso mihin vastasin. Ehkä sun ois pitänyt vastata ja kysyä johonkin muuhun viestiin?

Vastasin vain siihen edelliseen viestiin, en koko ketjuun tietenkään. Eli ihan niin kuin etikettiin kuuluukin. Ehkäpä sinunkin kannattaisi vastata vain siihen mihin vastaat, etkä koko ketjuun?

Siis pitikö se ketju nyt klikata auki vai ei ja vastaatko taas vain edelliseen viestiin?

Ei ole maailmassa tarpeeksi rautalankaa vissiinkään...

Joku vastasi minun viestiini selvästikin niin, että oli oikeasti kommentoimassa ketjun aikaisempia viestejä eikä minun viestiäni. Silloin hänen olisi pitänyt vastata siihen johon hän halusi vastata, eikä siihen minun viestiini joka ilmeisesti sattui olemaan siinä ketjussa viimeisenä. Hahmottuuko mitenkään?

Vierailija
75/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kumpaakaan.

-eri

Ihme dramatisointia tämäkin. Monet työt on oikeasti ihan mukavia ja lepposia

Eihän se, että ihminen tarvitsee palautumista poissulje sitä, etteikö työ olisi myös mukavaa tai jopa leppoista. Kuormittuminen ja palautuminen on täysin normaalia lähes jokaisella elämän osa-alueella. Sen sijaan ei ole normaalia vedota introverttiyteen kuin se olisi jokin diagnoosi.

Vierailija
76/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on puutteita aivotoiminnassa. Onkohan sulla koulutusta mihinkään.

Vierailija
77/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapu, tapu.

Ei ole maailmassa tarpeeksi rautalankaa vissiinkään...

Joku vastasi minun viestiini selvästikin niin, että oli oikeasti kommentoimassa ketjun aikaisempia viestejä eikä minun viestiäni. Silloin hänen olisi pitänyt vastata siihen johon hän halusi vastata, eikä siihen minun viestiini joka ilmeisesti sattui olemaan siinä ketjussa viimeisenä. Hahmottuuko mitenkään?

Kuule, oikeastaan ei edes kiinnosta. Ehkäpä netissä keskustelu on sulle vähän haastavaa?

Vierailija
78/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan yritetty rekrytoida sähköinsinööriä tai sähköasentajaa. Vain pari koulutettua hakenutta, kaikki asuu lähes 300 km päässä eikä halua muuttaa, työtä ei voi oikein tehdä etänä. En usko, että johtuu työpaikasta, sillä sama ongelma on muillakin alueen firmoilla. Työntekijöitä ei vaan löydy, edes kunnon palkalla. Putkifirmoissa sama juttu.

Suomenkielen taito, koulutus ja ajokortti on pakollinen, monessa muussa asiassa voitaisiin joustaa.

Työkkärin haun seurauksena tuli vaan hakemuksia, joissa hakija on hyllyttäjä, kokki tms tai ekalla rivillä lukee, että hakee työkkärin vaatimuksesta ja tulisi mielellään sitten, kun liiton rahat alkaa loppua.

Vierailija
79/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ihan selvää, että ulkomailta tulee porukkaa lähinnä vain ääripäihin: tekemään ns. paskaduunia tai sitten huippuhommiiin. Poikkeuksena voivat olla jotkut Viron raksamiehet.

Purra menee kyllä niin harhaan sanoessaan, että maahanmuuttoa ei tarvita. Meneekö muka se viiskymppinen työttömäksi joutunut persumies vaihtamaan Vikingille lakanoita tai SOLille siivoamaan? No ei tasan mene

Vierailija
80/127 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan ihan selvää, että ulkomailta tulee porukkaa lähinnä vain ääripäihin: tekemään ns. paskaduunia tai sitten huippuhommiiin. Poikkeuksena voivat olla jotkut Viron raksamiehet.

Purra menee kyllä niin harhaan sanoessaan, että maahanmuuttoa ei tarvita. Meneekö muka se viiskymppinen työttömäksi joutunut persumies vaihtamaan Vikingille lakanoita tai SOLille siivoamaan? No ei tasan mene

Aika pitkälti näin. Sama koskee jotain Helsingin paikallisliikenteen kuskeja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi