Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos kaikki aikuiset suomalaiset asuisivat oikeassa omistusasunnossa... 40-vuotiaana olisivat velattomia ja maksaisivat asumisesta vain reilun 100 euroa kuussa. Miten paljon ostovoima nousisi?

Ei rahoja rikkaille vuokraisännille
21.03.2023 |

Yli 40-vuotiailla käytettävissä oleva rahamäärä nousisi yli tonnilla kuussa, joillakin vielä enemmän, kun vuokran sijaan selviäisi pelkällä vastikkeella.

Vuodessa 12 000 euroa ylimääräistä käyttörahaa. 10 vuodessa 120 000 euroa.

Miten se näkyisi tässä köyhien maassa?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin moni ei varmaan jaksaisi kokopäivätyötä tehdä jos olisi asiat niin hyvin hoidossa, en ainakaan minä. Toki rempathan ne siellä omistuskämpässäkin odottaa ja 100e vastike on kyllä poskettoman halpaa. Pk-seudulla ei toteudu edes yksiöissä tämä.

Vierailija
2/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Kyllä jotain veroja keksittäisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole velaton vaikka omistusasunto ja ikää yli 44v. Ja yli satku menee jo pelkkiin lämmityskuluihin. Kerrostalossakin tulee eteen remontteja joten ei asuminen ihan noin halpaa ole omistusasunnossakaan pitkällä tähtäimellä.

Vierailija
4/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, haluan nähdä perheasunnon jossa kustannukset olisi 100€/kk. Meillä on vähäenerginen uusi talo, 97neliötä ja kustannukset velattomanakin 300-500€/kk riippuen siitä onko talvipakkaset vai kesä. Tuohon on niputettu kaikki maksut kiinteistöverosta vakuutuksiin kuukausikuluiksi jaettuina.

Vierailija
5/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan täyttä puppua.

Vierailija
6/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, haluan nähdä perheasunnon jossa kustannukset olisi 100€/kk. Meillä on vähäenerginen uusi talo, 97neliötä ja kustannukset velattomanakin 300-500€/kk riippuen siitä onko talvipakkaset vai kesä. Tuohon on niputettu kaikki maksut kiinteistöverosta vakuutuksiin kuukausikuluiksi jaettuina.

+sidotun pääoman korkotulojen menetyksestä noin 500€ kulu.

Vierailija
7/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja mistä kaikki saisivat sen asuntolainan jo nuorina? Itselläni asuntolaina on maksettu vasta 69- vuotiaana. Vasta 50- vuotiaana sen sain, kun ei ole ollut säästöjä, eikä takaajia. Eikä puolisoa, kenen kanssa lainan jakaisi. Pankki ja valtio takasivat. Aiemmin en olisi takausta edes saanut, kun olin vuosikaudet osa-aikatyössä.

Onnellisia he, kenellä on asunto maksettu tuossa mainitsemassasi iässä. Jää pidempi aika nauttia elämästä.

Mä en tiedä olenko elossakaan silloin kun saan lainani pois, mutta olen ikionnellinen siitä, että asuntoni koituu jälkikasvuni eduksi. Ainakin heidän elämänsä on hieman väljempää.

Vierailija
8/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä onkin hyvä vertailukohta siihen, minkä verran maksaisitte vuokraa samanlaisesta asunnosta. Tonni on pieni raha siinä yhteydessä!

Vierailija
9/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän päälle 40 ja asuntolainani jo maksanut. Ekan asuntolainan otin 27-vuotiaana. Helsingistä olen ostanut kaikki kohteet. Mitään takaajia ei tarvittu, säästöjä ei ollut, työpaikka oli. Halpaa rahaa vuodesta -07 ja sopivasti tuli nykyinen kohde maksettua nyt. Se on vähän siitä kiinni, mitä tavoitteita asettaa ja miten pystyy ohjaamaan omaa toimintaansa.

Olen tottunut säästeliääseen elämäntapaan ja jatkan sitä myös tulevaisuudessa.  Ei asuntolaina ole mikään elämän tarkoitus enkä sellaisen takia olisi valmis elämääni pilaamaan.

Vierailija
10/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai entä jos kukaan ei ottaisi velkaa ja näin osallistuisi tämän leikkirahasysteemin pyörittämiseen.

Vierailija
11/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla se oli vielä näin kun velat piti maksaa 10 vuodessa. Sen jälkeen alettiin nauttimaan elämästä.

Lyhyt maksuaika piti asuntojen hinnatkin kohtuullisina kun kun ei lainaa pystynyt ottamaan tolkuttomasti.

Vierailija
12/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee sähköön talvisin jo pari sataa/kk.

Vierailija
13/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 42v ja talo on maksettu. En kyllä tiedä miten säästän tonnin koska ei meillä ikinä ole mennyt tonnia asumiskuluihin.

Vierailija
14/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se silleen naurettavaakin että suomessa on jopa halvempaa asua omassa kuin toisen omassa, jotenkin nurinkurista. Mutta onhan näissä omissa kyllä vastuuta ja huolehtimistakin, eikä aina niin halpaakaan, vuokrat ei taida pomppia kuten vaikkapa korot, mutta silti olisi edistystä että omassa asuminen olisi edes mahdollisempaa useammalle, suomi on vaikea maa omistaa oikeastaan yhtään mitään kun juuri mitenkään siihen ei kyllä tueta tai kannusteta, korkovähennykset vietiin, kotitalousvähennys niin rajattu ettei tavan ihminen siitä juuri hyödy ja elämäntilanteen yllättäen muuttuessa voi olla ettet olekaan oikeutettu tukiin, plaah voisi tämä paremminkin olla!

Vierailija
15/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kyllästyttävää, kun usein vuokra-asumisesta puhutaan niin kuin se olisi aina oma valinta, ja yritetään valistaa, että "miksi maksat vuokraa, mikset maksaisi omaasi".

Olisin todellakin halunnut olla nuori omistusasuja ja hankin ASP:in ja mielestäni ihan pätevän koulutuksenkin. Mutta saamani kuukausipalkka ja pankin vaatimukset eivät olleet linjassa kun asuin nuoren aikuisuuteni Helsingissä.

Vierailija
16/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraisännät köyhtyisi eikä heillä olisi ostovoimaa.  

Vierailija
17/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän päälle 40 ja asuntolainani jo maksanut. Ekan asuntolainan otin 27-vuotiaana. Helsingistä olen ostanut kaikki kohteet. Mitään takaajia ei tarvittu, säästöjä ei ollut, työpaikka oli. Halpaa rahaa vuodesta -07 ja sopivasti tuli nykyinen kohde maksettua nyt. Se on vähän siitä kiinni, mitä tavoitteita asettaa ja miten pystyy ohjaamaan omaa toimintaansa.

Olen tottunut säästeliääseen elämäntapaan ja jatkan sitä myös tulevaisuudessa.  Ei asuntolaina ole mikään elämän tarkoitus enkä sellaisen takia olisi valmis elämääni pilaamaan.

Joko valehtelet tai et kerro kaikkea oleellista. Ei kukaan saa lainaa jos ei ole takaajia eikä säästöjä, ellei kyseessä ole joku hyvin pieni summa. Koska sinä olet asuntosi Helsingistä hankkinut, niin olet tarvinnut velkaa reilusti yli 100 000 euroa. Tosin jos jostain Jakomäestä olet asuntosi hankkinut, niin sitten selviää halvemmalla.

Vierailija
18/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika halpa olisi tuollainen 100 euroa kuussa asumiskuluihin. Itse asun 97 neliön 4h+k-asunnossa, jossa vastike 500 euroa kuussa (mukana myös rahoitusvastike). Jos tätä vuokraisi, maksaisihan se muutaman satasen enemmän, mutta eipä tuo ero päätä huimaa.

Vierailija
19/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi kyllästyttävää, kun usein vuokra-asumisesta puhutaan niin kuin se olisi aina oma valinta, ja yritetään valistaa, että "miksi maksat vuokraa, mikset maksaisi omaasi".

Olisin todellakin halunnut olla nuori omistusasuja ja hankin ASP:in ja mielestäni ihan pätevän koulutuksenkin. Mutta saamani kuukausipalkka ja pankin vaatimukset eivät olleet linjassa kun asuin nuoren aikuisuuteni Helsingissä.

Näinhän se on. Kaikki eivät velkaa saa eivätkä todellakaan kaikki velkaa edes halua. Sen kanssa voi joutua v*tunmoisiin rahallisiin ongelmiin.

Vierailija
20/37 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko valehtelet tai et kerro kaikkea oleellista. Ei kukaan saa lainaa jos ei ole takaajia eikä säästöjä, ellei kyseessä ole joku hyvin pieni summa. Koska sinä olet asuntosi Helsingistä hankkinut, niin olet tarvinnut velkaa reilusti yli 100 000 euroa. Tosin jos jostain Jakomäestä olet asuntosi hankkinut, niin sitten selviää halvemmalla.

Roihuvuoresta ostin ekan asunnon. Juuri vähän ennen kuin siitä tuli trendikäs.