Näin suomalaisena työttömänä loukkaa
Marinin ja Orpon hinku haalia tänne työntekijöitä muista maista kun en minäkään suomalaisena, Suomessa koulunsa käyneenä ihmisenä ole saanut täältä töitä.
Miten niin ne muut, jopa kielitaidottomat ovat minua parempia?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä hakenut niihin töihin, joihin tänne haetaam työntekijöitä muualta? Jos pula on hoitajista, niin ei siinä joku suomalainen kulttuurituottaja paljon auta.
Tämä. En tiedä keitä palstan ammattityöttömät ovat, mutta arvatenkin he eivät hae aloille, joilla on pulaa työpaikoista.
Kaikkien suomimammojen pitäisi saada kovaoalkkainen siisti toimistoduuni, ennen kuin kokkeja ja hoitajia saa palkata.
ymmärrän, kyllä että kukaan ei halua palkata suomalaisia hoitajia, kun eivät osaa edes neulaa vaihtaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittajalla tutkinto jostain alasta, jolla on pulaa tekijöistä vai kenties jokin harvinainen?
En kerro mikä tutkinto mulla on mutta kerron, että se on hyvin yleinen. Revi siitä. Ei saa silti töitä. Ihan pikkusen sylettää Marinin puheet.
Eli olet joku markkinointimerkonomi? Etkä pääsee edes kauppaan töihin, koska asenne työntekoon on heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittajalla tutkinto jostain alasta, jolla on pulaa tekijöistä vai kenties jokin harvinainen?
En kerro mikä tutkinto mulla on mutta kerron, että se on hyvin yleinen. Revi siitä. Ei saa silti töitä. Ihan pikkusen sylettää Marinin puheet.
Tutkinnon yleisyys ei kerro vielä sen työllistävyydestä. Jos tuolla tutkinnolla et saa töitä, mitä olet tehnyt uudelleen kouluttautumisen eteen? Esim. lähihoitajaopiskeluihin pääsee ilmoittautumalla ja 1,5 vuoden koulutuksen jälkeen on töitä niin paljon kuin jaksaa tehdä.
En ole ap mutta itse en päässyt millään lähihoitajakoulutukseen. Ei kaikki pääse.
Ja pitää muistaa ettei kaikilla vaan ole soveltuvuutta hoitoalalle. Itse joskus kun jäin työttömäksi, ilmoitin heti että mitään hoitoalan koulutusta on turha ehdottaa. Kiinnostais tietää onko se myös miespuolisille työttömille ensimmäinen ala mitä ehdotetaan?
Tämä on ihan ok, mutta silloin on turha valittaa niistä ulkomaalaisista joita tänne tuodaan työvoimaksi. Jos kapasiteetti ei riitä sellaisella alalle, millä haluaa työskennellä, mutta ei myöskään suostu/voi mennä töihin työllistävälle alalle, on turha omasta tilanteesta syyttää ulkoomalaista työvoimaa.
Täällä toinen työtön. Vuoden alussa oli yksi kuukauden pätkä. Päiväkeikkaa saa välillä. Olen äidinkielen opettaja.
Hienosti osa kommentoijista on heti haukkumassa ja syyllistämässä. Ei voida edes keskustella työnantajien asenneongelmasta.
Ei ole ihme, että suomalaiset voi huonosti, hoitsut vaihtaa alaa ja jopa maata ja tänne töihin tulleet harvalukuiset ulkkiksetkin häipyvät heti kun kokevat tämän asenneilmapiirin.
Tapu, tapu.
Vierailija kirjoitti:
Hienosti osa kommentoijista on heti haukkumassa ja syyllistämässä. Ei voida edes keskustella työnantajien asenneongelmasta.
Ei ole ihme, että suomalaiset voi huonosti, hoitsut vaihtaa alaa ja jopa maata ja tänne töihin tulleet harvalukuiset ulkkiksetkin häipyvät heti kun kokevat tämän asenneilmapiirin.
Tapu, tapu.
Eli työantajia ja ulkkiksia saa haukkua ja tämä on hyvä ilmapiiri?
Peiliin ei taas voi koskaan katsoa?
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen työtön. Vuoden alussa oli yksi kuukauden pätkä. Päiväkeikkaa saa välillä. Olen äidinkielen opettaja.
Mitäs luulet, houkutellaanko Suomeen tulijoita sinun alalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapu, tapu.Eli työantajia ja ulkkiksia saa haukkua ja tämä on hyvä ilmapiiri?
Peli ei palkkaa töihin. Turha sitä on mulkoilla.
Työnantajassa on joku vika jos Suomessa hyvin koulutettu ihminen ei työntekijäksi kelpaa mutta kielitaidoton ulkkis kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Tapu, tapu.
Keskusteluun kuuluu sekin, että joku on erimieltä.
Halpatyövoimaa raahaavat firmat pitäisi velvoittaa vastaamaan halpatyöläistensä sosiaalikuluista ainakin 15 vuodeksi eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkinnon yleisyys ei kerro vielä sen työllistävyydestä. Jos tuolla tutkinnolla et saa töitä, mitä olet tehnyt uudelleen kouluttautumisen eteen? Esim. lähihoitajaopiskeluihin pääsee ilmoittautumalla ja 1,5 vuoden koulutuksen jälkeen on töitä niin paljon kuin jaksaa tehdä.
En ole ap mutta itse en päässyt millään lähihoitajakoulutukseen. Ei kaikki pääse.
Ja pitää muistaa ettei kaikilla vaan ole soveltuvuutta hoitoalalle. Itse joskus kun jäin työttömäksi, ilmoitin heti että mitään hoitoalan koulutusta on turha ehdottaa. Kiinnostais tietää onko se myös miespuolisille työttömille ensimmäinen ala mitä ehdotetaan?
Tämä on ihan ok, mutta silloin on turha valittaa niistä ulkomaalaisista joita tänne tuodaan työvoimaksi. Jos kapasiteetti ei riitä sellaisella alalle, millä haluaa työskennellä, mutta ei myöskään suostu/voi mennä töihin työllistävälle alalle, on turha omasta tilanteesta syyttää ulkoomalaista työvoimaa.
Eri vastaaja tässä. Minä kyllä sen vuoksi valitan ainakin kielitaidottomista hoitajista, koska saatan sellaista apua tarvita tulevaisuudessa. En halua, että minua hoitaa joku joka ei ymmärrä minua ja jonka kanssa en voi jutella mitään. Olen kielitaitoinen, mutta omassa maassani haluan palvelua suomeksi. Ja jos vaikka muistisairaus iskee, niin siinä käy usein niin että ne vieraat kielet unohtuu.
Mene saatanan elätti töihin tai hyppää järveen. Kukaan ei sinua halua elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapu, tapu.Eli työantajia ja ulkkiksia saa haukkua ja tämä on hyvä ilmapiiri?
Peli ei palkkaa töihin. Turha sitä on mulkoilla.
Työnantajassa on joku vika jos Suomessa hyvin koulutettu ihminen ei työntekijäksi kelpaa mutta kielitaidoton ulkkis kelpaa.
Jos sinun duunit tekee kielitaidoton ulkkis, et ole hyvin koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Mene saatanan elätti töihin tai hyppää järveen. Kukaan ei sinua halua elättää.
Samaa mieltä.
T. Riikka Purra
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähihoitajan työ sovi kaikille. Itse kouluttautuisin lähihoitajaksi innosta hihkuen, ellen olisi saanut lääkärin hoitoa vaativan käsi-ihottuman jo yhden kuukauden työkokeilusta vanhainkodissa. Selkäkin rupesi reistaamaan pahasti kolmekymppisenä, joten sekin olisi jossain vaiheessa haitannut työllistymistä.
No mitä ruikutat jos et kuitenkaan tee niitä esim. hoitajan töitä joihin työvoimaa tarvitaan?
Ne hoitajat hoitaa sinuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri vastaaja tässä. Minä kyllä sen vuoksi valitan ainakin kielitaidottomista hoitajista, koska saatan sellaista apua tarvita tulevaisuudessa. En halua, että minua hoitaa joku joka ei ymmärrä minua ja jonka kanssa en voi jutella mitään. Olen kielitaitoinen, mutta omassa maassani haluan palvelua suomeksi. Ja jos vaikka muistisairaus iskee, niin siinä käy usein niin että ne vieraat kielet unohtuu.
Tämä on täysin eri asia. Sinä olet nyt asiakkaana valittamassa palveluntarjoajasta. Tässä keskustelussa valitetaan ulkomaalaisesta työvoimasta viemässä kotimaisen työvoiman työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähihoitajan työ sovi kaikille. Itse kouluttautuisin lähihoitajaksi innosta hihkuen, ellen olisi saanut lääkärin hoitoa vaativan käsi-ihottuman jo yhden kuukauden työkokeilusta vanhainkodissa. Selkäkin rupesi reistaamaan pahasti kolmekymppisenä, joten sekin olisi jossain vaiheessa haitannut työllistymistä.
Mutta tällöin luonnolisesti tuskin valitat lähihoitajapulaa paikkaavasta ulkomaalaisesta työvoimasta?