elatusmaksut
Elatusmaksut pohdinnassa
Lasten isovanhemmat maksavat kaikki harrastuskulut ja välineet sekä ostavat suurilta osin uuden elektroniikan, vaatteet, kengät ym.
Onko reilua, että toinen vanhempi maksaa silti kulujen mukaan elatusmaksut vaikka oikeasti näitä kuluja ei toiselle vanhemmalle tule, kun lapsen isovanhemmat ne kerran maksavat.
Tietysti elatusmaksu maksetaan asumis-, ruoka- ym kuluihin sekä lasten laskuihin jne, mutta ymmärtääkseni elatusmaksua maksetaan myös harrastus-, vaate-, puhelin ym kuluja varten, joita toisella vanhemmalla ei siis ole.
Kommentit (83)
Ap, mun vanhemmat maksaa mun ex-miehen asumisen ja hoitavat lapsia isäviikonloppuina tiheään (ex-mies etävanhempi, tapaa lapsia joka toinen viikonloppu), vaikka ex-mies joi ja petti sekä loisi mun lompakolla hoitaen lapsiaan ainoastaan facebook-päivityksissään liiton aikana ja vanhempani ovat tästä tietoisia.
Vaikka välillä tuntuu, että omat vanhemmat puukottavat selkään tukemalla eksää, olen päättänyt tietoisesti vain iloita siitä, että lapsilla on tilaa isänsä luona ja lasteni isä pysyy vanhempieni tarjoaman tuen avulla edes jokseenkin toimintakykyisenä isänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisella vanhemmalla ei olisi halua osallistua lapsensa elatukseen?
Tätä mun on ollut aina vaikea ymmärtää. Miten vanhempi joka joskus on halunnut sen lapsen hankkia ja on kenties kutsunut itseään äidiksi tai isäksi päättää yhtäkkiä ettei hän halua tarjota lapselleen yhtään mitään? Tuntuu hurjalta että kaikkk tunteet omaa lasta kohtaan voivat katketa noin.
Mitä itse kysymykseen tulee niin kyllä, etävanhemmalla on velvollisuus osallistua lapsensa elatukseen (silloinkin kun kaikki tunteet lasta kohtaan ovat noin kuolleet eron myötä) oman maksukykynsä mukaan. Riippumatta siitä mitä vaatteita tai harrastusvälineitä isovanhemmat ovat lapselle hankkineet.
Niin, tässähän oli sellainen tilanne että se lähi ei halua maksaa lapsensa elatuskesta vaan hänen osuutensa maksaa isovanhemmat. Ihmettelen kyllä millainen vanhempi näin toimii, ettei itse halua maksaa.
Onko lähi tässä sanonut ettei hän maksa lapsensa elatuksesta mitään? Tosissaanko isovanhemmat maksavat kaikki lasten kulut?
Mä olen lähivanhempi ja ex (parempituloinen kuin minä) kieltäytyy maksamasta elareita ja saan ne nyt onneksi kelan kautta. Hän kanssa pitää tarkkaan kirjaa siitä jos kuulee vaikka jonkun lapsen saaneen käytettynä ilmaiseksi polkupyörän. Tai että joku läheinen on ostanut lapselle jotain syntymäpäivä- tai joululahjaksi. Hänen mielestään mä olisin nyt hänelle sen pyörän tai lahjan verran velkaa koska näiden lahjoitusten takia mulle jää nuo summat itselleni käytettäviksi.
Meillä ei tosissaan ole liian isot tulot ja siksi pyrin hankkimaan mahdollisimman paljon asioita käytettynä, niin lapsille kuin itsellenikin jotta meillä jäisi muuten enemmän marginaalia elämiseen sekä pystytään säästämään pahanpäivän varalle sekä lomia ja isompia hankintoja varten.
Jos mä kerran vuodessa pääsen kavereiden kanssa viettämään lapsivapaata viikonloppua on se sitä mun omaa aikaa ja omaa rahaa. Kaikki muu meneekin sitten lapsiin ja meidän perheen ja kodin pyörittämiseen. Näki ex nuo lasten lahjat sitten miten isoina vääryyksinä hyvänsä.
Kirjoituksesi ei ole totta. Kela ei maksa kenenkään hyvätuloisen puolesta elareita, vaan oikeudesta haetaan päätös että etä maksaa. Sitten jos etä kieltäytyy silti maksamasta, niin häneltä kyllä peritään se summa mitä kela maksaa hänen puolestaan, eli hän kyllä maksaa jos rahaa on, tavalla tai toisella.
Kela tuskin voi periä keneltäkään rahoja ja ulosotto tuskin perii.
Mikset muuta lähelle eksääsi? Lapset saisivat pysyä tutussa koulussa ja sinä voisit olla aktiivisempi isä (vuoroviikot ja lapset voisivat poiketa luonasi äitiviikoillakin).