Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

elatusmaksut

Vierailija
21.03.2023 |

Elatusmaksut pohdinnassa

Lasten isovanhemmat maksavat kaikki harrastuskulut ja välineet sekä ostavat suurilta osin uuden elektroniikan, vaatteet, kengät ym.

Onko reilua, että toinen vanhempi maksaa silti kulujen mukaan elatusmaksut vaikka oikeasti näitä kuluja ei toiselle vanhemmalle tule, kun lapsen isovanhemmat ne kerran maksavat.

Tietysti elatusmaksu maksetaan asumis-, ruoka- ym kuluihin sekä lasten laskuihin jne, mutta ymmärtääkseni elatusmaksua maksetaan myös harrastus-, vaate-, puhelin ym kuluja varten, joita toisella vanhemmalla ei siis ole.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vanhemmat maksavat omista rahoistaan omat elämisensä, ja lastensa elämän puoliksi. Kaikki muu on väärin ja epäoikeudenmukaista.

Vierailija
42/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisella vanhemmalla ei olisi halua osallistua lapsensa elatukseen?

Tätä mun on ollut aina vaikea ymmärtää. Miten vanhempi joka joskus on halunnut sen lapsen hankkia ja on kenties kutsunut itseään äidiksi tai isäksi päättää yhtäkkiä ettei hän halua tarjota lapselleen yhtään mitään? Tuntuu hurjalta että kaikkk tunteet omaa lasta kohtaan voivat katketa noin.

Mitä itse kysymykseen tulee niin kyllä, etävanhemmalla on velvollisuus osallistua lapsensa elatukseen (silloinkin kun kaikki tunteet lasta kohtaan ovat noin kuolleet eron myötä) oman maksukykynsä mukaan. Riippumatta siitä mitä vaatteita tai harrastusvälineitä isovanhemmat ovat lapselle hankkineet.

Niin, tässähän oli sellainen tilanne että se lähi ei halua maksaa lapsensa elatuskesta vaan hänen osuutensa maksaa isovanhemmat. Ihmettelen kyllä millainen vanhempi näin toimii, ettei itse halua maksaa.

Onko lähi tässä sanonut ettei hän maksa lapsensa elatuksesta mitään? Tosissaanko isovanhemmat maksavat kaikki lasten kulut?

Mä olen lähivanhempi ja ex (parempituloinen kuin minä) kieltäytyy maksamasta elareita ja saan ne nyt onneksi kelan kautta. Hän kanssa pitää tarkkaan kirjaa siitä jos kuulee vaikka jonkun lapsen saaneen käytettynä ilmaiseksi polkupyörän. Tai että joku läheinen on ostanut lapselle jotain syntymäpäivä- tai joululahjaksi. Hänen mielestään mä olisin nyt hänelle sen pyörän tai lahjan verran velkaa koska näiden lahjoitusten takia mulle jää nuo summat itselleni käytettäviksi.

Meillä ei tosissaan ole liian isot tulot ja siksi pyrin hankkimaan mahdollisimman paljon asioita käytettynä, niin lapsille kuin itsellenikin jotta meillä jäisi muuten enemmän marginaalia elämiseen sekä pystytään säästämään pahanpäivän varalle sekä lomia ja isompia hankintoja varten.

Jos mä kerran vuodessa pääsen kavereiden kanssa viettämään lapsivapaata viikonloppua on se sitä mun omaa aikaa ja omaa rahaa. Kaikki muu meneekin sitten lapsiin ja meidän perheen ja kodin pyörittämiseen. Näki ex nuo lasten lahjat sitten miten isoina vääryyksinä hyvänsä.

Kirjoituksesi ei ole totta. Kela ei maksa kenenkään hyvätuloisen puolesta elareita, vaan oikeudesta haetaan päätös että etä maksaa. Sitten jos etä kieltäytyy silti maksamasta, niin häneltä kyllä peritään se summa mitä kela maksaa hänen puolestaan, eli hän kyllä maksaa jos rahaa on, tavalla tai toisella.

Hän ei siis maksa suoraan mulle vaan saan rahat kelan kautta. Periaatekysymys ex:lle ja hänen mielestään väärin että häneltä nyhdetään sitten rahoja mun huvituksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten vanhemmat maksavat omista rahoistaan omat elämisensä, ja lastensa elämän puoliksi. Kaikki muu on väärin ja epäoikeudenmukaista.

Näinhän se on, mutta raukat etäisit kuvittelevat, että lapset elätetään roposilla ja kun hän laupeuttaan antaa kaksi ropoa yhden sijaan, niin kunnon kotka-ex törsää ne hänen hyvyyttään antamat heti irtoripsiin ja pyörii vosuna baarissa etsimässä uutta elättäjää.

Vierailija
44/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mun on ollut aina vaikea ymmärtää. Miten vanhempi joka joskus on halunnut sen lapsen hankkia ja on kenties kutsunut itseään äidiksi tai isäksi päättää yhtäkkiä ettei hän halua tarjota lapselleen yhtään mitään? Tuntuu hurjalta että kaikkk tunteet omaa lasta kohtaan voivat katketa noin.

Mitä itse kysymykseen tulee niin kyllä, etävanhemmalla on velvollisuus osallistua lapsensa elatukseen (silloinkin kun kaikki tunteet lasta kohtaan ovat noin kuolleet eron myötä) oman maksukykynsä mukaan. Riippumatta siitä mitä vaatteita tai harrastusvälineitä isovanhemmat ovat lapselle hankkineet.

Niin, tässähän oli sellainen tilanne että se lähi ei halua maksaa lapsensa elatuskesta vaan hänen osuutensa maksaa isovanhemmat. Ihmettelen kyllä millainen vanhempi näin toimii, ettei itse halua maksaa.

Onko lähi tässä sanonut ettei hän maksa lapsensa elatuksesta mitään? Tosissaanko isovanhemmat maksavat kaikki lasten kulut?

Mä olen lähivanhempi ja ex (parempituloinen kuin minä) kieltäytyy maksamasta elareita ja saan ne nyt onneksi kelan kautta. Hän kanssa pitää tarkkaan kirjaa siitä jos kuulee vaikka jonkun lapsen saaneen käytettynä ilmaiseksi polkupyörän. Tai että joku läheinen on ostanut lapselle jotain syntymäpäivä- tai joululahjaksi. Hänen mielestään mä olisin nyt hänelle sen pyörän tai lahjan verran velkaa koska näiden lahjoitusten takia mulle jää nuo summat itselleni käytettäviksi.

Meillä ei tosissaan ole liian isot tulot ja siksi pyrin hankkimaan mahdollisimman paljon asioita käytettynä, niin lapsille kuin itsellenikin jotta meillä jäisi muuten enemmän marginaalia elämiseen sekä pystytään säästämään pahanpäivän varalle sekä lomia ja isompia hankintoja varten.

Jos mä kerran vuodessa pääsen kavereiden kanssa viettämään lapsivapaata viikonloppua on se sitä mun omaa aikaa ja omaa rahaa. Kaikki muu meneekin sitten lapsiin ja meidän perheen ja kodin pyörittämiseen. Näki ex nuo lasten lahjat sitten miten isoina vääryyksinä hyvänsä.

Kirjoituksesi ei ole totta. Kela ei maksa kenenkään hyvätuloisen puolesta elareita, vaan oikeudesta haetaan päätös että etä maksaa. Sitten jos etä kieltäytyy silti maksamasta, niin häneltä kyllä peritään se summa mitä kela maksaa hänen puolestaan, eli hän kyllä maksaa jos rahaa on, tavalla tai toisella.

Hän ei siis maksa suoraan mulle vaan saan rahat kelan kautta. Periaatekysymys ex:lle ja hänen mielestään väärin että häneltä nyhdetään sitten rahoja mun huvituksiin.

Ei mene noinkaan. Miksi valehtelet? Ei kela ole minään välikätenä maksuissa, ainoastaan silloin kun e-velvollinen EI maksa. Ei siis voi olla mahdollista että exäsi maksaa kelalle ja kela sitten sinulle. 

Vierailija
45/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka suurista elatusmaksuista tässä nyt on kysymys?

Ja onko ne tosissaan sun tuloihin suhtautettuina sellaiset ettei sulla meinaa jäädä varaa peruselämiseen itsellesi?

Ja onko ne ex:n palkkatulot sitten huomattavasti isommat mitä sulla?

Näin normaalin etävanhemman luulisi mielellään maksavan normielarit lapsistaan ja olevan tyytyväinen jos isovanhemmat tai muut läheiset maksavat jotain lapsen kuluja. Oletettavasti silloin lasten elitaso nousee myös siellä lähivanhemman luona, mikä yleensä nähdään ihan kivana juttuna lapsille.

Maksu on 450 euroa kuussa. Meillä aika samat tulot ja elintaso, itse tienaan hieman enemmän. Ongelmahan tässä on se että tuo koko summa (+ lapsilisä + eksän osuus elatuksesta) ei mene taatusti kokonaan lapsiin eikä siten nosta lasten elintasoa. Tuossa summassa on erikseen huomoitu mm. ne kalliit harrastukset, joista ei oikeasti mitään kuluja ole.

Vierailija
46/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene noinkaan. Miksi valehtelet? Ei kela ole minään välikätenä maksuissa, ainoastaan silloin kun e-velvollinen EI maksa. Ei siis voi olla mahdollista että exäsi maksaa kelalle ja kela sitten sinulle. 

Myös meillä menee juuri noin. Etä ei maksanut, joten parin kerran maksamatta jättämisen jälkeen Kela alkoi maksaa. Maksaa minimin mukaan ja perii etältä vahvistetun elatussopimuksen mukaan ja jos etä maksaa siinä kuussa, niin Kela maksaa vielä loppuosan loppukuusta. 

Vierailija
47/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, mutta raukat etäisit kuvittelevat, että lapset elätetään roposilla ja kun hän laupeuttaan antaa kaksi ropoa yhden sijaan, niin kunnon kotka-ex törsää ne hänen hyvyyttään antamat heti irtoripsiin ja pyörii vosuna baarissa etsimässä uutta elättäjää.

Ei tuolla ole mitään merkitystä jos lapset maksetaan puoliksi, kun ne puoliksi kerran on tehtykin. Yhteinen tili, johon menee lapsilisät ja molempien vanhempien "roposet", ja sitten keskustellaan isommat hankinnat yhdessä. Jotain sukkia nyt varmaan osaa ostaa molemmat.  Kyllä siinä pian näkee paljonko sitä rahaa menee, ja ennen kaikkea molemmat vanhemmat ovat näin vastuussa lastensa elättämisestä yhteisesti, eikä niin että toinen vain antaa rahaa toiselle.

Vierailija
48/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin ärsyttää keskustelu näin paljon.

Miehellä on rahaa ja naisella myös mutta ai perhana kun nainen saattaa saada muutaman ylimääräisen hilun kuussa.

En ihmettele että olette eronneet.

Meillä mies osti asunnon sooivan välimatkan päästä, että päästiin vuoroviikkosysteemiin.

Itsekkyys ja ylimielisyys. Ai että mitä hyveitä.

Vierailija
49/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vanhempasi maksaa lähes kaiken niin olisihan se reilua kohtuullistaa elatusmaksua,tai vaikka maksaa osa siitä suoraan lapsen tilille.Nythän se sataa exän laariin.Mutta ilmeisesti välit exään huonot ja näistä keskustelu ei onnistu?

Vierailija
50/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin ärsyttää keskustelu näin paljon.

Miehellä on rahaa ja naisella myös mutta ai perhana kun nainen saattaa saada muutaman ylimääräisen hilun kuussa.

En ihmettele että olette eronneet.

Meillä mies osti asunnon sooivan välimatkan päästä, että päästiin vuoroviikkosysteemiin.

Itsekkyys ja ylimielisyys. Ai että mitä hyveitä.

MIES OSTI että pääsee vuoroviikkosysteemiin ja sinä paasaat itsekkyydestä

Vierailija
51/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla ole mitään merkitystä jos lapset maksetaan puoliksi, kun ne puoliksi kerran on tehtykin. Yhteinen tili, johon menee lapsilisät ja molempien vanhempien "roposet", ja sitten keskustellaan isommat hankinnat yhdessä. Jotain sukkia nyt varmaan osaa ostaa molemmat.  Kyllä siinä pian näkee paljonko sitä rahaa menee, ja ennen kaikkea molemmat vanhemmat ovat näin vastuussa lastensa elättämisestä yhteisesti, eikä niin että toinen vain antaa rahaa toiselle.

Miten maksetaan esimerkiksi vuokrasta lapsen osuudesta 50% tuolta tililtä? Mitenkäs ruoka, jos lapsi on toisella vanhemmalla vaikka 26vrk ja toisella 4, niin 26:sta vuorokaudesta lapsen osuudesta ruokiin 50%. Voivoivoi, kun putkiaivot näkee vain ne sukat tai polkupyörän lapsen elatuksena, eikä ymmärrä, että siihen liittyy niiiiin paljon muutakin. 

Vierailija
52/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole reilua, mutta noin se menee. Isovanhemmat voivat myös antaa exällesi rahaa elämiseen, eikä se alenna sinun elatusvastuutasi, vaikka exäsi ei maksaisi itse omasta elämisestään penniäkään.

On todellakin reilua!

Vierailija
53/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka suurista elatusmaksuista tässä nyt on kysymys?

Ja onko ne tosissaan sun tuloihin suhtautettuina sellaiset ettei sulla meinaa jäädä varaa peruselämiseen itsellesi?

Ja onko ne ex:n palkkatulot sitten huomattavasti isommat mitä sulla?

Näin normaalin etävanhemman luulisi mielellään maksavan normielarit lapsistaan ja olevan tyytyväinen jos isovanhemmat tai muut läheiset maksavat jotain lapsen kuluja. Oletettavasti silloin lasten elitaso nousee myös siellä lähivanhemman luona, mikä yleensä nähdään ihan kivana juttuna lapsille.

Maksu on 450 euroa kuussa. Meillä aika samat tulot ja elintaso, itse tienaan hieman enemmän. Ongelmahan tässä on se että tuo koko summa (+ lapsilisä + eksän osuus elatuksesta) ei mene taatusti kokonaan lapsiin eikä siten nosta lasten elintasoa. Tuossa summassa on erikseen huomoitu mm. ne kalliit harrastukset, joista ei oikeasti mitään kuluja ole.

Helppo ratkaisu. Otat lapset luoksesi asumaan ja katsotte ex:lle hänen tulojensa mukaiset elarit. Saat sitten itse pitää huolen siitä että kaikki lasten elatukseen tarkoitetut rahat menevät pelkästään lapsiin ja kieltäytyä ottamasta keneltäkään sukulaiselta vastaan mitään lahjoja tai harrastusten maksamisia.

Eikä tarvi enää kummankaan vanhemman vaivata päätään noilla.

Vierailija
54/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos vanhempasi maksaa lähes kaiken niin olisihan se reilua kohtuullistaa elatusmaksua,tai vaikka maksaa osa siitä suoraan lapsen tilille.Nythän se sataa exän laariin.Mutta ilmeisesti välit exään huonot ja näistä keskustelu ei onnistu?

Yritetty on puhua, mutta kyllähän exäkin tietää tämän satavan hänen laariin, kuka nyt saavutetusta edusta haluaa luopua. Hänen mielestä kaikki isovanhemmilta on lahjoja. Ilmeisesti siitä lastenvalvojastakaan ei tässä ole apua. Pitänee yrittää puhua vanhemmille ja selittää, että he eivät nyt helpota asiaa sillä tavalla kuin luulevat.

ap

Vierailija
55/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen joutuu kituuttamaan elintason kanssa, hänen kannattaa ottaa pikimiten uusi mies.

Siten on joku jakamassa kustannuksia ja auttamassa arjen haasteissa, viemässä niitä lapsiasi harrastuksiin ym. Ja pääsevät vähän matkoillekin.

Mutta joudut edelleen silloinkin maksamaan niitä elareita.

Toivottavasti exäsi elintaso säilyy niin ettei tule otettua ihan mitä tahansa hullua siihen hätäpäissään.

Vierailija
56/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat 450e/kk

Eli vaimon elinkustannukset kuussa ovat vain 900e?

Paljonko maksoit kun asuit samassa taloudessa? Maksoitko todella vain 450e/kk lainoja, vastiketta, ruokaa, laskuja?

Toivottavasti vaimo löytää paremman miehen ja äkkiä!

Vierailija
57/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen joutuu kituuttamaan elintason kanssa, hänen kannattaa ottaa pikimiten uusi mies.

Siten on joku jakamassa kustannuksia ja auttamassa arjen haasteissa, viemässä niitä lapsiasi harrastuksiin ym. Ja pääsevät vähän matkoillekin.

Mutta joudut edelleen silloinkin maksamaan niitä elareita.

Toivottavasti exäsi elintaso säilyy niin ettei tule otettua ihan mitä tahansa hullua siihen hätäpäissään.

Mitenköhän tämä tähän liittyy mitenkään, on kyllä uusi mies ja uusia lapsiakin. Ei kai se uusi mies jonkun toisen lapsia elätä ja kuskaa.

ap

Vierailija
58/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritetty on puhua, mutta kyllähän exäkin tietää tämän satavan hänen laariin, kuka nyt saavutetusta edusta haluaa luopua. Hänen mielestä kaikki isovanhemmilta on lahjoja. Ilmeisesti siitä lastenvalvojastakaan ei tässä ole apua. Pitänee yrittää puhua vanhemmille ja selittää, että he eivät nyt helpota asiaa sillä tavalla kuin luulevat.

ap

Hyvä. Riko välit isovanhempien ja lasten välillä, niin heistä ei ole riesaa sitten uusioperheessä.

Vierailija
59/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat 450e/kk

Eli vaimon elinkustannukset kuussa ovat vain 900e?

Paljonko maksoit kun asuit samassa taloudessa? Maksoitko todella vain 450e/kk lainoja, vastiketta, ruokaa, laskuja?

Toivottavasti vaimo löytää paremman miehen ja äkkiä!

Sinä se et taida tietää millä perusteella elatusmaksut määräytyvät. Ja ne on lasten elatukseen, ei (ex)vaimon. Asuisi se ex jossain ilman lapsiakin, kuten minäkin. Lasten osuus on tästä kyllä elatusmaksulaskelmaan eritelty.

ap

Vierailija
60/83 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Luultavasti he ihmettelevät, että millaisen pojan ovat oikein kasvattaneet. Mutta senkus puhut.