Onko 10 000 askelta päivässä hyvä määrä laihduttajalle?
Mitat 115 kg ja pituus 170 cm.
Nuori nainen olen.
Nyt kävelen todella paljon, omaksi ilokseni mutta myös kulutuksen osalta. Aloittelen vasta ja kävelen työmatkat.
Myöhemmin olisi tarkotus aloittaa uinti ja tähän kannustaa työpaikan vieressä sijaitseva uimahalli.
Ei nyt päivittäin mutta viisi kertaa viikossa tuo kävelymäärä.
Kommentit (91)
Kuntopyörä riittää niin ei tarvi kävellä ellei halua mielummin kävellä
Nuori nainen ja 115kg.Olet pilannut kroppasi peruuttamattomasti.
Minulle lääkäri sanoi että 10 000 askelta päivässä on loistava suoritus, joka vertautuu siihen että kävisin pari krt vkssa kuntosalilla. Näin sanoi siis lääkäri, en minä. Kai siinä kävellessä hoitaa myös ainakin jalkojen lihaksistoa, ja veri virtaa kun raajat liikkuvat.
Itselläni tämä määrä ei kylläkään vaikuta painoon mitenkään, mutta se ei ole oleellista minulle.
Vierailija kirjoitti:
Nuori nainen ja 115kg.Olet pilannut kroppasi peruuttamattomasti.
Ei peruuttamattomasti. Kyllä tuosta on mahdollista vielä päästä hyvään kuntoon. Etenkin siksi, että on nuori nainen. 50+ iässä olisi jo aikalailla peruuttamatonta.
Vierailija kirjoitti:
Kuntopyörä riittää niin ei tarvi kävellä ellei halua mielummin kävellä
Suomi on täynnä näitä vaaterekkejä
Pyöräilykelit alkaa olla kohta ulkonakin. Kävely on monipuolisempaa ja usein sosiaalisempaa kuin kököttää makkarin nurkassa. Moiset vehkeet on täysin turhia.
MIetin myös sitä että jos yhtäkkiä kävelet hurjasti, siitä voi tulla ongelmia (esim plantaarifaskiitti tai jotain muita kiputiloja). Kannattaa siis edetä suht varovasti ja panostaa etenkin hyviin kenkiin jotka suojaavat jalkoja. Kun ylipainoa on niin vieläkin tärkeämpää olla rikkomatta paikkoja liiallisella innostuksella, toisaalta olet nuori joten ehkä kehosi kestää sen. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Minulle lääkäri sanoi että 10 000 askelta päivässä on loistava suoritus, joka vertautuu siihen että kävisin pari krt vkssa kuntosalilla. Näin sanoi siis lääkäri, en minä. Kai siinä kävellessä hoitaa myös ainakin jalkojen lihaksistoa, ja veri virtaa kun raajat liikkuvat.
Itselläni tämä määrä ei kylläkään vaikuta painoon mitenkään, mutta se ei ole oleellista minulle.
Vertaus on toimiva vain, jos kävelet mäkisessä maastossa, jossa on muutakin kuin tasaista polkua/tietä ja vauhti on sellainen että hengästyy. Pelkkä asfaltilla/kuntopolulla askeltaminen ei juurikaan lihaskuntoa edistä. Yleiskunnolle tietysti on hyväksi mikä tahansa liikunta.
Vierailija kirjoitti:
On jos ainakin puolet on juoksuaskelia.
Noin läskin kuin ap, ei kannata juosta ellei halua rikkoa jalkojaan.
Reipas kävely on ihan super tehokasta liikuntaa.
Se, että joku laahustaa päivän aikana 10000 askelta pienissä pätkissä tai hikilenkki, jolla tulee 10000 askelta = pikkasen eroa!
Minä pudotin painoa melkein 20 kg vuoden aikana muuttamalla ruokailutottumukseni ja kävelemällä 5-6 päivänä viikossa tuon 10 000 askelta. Kävelyn vaikutus pudotettuihin kiloihin oli n. 30 %.
Reipastahtinen kävely polttaa hyvin rasvaa keskivartalosta, suosittelen.
Ei sillä mitään tekemistä laihtumisen kanssa ole. Normaali määrä arkiliikuntaa. Syöt sitä vastaavan kalorimäärän parilla haukulla.
Aivan loistava setti, jos kävelet viitenä päivänä viikossa 10 000 askelta!
Se tehostaa aineenvaihduntaa, piristää mieltä, vahvistaa jalkoja ja sydän/verenkiertoelimistöä, parantaa hapenottokykyä ja on kivaa! Anna palaa!
Ei riitä. Olen laikkari sairaalassa ja kävelen yli 10000 askelta, enkä istu työaikana. Silti 107 kg ja 172 cm. Mikään ei laihduta.
Massa on suoraan yhteydessä alaraajojen rasitusvammoihin, eli vaikka 10 000 askelta päivässä on auttamatta liian vähän, kannattaa todella ison ihmisen lisätä liikuntaa hyvin maltillisesti mutta pitkäjänteisesti.
10% viikossa on kohtuullinen lisäys, jos pidät siitä kiinni olet vuoden päästä jo hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä. Olen laikkari sairaalassa ja kävelen yli 10000 askelta, enkä istu työaikana. Silti 107 kg ja 172 cm. Mikään ei laihduta.
Oikea ruoka laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ei tuo määrä kävelyä tee painolle mitään eli ei estä edes lihomasta jos ruokavaliossa on jokin pikkaisenkin retuperällä. Laihduttamisessa ei myöskään auta, mutta toki siitä on paljon muuta hyötyä ja jos kävelee vielä jossain muualla kuin autotien varressa niin saa raitista ilmaakin.
Jos taasen haluaa laihtua liikkumallakin sen ruokavalion lisäksi niin sitten pitää jo hölkätä tai kiivetä jotain kuntoportaita suurin osa tuosta askelmäärästä. Se laihtuminen on oikeasti työlästä ja todella "hankalaa" ja vaatii oikeasti paljon hikeä (ja välillä kyyneleitäkin).
Ja vaikka se laihdutus pääasiassa tehdäänkin keittiössä niin harva oikeasti kykenee laihtumaan vain syömällä. Lisäksi liikunta muokkaa kroppaa, mutta sen tosiaan pitää olla raskaampaa kuin ihan vain kävelyä tasamaalla.
Omakohtainen kokemukseni sanoo, että helpompaa olisi ollut olla alunperinkin lihomatta ja syödä hieman pienempiä annoksia.
Säilytä liikunnan ilo ja rentous ja hyvä uni. Pysyt stressittömänä ja laihtuminen on mahdolliseen.
Jos stressaa jollain askelmäärillä, niin hormonit tekevät tepposet ja et laihdu.
Että rennosti vaan. Se 10 000 on ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Reipas kävely on ihan super tehokasta liikuntaa.
Se, että joku laahustaa päivän aikana 10000 askelta pienissä pätkissä tai hikilenkki, jolla tulee 10000 askelta = pikkasen eroa!
No se oikeasti reipas kävely vastaakin rasitukseltaan jo hölkkäämistä. Ja hölkkälenkit (5-10km) esim 4 kertaa viikossa kyllä näkyy kropassa.
Sen sijaan tuollainen rauhallinen/normivauhtinen kävely on aika yhtä tyhjän kanssa laihduttamisen suhteen vaikka kuinka siinä sätkyttäisi niillä sauvoillakin.
Täällä ei nyt ihmiset oikein tiedä mistä puhuu. Oikein hyvä, että aloitit korjaamalla ruokavalion sillä se on todella se jolla laihtuu. Aluksi voi vaikka laskeskella niitä kaloreita ja kokeilla mikä on sinulle sellainen kalorivaje jolla pystyt kuitenkin elämään ilman että se tuntuu rangaistukselta. Kävely on erittäin hyvä lisä. Se pitää mielen virkeänä ja tuntuu siltä, että myös teet jotain. Silloin kun ihminen on selvästi ylipainoinen, niin se kävely kuluttaa myös enemmän eli kyllä siitä on ihan oikeasti myös hyötyä laihduttamisen suhteen, samalla sun lihakset ja nivelet yms. Tottuu siihen liikuntaan joten myöhemmin vaikka joku vähän raskaampikin liikunta on helpompi aloittaa. Tuo 10 000 askelta on sitten normaalipainoiselle sellainen ylläpito määrä, mutta siihen asti se myös edistää laihtumista. Koita jaksaa vaan ja muista, että pysyviä tuloksia ei saa millään kuurilla, siihen vaaditaan aikaa ja asennemuutos.
On jos ainakin puolet on juoksuaskelia.