HS: Arjen vapaamatkustajat vievät parisuhteet eroon
Ja estävät naisten urakehitystä. Ei pysty ottaa vaativampia töitä, jos kaikki vastuu kotitöistä jää silti naiselle. Miksi mies ei osallistu? Tai ole oma-aloitteinen? Millainen mies kehtaa jättää kotityöt tekemättä?
Kommentit (805)
On jotenkin tosi järjetöntä että yhä tänä päivänä näistä asioista pitää puhua.
Miehet vaativat että nainen osallistuu talouden pitoon rahallisesti 50% ja siitä ei jousteta yhtään. Ei vaikka mies tienaisi naiseen verrattuna moninkertaisesti. Koska muuten naiset ovat miesten mielestä gold diggereitä, lompakkoloisia ja mitä vielä.
Samalla kuitenkin sujuvasti unohdetaan, että sitten kotityötkin pitäisi jakaa tasan 50/50. Eli lasten hoito, ruokaostokset, ruuanlaitto, tiskit, pyykit, siivous, vanhempainillat, harrastuksiin viennit, ym.
Tähänkin toki kaikkein paatuneimmilla sovinisteilla on selitys. Eihän naisten työt ole ollenkaan niin rankkoja kuin miesten työt! Naisethan vain puuhastelevat jotain että saavat tekemistä päiviinsä.
Ja kas kun sitten mietitään, miksi lapsia ei synny tai parisuhteet kestä.
Vierailija kirjoitti:
On jotenkin tosi järjetöntä että yhä tänä päivänä näistä asioista pitää puhua.
Miehet vaativat että nainen osallistuu talouden pitoon rahallisesti 50% ja siitä ei jousteta yhtään. Ei vaikka mies tienaisi naiseen verrattuna moninkertaisesti. Koska muuten naiset ovat miesten mielestä gold diggereitä, lompakkoloisia ja mitä vielä.
Samalla kuitenkin sujuvasti unohdetaan, että sitten kotityötkin pitäisi jakaa tasan 50/50. Eli lasten hoito, ruokaostokset, ruuanlaitto, tiskit, pyykit, siivous, vanhempainillat, harrastuksiin viennit, ym.
Tähänkin toki kaikkein paatuneimmilla sovinisteilla on selitys. Eihän naisten työt ole ollenkaan niin rankkoja kuin miesten työt! Naisethan vain puuhastelevat jotain että saavat tekemistä päiviinsä.
Ja kas kun sitten mietitään, miksi lapsia ei synny tai parisuhteet kestä.
Juurikin näin!
Kyllä se tulee jo lapsuuden kodista se malli siihen miten kotityöt jaetaan.
Edelleen tytöt tekevät kotitöitä enemmän kuin pojat ja tytöiltä vaaditaan enemmän kuin pojilta. Miehet oppivat jo lapsuudessa että naiset tekee kotityöt ja mies kaksi kertaa vuodessa urhoollisesti vaihtaa autoon renkaat.
Minua eivät stressaa kotityöt yhtään. Nehän ovat ihan aivotonta hommaa suurimmaksi osaksi, varsinkin vuosien myötä.
Se mikä stressaa on se kaiken mahdollisen organisointi.
Parhaillaankin mietin, että pitikö meidän tänä keväänä hakea punkkirokotusten vahvisteet vai ei. Tiedän tarkistaneeni sen viime vuonna, mutta olin silloin koronassa, enkä muista yhtään, mihin silloin päädyin.
Kaikkea mahdollista, suurta ja pientä, ihan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käynyt siivooja yli 10 v. Asutaan isossa taloyhtiössä ja hän tekee vain tätä yhtä taloa työkseen.
Kauppakassi on toiminut myös vuosia, lähemmäs 10. Ainakin 7.
Lapsille tilaan vaatteita 3-5 krt vuodessa. Synttärilahjoina vie netistä ostaman lahjakortin.
Ulkoistakaa !
Mutta jonkuhan se kauppakassi pitää tilata ja muistaa olla kotona, kun se tulee. Jonkun ne vaatteet pitää silti käydä läpi ja setviä mitä tarvitaan. Sama se ostaako ne Cittarista vai netistä sitten lopulta. Ja jonkun pitää olla selvillä, että jotkut synttärit on ja se lahja sinne muistaa hoitaa vaikka sen printtaisikin kotona paperille.
Meilläkin mies tekee kotityöt hutaisten vähän sinne päin. Astiat tungetaan kaappeihin ihan miten sattuu, kun samalla vaivalla ne saisi laitettua myös nätisti järjestykseen.
Samoin imurointi tapahtuu niin että imuria heilutetaan hieman maton päällä, ja sitten onkin olevinaan valmista.
Olen nätisti monta kertaa yrittänyt keskustella asiasta, pyytänyt ja esittänyt toiveita siitä että voisi tehdä asiat ns. kerralla kunnolla.
Mies tietenkin loukkaantuu ja sanoo että ei sitten tee ollenkaan kun nämä hutaisten ja vähän sinne päin tehdyt "siivoukset" ei kelpaa.
Kyllä alkaa vapaaehtoinen lapsettomuus tosiaan kaduttaa taas tätäkin ketjua lukiessa :D
Ei riitoja, ei seksihaittoja, ei rahaongelmia, ei kiirettä, vaan vapautta ja minimaaliset kotityöt. Miksi ihmeessä kukaan nainen enää suostuu tuohon raatamiseen, pistäkää tuubit poikki ja nauttikaa elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin mies tekee kotityöt hutaisten vähän sinne päin. Astiat tungetaan kaappeihin ihan miten sattuu, kun samalla vaivalla ne saisi laitettua myös nätisti järjestykseen.
Samoin imurointi tapahtuu niin että imuria heilutetaan hieman maton päällä, ja sitten onkin olevinaan valmista.
Olen nätisti monta kertaa yrittänyt keskustella asiasta, pyytänyt ja esittänyt toiveita siitä että voisi tehdä asiat ns. kerralla kunnolla.
Mies tietenkin loukkaantuu ja sanoo että ei sitten tee ollenkaan kun nämä hutaisten ja vähän sinne päin tehdyt "siivoukset" ei kelpaa.
Miehesi kusettaa sua ja nauraa partaansa, kun saa sut tekemään noi ikävät hommat puolestaan. Mieti sitä.
Olisin mielelläni kotiäiti. Hoitaisin lapset ja kodin. Tuntuu että siihen hommaan minut on luotu. Mielelläni passaisin miehelle ruokaa pöytään ja huolehtisin että hän saa levätä töiden jälkeen.
Valitettavasti se vain ei ole mahdollista, vaan minun on pakko käydä töissä että meillä on varaa keskiluokkaiseen elintasoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos ruuanlaitto on sinun homma, niin ala tehdä ruuat huonosti. Jätä perunat puoliraaoiksi ja polta kastike pohjaan. Omat lempparit, mutta miehen inhokit, ota vakituiseksi ruokalistalle ja tee ne viimeisen päälle.
Miehen pyykit voi myös pestä pilalle, jos mies ei osaa pyykkiään pestä.
Vierailija kirjoitti:
Olisin mielelläni kotiäiti. Hoitaisin lapset ja kodin. Tuntuu että siihen hommaan minut on luotu. Mielelläni passaisin miehelle ruokaa pöytään ja huolehtisin että hän saa levätä töiden jälkeen.
Valitettavasti se vain ei ole mahdollista, vaan minun on pakko käydä töissä että meillä on varaa keskiluokkaiseen elintasoon.
Sano miehellesi, että ottaa toisen työn siihen rinnalle, niin voit jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käynyt siivooja yli 10 v. Asutaan isossa taloyhtiössä ja hän tekee vain tätä yhtä taloa työkseen.
Lapsille tilaan vaatteita 3-5 krt vuodessa. Synttärilahjoina vie netistä ostaman lahjakortin.
Ulkoistakaa !
Mutta jonkuhan se kauppakassi pitää tilata ja muistaa olla kotona, kun se tulee. Jonkun ne vaatteet pitää silti käydä läpi ja setviä mitä tarvitaan. Sama se ostaako ne Cittarista vai netistä sitten lopulta. Ja jonkun pitää olla selvillä, että jotkut synttärit on ja se lahja sinne muistaa hoitaa vaikka sen printtaisikin kotona paperille.
Siivoojaa varten pitää olla avaamassa ovi ja siistiä koti (hehän eivät järjestä, eivät ota lakanoita pyykkiin, eivät vaihda pyyhkeitä, eivät vie roskia tms), jotta hän pääsee siivoamaan, pitää myös valvoa se jälki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano miehellesi, että ottaa toisen työn siihen rinnalle, niin voit jäädä kotiin.
Nykyään lapsilla pitää olla myös isä, joten tuostahan pamahtaa lasu sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alkaa vapaaehtoinen lapsettomuus tosiaan kaduttaa taas tätäkin ketjua lukiessa :D
Ei riitoja, ei seksihaittoja, ei rahaongelmia, ei kiirettä, vaan vapautta ja minimaaliset kotityöt. Miksi ihmeessä kukaan nainen enää suostuu tuohon raatamiseen, pistäkää tuubit poikki ja nauttikaa elämästä.
Meillä kyllä hommat on nykyisessä parisuhteessa aika lailla tasan jaettu. Mies varmaan tekee enemmän kokonaisuutena, mutta se johtuu siitä, että mulla on MS-tauti ja olen välillä aika väsynyt sen vuoksi. Lasten asiat hoitaa oikeinkin hyvin. Eihän näissä ketjuissa kirjoittele ihmiset jotka on tyytyväisiä asioiden tilaan.
Edellisessä suhteessa taas oli tuollaista, että mitään ei tapahtunut ilman jatkuvaa arjen projektipäällikkönä toimimista. Ja siinä suhteessa ei ollut edes lapsia.
Älkää ottako miestä täysihoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoistakaa !
Siivoojaa varten pitää olla avaamassa ovi ja siistiä koti (hehän eivät järjestä, eivät ota lakanoita pyykkiin, eivät vaihda pyyhkeitä, eivät vie roskia tms), jotta hän pääsee siivoamaan, pitää myös valvoa se jälki.
Kotipalvelu maksaa 400e/kerta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoistakaa !
Ja pitää huolehtia että printterissä on mustetta ja paperia... Meillä tietokoneet on miehen heiniä, ja tällä hetkellä printteristä on ollut muste lopussa puolisen vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapsilla pitää olla myös isä, joten tuostahan pamahtaa lasu sitten.
Jää mieheltä silti ihan riittävästi vapaa-aikaa, jonka hän voi viettää lastensa kanssa.
Astianpesukoneemme otti lopputulin melkein 20 vuotta toimittuaan. Konetta pois viedessämme tuli jotenkin puheeksi koneen säännöllinen huoltaminen ja sihtien putsaus, jotka minä olin aina tehnyt koneen käyttöiän aikana.
Ihan noin muuten fiksu mieheni ihmetteli, että ai pitääkö tiskikonettakin putsata?
Noh, olisi ollut hyvä herrallekin nähdä, missä kunnossa sihdit voi olla muutaman kuukauden välein. 20 vuotta huoltamatta olis ollut aikamoinen likatöhnäpuuro siellä koneessa, eikä kone olisi taatusti noin kauaa pelannut edes!
Mies tekee omia hyödyllisiä metatöitään, kuten pohtii lainojen ja vakuutusten kilpailuttamisia yms. Arvostan hänen tekemiään asioita. En ehkä edes tiedä kaikkia, mutta selvästi mieskään ei tiennyt, mistä kaikesta olen ihan yksin huolehtinut. Kodinkoneiden toimivuudesta olen aina pitänyt itse huolen, ja lukemattomista muista näkymättömistä asioista.
Mutta tärkeä pointti on koko tähän keskusteluun on se, että että parisuhteessa on törkeää sälyttää tieten tahtoen toiselle kodin tehtäviä ja töitä niin, että toinen uupuu. Lapsiperheissä tämä ON tavallista, ja se arjen pyörittäminen joka ikinen päivä (ja joskus yö) on uuvuttavaa. Ihan liian usein se ainoa suunnittelija, organisoija ja toteuttaja on se nainen/äiti. Mies sitten tekee mitä tässä hetkessä käsketään tehdä, mikä on paljon helpompaa kuin pitää kaikki langat käsissään koko perheen asioista.
Tämä on liian monen naisen kokemus sekä omasta perheestä että tuttavien perheistä. Myös kokopäivätyössä käyvien perheenäitien kokemus.
No kyllä minulle kävisi, että toinen osapuoli hoitaa kaupassakännit, ruuanlaiton, siivouksen ja hoitaa lasten asiat siinä sivussa. Itse voin keskittyä työntekoon ja omiin harrastuksiin. Lapsien kanssa voin leikkiä sitten viikonloppuisin. Ja koska molemmat käymme puolisoni kanssa töissä, kulut jaetaan suurinpiirtein tasan. Kuulostaa mahtavalta, oletko sinä se toinen osapuoli, joka tekee tuon kaiken?