HS: Arjen vapaamatkustajat vievät parisuhteet eroon
Ja estävät naisten urakehitystä. Ei pysty ottaa vaativampia töitä, jos kaikki vastuu kotitöistä jää silti naiselle. Miksi mies ei osallistu? Tai ole oma-aloitteinen? Millainen mies kehtaa jättää kotityöt tekemättä?
Kommentit (805)
Jostain kumman syystä jostain voi löytyä sellaisiakin miehiä, jotka osaavat siivota ja tykkäävät pitää tavarat järjestyksessä, ihan oma-aloitteisesti. Minun aviomieheni on tällainen, ja olemmekin olleet kimpassa jo 28 v. Ihmeellisen kultakimpaleen löysinkin;-)
Vierailija kirjoitti:
Siismiksi olette kimpassa tällaisten tyyppien kanssa?
Moni ketjuun kirjoittanut onkin eronnut tai ainakin suunnittelee eroa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain kumman syystä jostain voi löytyä sellaisiakin miehiä, jotka osaavat siivota ja tykkäävät pitää tavarat järjestyksessä, ihan oma-aloitteisesti. Minun aviomieheni on tällainen, ja olemmekin olleet kimpassa jo 28 v. Ihmeellisen kultakimpaleen löysinkin;-)
Puolentoistavuoden suhteen aikana ex-ukko kerran tarttui rättiin ja kiukutteli siitä samalla, kun pyyhki
yhden pöydän. Sen ainoan kerran. Oli insinöörismiehelle liikaa.
Kerran se sai raivarit, kun oli muka väärä lämpötila pesukoneessa. Kun pesin sen pyykkejä. Vain
ja ainoastaan sen pyykkejä.
Ukko on muuten juoppo, läski ja on sillä yksi vakisuhde ollut. Minä olin sen kanssa vakisuhteessa sen aikaa, minkä jaksoin siivota sen ukon sotkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehdi koska vaimo on niin näppärä niiden suhteen. Tehkööt itse kun kaikki pitää aina tehdä heti, koskaan ei ole aikaa levätä ja tehdä niitä sitten joskus,vaikka seuraavana päivänä.
Voisin töissä alkaa käyttää samaa... "Mitä ne kollegat valittaa, teen kyllä tämän päivän työt sitten joskus. Vastaan pomon kysymykseen sitten joskus. Palvelen tiskillä odottavaa asiakasta sitten joskus. Toimitan luvut kirjanpitoon sitten joskus."
Niinpä... Kyllä töissä varmaan hommat hoituu ilman että joku jatkuvasti huomauttaa ja muistuttaa, että muista sitten vastata jos puhelin soi, muista tervehtiä asiakkaita, muistitkos laittaa työpaikan oven lukkoon lähtiessäsi. Jos kotona ollaan niin avuttomia, että miten siellä työelämässä pärjätään.
Poittihan on se, että ei ole kiinnostusta eikä halua, on niin kiva kun akka hoitaa tylsät kotityöt.
Jos töissä kahvihuoneen siisteyden ylläpito kuuluu työntekijöille, niin ei miehet sielläkään tee mitään. Likaiset astiat jäävät pöydälle, joku saattaa nostaa ne tiskipöydälle, mutta muruja ja roiskunutta kahvia ei pöydältä pyyhitä. Miehillä ei myöskään selkä taivu sen vertaa, että tyhjentäisivät ja täyttäisivät tiskikoneen. Yhdellä työpaikalla yksi sankari paistoi päivittäin paistinpannulla makkaraa ja munia, mutta ikinä ei sitä pannua tai hellanpäällystä pessyt.
Vierailija kirjoitti:
Itellä vaimo ei todellakaan tee paljoa kotitöitä, minä saan kannatella kotia pystyssä. Hän sotkee, ei hoida hommiaan ajallaan, joihinkin hommiin ei osallistu lainkaan. Siitä huolimatta hän on se joka niistä kotitöistä pitää meteliä ja jolla on aina jotain huomautettavaa. Siitä huolimatta hän on neuvomassa ja kritisoimassa jälkeä.
Kun sanon hänelle aiheen tiimoilta, esimerkiksi että roskat vois edes laittaa roskiin, hän suuttuu. Eikä hän muuten tee metatyötäkään, kaikki kaatuu minulle.
En ole ihan varma miksi siedän enää.
Ymmärtänet siis varsin hyvin samassa roolissa olevia naisia. Sukupuolista riippumatta silkkaa skeidaa, että toinen pakotetaan tirehtööriksi ja toinen osallistuu vain halutessaan hupinumeroihin .
Vierailija kirjoitti:
En yleistä, mutta oman empiirisen tutkimuksen perusteella olen huomannut, että monilla miehillä on tapana tehdä kotityöt hutaisemalla ja kun ne on hutaisemalla sinne päin tehty, ne on tehty ja jos niistä jälkeenpäin tulee sanomista (esim pyykit ripustettu ihan päin veetä, miten sen edes pystyy tekemään väärin!!), niin sitten uhriudutaan että mikään ei kelpaa. Ja kun mikään ei kelpaa, ei jatkossa tarvitse edes osallistua. OIen väkisin alkanut ajattelemaa, että se on vain taktiikka ja tämän vuoksi jatkossa nainen saa tehdä kaiken yksin "kun mikään ei kelpaa". Imurointi, tiskit ja pyykinpesu ei ole nimittäin rakettitiedettä ja jos miehet pystyvät rakentamaan pystyssä pysyviä taloja, ei varmaan ole liikaa vaadittu tekemään kotityöt kunnolla!
Tuota... oletko viime aikoina lukenut juttuja rakentamisen laadusta? Tuo taloargumentti ei välttämättä ole kirjaimellisesti kantava.
Vierailija kirjoitti:
Eksäni ei viitsinyt tehdä mitään tai teki niin huonosti, että oli pakko nalkuttaa tai tehdä itse uudelleen. Esimerkiksi pyykin mies ripusti niin, että otti kasan koneesta ja heitti telineelle. Siinä ne pyykit ummehtuivat ja haisivat monta päivää, miehen mielestä asia oli hoidettu aivan hyvin. Lakanoiden kanssa hänelläkin oli pahoja ongelmia ja suuttui, jos yritin vaihtaa edes kuukausittain, kun niiden pesuun menee rahaa ja se on aivan turhaa. Samoin hän vihastui, kun tarvitsin kallista laktoositonta maitoa ja meillä riideltiin kuukausikaupalla siitä, miksen voi opetella juomaan kahvia mustana ettei mulle tarttis enää kahvimaitoja ostaa. Itse hän oli kunnon vauvasuu ja omaan kahviinsa lorotti puolet maitoa ja puolet kahvia.
Miehet on käyneet valtion makssman sängyn petauskurssin eikä sittenkään osaa sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehdi koska vaimo on niin näppärä niiden suhteen. Tehkööt itse kun kaikki pitää aina tehdä heti, koskaan ei ole aikaa levätä ja tehdä niitä sitten joskus,vaikka seuraavana päivänä.
Voisin töissä alkaa käyttää samaa... "Mitä ne kollegat valittaa, teen kyllä tämän päivän työt sitten joskus. Vastaan pomon kysymykseen sitten joskus. Palvelen tiskillä odottavaa asiakasta sitten joskus. Toimitan luvut kirjanpitoon sitten joskus."
Niinpä... Kyllä töissä varmaan hommat hoituu ilman että joku jatkuvasti huomauttaa ja muistuttaa, että muista sitten vastata jos puhelin soi, muista tervehtiä asiakkaita, muistitkos laittaa työpaikan oven lukkoon lähtiessäsi. Jos kotona ollaan niin avuttomia, että miten siellä työelämässä pärjätään.
Poittihan on se, että ei ole kiinnostusta eikä halua, on niin kiva kun akka hoitaa tylsät kotityöt.
Jos töissä kahvihuoneen siisteyden ylläpito kuuluu työntekijöille, niin ei miehet sielläkään tee mitään. Likaiset astiat jäävät pöydälle, joku saattaa nostaa ne tiskipöydälle, mutta muruja ja roiskunutta kahvia ei pöydältä pyyhitä. Miehillä ei myöskään selkä taivu sen vertaa, että tyhjentäisivät ja täyttäisivät tiskikoneen. Yhdellä työpaikalla yksi sankari paistoi päivittäin paistinpannulla makkaraa ja munia, mutta ikinä ei sitä pannua tai hellanpäällystä pessyt.
Meillä oli samanlainen sankari.
Mä usein söin vasta iltapäivällä ja siellä oli paistinpannu levyllä likaisena.
Mä jätin lapun paistinpannun päälle
Jarmo ! Minä tarvitsen huoltoa. Seuraavana päivänä Jarmo otti paperin pois ja käytti vanhaa pannua.
Sama juttu, roskiksesta paperi päälle.
Kk kokouksessa Jarmo ehdotti keittiövuoroja. Moni nainen alkoi nauraa. Kun Jatmo paistat paistinpannulla, et ikinä pese pannua, etkä siivoa jälkiä. Marimari, muutkin.
Siinö keskusteltiin ja todettiin vain Jarmo käyttää paistinpannua.
Esimies kysyi Jarmolta osaatko siivota jälkesi vai laitetaanko paistinpannu pois
Lupasi. Ei osannut. Paistinoannu laitettiin pois.
Meni vähän aikaa ja nykyään siivooja siivoaa keittiön.
Laittaa kaikki tiskit tiskkkoneeseen, kone päälle ja putsaa tasot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yleistä, mutta oman empiirisen tutkimuksen perusteella olen huomannut, että monilla miehillä on tapana tehdä kotityöt hutaisemalla ja kun ne on hutaisemalla sinne päin tehty, ne on tehty ja jos niistä jälkeenpäin tulee sanomista (esim pyykit ripustettu ihan päin veetä, miten sen edes pystyy tekemään väärin!!), niin sitten uhriudutaan että mikään ei kelpaa. Ja kun mikään ei kelpaa, ei jatkossa tarvitse edes osallistua. OIen väkisin alkanut ajattelemaa, että se on vain taktiikka ja tämän vuoksi jatkossa nainen saa tehdä kaiken yksin "kun mikään ei kelpaa". Imurointi, tiskit ja pyykinpesu ei ole nimittäin rakettitiedettä ja jos miehet pystyvät rakentamaan pystyssä pysyviä taloja, ei varmaan ole liikaa vaadittu tekemään kotityöt kunnolla!
Tuota... oletko viime aikoina lukenut juttuja rakentamisen laadusta? Tuo taloargumentti ei välttämättä ole kirjaimellisesti kantava.
Juu, sutta ja sekundaa.
Miksi naiset suotuvat olemaan tuollaisia kynnysmattoja, että haluavat mieslapsia vaivakseen? Eikö naiset olekaan voimaantuneita rohkeita ihmisiä, jotka pärjäävät omillaan? Pakkoko sitä on olla parisuhteessa?
Millainen nainen kehtaa väittää urahaaveidensa kaatuvan surkeaa mieheen? Miksi pitää raahata mukana tuollaista miestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siismiksi olette kimpassa tällaisten tyyppien kanssa?
Moni ketjuun kirjoittanut onkin eronnut tai ainakin suunnittelee eroa.
Mutta ap:n mukaan tällaisten naisten urahaavet on heitetty roskiin. Eli ennemmin sinnitellään surkeassa parisuhteessa ja ruikutetaan paskasta miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolentoistavuoden suhteen aikana ex-ukko kerran tarttui rättiin ja kiukutteli siitä samalla, kun pyyhki
yhden pöydän. Sen ainoan kerran. Oli insinöörismiehelle liikaa.
Kerran se sai raivarit, kun oli muka väärä lämpötila pesukoneessa. Kun pesin sen pyykkejä. Vain
ja ainoastaan sen pyykkejä.
Ukko on muuten juoppo, läski ja on sillä yksi vakisuhde ollut. Minä olin sen kanssa vakisuhteessa sen aikaa, minkä jaksoin siivota sen ukon sotkuja.
Mä taas olen ollut kohta 20 v puuseppämiehen kansa, joka osaa paitsi tehdä pöytiä, myös pyyhkiä niitä ihan pyytämättä. Asenteistahan tuollainen kertoo, ja arvostuksesta niin kotia, kodin töitä kuin kumppaniakin kohtaan. Ei ihme, että niin moni on suhteissaan onneton.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen mies, jonka isä on laiska vätys ja äiti passannut poikansa piloille.
Ja isä kohdellut kuin perintöprinssiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksäni ei viitsinyt tehdä mitään tai teki niin huonosti, että oli pakko nalkuttaa tai tehdä itse uudelleen. Esimerkiksi pyykin mies ripusti niin, että otti kasan koneesta ja heitti telineelle. Siinä ne pyykit ummehtuivat ja haisivat monta päivää, miehen mielestä asia oli hoidettu aivan hyvin. Lakanoiden kanssa hänelläkin oli pahoja ongelmia ja suuttui, jos yritin vaihtaa edes kuukausittain, kun niiden pesuun menee rahaa ja se on aivan turhaa. Samoin hän vihastui, kun tarvitsin kallista laktoositonta maitoa ja meillä riideltiin kuukausikaupalla siitä, miksen voi opetella juomaan kahvia mustana ettei mulle tarttis enää kahvimaitoja ostaa. Itse hän oli kunnon vauvasuu ja omaan kahviinsa lorotti puolet maitoa ja puolet kahvia.
Näin just että hommat tehdään niin huonosti että nainen tekee ne lopulta itse. Hyvä esimerkki tuo pyykin ripustus. Jos pyykit myttää telineelle, en kehtaa pukea lapsille ryppyisiä vaatteita päälle ja on pakko silittää. Itsehän suoristan vaatteet telineelle niin että ne voi pukea suoraan päälle ja silitän vain juhlavaatteet. Mutta hei, isän pitää saada tehdä asiat omalla rennolla tavallaan. Tosi kätevää miehille että se on myös tapa jolla saadaan naiset tekemään itse. Johan kokkausvuorokin on helppoa siirtää vaimolle, kun mies tarjoaa ruoaksi pelkkää paskaa ilman mitään vihanneksia. Keitettyä makkaraa sinapilla ja lihapiirakkaa ketsupilla päivästä toiseen.
Tai sitten ne pyykit ravistetaan ja ripustetaan suoraksi mutta nainen valittaa koska sukat on eri kohdassa kuin mihin hän ne laittaa. Vaikka oisikin lajiteltu niin että samanlaiset on vierekkäin. Kun on ihan helvetin väliä sillä onko Pirkkokeijon sukkahousut omien pikkareiden vieressä vai onko siinä välissä Pirjopurjon yöpaita
Ja jos teet ihan oikeaa ruokaa niin ollaan vttuilemassa että kurkkuviipaleet on väärän paksuisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vien kipulääkkeen potilaalle sitten joskus, aloitan elvyttämään sitten joskus.
Kannattaa naiset tutustua miehen ja hänen perheeseensä ennenkuin alatte vakavasti olemaan miehen kanssa. Miten mies ja miehen isä toimivat lapsuuden kodissa, tekevätkö metatlitä, mitään kotitöitä, miten kohtelevat perheen äitiä, miten äiti kohtelee poikansa. Sieltä tiedätte, miten mies toimii parisuhteessa.
Semmoista, joka ei tee niitä metatöitä tai tee 50% kotitöistä, ei kannata ottaa puolisoksi- perässä vedettävällä vätyksellä ei tee mitään.
Tai semmoista joka ei maksa 50% osuuttaan asumisesta ja talouden kuluista.
Tämä metatyön tekijähän usein aikatauluttaa ja käskyttää toista osapuolta tekemään asioita. Kuinkahan moni metatyön ikeessä nääntyvä on oikeasti valmis siihen, että toinen osapuoli alkaa aikatauluttaa tämän menemisiä.
Kyllähän miehen on aika mahdotonta esimerkiksi aikatauluttaa milloin nainen pesee tukkansa, koska se on monelle naisellekin jatkuva ihmettelyn ja työstämisen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"...muista sitten vastata jos puhelin soi, muista tervehtiä asiakkaita, muistitkos laittaa työpaikan oven lukkoon lähtiessäsi."
Voipi olla, että pomokin, oli nainen tai mies, huomauttaa (=nalkuttaa?) noista jos jättää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin just että hommat tehdään niin huonosti että nainen tekee ne lopulta itse. Hyvä esimerkki tuo pyykin ripustus. Jos pyykit myttää telineelle, en kehtaa pukea lapsille ryppyisiä vaatteita päälle ja on pakko silittää. Itsehän suoristan vaatteet telineelle niin että ne voi pukea suoraan päälle ja silitän vain juhlavaatteet. Mutta hei, isän pitää saada tehdä asiat omalla rennolla tavallaan. Tosi kätevää miehille että se on myös tapa jolla saadaan naiset tekemään itse. Johan kokkausvuorokin on helppoa siirtää vaimolle, kun mies tarjoaa ruoaksi pelkkää paskaa ilman mitään vihanneksia. Keitettyä makkaraa sinapilla ja lihapiirakkaa ketsupilla päivästä toiseen.
Tai sitten ne pyykit ravistetaan ja ripustetaan suoraksi mutta nainen valittaa koska sukat on eri kohdassa kuin mihin hän ne laittaa. Vaikka oisikin lajiteltu niin että samanlaiset on vierekkäin. Kun on ihan helvetin väliä sillä onko Pirkkokeijon sukkahousut omien pikkareiden vieressä vai onko siinä välissä Pirjopurjon yöpaita
Ja jos teet ihan oikeaa ruokaa niin ollaan vttuilemassa että kurkkuviipaleet on väärän paksuisia
Onko nuo kurkkuviipaleet ja sukkien järjestykset sinun oikeasta elämästä? Nimittäin mytätyt pyykit ja keitetty makkara on suoraan meidän elämästä.