Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 100kg hyvä juosta nivelien yms takia

Vierailija
24.04.2026 |

Meinasin aloittaa juoksun, kunto kyllä kohdillaan mutta usein tulee japanin suunnilta videoita että yli 60kg painoisen ei tulisi juosta ettei riko paikkoja. Mulla ei ole mitään vaivoja ja kuntoa olisi, kävely tuntuu liian hitaalta. Saisi päivän lenkin tehtyä puolta nopeammin juoksemalla ja jäisi aikaa muuhun.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse ihmeessä. Liike tekee nivelille hyvää.

Vierailija
2/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän pitää aloittaa kevyesti. Kyllä yli 100 kg juoksijoita on vaikka kuinka eikä heillä ongelmaa ole. Jos on nivelissä tai muualla ongelmaa niin sit joku muu liikuntamuoto. Kävely tai pyöräily uinti ym. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hyvässä fyysisessä kunnossa. Olen iso mies ja 100kg on normaali painoni. Juoksun staattinen rasitus ei sovi minulle. 

Vierailija
4/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolella ja pituudellahan ei ole mitään merkitystä joten niitä ei ole edes mainittu 🤦‍

Vierailija
5/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan noin 100kg kengät jalassa, ja aloitin juoksun pitkän tauon jälkeen 3kk sitten. No, oikeasti hölkkään ja välillä kävelen, mutta kuitenkin. 

Kuten muut ovat sanoneet niin asteittainen rasituksen lisääminen, oman kehon kuuntelu ja 2-3 vkon välein kevennetty viikko jolloin jotain muuta kevyttä liikuntaa jotta jalat saavat palautua. 

Tähän asti ei ole ollut ongelmia. Jalkojen lihaskunto on tärkeä asia sillä lihakset tukevat niveliä. Siksi ei kannata unohtaa lihaskuntoa, erityisesti pitkiä sarjoja kevyillä painoilla. 

Pyöräily on myös hyvin juoksua tukevaa aerobista jota voi tehdä välillä jotta jalat saavat taukoa iskutuksesta. 

Vierailija
6/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile slow jogging. Itelle sopii tää. Aloitus pitää tehdä maltilla. Välillä kävelet minuutin pari ja sit hölkkäät puolet siitä. Muista palautuminen. Uintihan se paras meille massaa omaaville on kun ei rasita paljoa niveliä.

Vierailija
7/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liike on hyvästä nivelille. Mene vaan juoksemaan.

Vierailija
8/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu ihan nivelten kunnosta. Jos on nivelrikkoa niin juoksu ei sovi kevyemmillekään,  mutta kun sinulla ei ole, niin miksei.

Vierailija
9/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita tosiaan varovasti. Esimerkiksi 100 metriä juoksua, 300 metriä kävelyä, ja toista tätä sitten lenkin keston ajan. Vaikka tuntuisikin siltä, että jaksaisit heti juosta pidempiä pätkiä, kannattaa totuttaa lihakset ja nivelet juoksuun vähitellen.

Vähitellen voit sitten pidentää juoksuosuuksia ja lyhentää kävelyosuuksia.

Vierailija
10/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpaiden ”yläpuolella” olevat nivelet vai lihakset on löystyneet, tekeeköhän entistä pahemmaksi. Juoksukoulua mietin kans et jos sillä lähtis liikkeelle. Muuten kyllä tullut liikuttua mut ei oikein juostua vaikka oli sit nopeesti hoidettu lenkki, nyt menee tunti pari kävellessä.

Vierailija
11/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varpaiden ”yläpuolella” olevat nivelet vai lihakset on löystyneet, tekeeköhän entistä pahemmaksi. Juoksukoulua mietin kans et jos sillä lähtis liikkeelle. Muuten kyllä tullut liikuttua mut ei oikein juostua vaikka oli sit nopeesti hoidettu lenkki, nyt menee tunti pari kävellessä.

Miten tämä löystyminen ilmenee? Jos varpaan tyvinivel kipeytyy kävellessä, voi kysymyksessä olla nivelrikko. 

Vierailija
12/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan oot sit törmännyt myös japanilaiseen hidasjuoksuun jos niitä japanilaisia videoita tulee eteen.

Vierailija
13/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vähän omituinen asenne liikkumiseen. Pelkkää suoritusta, josta pitäisi äkkiä suoriutua. Missä liikkumisen ilo.

Vierailija
14/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hyvässä fyysisessä kunnossa. Olen iso mies ja 100kg on normaali painoni. Juoksun staattinen rasitus ei sovi minulle. 

Toinen lähes satakiloinen täällä. Juokseminen sopii minulle ja juoksen säännöllisesti vaikkakin pidän enemmän fillaroinnista. Olen lyhentänyt juoksulenkkini maltillisiksi ja useamman tunnin lenkit fillaroin.

Tätä ei kuitenkaan voi yleistää. Mikä toimii minulla ei välttämättä toimi muilla. AP:n kannattaa lähteä hakemaan tuntumaa itselleen kevyillä juoksulenkeillä ja kuunnella kehonsa reaktioita. Jos juoksee säännöllisesti lyhyitäkin lenkkejä niin jo parissa viikossa saa jo tuntumaa kehonsa reagointiin.

Vierailija
15/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä löystyminen ilmenee? Jos varpaan tyvinivel kipeytyy kävellessä, voi kysymyksessä olla nivelrikko. 

Jalka on ns. levahtanut leväksi, pikkuvarvas kääntynyt. Välillä särkee jonkin verran. Pohjallisetkin teetetty mut eihän ne sovi kuin kolme numeroa liian suuriin miesten crocseihin.

Vierailija
16/16 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olen 193 ja 86kg on normaalipaino joten mahdat olla pitkä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä