elatusmaksut
Elatusmaksut pohdinnassa
Lasten isovanhemmat maksavat kaikki harrastuskulut ja välineet sekä ostavat suurilta osin uuden elektroniikan, vaatteet, kengät ym.
Onko reilua, että toinen vanhempi maksaa silti kulujen mukaan elatusmaksut vaikka oikeasti näitä kuluja ei toiselle vanhemmalle tule, kun lapsen isovanhemmat ne kerran maksavat.
Tietysti elatusmaksu maksetaan asumis-, ruoka- ym kuluihin sekä lasten laskuihin jne, mutta ymmärtääkseni elatusmaksua maksetaan myös harrastus-, vaate-, puhelin ym kuluja varten, joita toisella vanhemmalla ei siis ole.
Kommentit (83)
Ei ole reilua, mutta noin se menee. Isovanhemmat voivat myös antaa exällesi rahaa elämiseen, eikä se alenna sinun elatusvastuutasi, vaikka exäsi ei maksaisi itse omasta elämisestään penniäkään.
Maksan lastenvalvojan laskeman määrän joka kuukausi, eikä siinä huomioitu sitä että joku muu maksaa jo ison osan lasten kuluista.
ap
Kyllä se valitettavasti niin on, että omista lapsista on maksettava elatusmaksuja vaikka heidän isovanhempansa olisi miljoonärejä. Tsemppihali.
Millaisella vanhemmalla ei olisi halua osallistua lapsensa elatukseen?
Tätä mun on ollut aina vaikea ymmärtää. Miten vanhempi joka joskus on halunnut sen lapsen hankkia ja on kenties kutsunut itseään äidiksi tai isäksi päättää yhtäkkiä ettei hän halua tarjota lapselleen yhtään mitään? Tuntuu hurjalta että kaikkk tunteet omaa lasta kohtaan voivat katketa noin.
Mitä itse kysymykseen tulee niin kyllä, etävanhemmalla on velvollisuus osallistua lapsensa elatukseen (silloinkin kun kaikki tunteet lasta kohtaan ovat noin kuolleet eron myötä) oman maksukykynsä mukaan. Riippumatta siitä mitä vaatteita tai harrastusvälineitä isovanhemmat ovat lapselle hankkineet.
Vierailija kirjoitti:
Maksan lastenvalvojan laskeman määrän joka kuukausi, eikä siinä huomioitu sitä että joku muu maksaa jo ison osan lasten kuluista.
ap
Elatusvelvollisuus koskee vanhempia, ei isovanhempia. Se, että isovanhemmat maksavat osan, ei siis voi tietenkään huomioida laskennassa. Semmoista se on, harmi tietysti sinulle..
Eli pyydän isovanhempia lopettamaan ostamisen tai toimittamaan kaiken rahana minulle, isovanhemmat kun on minun puolelta. Onhan se nyt idioottimaista että oma isä maksaa lasten harrastuskulut ja samalla annan itse niihin rahaa elatusmaksun muodossa.
ap
Pohtisitko tätä, jos asia olisi toisinpäin? Eli sulla lapset ja sulle maksettais elarit...
Niin se nyt vain menee, että vanhemmat ovat elatusvelvollisia. Isovanhemmat voivat tehdä rahoillaan mitä lystävät, mutteivät ole elatusvelvollisia lastenlapsiaan kohtaan. Siksi muitten kuin vanhempien rahoja ei lasketa mukaan. Ne on sun lapsia ja sun kuuluu osallistua heidän elinkustannuksiin, elämään ja kasvattamiseen. Se miten tuo tapahtuu sovitaan asianomaisten kesken ja mieluiten virallisia reittejä
Lopeta vaan maksut, lapsi saa tietää ja tulee kusemaan haudallesi
Vierailija kirjoitti:
Eli pyydän isovanhempia lopettamaan ostamisen tai toimittamaan kaiken rahana minulle, isovanhemmat kun on minun puolelta. Onhan se nyt idioottimaista että oma isä maksaa lasten harrastuskulut ja samalla annan itse niihin rahaa elatusmaksun muodossa.
ap
Öh, no ehkä kannattaa juu jutella omien vanhempiesi kanssa. Idioottimainen on kyllä tämä aloitus.
Katkeruutta ilmassa. Onneksi omat vanhempasi paikkaavat lapsenlapsillensa sinun puutteita.
Voithan itse pyytää omia vanhempiasi maksamaan vastaavat asiat esim. viiden vuoden ajan. Sitten on tasapuolista.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei, kyllä ainoa idioottimaisuus on se, että itket lakisääteisestä ja moraalisesta velvollisuudestasi maksaa osuutesi lastesi elatuksesta. Isovanhemmat ei liity asiaan sinun kannaltasi mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
ap
Wow, tämä on jo aika next level-vanhemmuutta jos elatusmaksuista mankumisen lisäksi on kieltämässä omia vanhempiaan ostamasta lapsille tavaroita, vaatimassa ne jopa rahana itselleen.
Toivottavasti lapsesi välittää sinusta ja on valmis satsaamaan hyvinvointiisi yhtä paljon mitä sinä heihin kun joskus paikat vaihtuvat
Vierailija kirjoitti:
ap
Mielestäni näillä asioilla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Jos kyseessä sinun vanhempasi, jotka kulut maksavat, juttele heidän kanssaan ja pyydä ohjaamaan rahavirta kauttasi. Jos lähihuoltajan vanhemmat, asia ei kuulu sulle ja sinun tulee maksaa määritelty osuutesi lapsen elatuksesta. Sehän lasketaan ihan suoraan kylmien taulukkofaktojen perusteella
Maksoin itse joskus elareita, sovitun mukaan. Minulla oli silloin tuplatulot lähihuoltajaan verrattuna ja maksoin suurimman osan vaatteista ja muista, ihan valittamatta ja siksi koska minulla oli silloin varaa. Ei olisi tarvinnut maksaa tietenkään, mutta siinä ei olisi ollut järkeä. Tärkeintä lapsen etu aina
Tietysti osallistun enkä lastani vihaa, mutta onhan se eksäkin elatusvelvollinen. Minulle on ihan sama miten hän hankkii oman osuutensa elatuksesta mutta ei sen mielestäni pitäisi minun vanhemmiltani tulla. Vanhempani vaan eivät ymmärrä että he eivät helpota asiaa, koska saman summan maksan tekevät he mitä vain rahoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Millaisella vanhemmalla ei olisi halua osallistua lapsensa elatukseen?
Tätä mun on ollut aina vaikea ymmärtää. Miten vanhempi joka joskus on halunnut sen lapsen hankkia ja on kenties kutsunut itseään äidiksi tai isäksi päättää yhtäkkiä ettei hän halua tarjota lapselleen yhtään mitään? Tuntuu hurjalta että kaikkk tunteet omaa lasta kohtaan voivat katketa noin.
Mitä itse kysymykseen tulee niin kyllä, etävanhemmalla on velvollisuus osallistua lapsensa elatukseen (silloinkin kun kaikki tunteet lasta kohtaan ovat noin kuolleet eron myötä) oman maksukykynsä mukaan. Riippumatta siitä mitä vaatteita tai harrastusvälineitä isovanhemmat ovat lapselle hankkineet.
Niin, tässähän oli sellainen tilanne että se lähi ei halua maksaa lapsensa elatuskesta vaan hänen osuutensa maksaa isovanhemmat. Ihmettelen kyllä millainen vanhempi näin toimii, ettei itse halua maksaa.
Tietysti lapsen etu on tärkeintä, mutta lapset eivät jäisi mistään paitsi, eivät esim. joutuisi lopettamaan harrastuksiaan tms, koska harrastusmaksut on jo huomioitu, kun elatusmaksu on laskettu.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei saakeli miten tyhmiä ihmisiä sitä onkaan olemassa.
NE ON SUN LAPSIA!!! Kanna vastuusi ja maksa elatusmaksut.
Nyt on kyse sun lapsista, yleensä jokainen äiti ja isä haluaa oman lapsensa parasta ja hänelle hyvän elämän ja tekee kaikkensa jotta lapsella olisi asiat hyvin.
Isovanhemmat eivät liity millään tavalla sun elatusmaksuun. Ihana juttu, että osallistuvat tällä tavoin.
No mitä tästä on siis sovittu aiemmin?